Shimano Exsence DC - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano Exsence DC

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Nu jämför du allt med Calcutta Conquest DC USDM hoppas jag... Fast jag är inte ledsen för det, jag har ju även LP:n nära

Hälsningar
    Anders "3x8" Eriksson
    Anteman "3x8" , 3x8 IDC+ är nog inte ställbar på samma sätt som Exsences DC som har Night Mode, F och BB oxå, så jag tror att, med reservation för att ha fel , att Exsence bromsen är nog lite mer avancerat än 3x8 IDC+. Det var så jag menade.

//T
    Senast ändrad av tonyex; 2015-03-05, 22:03.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
      ...Blir nog en till dc rulle snart i framtiden.
      Jag förstår dig helt och fullt, det blir gärna så, de både kastar och låter väl!

Kommentera

• Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
        Anteman, 3x8 är nog inte ställbar på samma sätt som Exsences DC som har Night Mode, F och BB oxå, så jag tror att, med reservation för att ha fel , att Exsence bromsen är nog mer avancerat än 3x8 IDC+.
        //T
        Ja på kvällen ja! (å då plockar jag fram min LP DC med natt mode!)
        DC+ har ju "...switch for N (Nylon), SP (Braid) or F (Fluorocarbon)...x8 " medan Exsence har NM(SP), F, BB å fyra SM lägen. En liten nördfråga är hur dessa lägen egentligen skiljer sig åt i bromsprofil...

Ja, ja det spelar mig egentligen ingen roll alls, så länge de kastar som de (förhoppningsvis) gör!
        Senast ändrad av anteman; 2015-03-05, 18:22.

Kommentera

• Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Ja på kvällen ja!
          Precis , på kvällen men även i stark motvind/sidvind!

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          DC+ har ju "...switch for N (Nylon), SP (Braid) or F (Fluorocarbon)...x8 " medan Exsence har NM(SP), F, BB å fyra SM lägen. En liten nördfråga är hur dessa lägen egentligen skiljer sig åt i bromsprofil...
          Det var just det som var poängen ...
          Sammanfattningsvis, dessa två DC system är byggda för lite olika syften och det dom har gemensamt är att dom fungerar kanon!

//T

Kommentera

• Ursprungligen postat av Silverbågen
            Apropå det här med avancerade bromssystem.....har för mig att min Calais har 32 möjliga bromsinställningar....men hur jag än vrider och vänder på mig så använder jag inte mer än en av dem.......

/S
            De har säkert ett flygplan också när vi ändå är upp i den prisklassen.
            Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Apropå det här med avancerade bromssystem.....har för mig att min Calais har 32 möjliga bromsinställningar....men hur jag än vrider och vänder på mig så använder jag inte mer än en av dem.......

/S
              Tyvärr så det så att du är inte ensam i det. De flesta jag har pratat med kör oftast i L-läge av bekvämlighetsskäl. Att stå och pilla på DC inställningarna är inget man vill hålla på med när man fiskar och det kan vara anledning till att Shimano förenklade det hela i de senare modellerna. Har man en sådan rulle, då vill man kasta långt och stabilt i första hand ,fast det är självklart att Shimano paketerade alla dessa 32 inställningar i Calaisen [flaggskeppen] för att visa allt de kunde göra med DC systemet.

Av egen erfarenhet kan jag säga att min TEDC 1x8 bromssystem används inte till fullo heller utan jag har klarat mig från 1 till 4 under alla år jag har fiskat med den. Exsences F läge är något som jag kommer inte att använda heller. Det känns lite konstigt att ha ett "FC" läge i en rulle som är designat för att användas med flätlina i första hand. Något som fungerar riktiga bra är Exsences "nattläge",framför allt om man jämför med tidigare versioner.

Metaniums I-DC5 är ganska intressant oxå. Det ska bli kul att få höra hur den fungerar i vekligheten.

//T
              Senast ändrad av tonyex; 2015-03-05, 21:49.

Kommentera

/S
                Förvisso är så ofta fallet, man rattar inte runt i tid å otid, ffa inte invändigt. Men hade du inte haft 32 lägen att välja bland så hade du inte hittat just ditt läge, utan hamnat strax över eller under... :-)

ja där blev man tvåa på pucken...

Kommentera

• Nu har Exsence hittat till svenska butiker, men prissättning.

Kommentera

• BILLIGT, surt att man hann köpa från Japan

Kommentera

• Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
                      Nu har Exsence hittat till svenska butiker, men prissättning.
                      http://m.sportfiskeprylar.se/sv/arti...xsence-dc.html
                      Undrar om det är Normark som tagit in dom till Sverige eller har dom tagit det in själv och var kommer ordinarie pris 6999kr från?

Samma med dessa spön

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                      Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                      41 svar
                      32 303 visningar
                      18 gillar