ABU rulltrim/reservdelar prislista - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ABU rulltrim/reservdelar prislista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Solhagen
    replied
    Drog hem en ordentlig beställning från Svängsta nyligen till min 2500c och delar för att bygga om 6500 rocket till 4500, men fick inte tag på allt jag sökte.

    2600c elite dubbellagrad evighetsskruv och rör till linspridare som passar 2500c fanns inte kvar. Någon här som ev har någon/liknande till salu? Är även på jakt efter en grund spole till 25:an!

    Fridens!

    /Hagen

    Lämna en kommentar:


  • jorgen.mansson
    replied
    Ursprungligen postat av Teliafelia Visa inlägg
    Jag beställde lite grejjer från svängsta och berätta att jag hade bekymmer med iar lagret i spolen, att det trögade när jag använde recordspolen i min 4600 rocket.
    Hans svar var -väck med skiten det ställer bara till att det lagret.
    Lagret i spolen är till för att spolen/spolaxeln ska snurra på gavellagren.

    Ta ut spole och spolaxel från rullen, prova sedan att snurra spolen på axeln när den inte är monterad i rullen så kommer du upptäcka att spolen bara snurrar på ett håll, ska den snurra på andra hållet måste spolaxeln följa med, det är på det sättat dom tvingar grejerna att snurra på gavellagren istället för spollagren.

    Lämna en kommentar:


  • Bentzerfaust
    replied
    Ursprungligen postat av Biff Visa inlägg
    Jag är fortsatt tveksak till det förnuftiga i att överhuvudtaget ta ur lagret, allra mest för att man riskerar att ha sönder både spole och lager. De frågor jag skulle ställa är:
    1) Går det inte att rengöra lagret fortfarande sittande i spolen?
    2) Hur viktigt är detta lager? Såvitt jag kan räkna ut är det inte aktivt i själva kastet, d.v.s. i det kritiska momentet där lagret verkligen sätts på prov (?). Detta kan nog vara fel, eftersom jag inte riktigt fattar hur och när lagret verkar. Jag antar att detta lager hör till det ABU kallar Sensi-brake vilket är till för att kunna ha den mekaniska bromsen hårt ställd utan att invevningen blir trögare. Om det är så, vilket jag alltså inte riktigt fattat, är även fråga 3 befogad.
    3) Hur ofta använder man den mekaniska bromsen? Jag själv aktiverar den endast i motvind, vid kast med beten med stort luftmotstånd och när jag tappar självförtroendet, dock aldrig så mycket att det går ut över invevningen.

    Jag har verkligen försökt att begripa mig på lagrets funktion. Men min hjärncell går bet. Jag är tacksam för en förklaring från någon som vet bättre. Jag vore också tacksam att få veta hur det går med de- och remontering av lagret och om det var värt besväret. ABU slutade ju med denna konstruktion. Varför vet jag inte, men jag kan ana att man upptäckte att den kostar mer än den smakar – som med så mycket annat.

    Skitfiske
    Biff
    Är nämnda lager rostigt eller ur funktion, så måste det först ut och sedan in ett nytt, förutsatt spolen sitter på den rulle dit spolen hör hemma.
    Att lagret skadas påväg ut är fullt möjligt, men då funktionen redan är bristfällig spelar det ingen roll, om man nu inte vill samla på sig begagnade delar med bristfällig funktion. Ska spolen användas till annan rulle än Record, så spelar det heller inte så stor roll om lagret går sönder, då den inte har någon funktion alls i en "UC" modell.
    Om spolen går sönder så har man inte använt rätt verktyg.

    Svar till numrerade frågor;
    1) Ja, det går, men det är väldigt trångt!
    2) Funktionen i sig är ju att det är först vid kast som det ska verka. Genom att IAR-lagret nyper mot spolaxeln vid kast, så snurrar inte de kullager inuti spolen. Däremot går de kullager ute i gavlarna in, och funktionen i sig blir likt en äldre Ambassadeur med fast spolaxel. När du sedan vevar så är det bara de kullager inuti spolen som snurrar, men inte de i gaveländarna. Och ja, tanken från ABU var att det inte skulle bli trögt att veva oavsett hur hårt ställt du har den mekaniska kastbromsen, men konstruktionen i sig är felkonstruerad, som det såklart inte pratas friskt om på forum eller social media.
    3) Marknaden för Ambassadeurer är större än för oss som är vana vid kast med multirulle, de som är ovana kastare drar också åt kastbromsen beroende på betets kastvikt, likt beskrivet i varje liten folder som följer med Ambassadeurer. Bra säljknep: Spänn kastbromsen hur hårt du vill - Den går fortfarande att veva lätt!

    Funktionen är som sagt beskrivet ovan.
    Konstruktionen i sig är som sagt felaktig, åtminstone felaktig för vad som är sagt att det ska göra.
    Men såvitt jag vet har det inte kommit något erkännande från ABU.

    Lämna en kommentar:


  • Alman
    replied
    IAR Lagret på en recordspole i 4000 storlek ska alltid ut när man monterar spolen i någat annat än en gammal record. Jag beställer spolarna från Abu och ber dom banka ur lagret vilket dom gör gratis.

    Kan vara bra att veta för framtida rulltrimmare. Denna fråga har behandlats ett otaliga gånger här på FS :-)

    Lämna en kommentar:


  • Teliafelia
    replied
    Jag beställde lite grejjer från svängsta och berätta att jag hade bekymmer med iar lagret i spolen, att det trögade när jag använde recordspolen i min 4600 rocket.
    Hans svar var -väck med skiten det ställer bara till att det lagret.

    Lämna en kommentar:


  • Biff
    replied
    ”Hur de pressas i rullen är en bra fråga, vi använde någon press uppe på produktionen som man bara satte dit spole, IAR-lager, klart! Hur det ser ut i dagsläget vet jag inte då rullen är som sagt några år gammal.
    När de ska ut är det en gammal spolaxel som drivdorn och ett stadigt slag med en hammare.
    En jig svarvad i rätt mått för spolen som mothåll.” (Bentzerfaust)

    Jag är fortsatt tveksak till det förnuftiga i att överhuvudtaget ta ur lagret, allra mest för att man riskerar att ha sönder både spole och lager. De frågor jag skulle ställa är:
    1) Går det inte att rengöra lagret fortfarande sittande i spolen?
    2) Hur viktigt är detta lager? Såvitt jag kan räkna ut är det inte aktivt i själva kastet, d.v.s. i det kritiska momentet där lagret verkligen sätts på prov (?). Detta kan nog vara fel, eftersom jag inte riktigt fattar hur och när lagret verkar. Jag antar att detta lager hör till det ABU kallar Sensi-brake vilket är till för att kunna ha den mekaniska bromsen hårt ställd utan att invevningen blir trögare. Om det är så, vilket jag alltså inte riktigt fattat, är även fråga 3 befogad.
    3) Hur ofta använder man den mekaniska bromsen? Jag själv aktiverar den endast i motvind, vid kast med beten med stort luftmotstånd och när jag tappar självförtroendet, dock aldrig så mycket att det går ut över invevningen.

    Jag har verkligen försökt att begripa mig på lagrets funktion. Men min hjärncell går bet. Jag är tacksam för en förklaring från någon som vet bättre. Jag vore också tacksam att få veta hur det går med de- och remontering av lagret och om det var värt besväret. ABU slutade ju med denna konstruktion. Varför vet jag inte, men jag kan ana att man upptäckte att den kostar mer än den smakar – som med så mycket annat.

    Skitfiske
    Biff

    Lämna en kommentar:


  • Bentzerfaust
    replied
    Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
    Men jag vet inte hur det egentligen ska göras och för att inte gissa kan vi fråga någon som vet.
    Bentzerfaust hur pressas de här lagren i och ur i Svängsta?
    Väldigt sent svar;
    Hur de pressas i rullen är en bra fråga, vi använde någon press uppe på produktionen som man bara satte dit spole, IAR-lager, klart! Hur det ser ut i dagsläget vet jag inte då rullen är som sagt några år gammal.
    När de ska ut är det en gammal spolaxel som drivdorn och ett stadigt slag med en hammare.
    En jig svarvad i rätt mått för spolen som mothåll.

    Lämna en kommentar:


  • DJ Mqt
    replied
    Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
    DJ Mqt dreven ska vara smorda oavsett om de är nya eller gamla.
    En ny drevsats ska gå både relativt lätt och relativt mjukt.
    Jag skriver relativt då vissa ABU-drev kan behöva några timmars inkörning för att mjuka till gången.
    Får smörja och köra in i morrn! Plusgrader utlovas

    Lämna en kommentar:


  • JontaK
    replied
    DJ Mqt dreven ska vara smorda oavsett om de är nya eller gamla.
    En ny drevsats ska gå både relativt lätt och relativt mjukt.
    Jag skriver relativt då vissa ABU-drev kan behöva några timmars inkörning för att mjuka till gången.

    Lämna en kommentar:


  • DJ Mqt
    replied
    Ursprungligen postat av DJ Mqt Visa inlägg

    Rapporten kommer efter operationen i morrn! Supertacksam blir jag för alla tips, även om jag hoppas det räcker att följa ett av dem.
    Jag lyckades strula till det under bytet då delarna bytte plats på brickan där jag la upp dem (typ). Men efter två misslyckade försök tror att allt föll på plats vid tredje försöket. Måste nog smörja de nya dreven lite för de snurrar inte så lätt dom de borde, eller så blev det nåt knas. Den gamla spolen hade en bussning och den nya ett kullager, funkar det inte då?
    /amatörmeck

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
10 svar
3 286 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Smolt
av Smolt
 
Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
44 svar
10 134 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Alman
av Alman
 
Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
279 svar
47 277 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Adam Huss  
Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
535 svar
89 081 visningar
38 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
108 svar
11 362 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist  
Arbetar...
X