ABU rulltrim/reservdelar prislista - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ABU rulltrim/reservdelar prislista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Sigfuss Visa inlägg
    Är det någon som vet om kolfibervevarna som finns till Revo Beast funkar till en riktig ambassadeur också??

    Sådana här tänker jag på:

    http://www.ebay.com/itm/ABU-AMBASSAD...IAAOSwG-1W0vrO
    Click image for larger version

Name:	2017-03-27 20.53.09.jpg
Views:	1
Size:	799,8 KB
ID:	1783854

    Vet inte till hundra procent om det är samma vev(denna är oxå till ABU-rulle men vilken vet jag ej.), men denna passar iaf.

    /mvh Uffe
    Senast ändrad av uffe62; 2017-03-27, 19:58.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av uffe62 Visa inlägg
      [ATTACH=CONFIG]93090[/ATTACH]

      Vet inte till hundra procent om det är samma vev(denna är oxå till ABU-rulle men vilken vet jag ej.), men denna passar iaf.

      /mvh Uffe

      Det såg ju ut att vara exakt samma, jag beställde en vev så får vi se.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
        Stort tack till användaren Ojanej! som kommer med aktuella prisuppgifter.
        Vissa reservdelar som spolar kostar dubbelt mot tidigare. Men det går att göra fynd, se priset på predatorveven (!)

        Vev - Predator
        1153543
        78,75 SEK

        Nya recordspolen 6000strlk (komplett)
        1312337
        442;50 SEK

        Trimspole 6000strlk (ren) (ej recordspolen)
        1134607
        455 SEK

        Mellandrev bearbetat (dubbelt kullagrad, kullager ingår ej)
        1132195
        25 SEK

        Kullager (till ovan)
        1117080
        77,50 SEK (st)
        rostfritt pijongdrev 5.3:1 (från äldre jb'n)
        1127225
        112,50 SEK

        -huvuddrev supermässing 5.3;1, (nya jb)
        1238896
        100SEK

        -svart vevmutter
        1214327
        22,50SEK

        -svart låsring för mutter (mörrum)
        1252035
        12,50 SEK
        svart skruv till ovan
        15652
        12,50SEK

        - Svart bockat powerhandle (c3 catfish special tex)
        1365846
        480SEK ---- jämför med predatorveven

        -Broms/Bottenplatta kromad mässing LH vänstervevat
        (sitter i vänstervevad cs pro rocket)
        24909
        198,75SEK

        - Sintrade oljebronslager
        1270455
        86.25SEK

        - Tumstöd, gummerad alu LH 4000strlk (från record 41an?)
        1120147
        66,25SEK

        -Spole record 41(wiffle)
        1121094
        395SEK

        - Stativ kromad mässing med mörkgrå tumtangent LH (vänster)
        ganska säker att denna är från record 41an.
        1120152
        251,25 SEK
        Jag tycker fortfarande att många av dessa prylar är "billiga". Eller i alla fall prisvärda. Speciellt om man jämför med UT eller Avails prylar.

        Jag har arbetat mig igenom "allt" i trimväg. Spolar från UT, Avail, ABU record mfl. Mellandrev från Japan, UT, Avail, ABUs egna. Lager. Lager överallt. Keramiska lager överallt, Helkeramiska överallt. Jag tror ni förstår. Har verkligen testat allt.

        För mig i mitt fiske så har jag landat i en mer lagom trimning. På en 5000-6000 rulle avsedd för gädda så byter jag ut spollagren till bra lager om de gamla inte går att rädda. Inte keramiska eller stål utan bara bra lager oavsett material. Oftast räcker det gott med en rejäl rengöring och inojlning med Rocket oil. Byter oftast ut liförarskruven till en med dubbla lager. Ibland om det är en begagnad rulle och plastbussnigarna är väl inslitna så får de vara kvar. På nya byts de nästan alltid ut mot lager. Spolen byter jag alltid ut men oftast mot en Record av den senaste generationen. Linförardrevet tar jag bort och brotchar hålet lite och sätter tillbaka det med ett clip. Det räcker. De med lager väsnas faktiskt oftast rätt mycket utan att de ger speciellt mycket mer "snurr". Och originaldrevets plastflärp som låser drevet axeln bromsar massor.

        Orsaken till att jag byter spole är mest att original tar så ohemuligt mycket lina. Vem har nytta av de 10 mil lina som går att spola på en 6500 rulle med originalspole när det går på dryga 100-120 m 0,35-0,40 flät på den grunda spolen från 6500 Record? Viktbesparingen är avsevärd bara av mindre mängd lina. Detta räcker och blir över för mig. Att det sedan är kul med keramiska lager överallt är en annan sak......

        Jag har faktiskt "upptäckt" ett nytt trim. Nja det var väl att ta i men en praktisk lösning när man som jag ibland vill byta utväxling vid mitt fiske. Har ett antal olika rullar med olika utäxling. Från Winch 1:3,8 via 1:5,3 och 1:6,3 till Recordens 1:6,8. Beroende på bete så kan det för mig vara skönt att slippa tänka på att veva olika fort. Jag tar helt enkelt med mig en extra gavel. Tex så hade jag senast med mig två spön men en extra gavel från Winch. Byte från halvsnabbt 1:6,3 med gummi till låååångsamt 1:3,8 och tailar går blixtsnabbt. Nej jag gillar inte att byta rulle och behöva rigga om hela spöt ute i fält. På detta sätt behåller jag spolen med linan kvar i rullen och byter bara vevgaveln. Fungerar galant
        Senast ändrad av Mankan G; 2017-03-29, 15:14.
        "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

        Kommentera


        • Mankan, dem har höjt priserna rejält på abu nu... Vet inte om de är för dem märkte att folk ville ha delarna elr va de är...
          Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

          Kommentera


          • Funkade inte bolt on då hålet var aningens för litet, men med hjälp av en dremel åtgärdades det fort.

            Click image for larger version

Name:	IMG_0609.jpg
Views:	1
Size:	961,8 KB
ID:	1783896

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Sigfuss Visa inlägg
              Funkade inte bolt on då hålet var aningens för litet, men med hjälp av en dremel åtgärdades det fort.

              [ATTACH=CONFIG]93344[/ATTACH]
              Najs, har för mig att även jag fick putsa till storleken på hålet lite.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
                Mankan, dem har höjt priserna rejält på abu nu... Vet inte om de är för dem märkte att folk ville ha delarna elr va de är...
                Jo jag känner till det men jag tycker ändå att mycket är riktigt pisvärt. Dyrare än förr men oftast billigare än de rena trimprylarna från UT mfl. Och många gånger räcker ABUs utmärkt. Klart om du ska få din 6500 att hantera 5-8 gr beten så räcker inte ABUs prylar till. Men till detta fiske föredrar jag ändå andra rullar.
                Senast ändrad av Mankan G; 2017-04-04, 19:35.
                "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                Kommentera


                • ni som "toktrimmar" era rullar använder ni ingen som helst broms när ni fiskar?
                  eller sitter ni i hobbyrummet å frihjular spolen hela dagarna?
                  om jag kör med min lätt trimmade rulle så måste jag ha liite broms på för att undvika skatbo.... känns som att toktrimma blir onödigt om man i alla fall måste använda lite broms i kasten....

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Hygglo Visa inlägg
                    ni som "toktrimmar" era rullar använder ni ingen som helst broms när ni fiskar?
                    eller sitter ni i hobbyrummet å frihjular spolen hela dagarna?
                    om jag kör med min lätt trimmade rulle så måste jag ha liite broms på för att undvika skatbo.... känns som att toktrimma blir onödigt om man i alla fall måste använda lite broms i kasten....

                    Jag kör med två vikter på centrifugalbromsen och inget annat, men det är klart - man får öva tummen så att man får lite feeling på att bromsa spolen och visst blir det ett och annat trassel.

                    Kommentera


                    • Den legendariske bilbyggaren Ettore Bugatti fick klagomål på bromsarna på sin bilar... Svarade ungefär:
                      Bromsa? Det är meningen att man ska gasa!
                      Det händer att en eller två små vikter blir kvar utanför efter service på en 25:a och mekanisk kastbroms använder jag bara i nödfall. Rullen i avataren har keramhybridlager i spolen, ventilgummin i stället för plasthylsan i vänstergaveln, dubbellagrad mellandrev, dubbellagrad evighetsskruv, lättare linspridare med keramisk knivbult och en fullständigt onödigt kullagrad pinjong... Och en nyfådd 1500 snurrar evinnerliga men lätt spinnare o motvind ger ändå inte overrun...
                      Skit fiske!
                      Gösta

                      Edit: Glömde den blå UT-spolen i avatarrullen...
                      Senast ändrad av Gösta; 2017-04-28, 16:00.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 281 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 133 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 275 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 973 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 358 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X