ABU rulltrim/reservdelar prislista - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ABU rulltrim/reservdelar prislista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • ”Hur de pressas i rullen är en bra fråga, vi använde någon press uppe på produktionen som man bara satte dit spole, IAR-lager, klart! Hur det ser ut i dagsläget vet jag inte då rullen är som sagt några år gammal.
    När de ska ut är det en gammal spolaxel som drivdorn och ett stadigt slag med en hammare.
    En jig svarvad i rätt mått för spolen som mothåll.” (Bentzerfaust)

    Jag är fortsatt tveksak till det förnuftiga i att överhuvudtaget ta ur lagret, allra mest för att man riskerar att ha sönder både spole och lager. De frågor jag skulle ställa är:
    1) Går det inte att rengöra lagret fortfarande sittande i spolen?
    2) Hur viktigt är detta lager? Såvitt jag kan räkna ut är det inte aktivt i själva kastet, d.v.s. i det kritiska momentet där lagret verkligen sätts på prov (?). Detta kan nog vara fel, eftersom jag inte riktigt fattar hur och när lagret verkar. Jag antar att detta lager hör till det ABU kallar Sensi-brake vilket är till för att kunna ha den mekaniska bromsen hårt ställd utan att invevningen blir trögare. Om det är så, vilket jag alltså inte riktigt fattat, är även fråga 3 befogad.
    3) Hur ofta använder man den mekaniska bromsen? Jag själv aktiverar den endast i motvind, vid kast med beten med stort luftmotstånd och när jag tappar självförtroendet, dock aldrig så mycket att det går ut över invevningen.

    Jag har verkligen försökt att begripa mig på lagrets funktion. Men min hjärncell går bet. Jag är tacksam för en förklaring från någon som vet bättre. Jag vore också tacksam att få veta hur det går med de- och remontering av lagret och om det var värt besväret. ABU slutade ju med denna konstruktion. Varför vet jag inte, men jag kan ana att man upptäckte att den kostar mer än den smakar – som med så mycket annat.

    Skitfiske
    Biff

    Kommentera


    • Jag beställde lite grejjer från svängsta och berätta att jag hade bekymmer med iar lagret i spolen, att det trögade när jag använde recordspolen i min 4600 rocket.
      Hans svar var -väck med skiten det ställer bara till att det lagret.

      Kommentera


      • IAR Lagret på en recordspole i 4000 storlek ska alltid ut när man monterar spolen i någat annat än en gammal record. Jag beställer spolarna från Abu och ber dom banka ur lagret vilket dom gör gratis.

        Kan vara bra att veta för framtida rulltrimmare. Denna fråga har behandlats ett otaliga gånger här på FS :-)

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Biff Visa inlägg
          Jag är fortsatt tveksak till det förnuftiga i att överhuvudtaget ta ur lagret, allra mest för att man riskerar att ha sönder både spole och lager. De frågor jag skulle ställa är:
          1) Går det inte att rengöra lagret fortfarande sittande i spolen?
          2) Hur viktigt är detta lager? Såvitt jag kan räkna ut är det inte aktivt i själva kastet, d.v.s. i det kritiska momentet där lagret verkligen sätts på prov (?). Detta kan nog vara fel, eftersom jag inte riktigt fattar hur och när lagret verkar. Jag antar att detta lager hör till det ABU kallar Sensi-brake vilket är till för att kunna ha den mekaniska bromsen hårt ställd utan att invevningen blir trögare. Om det är så, vilket jag alltså inte riktigt fattat, är även fråga 3 befogad.
          3) Hur ofta använder man den mekaniska bromsen? Jag själv aktiverar den endast i motvind, vid kast med beten med stort luftmotstånd och när jag tappar självförtroendet, dock aldrig så mycket att det går ut över invevningen.

          Jag har verkligen försökt att begripa mig på lagrets funktion. Men min hjärncell går bet. Jag är tacksam för en förklaring från någon som vet bättre. Jag vore också tacksam att få veta hur det går med de- och remontering av lagret och om det var värt besväret. ABU slutade ju med denna konstruktion. Varför vet jag inte, men jag kan ana att man upptäckte att den kostar mer än den smakar – som med så mycket annat.

          Skitfiske
          Biff
          Är nämnda lager rostigt eller ur funktion, så måste det först ut och sedan in ett nytt, förutsatt spolen sitter på den rulle dit spolen hör hemma.
          Att lagret skadas påväg ut är fullt möjligt, men då funktionen redan är bristfällig spelar det ingen roll, om man nu inte vill samla på sig begagnade delar med bristfällig funktion. Ska spolen användas till annan rulle än Record, så spelar det heller inte så stor roll om lagret går sönder, då den inte har någon funktion alls i en "UC" modell.
          Om spolen går sönder så har man inte använt rätt verktyg.

          Svar till numrerade frågor;
          1) Ja, det går, men det är väldigt trångt!
          2) Funktionen i sig är ju att det är först vid kast som det ska verka. Genom att IAR-lagret nyper mot spolaxeln vid kast, så snurrar inte de kullager inuti spolen. Däremot går de kullager ute i gavlarna in, och funktionen i sig blir likt en äldre Ambassadeur med fast spolaxel. När du sedan vevar så är det bara de kullager inuti spolen som snurrar, men inte de i gaveländarna. Och ja, tanken från ABU var att det inte skulle bli trögt att veva oavsett hur hårt ställt du har den mekaniska kastbromsen, men konstruktionen i sig är felkonstruerad, som det såklart inte pratas friskt om på forum eller social media.
          3) Marknaden för Ambassadeurer är större än för oss som är vana vid kast med multirulle, de som är ovana kastare drar också åt kastbromsen beroende på betets kastvikt, likt beskrivet i varje liten folder som följer med Ambassadeurer. Bra säljknep: Spänn kastbromsen hur hårt du vill - Den går fortfarande att veva lätt!

          Funktionen är som sagt beskrivet ovan.
          Konstruktionen i sig är som sagt felaktig, åtminstone felaktig för vad som är sagt att det ska göra.
          Men såvitt jag vet har det inte kommit något erkännande från ABU.

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Teliafelia Visa inlägg
            Jag beställde lite grejjer från svängsta och berätta att jag hade bekymmer med iar lagret i spolen, att det trögade när jag använde recordspolen i min 4600 rocket.
            Hans svar var -väck med skiten det ställer bara till att det lagret.
            Lagret i spolen är till för att spolen/spolaxeln ska snurra på gavellagren.

            Ta ut spole och spolaxel från rullen, prova sedan att snurra spolen på axeln när den inte är monterad i rullen så kommer du upptäcka att spolen bara snurrar på ett håll, ska den snurra på andra hållet måste spolaxeln följa med, det är på det sättat dom tvingar grejerna att snurra på gavellagren istället för spollagren.

            Kommentera


            • Drog hem en ordentlig beställning från Svängsta nyligen till min 2500c och delar för att bygga om 6500 rocket till 4500, men fick inte tag på allt jag sökte.

              2600c elite dubbellagrad evighetsskruv och rör till linspridare som passar 2500c fanns inte kvar. Någon här som ev har någon/liknande till salu? Är även på jakt efter en grund spole till 25:an!

              Fridens!

              /Hagen

              Kommentera


              • Solhagen Det får nog bli import. japantackle.com tex

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Smolt Visa inlägg
                  Solhagen Det får nog bli import. japantackle.com tex
                  Jag gissade det, men värt att chansa :-)

                  Finns sjukt mycket fina trim på de japanska sidorna.

                  Någon som har stor erfarenhet av privatimport?
                  Hur går man bäst till väga? Läste på hos tullen att man slipper importavgift och endast betalar moms på försändelser under 1600kr men det blir ju inte så många Avail-delar för dem summorna :-\

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Solhagen Visa inlägg
                    Drog hem en ordentlig beställning från Svängsta nyligen till min 2500c och delar för att bygga om 6500 rocket till 4500, men fick inte tag på allt jag sökte.

                    2600c elite dubbellagrad evighetsskruv och rör till linspridare som passar 2500c fanns inte kvar. Någon här som ev har någon/liknande till salu? Är även på jakt efter en grund spole till 25:an!

                    Fridens!

                    /Hagen
                    Hej!

                    4500 chassit, är det ett standard eller ett sk offset/”försänkt” chassi?
                    Aluminium eller mässing?
                    Oavsett vilket, vad fick du ge för det?

                    Fridens

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Piscantur stercore Visa inlägg

                      Hej!

                      4500 chassit, är det ett standard eller ett sk offset/”försänkt” chassi?
                      Aluminium eller mässing?
                      Oavsett vilket, vad fick du ge för det?

                      Fridens
                      Standard mässing om jag inte är helt ute och cyklar.
                      495 kr inkl moms

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 250 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 069 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 175 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 667 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 250 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X