ABU rulltrim/reservdelar prislista - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ABU rulltrim/reservdelar prislista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Mankan G
    replied
    Till 6000, eller egentligen till min 6500 CS pro rocket. Stora delar passar till 4000-6000 rullarna. Observera att allt är för mina rullar i UC design.

    Det finns minst tre tillverkare av trimspolar till 6000 storleken. (Samma sak med spolarna till 5000). Avail, UT och Rocket Bearing. UT köps enklast hos sportfiskeboden

    Originalspolen till 6000 väger 20 g tom.
    Availspolen (82 $) väger 17 g
    Click image for larger version

Name:	avail_amb6550uc.jpg
Views:	1
Size:	5,3 KB
ID:	1779462
    medan spolen från UT (1196 kr) väger endast 13 g.
    Click image for larger version

Name:	UT-Spole-grund.jpg
Views:	1
Size:	50,0 KB
ID:	1779463

    Avail och UT tar ungefär lika mycket lina. Drygt 150 m 0,35. Spolen från Rocket Bearing (33,29 £) har jag ingen viktuppgift på. Spolen från Rocket Bearing finns dessutom i en HC variant.

    Skillnaden i kastegenskaper mellan originalspolen och den från UT är enorm. Kastar lätt 8-10 g beten med rätt spö. Med en 6500 rulle! Jag har faktiskt testat rullen på mitt UL spö bara för att det är kul. Fungerar även om det ser rätt knasigt ut. normalt slänger jag beten på 40-200 g med denna trimmade rulle.

    Till min 5600 C5 MagX (samma som alla andra 5000 rullar med Ultra Cast design) så har jag valt Recordspolen från ABU. Listad tidigare i tråden. Art 1312336 för 180 kr + moms. I denna rulle sitter drevet som följde med i kitet när jag köpte UT spolen till min 6500. Lättat men inte kullagrat. Fungerar helt kalas.

    Click image for larger version

Name:	kullagrad-linforare-o-linforardrev_s.jpg
Views:	1
Size:	63,4 KB
ID:	1779460Click image for larger version

Name:	Lattviktslinforare-smoke-m-keramisk-knivbult_s.jpg
Views:	1
Size:	71,5 KB
ID:	1779461 är två andra godbitar. Bägge från sportfiskeboden. Den keramiska knivbulten är riktigt bra. Kostar 134 kr. Knivbult och linspridare kostar ca 420 kr. Kitet med keramiskt lagrad linspridarskruv och drev med 2 keramiska lager kostar 895 hos Sportfiskeboden

    Värdet av att ha linspridarskruven lagrad i keramiska lager är nog diskutabelt. Jag har köpt linspridarkruvar med två lager i vanligt stål till mina rullar på eBay. De fungerar helt kalas. Rullar mycket lättare än originalet som oftast är lagrat i sega plastbussningar. Har för mig att jag gav ca 250 kr på eBay. Abu har också dubbellagrade linskruvar. Skruv till 5000 inkl ett kullager (artnr: 24756) 88,50 kr. Rör (artnr: 24752) 30 kr. Kullager nummer två (artnr: 21680) 20 kr. Värdet av kullager i endast en sida av skruven tål att diskuteras. Skillnaden mellan ett kullager och endast plastbussningar är minimal medan skillnaden med två kullager är enorm.

    Ett annat trim som inte är ett trim men som ändå är värt att rekommendera är bytet av pinjong och huvuddrev jag gjorde på min 5600. Behövde byta pinjong ändå då jag bytte från tvåaxlig broms till den nya 6 axliga. Från att varit lite "metallisk" i funktionen så är det numera som att röra i hett smör. Fantastiskt mjuk i gången. Pinjong (art 1116904) 90 kr och huvuddrev (artnr 21200) 110 kr. Bägge i mässing

    Moms tillkommer på alla priser från ABU. De brukar även ta ca 60 kr för frakt och postförskott

    Update:
    Spolarna från The Rocket company väger 13 resp 14 g till 5000 resp 6000. Det är HC spolen viktangivelserna gäller.
    Senast ändrad av Mankan G; 2015-10-07, 22:50.

    Lämna en kommentar:


  • Sikkfisk
    replied
    UT-spolen finns att köpa på
    http://sportfiskeboden.jetshop.se/am...ut-spole-grund
    Dock till 4,5&6000 size.
    Från 1196:-

    Lämna en kommentar:


  • Mankan G
    replied
    Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
    Det är OK! Men har du Artikelnumren o priser hos ABU så kan du gärna komplettera...
    De delar jag har införskaffat från ABU är redan listade tidigare i denna tråd. Fyller på med andra prylar i ett annat inlägg snart

    Lämna en kommentar:


  • Mankan G
    replied
    Då gör jag ett försök att summera.

    Först Ambassadeur 2500
    Spolar
    Originalspolen väger 17 g tom.
    Trimspolar finns enligt vad jag kan se av två fabrikat: Avail och UT
    Availspolen väger 8 g och kostar 95 $.
    Click image for larger version

Name:	avail_ms_amb2540r_red.jpg
Views:	1
Size:	4,3 KB
ID:	1779457
    Den finns i tre olika djup. 2-4-6 mm. Jag har 4 mm varianten och den fungerar superbt.

    Availpolen tillverkas av Avail (http://www.avail.jp/shop/index.html). Hopplös hemsida på japanska som med google translate knappt blir läsbar. Dock finns delarna även på http://japantackle.com/tuning-parts/...reels/abu.html. Även den en japansk site men som fungerar på engelska.

    http://japantackle.com/tuning-parts.html finns även kullagrade evighetsskruvar och annat godis.
    Bla Click image for larger version

Name:	avail_2bbcog5152.jpg
Views:	1
Size:	6,6 KB
ID:	1779458. Denna härlighet kostar 31 $. Det finns även andra enklare drev med 1 eller 2 lager. 17 resp 23 $

    UT spolen säljs inte löst. Enbart i ett svindyrt kit från http://reelman.se/. 2282 kr. Vikten på UT spolen vet jag inte. Enligt uppgift så är dock kitet helt enastående. Som kuriosa så kan jag meddela att mellandrevet från UT inte är kullagrat. Endast lättat men det fungerar ändå riktigt bra

    Keramiska lager och Carbontex bromsskivorna köps enklast av sensibus.se. Olle har det mesta på lager och han levererar snabbt och enkelt. 196 + moms för keramiska lager av fabrikatet Rocket. 96 kr + moms kostade de lameller i Carbontex jag köpte.

    Med dessa modifieringar blir 2500 en kalasrulle som med lätthet klarar 4-5 g beten med rätt spö

    Vill man lyxa till det ordentligt så har Rocket Bearing (http://www.therocketreelcompany.com/) lager tillverkade helt i keramik
    Click image for larger version

Name:	super-friction-free-full-ceramic-replacement-bearings.jpg
Views:	1
Size:	4,5 KB
ID:	1779459.
    Inte helt gratis dock 41,63 £ för två stycken
    Senast ändrad av Mankan G; 2015-10-07, 19:10.

    Lämna en kommentar:


  • OjaOnej
    replied
    Ursprungligen postat av HaDo Visa inlägg
    Har du någon bild på spolen? Vikt?
    spolen syns i min avatar. Jag kanske kan ordna en bättre bild.

    Har lina på spolen så jag kan inte mäta enbart spolen just nu. Sen tror jag vågen inte är den bästa. Vägde original till 25g, recordspolen till 20g och trimspolen är kännbart lättare än vad recordespolen är. Tror det finns en annan tråd där vikten är listad.

    Edit: (bild)

    Click image for larger version

Name:	WP_20150918_10_46_22_Pro.jpg
Views:	1
Size:	280,4 KB
ID:	1779450
    Senast ändrad av OjaOnej; 2015-10-07, 08:01.

    Lämna en kommentar:


  • Gösta
    replied
    Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
    Den tråden har jag missat. Sorry för det. Skyller på att jag är ny här på fs. :-)
    Det är OK! Men har du Artikelnumren o priser hos ABU så kan du gärna komplettera...

    Lämna en kommentar:


  • Mankan G
    replied
    Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
    Vill inte vara taskig men det finns en tråd om vilket trim vi har i rullarna... Ts intentioner med DEN HÄR tråden är enligt första posten att skapa en PRISLISTA över ABU:s trimdelar. Ser inte en prisuppgift i din post! Hade varit intressant för tråden...
    Skit fiske!
    Gösta
    Den tråden har jag missat. Sorry för det. Skyller på att jag är ny här på fs. :-)

    Lämna en kommentar:


  • Gösta
    replied
    Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
    Köpte en 5600 c5 mag billigt på ebay som nu fått sig en omgång nya delar. Den gick rätt fint från början men det är ju kul att trimma. Har en UT trimmad 6500 pro rocket samt en 2500 C IAR med trim från Avail sedan tidigare så att lämna den "nya" orörd var inte att tänka på. Köpte keramiska lager till spolen. Valde länge mellan Recordspolen, spolen från Avail eller en UT spole. Till slut blev det den grunda spolen från record. Ny evighetsskruv med dubbla lager. 2 kullagerlagrat plastdrev samt en keramisk knivbult. La även till nya carbontex bromsskivor från sensibus.se Märkte att det var lite missljud i huvuddrevet så jag passade på att även beställa både drev och pinjong från Abu när jag ändå höll på. Var ändå tvungen att byta pinjong i och med att Recordspolen har den nya bromsen med fyra spår i och min rulle hade pinjong en med endast två spår.

    Vilken rulle det blev. Att veva känns som att röra i smör. Kastar med lätthet 8 g beten likväl som beten uppåt 100 g. I med eller motvind. Dock krävs det byte av spö bara :-). Totalt har jag betalat runt 1000 kr för allt. Inkl rullen. Tror inte jag kunde gjort en bättre affär. Speciellt som jag ville ha magnetbromsen. Det blev så pass bra att jag numera även har installerat samma magnetbroms på min 6500 pro rocket och magnetbromsen från Avail på min lilla 2500. Helt underbart att kunna välja fritt mellan centrifugalbroms, magnetbroms eller en kombination av bägge beroende på bete och vädersituation. Rekommenderas varmt.

    Det är rätt intressant med vikterna. Nu kan jag bara fullt ut jämföra spolarna till 6500. Spolen från UT väger endast 13 g. Spolen från Avail väger 17 g. Helt tomma utan lager. Originalspolen väger 20 g. Alla "smådelar" såsom pluppen, lager och broms väger 5 g. Dessa 5 g ska läggas till på alla vikter ovan. Dock är det ju inte hela sanningen då det bara är halva vikten på lagren som ska räknas in. Den inre banan och halva vikten på kulorna är ju inte med och snurrar. Men med det så är vi inne på riktigt nördigt vatten så....

    Recordspolen väger också 17 g tom. Konstigt verkar Avail lyckats rätt dåligt med vikten på just spolen till 6000. Spolarna från Avail till 2500-5000 är klart lättare än originalen eller motsvarande Recordspole men fortfarande tyngre än spolarna från UT. Till detta tillkommer viktminskningen pga mindre lina då trim spolarna är grundare. Tex så väger Recordspolen till min 5600 full med lina,lager och allt 28 g. Originalspolen vägde full 38 g. På 6500 är skillnaden större då den till att börja med har en spole från UT som alltså är lättare från början men även mycket grundare. Även 2500 skiljer stort. Bara spolen från Avail väger 8 g komplett (utan lina) medan originalspolen väger 17 g. Ta sedan bort ytterligare vikt pga minskningen av lina. 120 m med trimspolen jämfört med 240 m tidigare. Kastar utan problem beten på 4-5 g. Med den UT trimmade 6500 går det att kasta beten på 10 g.

    Varför tar originalspolarna så mycket lina? 240 m på en 2500 är ju larvigt. Eller för den delen 220 m lina på en 5600. Idag bottnar man med nylon och fyller på med 100+ m flätlina. Lika bra med grundare spolar från början.

    Och bara för att.... Abu brukar följa en standard i sin nomenklatur. C betyder ett lager. C3 = 3 lager. C4 = 4 lager. Record har väl 6 eller 7 lager beroende på årsmodell. Då är ju frågan hur många lager min 5600 C5 mag har? Borde ha 5 lager men icke. Den är i sitt originalutförande en C4. Frågan är var siffran 5 i namnet kommer från. Jag har inte en susning. Nu har den dock avsevärt fler lager. 7 lager närmare bestämt. Har även en vev liggandes med två lager i varje vevknopp men då originalveven är så pass snygg och fungerar kalas så skippar jag de sista 4 lagren ;-)
    Vill inte vara taskig men det finns en tråd om vilket trim vi har i rullarna... Ts intentioner med DEN HÄR tråden är enligt första posten att skapa en PRISLISTA över ABU:s trimdelar. Ser inte en prisuppgift i din post! Hade varit intressant för tråden...
    Skit fiske!
    Gösta

    Lämna en kommentar:


  • Mankan G
    replied
    Ursprungligen postat av Hafskorv Visa inlägg
    Jag har nu mätt drevet på 3 styck evighetsskruvar, NR1 är det som sitter i min 2501C och är från en 2601 elite, altså dubbel lagrat, det mäter jag till 13.2mm i diameter. Jag märker inte att detta går det minsta trögt.

    NR2 är det som satt orginal i min 2500C, den mäter jag till 12.9mm i diameter.

    NR 3 är den som sitter orginal i en 2501Coch denna mäter jag till 13mm.

    Kan det vara så att abu har toleranser på 2 tiondelar ( det man brukar ha när inga andra toleranser används? ) altså max 13.2 och minst 12.8
    Och att ditt helt enkelt är för stort?
    vad mätte du ditt mellanhjul till?
    Kollar måttet i morgon men det vekar vara liknande drev i min 2500 som jag har i mina 5000 och 6500 rullar. I alla fall visuellt. Tar fram skjutmåttet i morgon så får vi se. Det ska vara ett annat drev till 2500 så mitt drev kanske är bytt mot ett felaktigt före rullen hamnade i min ägo. Har beställt ett nytt drev idag så jag återkommer när farbror posten varit hemma hos mig.

    Lämna en kommentar:


  • Mankan G
    replied
    Ursprungligen postat av HaDo Visa inlägg
    Har du någon bild på spolen? Vikt?
    Den lättade spolen från record till 5000 väger 17 g tom. Smådelarna väger 5 g. Till detta kommer besparingen med mindre lina.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
10 svar
3 289 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Smolt
av Smolt
 
Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
44 svar
10 145 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Alman
av Alman
 
Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
279 svar
47 283 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Adam Huss  
Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
535 svar
89 283 visningar
38 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
108 svar
11 367 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist  
Arbetar...
X