Ambassadeur Beast - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur Beast

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Snöhäst
    replied
    Näväl... Inget som säljer ett löst Beast stativ?

    Lämna en kommentar:


  • tonyex
    replied
    Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
    Hej igen jag småjäklas med dig bara jag ser att du blir lite gramse trotts att jag sa att du har rätt och att jag håller med dig i sak.
    Det visste jag från början, så jag var tvungen jäklas tillbaka , sån är jag.

    De rullarna jag fiskar med inte perfekta, men det som gör dom så bra är att priset vs prestanda är rätt bra. De är bäst i sin klass på det. Att hitta rätt nivå med det man får för pengarna är guld värt. Det är klart att vi är alla olika och värdesätter olika saker/förbättringar/känslor olika mkt, även när det gäller så obetydliga prylar som en fiskerulle eller ett fiskespö.

    Men tänk på att du låter så här: jag vill inte ha någon j..... smartphone, jag vill ha min gamla Ericsson mobiltelefon [typ en A1018s] tillbaks! hahaha, kunde inte låta bli.

    //T
    Senast ändrad av tonyex; 2015-10-25, 10:55.

    Lämna en kommentar:


  • Exxet
    replied
    Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
    X:et. Du missar min poäng helt, världen är mkt större än FS, Svedala, Norden , osv. Prylar som "funkar" här på "FS" funkar kanske inte någon annanstans. Har du tänkt på det?

    Anledningen till att jag fortfarande postar här på FS är för att jag vill hjälpa till att folk köper fiskeprylar med öppna ögon och inte luras av reklam och annat skit. Sen struntar jag verkligen i vad folk fiskar för prylar.

    Om du tänker så, Vad var poängen med ditt första inlägg då?

    //T
    Hej igen jag småjäklas med dig bara jag ser att du blir lite gramse trotts att jag sa att du har rätt och att jag håller med dig i sak.

    Jo jag tänkte precis så, Jag håller med dig i allt, jag ser samma sak som du men från en annan vinkel bara.

    Om vi ändå ska ta in lite allvar i det hela så vad jag försökte säga dig, och alla andra var att vi alla söker olika saker. Vissa gillar det där råa lite vibrerande mekaniska skorrandet. Som någon känd designer och konstruktör sa om sportbilar så skapas känsla av alla små mekaniska egenheter och skönhetsmissar. Detta va många år sedan och han tog just japanska bilar som exempel. Något som blir för perfekt och väl-presterande riskerar samtidigt att bli väldigt tråkigt.

    Och det va just syftet med mitt första inlägg. Att Amba ger något som dom japanska rullarna INTE gör. Om det är vad man som person söker spelar jappsens tekniska överlägsenhet ingen som helst roll.

    För dig handlar kanske rullar mycket om vad dom presterar och dess material å teknik ala perfektion. Jag (med många) skiter FULLSTÄNDIGT i detta och går enbart på funktion och vad rullen ger mig för känsla. Jag kan inte beskriva den, eller peka på vad det är som skapar den. Det räcker med att Amba gör det.

    Men jag är helt enig med dig om att Beasten till dom pengarna hamnar i fel liga. Frågan är om den är en Amba man velat skapa eller en konkurrent till calcuttorna. Inte vet jag. Hade man passat på att sänka rullfoten så hade man visat på nytänk. att man inte gjort det tyder på att man vill vara den klassiska delen trogen. Och visst blir jag också lite fundersam vad man egentligen velat eller vill med sin nya rulle. Personligen som mekaniker så vet jag att detta är ett dyrt sätt att tillverka stativ. fräsa ur ett stycke. du fräser och bearbetar bort mer material och pengar än vad som blir kvar. Och det är marginellt du vinner. Det går att göra den klassiska konstruktionen betydligt bättre till en bråkdel av kostnaden om man vill.

    Lite kluven är jag trotts allt.

    punkt slut over and out.

    Lämna en kommentar:


  • tonyex
    replied
    Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
    Ett "alustativ" i ett stycke är väl inget nytt för ABU 2015, det har man haft sedan 90-talet i olika rullserier. Så möjligtvis kan man säga att man kopierade Japanerna (Shimano) då. För var det något som Shimano införde och som verkligen satte avtryck så var det "Calcutta-designen". Tillsammans med ABUs klassiska design förmodligen rullvärldens mest "kopierade"...
    jaja, vi visste att du skulle säga så.
    En abu revo gen 3 ser ut som en shimano curado 2008 kopia i en abu dräkt. Vem bryr sig om det?

    Skillnaden är att calcutta conquest idag har alla sina komponenten egenutvecklade
    Precis, just idag, när det har blivit vanligare att kopiera andras teknologier mer än någonsin tidigare.

    Design med ett rullhus [inte stativ] fräst ur stycke alu är något som abu tyckte var inte nödvändigt [du vet hur det är, traktorkänsla framför allt, mer påfrestningar på kullager och andra rörliga delar vid belastning, allt detta tillsammans med 10 års garanti, då betyder det att har vi har jobb för många år framöver med att byta ut delar och allt detta på garanti. Bra tänkt där!], så om man tolkar att abu förkastade den lösning, då betyder det nu, när de ser vilken kommersiell framgång har japananerna haft med sina lite mer förfinade rullar [känsla och användarvänlighet ligger högst på listan hos de flesta fiskare] att det är kanske dags att tänka "annorlunda". Det tycker jag att det är bra. Ser fram emot den förändring!

    //T
    Senast ändrad av tonyex; 2015-10-25, 11:03.

    Lämna en kommentar:


  • tonyex
    replied
    X:et. Du missar min poäng helt, världen är mkt större än FS, Svedala, Norden , osv. Prylar som "funkar" här på "FS" funkar kanske inte någon annanstans. Har du tänkt på det?

    Anledningen till att jag fortfarande postar här på FS är för att jag vill hjälpa till att folk köper fiskeprylar med öppna ögon och inte luras av reklam och annat skit. Sen struntar jag verkligen i vad folk fiskar för prylar.

    Om du tänker så, Vad var poängen med ditt första inlägg då?

    //T

    PS: Tänkt på att om "kopieringsprocessen" fortsätter , är det inte värt då att testa originalet oxå?
    Senast ändrad av tonyex; 2015-10-25, 10:08.

    Lämna en kommentar:


  • Hippo
    replied
    Ett "alustativ" i ett stycke är väl inget nytt för ABU 2015, det har man haft sedan 90-talet i olika rullserier. Så möjligtvis kan man säga att man kopierade Japanerna (Shimano) då. För var det något som Shimano införde och som verkligen satte avtryck så var det "Calcutta-designen". Tillsammans med ABUs klassiska design förmodligen rullvärldens mest "kopierade"...

    Lämna en kommentar:


  • Exxet
    replied
    Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
    Det finns inget att diskutera har X:et.

    Du har rätt, en liten förändring i stativet bara gör ingen större skillnad.

    Om dom gamla toppjapanerna var bra, dessa nya är bara en dröm att fiska med. Att vissa här på FS vet inte om hur bra dessa toppjapanska rullar är, det betyder i stort sätt ingenting. Ute i i de stora världen, miljontals fiskare hyllar dessa ubersköna rullar. Köp en, bli kär och bli fattig.

    Så du kan käka holländsk svamp och skrika sen att en miljard flugor har fel, faktum är att "de" ligger ett eller flera steg före "oss" ....

    //T
    Hej Tonyex! Naturligtvis har du helt rätt. Inget tvivel därom. Dom japanska rullarna spelar i en helt annan liga.

    Men du missar min poäng.

    Att en japansk MC är ett tekniskt mästerverk, går i 350 knyck, Axar som fan. 18000 rpm utan vibrationer, nästan ljudlös. Material och teknik bortom rymdnivå är sant. Men att Harley som låter fan. Vibrerar , misständer, går dåligt, läcker olja. Gammal teknik säljer mer MC än jappsen beror på att dom har något som kunden vill ha.

    På samma sätt har Amba något dom japanska ALDRIG kommer att få. Det blir lite komiskt när du nedlåter dig till att gå in i traktorligan men dina högpresterande mästerverk. Det kan tom få omvänd effekt. Att du så envist påtalar en kungs storhet bland bönder tyder på att kungen saknar något som bönderna har.

    Du borde ta dina rullar och diskutera dom med en värdig konkurrent och inte nedlåta dig till att prata sportbil bland traktoråkare. För vi traktoråkare, drar timmer över stock och sten och sätter funktion när allt är som jävligast långt före prestation när allt är som bäst.

    Men dina rullar är fantastiska, ingen tvivel om det.

    Beasten redan beställd. Och den är något jag hellre smeker än en kallmutta...
    Senast ändrad av Exxet; 2015-10-25, 09:00.

    Lämna en kommentar:


  • tonyex
    replied
    Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
    Hej Tonyex! Nu undrar jag om du ätit flugsvamp eller om det du säger enbart ska betraktas som ett önsketänkande!

    När du säger att ABU hakar på japanen med design, användarvänlighet och känsla måste jag reagera. Denna rulle är ju så klassisk ABU amba i designen som det bara går. Användarvänlig har den i grunden simpla konstrunionen alltid varit till skillnad mot många jappsars högteknologiska datorchippade rullar. Känslan i en Amba är kanske inte den mest förfinade, men likt en potent sportbil eller en HD med sina vibrationer mm så har den sin alldeles egen känsla och där hakar man definitivt inte på några jappsars.

    Jag vill inte mena att Japanska rullar är sämre. Men att säga att ABU med denna rulle hakar på japanen är lika dumt som att nämna Harley Davidson i den meningen.
    Det finns inget att diskutera har X:et.

    Du har rätt, en liten förändring i stativet bara gör ingen större skillnad. [jag ville vara lite snäll, faktiskt]
    Japanerna är har introducerat många fler förbättringar än bara en stativet. Nu snackar jag inte bara om högkvalitativa och innovativa spolar eller strömdrivna kastbromsar [datorchippade är ett missförstånd av stora mått]. Om dom gamla toppjapanerna var bra, dessa nya är bara en dröm att fiska med. Att vissa här på FS vet inte om hur bra dessa toppjapanska rullar är, det betyder i stort sätt ingenting. Ute i i de stora världen, miljontals fiskare hyllar dessa ubersköna rullar. Köp en, bli kär och bli fattig.

    Att ABU nu år 2015 har "bokstavligen kopierat" en av de förbättringarna som jdm topprullar har använt sig i decennier tolkar jag som att de erkänner att rullar med ett stativ fräst ur stycke alu är stabilare och vibrationsfria, vilket kommer att minska påfrestningar i högfartsystemet avsevärt. Det var det jag vill säga, egentligen.

    Så du kan käka holländsk svamp och skrika sen att en miljard flugor har fel, faktum är att "de" ligger ett eller flera steg före "oss" ....

    //T

    Lämna en kommentar:


  • jorgen.mansson
    replied
    Har haft en 525 Mag 2 från Kina som jag lämnade tillbaka pga att spolen gnuggade mot stativet likt följande klipp
    Jag har en C3 4601 som gör lika dant, den för ett sabla oväsen så jag använder den inte

    Lämna en kommentar:


  • Låg_Profil
    replied
    Abus fabrik i Svängsta är så vitt jag hört väldigt automatiserad vilket borde borga för viss fortsatt tillverkning i Sverige.

    Koncernsyskonet Penn har tillverkning i Kina för rullar under $250. Jag har en Fathom 30 från Kina som jag är väldigt nöjd med. Har haft en 525 Mag 2 från Kina som jag lämnade tillbaka pga att spolen gnuggade mot stativet likt följande klipp:
    https://youtu.be/VSCffZvlwFw

    Länge leve Svängsta!

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
10 svar
3 277 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Smolt
av Smolt
 
Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
44 svar
10 118 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Alman
av Alman
 
Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
279 svar
47 271 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Adam Huss  
Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
535 svar
88 950 visningar
38 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
108 svar
11 349 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist  
Arbetar...
X