Shimano JDM-lågprofilare med backspärrshake? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano JDM-lågprofilare med backspärrshake?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Shimano JDM-lågprofilare med backspärrshake?

Mina kunskaper om Shimanos utbud runt om i världen är tyvärr starkt begränsade.
    Jag vet att Calcutta TE har backspärrshake från 50-storlek och uppåt men att Conquest inte har det förrän storlek 300. Det är dock fullt möjligt att eftermontera i gamla Conquest 50/100/200.

Är det likadant med Shimanos JDM-lågprofilare?
    Alla Curado E har haken, finns det modeller från den japanska marknaden som också har det eller där det är möjligt att eftermontera?

Som var på din fråga, vet ej och jag har på sistone haft rullar både runda och lågisar utan backspärrshake. IAR på dessa rullar har aldrig krånglat , så jag låtsas som att det regnar.
    Det kan vara så att att design och material för IAR lager har blivit bättre och då kan man konsolidera lite.

//T

Kommentera

Det är knepigt att via sprängskisser utröna om det faktiskt finns möjlighet att montera hake.
      Många stativ har fästpunkten men inte haken då de tillhör samma familj som en rulle som har den men det är omöjligt att se om man inte har rullar i delar framför sig.

Jag är, sedan flera år tillbaka, paranoid över IAR-lager i allmänhet och Shimanos sådana i synnerhet.
      Mig veterligen använder Shimano samma lager sedan ett antal år tillbaka och det är ju inte sällan glapp i dessa redan från fabrik.
      Kall temperatur ihop med en tillfällig hård belastning kan få lagret att släppa, det minimala glappet agerar "tjuvstart" som inte direkt hjälper funktionen.

Äh, egentligen gör jag en för stor grej av det men har gärna haken i rullar som går lite hårdare. Nu ska jag köpa en rulle till en nybörjare på multi och det lär bli ryck- och knyckfiske första tiden, då vidtar jag gärna alla tänkbara säkerhetsåtgärder.

Tanken är att det ska bli en lite rejälare lågprofilare från Shimano, finner jag inte ett passande alternativ med plats för hake blir det en utan helt enkelt.
      Tycker dock att ämnet och frågeställningen är intressant då jag haft hemma många rullar med strejkande IAR. Särskilt vid den här tiden på året då temperaturen är låg, det är blött och det fiskas hårt.

Kommentera

Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
        Tanken är att det ska bli en lite rejälare lågprofilare från Shimano, finner jag inte ett passande alternativ med plats för hake blir det en utan helt enkelt.
        Välj en av dom rullarna som är beprövade, typ curado D eller E. Måste det vara en JDM rulle?

De flesta av mina gamla rullarna har backspärrshake och dom som inte hade det fick ett. Idag , som skrivet ovan, bryr jag mig inte så mkt utan jag kör på och försöker låtsas att vara lycklig och ovetande. Det är befriande! Samma sak gäller om de använder "samma" lager sedan ett antal år tillbaka eller inte.

Visst låga temp. kan vara krävande för IAR, men som sagt inga problem än så länge. Rullarna som få vara med i den kalla årstiden är Exsence och nya CQ.

Hur "stor" rulle pratar vi om här?

//T
        Senast ändrad av tonyex; 2015-11-29, 22:23.

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
          Hur "stor" rulle pratar vi om här?
          Mindre än 300 är väl kravet, ska hantera beten upp till kanske 50-60 gram.

Behöver inte vara JDM men samtidigt som jag är intresserad av att köpa en rulle tycker jag också det är intressant att veta
          varför Shimano väljer att stoppa IAR-lager i sina rullar för US- och EU-marknaderna men inte i de inhemska varianterna.
          Kände på en ny CQ 201 i butik för några dagar sedan, samma kännbara glapp i IAR. Visst, glappet säger inte allt och om veven inte går bakåt kan jag säkerligen också lyckligt fiska vidare utan en hake.
          Sägas bör att de flesta rullars IAR brukar fungera bra, åtminstone i temperaturer över 3-5 grader men vi har alla våra hang-ups.

En lättare begagnad Curado 200E vore inte dumt alls men det är enklare för mig att köpa begagnat från Japan än USA. Både D och E (eller motsvarande) verkar svåra att hitta i Sverige, särskilt högervevade.

Kommentera

Hm, "no" glapp på mina nya CQ, Exsence eller D [kollade en extra gång för säkerhetsskull], men jag brukar välja "rätt" eller "rätta" till det.

Och visst jag håller med. Shimano är inte kända för att ha tajtaste frinav, men det är så det. Man kan inte få allt. De viktigaste är att det funkar, när man behöver det. ... och som sagt, lagom med Cal's fett brukar vara "rätt medicin".

Shimano USA och Shimano EU beställde modellerna med IAR, det vi fick höra från Shimano USA support. Hur blir det framöver, det återstår att se. Shimano JP gör inte det och det jag kan göra är att ställa en fråga till någon jag känner som jag vet har insyn i detta.

En annan variant är att köpa en calcutta 200 2012. Den har samma gamla access till c-vikterna som calcuttorna alltid haft, något som D modellen saknar. Det värt att säga att mina D hade/har extra hake, något som jag är osäker om 2012 modellerna har. Frågan är om 2012 rullhus har fästpunkten. Anledning till att jag säger calcutta 2012 är att den rulle är ganska liten och lätt att "palma". Dessutom den är stabil och gedigen men kanske inte så "utsmyckad", med andra ord, en perfekt rulle till en nybörjare [men inte till dig].

//T
            Senast ändrad av tonyex; 2015-11-29, 23:32.

Kommentera

Anledning till att EU/US vill ha haken är intressant. Japanerna fiskar ju rätt brutalt med sin speed/slow jig och även i kalla temperaturer. Men de kanske gör som du tony, litar på lagret.

Calcutta 2012 är intressant. Kanske inte just till den aktuella tillämpningen men rent generellt, blir nog en LP nu men jag har ögonen på runda rullar också. I nödfall får jag väl plocka hem ännu en gammal Conquest 100...

Just Calcutta 2012 tror jag har en innergavel identisk med den i Calcutta D med infästning för backspärrstiftet (BNT4394) vilket borde innebära att det går att köpa till ett sådant och en hake (BNT2404) för att få den så kallade "Assist Stopper" i en japansk 2012. Till skillnad från CQ/TE sitter inte dessa delar rakt i stativ/rullhus utan i den löstagbara innergaveln men det bör inte göra någon skillnad, innergaveln sitter där den ska när rullen är ihopskruvad.

Kommentera

Citica har haken. Iaf den ja ägde ett tag.
                Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen
                  Vojne vojne....att ni orkar....
                  Man måste ju låta fingrarna få lite tangentbordsmotion så här på kvällskvisten.

Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
                  Citica har haken. Iaf den ja ägde ett tag.
                  Citica 200G har haken, var det den du hade?

Kommentera

Japp det va en sådan 200 g6 för o vara exakt.
                    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 823 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki