Ursprungligen postat av Lillhake
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Multirulle för beten mellan 15-100 gram
Collapse
X
-
Senast ändrad av jorgen.mansson; 2016-02-01, 10:25.
Kommentera
-
Det finns också en "pd special"-version. Identisk med c4 på insidan, men har gjorts i lite olika färger, bland annat en hemsk spygrön variant. Men 2015's färg är riktigt snygg tycker jag. Finns bland annat här:Ursprungligen postat av Lillhake Visa inläggDe finns bara i blått?
Kommentera
-
Snygg men mutterlåset måste ju ovillkorligen bytas...Ursprungligen postat av anteman Visa inläggDen grå med orange var ju riktigt snygg och så får man en inåtsvängd vev/stjärnhjul om man föredrar det...
I
Edit: Rätta mig om jag har fel men den limegröna är väl förra generationen med enkellagrad evighetsskruv... Och tyngre spole och tyngre linförare.Senast ändrad av Gösta; 2016-02-01, 13:09.
Kommentera
-
Gjorde ett test idag bara för att jag blev nyfiken efter denna diskussion. Hur mycker skiljer mellan de olika modellerna är det jag menar. Efter att länge använt trimmade multilager rullar så är det lätt att bli hemmablind eller fartblind om det uttrycket känns bättre.
Jag har tillgång till klassiska runda Ambassadeurer motsvarande C3, C4, C5 (säljs inte i Sverige men väl utomlands), Record som är en C7 samt en toktrimmad rulle med totalt 13 lager. Med original spole, Recordens grunda spole samt grunda lätta spolar från UT och Avail.
Spolade på ny 0.35 mm flätlina. Samma på samtliga spolar. Samma beten användes. En McRubber på ca 100 gr. En buster jerk samt två shadjiggar med 10 gr skalle resp 20 gr. Jiggarna vägde totalt 28 gr och 43 gr inkl skalle. Spöt jag använde var ett Abu Veritas 40-100. 8.x fot. Tre av sex bromsvikter var aktiverade utom då annat nämns.
Måste säga att jag blev förvånad över hur stor skillnaden var mellan C3 och Recorden. Skillnaden fanns även kvar med en C4 i originalskick men mindre märkbar jämfört med Recorden. Min Record är helt ny och i originalskick och har en grundare och därmed lättare spole. Min C3 lever sitt liv normalt som trimmad till C6 med en grund spole från UT. I originalutförande blev kasten märkbart kortare än med Recorden. Säkert 10-15 meter med de lättare betena. Hela tiden med klart större tendens till linresning som jag fick begränsa med tummen. Med Buster jerk blev skillnaderna mindre men tendenserna till linresning kvarstod. Alternativet var att aktivera fler bromsklossar. Mindre linresning men ännu kortare kast blev resultatet.
Samma C3 men med grund spole från UT tog bort linresningarna men kasten förblev märkbart kortare.
C4 i original ökade på längden på kasten märkbart men linresningen kvarstod om än mindre än med C3. Orkade inte laborera med bromsarna på denna rulle.
Fler lager än två i spolen, två i linförarskruven samt ett lättroterande mellandrev (med eller utan lager) påverkade inte kastlängden oavsett betesvikt. Med min toktrimmade C13 och samma spole blev resultatet likvärdigt som med Recorden eller min C4
Jag kunde inte på något sätt påvisa någon fördel med Recordens två extra lager på spolaxeln jämfört med en C4. Dvs dessa två presterade likartat resultat när samma grunda spole användes
De grunda spolarna från Avail och UT påverkar till viss del kastlängden men framför allt säkerheten. Det går att använda färre bromsar aktiverade utan att linresning uppstår. Färre bromsar aktiverade innebär högre fart på spolen initialt och med rätt spö går detta att använda till längre kast. Användning av trimmade rullar gör också att precisionen ökar markant. Dvs det är lättare att placera betena mer exakt med mindre kraft.
Jag känner faktiskt inget behov av att trimma Recorden. Även om en grund UT spole förmodligen är ännu bättre än Recordens så är skillnaden så pass liten att det inte är värt pengarna. Däremot skulle i alla fall inte jag vilja fiska med en original C3. Inte heller en C4 när man vet hur bra det kan fungera. En C4 med Recordens grunda spole skulle däremot duga. Recordens spole är rätt billig. Samma sak med en kullagad linförarskruv som gör en C3 till en C4
Efter mina två timmars lekande idag så inser jag att den mest prisvärda och lättfiskade klassiska Ambassadeuren för mig är en C4 med Recordspolen från ABU. Får jag dessutom ta bort självlåsningen på mellandrevet och brotscha hålet lite så räcker det. Det behövs inga lager i detta drev. Det skulle givetvis fungera lika bra med en C3 OM man byter ut linförarskruven och byter spole. Utan begränsningar i form av pengar så lägger jag till en mag samt UTs grunda spole.
Och bara för att. Min 6500 Pro Rocket är normalt toktrimmad med lager överallt och en spole från UT. Skillnaden mot denna skapelse och samma rulle i originalskick är enorm. Min röda proffsraket har endast lager i spolen i original. Allt annat är lagrat i plastbussningar. IAR undantaget givetvis. Mycket kortare längder och med massor av linresning om tre av sex bromsar är aktiverade. Orkade inte heller här laborera med bromsarna. Kände att det inte var värt besväret då skillnaderna var så stora.Senast ändrad av Mankan G; 2016-02-01, 22:13."Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr
Kommentera
-
Förjävla fin, synd att det är tumtangent :-(Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inläggFinns några PD varianter i andra färger men annars är den blå.
http://www.dogger.se/rullar-spon/rul...adeur-5601c4-1
Kommentera
-
Funderade i samma banor men är inte den limegröna en 2014? Fast den kanske inte fick del av den gängse C3/C4 uppdateringen 2014?Ursprungligen postat av Gösta Visa inläggSnygg men mutterlåset måste ju ovillkorligen bytas...
I
Edit: Rätta mig om jag har fel men den limegröna är väl förra generationen med enkellagrad evighetsskruv... Och tyngre spole och tyngre linförare.
Kommentera
-
Synd om PD butikerna deras egna modeller fick inga uppdateringarFast den kanske inte fick del av den gängse C3/C4 uppdateringen 2014?
(C4/Pro Rocket.)
Senast ändrad av jorgen.mansson; 2016-02-01, 22:36.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Nyfiken på aktuellt värde på multirullenav Maniac_MikeServade rullen och passade på att ta några foton, rullen verkar vara från 1999 eller 20004 Foton
-
Kanal: Rullar
2026-09-17, 09:54 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av houser, 2016-06-19, 14:11
|
22 svar
11 688 visningar