Nya lager till revo toro 51 hs - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nya lager till revo toro 51 hs

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Testa HenkeW's tips med fett i kullagren som inte bär upp spolaxeln. Det brukar kunna "få tyst" på en skramlande Toro.
    Och skulle du vilja sätta i nya kullager så kan jag absolut hjälpa dig med att ta hem dem och installera dem om du vill det.

//Emil

Kommentera

Ursprungligen postat av Fogeljazz Visa inlägg
      Testa HenkeW's tips med fett i kullagren som inte bär upp spolaxeln. Det brukar kunna "få tyst" på en skramlande Toro.
      Och skulle du vilja sätta i nya kullager så kan jag absolut hjälpa dig med att ta hem dem och installera dem om du vill det.

//Emil
      En liten fråga där Emil:
      Får du även tag på sintrade bussningar i lämpliga dim passande LP rullar ?

Mvh. HenkeW

Kommentera

Ursprungligen postat av Träben Visa inlägg
        Tack för all input!

Hålan: tack för tipset, jag får kolla med zeke.

Sebwantsfish: tack för tipset, men jag är egentligen inte ute efter att lyxtrimma rullen. Jag vill bara att den ska funka bra igen och vill hitta lager som lever lite längre.

Mankan G: jag köpte rullen ny för fyra år sen och sedan dess har jag använt den kanske 25-30 fisketurer. Jag har mest fiskat gös och abborre, så gäddprylarna används inte så mycket. Rullen är endast använd i sötvatten och inte till jerk. Nog borde väl en rulle klara fler pass än så utan att det ska börja rassla och låta illa vid kast? Rullen har servats ett par gånger. Jag är ingen nybörjare på multirullar och har rätt bra koll på hur de ska skötas, men visst, någon mer service kanske den hade kunnat behöva. När jag i vintras tvättade ur alla lager med kemiskt ren bensin så låter de fortfarande illa när jag torrsnurrar dem innan jag satt tillbaka dem i rullen. Detta är väl ett tecken på att de är slitna/dåliga? Sen så är det väl ett ganska vanligt problem med högljudda lager på revo toro vad jag har förstått. Känns dessutom helt idiotiskt att sätta öppna lager i en sån rulle.

HenkeW: jag har inte kollat guiden ännu, men ska göra det. Men vilka lager snurrar sakta? I och med att linspridaren rör sig vid kast så vill man väl inte ha fett i de lagren, det borde väl bromsa en hel del?
        Hej igen. Sorry för mitt sena svar. Det du skriver verkar betyda att mitt inlägg var käpprätt uppåt väggarna. Ursäkta för det. Givetvis kan det hända att även Abu kan leverera dåliga lager. Tydligen 😉

Är inte just den rulle du nämner välkänd för att väsnas? Hur som helst så har alla rullar från ABU jag har kommit i kontakt med haft riktigt bra lager men ingen regel utan undantag tydligen.
        "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
          Hej igen. Sorry för mitt sena svar. Det du skriver verkar betyda att mitt inlägg var käpprätt uppåt väggarna. Ursäkta för det. Givetvis kan det hända att även Abu kan leverera dåliga lager. Tydligen 😉

Är inte just den rulle du nämner välkänd för att väsnas? Hur som helst så har alla rullar från ABU jag har kommit i kontakt med haft riktigt bra lager men ingen regel utan undantag tydligen.
          Du behöver inte be om ursäkt. Jag håller med dig i det mesta du skrev.

Alla lager, utom spollager, har fettats in ordentligt med cal's nu. Har inte haft möjlighet att provkasta ännu, men förhoppningsvis hinns det imorgon.

Ni som har mer erfarenhet av detta problem, brukar det vara spollager eller lagren till linspridaren som väsnas? Eller är det båda?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
          11 svar
          3 796 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg PrN-Sweden  
          Klistrat: Rull-terminologi av Mooki