Bromsinställningar multirulle! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bromsinställningar multirulle!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Om pengar inte var problemet, så hadde jag haft nya spolar😀 blir att testa att köpa ny lina som inte suger vatten

Sent fra min C6903 via Tapatalk
    Senast ändrad av HA-Lures; 2016-04-13, 19:41.

Kommentera

Ursprungligen postat av KeBa Visa inlägg
      Det här är inga lätta saker att svara på och det finns nog inga facit utan man får prova sig fram.
      Ang lite lina på spolen....jo, det minskar ju tröghetsmomentet drastiskt vilket är bra under kastet men man får även tänka på att när spolen ska igång så är "hävarmen" till spolens centrum kortare vilket också ger mer trögstartat....men så har ju hela skiten blivit lättare, snurrigt värre så det är bara att testa.
      En sak som är värt att nämna är att grov lina kan ge stabilare rulle än tunnare lina.
      Med grov lina så minskar diametern på linpaketet snabbare än med tunn och tvingar spolen att fortsätta accelerera, vilket samtidigt sträcker upp linan och motverkar backslag.....men så löper grövre lina kanske sämre än tunn i spöringarna....testa som sagt!

Spännande frågeställning!
      Är det någon som vet om det gäller alla typer av konstruktioner?....kullagrade/glidlagrade?
      Borde ha något om var spolens egentyngd hamnar och vad som tar upp den friktionen.
      Man avlastar ju den radiella lasten på lagren/bussningarna men får ökat friktion mellan typ spolaxel och kopparbricka i vissa konstruktioner....men den kan ju vara mindre än den ökande radiella friktionen i lagren.
      En av mina 25'or har bussningar och där snurrar det bättre om den lutas med veven uppåt.
      Där har jag stenkoll på varför det är så men orkar inte förklara....om det inte är någon som är väldigt nyfiken!

Tjena!
      Det där står omnämnt i UT's instruktion om hur man vässar en rulle för under en hundring.
      Jag vill minnas att det gäller den gamla typen av slirbromslameller som var av teflon....eller?
      Grafit är ju smörjande så det kanske funkar bra även på carbonex?....någon som testat?

Har aldrig testat, låter kladdigt!...dessutom så inbillar jag mig att effekten avtar ganska snabbt när fettet åkt åt sidan.
      Skulle nog själv bromsat som tidigare nämnt med fetare olja i lager, fett i E-skruv osv..
      Däremot brukar jag ta en tops med lite olja och veva runt i bromsbanan.
      Någon påstod nån gång att det ger konsekventare c-broms även om det kommer in några droppar vatten i rullen.
      Bromsverkan blir mindre, men det är bara att kompensera med antal bromsvikter.

Skruva på!
      Jag tycker det låter tveksamt om fett i evighetsskruven skulle bromsa upp rullen? Det är ju inget lätt högfartsystem precis utan ett tungt drev! Låter ungefär "som att sanda isen framför en lastbil!" Om ni fattar liknelsen!?Tror inte det bromsar upp nämnvärt utan linförare och evihetsskruv bara "äter på" precis som om den vore osmord!?
      Senast ändrad av ArcticDreamer; 2016-04-13, 19:41.

Kommentera

Ursprungligen postat av ArcticDreamer Visa inlägg
        Jag tycker det låter tveksamt om fett i evighetsskruven skulle bromsa upp rullen? Det är ju inget lätt högfartsystem precis utan ett tungt drev! Låter ungefär "som att sanda isen framför en lastbil!" Om ni fattar liknelsen!?Tror inte det bromsar upp nämnvärt utan linförare och evihetsskruv bara "äter på" precis som om den vore osmord!?
        Tunga beten, tung trög spole...ja då kanske det inte bromsar så mycket. Själv fiskar jag mycket med lättare beten. Mina rullar är rejält trimmade. Skulle jag ta fett på e-skruven så bromsar det.

Kommentera

Okej! Jag tror dig!

Kommentera

När jag ändå skulle tvätta kullagrena, så passende jag på att väga spolen med lina och det blev 21gram. Sen lät jag spolen ligga i ett glas vatten och vägde igen och då blev vikten 23gram. Nu blir det till att vända på linan så att jag får ny ytterst som inte suger vatten

Sent fra min C6903 via Tapatalk

Kommentera

Tunga beten, tung trög spole...ja då kanske det inte bromsar så mycket. Själv fiskar jag mycket med lättare beten. Mina rullar är rejält trimmade. Skulle jag ta fett på e-skruven så bromsar det.
              Fett på evighetsskruven är ett utmärkt sätt att fördärva kastegenskaperna totalt på en rulle med synkad linspridare. Har själv testat med en gammal 5000c på ett savage gear parabellum 9.6'. Rullen hade nya lager o spolen va laddad med 0.35mm nylon,i änden hade jag ett 24g hansen silver arrow. Ja lyckades nog kasta gela 20-25m. Sedan testade jag igen med avfettad o lätt oljad evighetsskruv o kastade minst 3x så långt. Så mitt råd är att hålla fett långt borta från högfartssystemet.
              Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Lättad linförare, dubbellagrad evighetsskruv och lagrat mellandrev... Klart man ska köra
                fett på skruven.
                Skit fiske!
                Gösta

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
                  Men bromskraften borde väl variera med temperaturen när toleranserna ändras ?
                  Satte mig nu till ro och tog tag i 25'an med bussningar som torrvevas emellanåt. Snurrade si så där, kollade glappet i spolen, borta!
                  Vart f-n tog det vägen, när jag sist släppte taget om min pärla så fanns det minimala glappet i spolen.
                  Min slutsats är att den "svalnat" där den låg på fönsterbrädan....alltså är värmpåverkan större på stativet än på spolen.
                  Ett litet justerande på mekbromsen så snurrade det lätt igen.
                  Så...jag tror du har rätt, bromskraften kan faktiskt påverkas av temperaturen!
                  ....nu känner jag att jag är riktigt djupt i "träsket"..
                  Trevlig helg på er alla rullnördar och skål![emoji1]

Kommentera

Satte mig nu till ro och tog tag i 25'an med bussningar som torrvevas emellanåt. Snurrade si så där, kollade glappet i spolen, borta!
                    Vart f-n tog det vägen, när jag sist släppte taget om min pärla så fanns det minimala glappet i spolen.
                    Min slutsats är att den "svalnat" där den låg på fönsterbrädan....alltså är värmpåverkan större på stativet än på spolen.
                    Ett litet justerande på mekbromsen så snurrade det lätt igen.
                    Så...jag tror du har rätt, bromskraften kan faktiskt påverkas av temperaturen!
                    ....nu känner jag att jag är riktigt djupt i "träsket"..
                    Trevlig helg på er alla rullnördar och skål![emoji1]
                    Där ser man ! Kippis på dig med !

Kommentera

Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
                      Fett på evighetsskruven är ett utmärkt sätt att fördärva kastegenskaperna totalt på en rulle med synkad linspridare. Har själv testat med en gammal 5000c på ett savage gear parabellum 9.6'. Rullen hade nya lager o spolen va laddad med 0.35mm nylon,i änden hade jag ett 24g hansen silver arrow. Ja lyckades nog kasta gela 20-25m. Sedan testade jag igen med avfettad o lätt oljad evighetsskruv o kastade minst 3x så långt. Så mitt råd är att hålla fett långt borta från högfartssystemet.
                      Okej, tack för tipset! Använder du någon olja i lagrena då?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                      Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                      41 svar
                      31 924 visningar
                      18 gillar
                      Senaste inlägg Micki.S