Bromsinställningar multirulle! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bromsinställningar multirulle!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av ArcticDreamer Visa inlägg
    Okej, tack för tipset! Använder du någon olja i lagrena då?
    Frågan var inte ställd till mig men eftersom jimmy85 inte är på just nu så kan jag ge min syn.
    Ja, mina lager får olja.
    En rekommenderad och bra olja är rocket fuel yellow label. Finns här och var, själv handlar jag av reelman.

Ett tips för att få in olja i de alla minsta lagren, vacuum-maskin....typ vanlig vavuum-packare men med burk som man ofta kan köpa till...optimalt.

Helt j-a OT,
    Det är inte bara till smörjning av lager man kan använda vacuum, marinering av kött innan grillning, på ett par minuter istf ett dygn i kylen...japp, helt grymt alltså men det har inte gått upp för så många än.

Kommentera

Jag använder rocket fuel yellow label eller hedgehogs light olja i mina lager. På min 2500a blir de yellow label o på min 1500 blir de hedgehog light pga den är tunnare o i mina ögon lämpligare när man ska kasta lätta beten . Brukar sätta lagret på spetsen av en blyertspenna o lägga en droppe olja innan ja snurrar på lagret . Tvättar även ur lagren med aceton ibland.

Sen har ja gärna en tunn oljehinna på bromsbanan för centrifugalvikterna.
      Senast ändrad av jimmy85; 2016-04-16, 12:00.
      Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Jag använder åxå yellow lable. Men jag tänkte att någon sade att fett i evighetsskruven minskade kastlängderna 3 gånger, så borde olja i lagren minska kastlängderna ytterligare!
        Senast ändrad av ArcticDreamer; 2016-04-16, 13:19.

Kommentera

Ursprungligen postat av ArcticDreamer Visa inlägg
          Jag använder åxå yellow lable. Men jag tänkte att någon sade att fett i evighetsskruven minskade kastlängderna 3 gånger, så borde olja i lagren minska kastlängderna ytterligare!
          Jo, all friktion bromsar.
          Men så kommer man till det praktiska.
          Lager behöver i allmänhet olja för att må gott.
          Den bromsverkan yellow label har kan du kompensera med mindre kastbroms.
          Det finns tunnare oljor som bromsar mindre men då får du olja oftare.

Edit
          Tidigare gjorde jag som jimmy85 när jag oljade lagren.
          Numera lägger jag dom i ett snapsglas med olja som jag ställer i en vakuumburk. Överflödig olja försvinner vid första kastet.
          Senast ändrad av KeBa; 2016-04-16, 19:15.

Kommentera

Visst kan man köra med torra lager. Men de låter mycke mer o dom slits fortare. O fett på evighetsskruven ger betydligt högre motstånd än vad ett tunnt lager olja ger. Allt som snurrar under kast smörjer jag med olja.

Kommentera

Tjena! Jag har en fundering kring mina multirullar och bromssystem!

Jag fiskar med 2 stycken Shimano Calcutta 300D, ena rullen är för större/tyngre beten och den andra för mindre/lättare beten. På båda rullarna så har jag centrifugalinställningen så att det är 2 stycken piggar inåt och 4 utåt.

Jag upplever dock att jag måste ha väldigt mycket broms på den mekaniska bromsen (alltså den lilla runda cirkelformade grejen man kan snurra på rullen) annars får jag väldigt oroliga kast.

Jag läste också att man ju helst vill ha så lite broms på den som möjligt, mekaniska bromsen kan göra sönder axeln osv. Men om jag släpper för mycket på den så får jag overrun direkt.

För att kunna släppa på den mekaniska bromsen, måste jag kompensera det genom att aktivera mer broms på c-bromsen?

Det går att fiska med de inställningar jag har nu, men då som sagt måste jag ha väldigt hård mekanisk broms på, och jag vill ju försöka ha den av så mycket som möjligt, du skrev ju exempel att du har den helt av tills det slutar glappa i sidled, det har jag testat men det går inte, jag får inte långa kast när jag inte får ta i med kraft, en snabb acceleration i utkastet är det ju som gäller.

Just nu upplever jag att min rulle främst är orolig vid utkast och runt mitten av kasten, slutet av kasten när draget träffar vattnet är helt problemfritt.

//Emil

Kommentera

Ursprungligen postat av Emil_Grönvall Visa inlägg
                Jag läste också att man ju helst vill ha så lite broms på den som möjligt, mekaniska bromsen kan göra sönder axeln osv. Men om jag släpper för mycket på den så får jag overrun direkt.

För att kunna släppa på den mekaniska bromsen, måste jag kompensera det genom att aktivera mer broms på c-bromsen?

Det går att fiska med de inställningar jag har nu, men då som sagt måste jag ha väldigt hård mekanisk broms på, och jag vill ju försöka ha den av så mycket som möjligt, du skrev ju exempel att du har den helt av tills det slutar glappa i sidled, det har jag testat men det går inte, jag får inte långa kast när jag inte får ta i med kraft, en snabb acceleration i utkastet är det ju som gäller.

Just nu upplever jag att min rulle främst är orolig vid utkast och runt mitten av kasten, slutet av kasten när draget träffar vattnet är helt problemfritt.

//Emil
                Hej Emil ! Internet och alla dessa forum är en outtömlig källa på fakta och kunskap. Man ska dock veta att osanningar, faktoider, myter, rena lögner och outgrundlig okunskap och felaktigheter är lika starkt framträdande.

Jag har också läst denna sanning att den mekaniska bromsen har sönder rullen. Och här kommer sanningen. Rent jä. bullshit är vad det påståendet är.

Följande är inte en total sanning men liter info att beakta. Ett kullager fungerar som bäst med en lagom ansatt lagerbelastning så Kulorna rullar korrekt mellan de två banorna. Helt utan belastning uppstår någon som jag tror kallas gyroverkan. Det uppstår när det roterande föremålet börjar wobbla och belastningens riktning i lagret varierar. Detta kan medföra att lagret i vissa skeden är helt utan last. Då kanar kulorna i sina banor utan att rotera och när lasten väl är tillbaka så står kulan still och måste starta upp för att möta den snabbt roterande yttre banan. Detta kan medföra avsevärda skador i lagret.

Men nog om detta. Att alla världens rulltillverkare med alla dessa ingenjörer med sina kunskaper skulle konstruera en lösning som medför att rullen går sönder är sprunget ur samma mänskliga tro som att gud skapade jorden.

Så länge det går att kasta med rullen är lagerbelastningen inom de gränser som lagren tål. Men visst kan man överdra denna så till den grad att det orsakar skador. Men då är man i ett läge där rullen inte ens kastar med flera 100 gram i linan.

Men grunden till varför dina rullar är oroliga finns det andra med bättre vetande som kan svara på. Kanske du har fel kastteknik. Du säger snabb acceleration kan tolkas som att du kastar med den berömda haspelsnärten. I så fall är problemet där. Du kan även ha för mycket lina på spolen.

Men sätt den mekaniska bromsen så att spolen bromsar sin egen roterande massa men inte mer. Det är i princip nästan ingenting. Gör ett lätt ryck i linan med frigjord spole så ser du att den kommer att rotera ett antal varv efter rycket. Det är spolens egen massa som gör detta. den rotationen är något som alla rullar vinner på att bromsa bort. Det kanske snor 1 meter eller 2 av dina kast men vem bryr sig om det.

Prova du med lite olika ansättningar på den mekaniska bromsen. tex den berömda glidande betet. I slutänden kanske du måste ha fler C-vikter. Personligen har jag lite mek.broms och färre C-vikter aktiverade. Den mekaniska bromsen stabiliserar spolen vilket jag anser ger en lugnare rotation än det förkastliga mm glappet ger.
                Senast ändrad av Exxet; 2016-04-17, 13:26.
                Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

De här med antal vikter osv är ju så jäkla personligt. Det beror ju till stor del på kastteknik,spö,rulle,vind mm. Tror det går att rada upp hur måna parametrar som helst som påverkar på ett lr annat sätt. Men största parametern är nog ändå kastteknik. Med multi vill man ju liksom kasta med jämn acceleration o inte snärta som med haspel. Ja personligen eftersträver att ha så lite bromsverkan som möjligt för att nå de där extra metrarna. Men ja har aldrig lyckats kasta utan broms. De skiter sig direkt.

Kommentera

Vilket drag man har på samt typ av spö avgör kasten väldigt mycket. Att kasta Jerkbaits och wobblers i motvind med ett styvt snärtigt spö är ju lite jobbigare än säg att man kastar ett havsöringsdrag med ett spö som har en förlåtande helaktion. Den mekaniska bromsen är klart underskattad om man vill lugna ner rullen. Att man kan ställa in den gradvis är en fördel för att hitta sweet spot. Det är lite det som är charmen med multirulle, det ska inte vara så lätt alla gånger. Men man lär sig mer för varje gång jämfört med haspel där det bara är att drämma iväg prylarna :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
                      De här med antal vikter osv är ju så jäkla personligt. // Med multi vill man ju liksom kasta med jämn acceleration o inte snärta som med haspel.
                      Personligt var ordet, ja!

Jag föredrar alla gånger att snärta för allt vad jag är värd även med multirulle på spöt.
                      Kan tycka att en klassiskt byggd Ambassadeur med tvåstiftbroms, som min 4000, kanske inte är optimal för ändamålet. Då blir det tunga plastvikter och en smula mekanisk broms.
                      När jag använder mina magforcade Daiwor på lättare och snabbare spön är det en helt annan sak, det är snärtvänliga prylar.

Jag tror att man definitivt kan lära sig bra grundinställningar av någon annan men att optimera för just sin teknik och utrustning gör man bäst på egen hand genom att experimentera under olika förutsättningar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 815 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki