Någon som kan ABU Cardinal och skillnader mellan äldre rullar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Någon som kan ABU Cardinal och skillnader mellan äldre rullar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

håller med om de gamla är fina.
    jag har kvar min 155 men den har gjort sitt 35 års fiskande sätter sina spå, men kan tänka mig en sån som fungerar!

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
      Det är rätt uppfattat. C-serien är klart underskattad. Själv föredrar jag C5 framför 55:an. Men glöm inte urCardinalerna. Med en 33:a och en 66:a är man väl rustad för nästan allt. En hyfsat fräsch 66:a kan man få för 250 kr eller mindre. 33:orna är mer attraktiva och brukar kosta från runt tusenlappen och uppåt.
      Min farsa använde alltid en 66:a när vi var ute och fiskade i min ungdom. Redan då tyckte jag alltid att rullen var ful och det tycker jag fortfarande, kan inte förklara varför. Estetik är kanske inte det som ska vara primärt vid val av fiskerulle, men men... haha!

Kommentera

Ursprungligen postat av houser Visa inlägg
        Min farsa använde alltid en 66:a när vi var ute och fiskade i min ungdom. Redan då tyckte jag alltid att rullen var ful och det tycker jag fortfarande, kan inte förklara varför. Estetik är kanske inte det som ska vara primärt vid val av fiskerulle, men men... haha!
        Hej Houser;

Du hittar några svensktillverkade ABU Cardinal 55 här.. https://www.google.se/search?hl=sv&s...64.BCE9_--Oajo ...

Old Firehand

Kommentera

Jag lånar tråden lite, jag har en ABU Cardinal 755.
          Kan någon av er berätta lite mer om den rullen, när den kom och vad skillnaden är på den och tex Abu cardinal XX serien är?

Jag har även en ABU Cardinal 140 och två stycken Abu Cardinal 43 i olika färg.
          Är jätte nyfiken på vad ni som kan allt om rullarna har att säga om dom. Oavsett om det är skit eller gamla bra grejer!
          Senast ändrad av FiskeSnuset; 2016-06-20, 15:31.

[FONT=Trebuchet MS] Ajöss och tack för fisken![/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av FiskeSnuset Visa inlägg
            Kan någon av er berätta lite mer om den rullen, när den kom och vad skillnaden är på den och tex Abu cardinal XX serien är?

Är jätte nyfiken på vad ni som kan allt om rullarna har att säga om dom. Oavsett om det är skit eller gamla bra grejer!
            755 mfl (liksom 65X-serien) kom tidigt åttiotal. Japanbyggda rullar med aluminiumstativ, utanpåliggande spole och hypoidväxel. Helt OK rullar men inget att hetsa upp sig över.

140 började sin karriär som 40 (innan man gick över till utanpåliggande spole). Det fanns även 60/160 och, om jag inte minns fel, 70/170. De var budgetalternativ till de riktiga cardinalerna (med snäckväxel) och hade samma maskinskurna vinkelväxel i mässing som 333/444. Helt OK bruksrullar men en riktig Cardinal har snäckväxel!

43:an vet jag inte mycket mer om än att det är en relativt sentida asienrulle somABU valt att sälja under namnet Cardinal (som väl vid den tiden inte längre förknippades med deras top-of-the-line modeller utan betecknade lågprisalternativen).

Kommentera

Ursprungligen postat av FiskeSnuset Visa inlägg

Saxat från
              http://larspalm.com/cardinal.html

Cardinal 755
              Cardinal 750-serien - Ur Napp & Nytt 1984
              750-serien är första klass
              In i minsta detalj är 750-serien fulländad. Och här finns rullar för alla behov.
              Årets stora nyhet är snabbtangenten på 754 FC
              Hela kaströrelsen kan göras med en hand! Med tangenten snabbfrikopplas bygeln automatiskt – och rullen är klar för kast. Missa inte att titta närmare på den här finessen.
              Men vilken du än väljer, får du toppkvalitet.
              Alla rullarna i 750-serien har t ex vinkelväxel med huvuddrev av specialfräst mässing. Det har inga billiga rullar. Spolaxeln är av nickelkromat stål. Kullagret sitter så nära spolhuset det är möjligt, vilket ger en absolut jämn och vibrationsfri gång. Det märker du redan i butiken.
              Bygelsystemet, med bygel av rostfritt stål, har intern fällningsmekanism, som fungerar både automatiskt och manuellt.
              Veven är fällbar vid transport. Utan verktyg kan du flytta den mellan höger och vänster sida.
              Inställningsområdet på slirbromsen manövreras med en ratt, som sitter lätt åtkomligt där bak. Det är hela 750 ̊(med clickinställning!) och absolut mjukt.
              I allt: känsla, finish, materialval och egenskaper, är 750-serien första klass.
              Och en storsuccé över hela världen!
              Cardinal 755
              Vikt 390 g. Utväxling 4,5:1
              Vinkelväxel
              Rekomenderad lina ǿ0,35 mm.
              Kapacitet 190 m.

Kommentera

Det är väl inte bara jag som får lust att plocka fram kartongen med alla gamla rullar man haft..

Kommentera

Så blev jag med en Cardinal 55 till slut efter ett inköp på Tradera.

Något jag noterade först när jag fick hem rullen var att det står inte bara ABU på den utan också Garcia. När jag tittar på andra rullar står det bara ABU på dem och min första tanke var att detta är senare billighetsvariant, men den känns oerhört solid, precis som jag minns den.

Var 5x-serien i produktion när ABU köptes upp av Garcia? Och innebär det då att det finns rullar märkta både med ABU och ABU Garcia? Någon som har koll?

Kommentera

Ursprungligen postat av houser Visa inlägg
                    Så blev jag med en Cardinal 55 till slut efter ett inköp på Tradera.

Något jag noterade först när jag fick hem rullen var att det står inte bara ABU på den utan också Garcia. När jag tittar på andra rullar står det bara ABU på dem och min första tanke var att detta är senare billighetsvariant, men den känns oerhört solid, precis som jag minns den.

Var 5x-serien i produktion när ABU köptes upp av Garcia? Och innebär det då att det finns rullar märkta både med ABU och ABU Garcia? Någon som har koll?
                    Tvärtom. ABU köpte Garcia Tackle Company cirka 1980. Dessförinnan hade man haft ett nära samarbete sedan ABU började tillverka fiskeutrustning eftersom densamma på USA-marknaden såldes av Garcia. Här ärförsta generationen Cardinal (de gröna 66 mfl) ett undantag eftersom Garcia hade USA-agenturen även för Mitchell. Urcardinalerna kom därför att i USA säljas av Zebco.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                      Tvärtom. ABU köpte Garcia Tackle Company cirka 1980. Dessförinnan hade man haft ett nära samarbete sedan ABU började tillverka fiskeutrustning eftersom densamma på USA-marknaden såldes av Garcia. Här ärförsta generationen Cardinal.
                      Aha! Så 5x-serien finns med båda märkningarna men men samma konstruktion?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                      Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                      41 svar
                      32 198 visningar
                      18 gillar
                      Senaste inlägg Micki.S