Vilken jerkrulle?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken jerkrulle??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Min granne som kört Merca i flera omgångar, bytte nu senast till en Kia.
    Han går omkring med ett stort leende.

Kommentera

Klassisk forumsfråga som har allt som krävs för att tråden ska spåra ur =)

Kommentera

Ursprungligen postat av DreamCatchFishing Visa inlägg
        Citroën och haspelrulle här, nån som har lust att profilera mig?
        Sparsam självplågare med fäbless för det (tidigare) något udda? Mitchellrullar?

Själv har jag haft en Peugeot och nu en Megane...
        För att vederlägga Bustern tes kan jag säga att jag har både LP och runda från Sverige och Japan.

Man blir lite nyfiken på vad som gör Calcutta DC daterad... Kan det vara något så "revolutionerande" som finskurna drev eller x-ship? Kan ju inte vara centrifugalbromsen som funnits längre än jag...och jag är inte purung...

Att man nu kan justera den utifrån är mycket bra men knappast något revolutionerande, det har ju DC kunnat länge, länge...
        Jo jag har prövat x-ship och DC (har båda), skillnaden är enligt mig hårfin men har man det förra så märker man det mer än gärna... å det är väl skönt
        Senast ändrad av anteman; 2017-04-01, 20:06.

Kommentera

Ursprungligen postat av Buster Visa inlägg
          De som väljer runda gamla ambor är samma människor som kör gamla Volvo eller jänkare å gillar att mecka själva. Ser du dig mer som en kille som gillar moderna bilar typ Audi eller BMW förslår jag en lågprofilare. Är du mer åt Kia hållet, köp en valfri okuma.
          Jag funderade på att köpa en Daiwa-rulle tills jag såg den pinsamma video, från nåt VM eller nåt, som publicerades här idag. Då insåg jag - inget för mig.
          - Vilken bil kör jag?

Kommentera

Ursprungligen postat av jonasby Visa inlägg
            Jag funderade på att köpa en Daiwa-rulle tills jag såg den pinsamma video, från nåt VM eller nåt, som publicerades här idag. Då insåg jag - inget för mig.
            - Vilken bil kör jag?
            Dålig och pinsam reklam gör inte Daiwa rullar dåliga per automatik.
            Faktum är att Daiwa har några kompetenta av det som vi kallar här hemma för "jerkrullar",

//T

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
              Dålig och pinsam reklam gör inte Daiwa rullar dåliga per automatik.
              Faktum är att Daiwa har några kompetenta av det som vi kallar här hemma för "jerkrullar",

//T
              Trådförstöraren kom med total icke-fakta, tänkte travestera lite.
              Men man kan faktiskt tolka hans inlägg som att funktion/kvalitet inte är det som avgör utan annat. Och med tanke på deras "reklamfilm" samma dag blir det hela riktigt roligt.
              Mitt inlägg ska ses utifrån detta.

// vill egentligen inte säga att ena eller andra märket är bättre eller sämre.

Kommentera

Visst, det finns många av oss som inte orkar gå ner på djupet i varför en fiskerulle är mer tekniskt fulländad än andra rullar. Sen man kan ha oturen att uttrycka sig lite klumpigt ibland, men det är som det är. Idag är lågprofilarna lika pålitliga som många runda rullar. Själv föredrar jag runda rullar, men inte att prestanda/pålitlighetsskäl.

För många år sedan, cirkulerade här på fs följande sanning: En lågprofilare överlever högst 10 kast om man fiskar jerkbeten med den. Som tur, idag vet de flesta av oss att det är inte så alls.

.... att jämföra bilar med fiskeprylar lämnar jag åt andra

//T
                Senast ändrad av tonyex; 2017-04-01, 20:54.

Kommentera

VWs DSG och motorfamilj fick visst både ros och priser för teknisk förfining se men se hur det sen gick... Att byta rulle för att den den nya fått x-ship är mig främmande, som att sälja sin nya golf 7 för att 7,5 kom nyss med en extra växel... Anser jag.

Om steget mellan dem är så stort som VW vill göra gällande så är jag närmast glad att jag inte märker av det när jag glatt fiskar vidare!

Till TS, vad gäller jerkrullar kan det mesta användas och även de starkaste säcka ihop, mest beror det på hur du jerkar och servar... LP eller rund är en ren smaksak... Vad gillar du?

Låt oss säga, för att fortsätta på bilspåret, att en Calcutta är en Ferrari och en rund Ambassadeur en Volvo... Så funkar en Volvo riktigt bra för många oss, även om jag också rastar Ferrarin när jag är ute... Båda rullar länge fast lite olika...

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                    Att säga att vilken som helst ABU rulle ligger i samma kvalitet/prestandanivå som en Calcutta 201 DC är inget annat är okunskap om fiskeprylar.
                    Numera tycker jag att Calcutta 201 DC är ganska daterad [om man ser på Shimanos utbud av rullar idag].

En jerkrulle behöver inte vara något flashigt och avancerat, det är inte det som är grejen. De flesta "stora" rullarna idag klarar "jerk-påfrestningarna" galant och om de gör inte det, har det mest att göra med utövaren än med "hårdvaran".

//T
                    Här skiljer vi oss åt rejält. Jag har som sagt båda. Ambassadeurer av alla sorter och två Shimano. En ny conquest och en Conquest 200 DC som är några år gammal. Jag blev nyfiken efter all uppskrivning bl.a. här på FS av Shimanos rullar så jag köpte mig två st.

I mitt fiske kunde jag inte bry mig mindre hur de är konstruerade. Det enda jag bryr mig om är resultatet och jag blev faktiskt besviken på Shimanorullarna. Jag levde i tron att de var ena riktiga överdängar till rullar. Men icke. De går inte mjukare än en modern rund ABU. Inga av mina rullar har gått sönder så där är de inte heller bättre. På vattnet kommer jag lika långt. Tex med en 5000 eller en Conquest 200 DC trots den antika C bromsen vs den digitala bromsen i Calcuttan. Läste att DC skulle ge överlägsen kastlängd. Knappast sant i mitt fall. Ingen större skillnad alls. Om något så är faktiskt ABUn stabilare. Vet inte när jag fick ett skatbo senast med mina ABU eller min Conquest (utan DC). Med min DC händer det då och då. De går lika mjukt, bromsarna är rätt lika. Så vad är bättre med DC? Ljudet? Det är faktiskt beroendeframkallande. Den är också riktigt snygg i detaljerna. Vilket inte min "vanliga" Conquest är. Skitful men det är en smaksak. Om något så tycker jag att ABUs runda är mycket lättare att underhålla. En rundsmörjning kräver inga verktyg och tar 2 min. Max. Skulle jag behöva ta ut spolen på vattnet pga ett skatbo så är det enkelt med ABUs runda. Inga verktyg behövs. (Om du inte köpt dig en rulle där ABU ersatt tumskruvarna med spårskruvar. Ett satans otyg faktiskt). Inte riktigt lika enkelt med min 200 DC. Skruvmejseln krävs och risk för att småskruvar försvinner.

Men visst är Shimanorullarna mer elegant tillverkade än ABUs gamla trotjänare men det betyder inte att de är bättre. Å andra sidan så är de "gamla" Mörrumrullarna tillverkade på samma fina sätt som Shimanorullarna.

Sist men inte minst så levererar de alla ung samma mängd fisk..
                    Senast ändrad av Mankan G; 2017-04-02, 00:06.
                    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Jag håller med dig i många avseenden men tonyex har knappast hyllat DC framför nya Conquest, snarast det motsatta... Jag däremot har bara en handfull gånger fått PO med DC så den säljer jag inte oavsett x-ship, y-ship eller vad sjutton de nu hittar på att tekniskt "förfina" (och göra allt annat daterat) inför 2017...

Tom jag var såld på DSG innan man begrep bättre och hallå vi pratar växellåda, en komponet bland många i en helhet som inte ens levererade över tid...
                      Senast ändrad av anteman; 2017-04-02, 03:24.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                      231 svar
                      32 115 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Gösalf
                      av Gösalf