13 fishing - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

13 fishing

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • 13 fishing

    Nån som har erfarenhet av deras lågprofilrullar? Verkar uppskattade på hemmaplan (usa).

    Funderar på att kanske skaffa en för skojs skull. En halvbillig inception eller kanske koncept a eller c.

    Tycker dom är riktigt snygga faktiskt.

  • #2
    Har tittat på dem men aldrig förstått vad som ska vara så fantastiskt.
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

    Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

    Kommentera


    • #3
      Att det är en Amerikanskt konkurrent till Japan och Sverige med rejäl broms. Sedan är det väl deras spön som är entusiast prylarna.

      Kommentera


      • #4
        Tror inte rullarna är fantastiska på något sätt. Däremot lyckas dom skapa ett ha-begär hos mig. Likaså lews-rullarna.

        Dom har lite sportbilskänsla i utseendet. Inception ligger runt 2000kr. Och jag har ett spö som saknar rulle hemma... hehe

        Kommentera


        • #5
          En inception ligger på 120$ rek pris skulle aldrig ge 2k för en. Finns roligare rullar för dem pengarna.

          Concept a eller c känns intressantare.
          Senast ändrad av Monkey; 2017-05-16, 21:01.

          Kommentera


          • #6
            Uppdaterar med en fråga!

            Nu när dessa rullar funnits ute på svensk marknad ett tag så undrar jag om det finns någon som skaffat sig erfarenhet?

            funderar på en downsize-gäddkombo (upp till ca 80g gummi och wobblers) och funderar lite på vilka kastvikter de billigare rullarna som origin tx bc eller inception bc pallar.

            tar också gärna emot tips på andra rullar att fundera på för den uppgiften upp till ca 2000kr Max men gärna 1500 eller mindre.

            Kommentera


            • #7
              Provat nu ett par veckor med en Origin A (helsvart med vita handtag i utväxling 6.6:1), och är mäkta nöjd hur den hanterar både lätta drag till abborre samt tyngre fisket efter gädda. Kanske max kastat cirka 60 gram och den tuggar galant på ett kortare Savage Gear spö till det fisket. Nu har jag inte tweakat kastinställningarna jättemycket, men iallafall kastar jag bekvämt ner till 12 gram utan risk för något stort skatbo.

              Kommentera


              • #8
                Jag ägde en (egentligen två, men vi kommer till det senare) Concept C gen 1 innan dessa rullar blev väl distruberade i Sverige. Concept C kastar bra och luftigt för att vara bromsad med en ganska enkel centrifugalbroms. Det är i särklass den absolut skönaste rullen att greppa enligt mig. Den sitter verkligen bra på varenda spö och smälter in i handen. Särskilt bra satt den på ett Prorex AGS med ett Zero G rullfäste. Veven på rullen gillar jag också, men på den nya Concept C finns denna inte kvar tyvärr.

                Nu till problemen jag hade. Den första rullen jag ägde köpte jag i Mars 2019. Redan från början hade den en ganska glappig backspärr. Den stannade som den skulle, men glappade oskönt mycket. Nåväl, jag kan leva med det tänkte jag. Dessutom kändes inte rullen lika förfinad som en Shimano eller Daiwa i samma prisklass, inte ens som en Abu eller Lew's. Redan från början kändes den överprisad med andra ord. I september använde jag rullen till jerkbaitfiske efter abborre. Det är ett fiske som sätter en del press på backspärren. Andra turen gick backspärren ett halvt varv bakåt. Illa tänkte jag. Rullen var annars perfekt för abborrjerkbaits. Lätt, bekväm, bra med linkapacitet, bra längd på veven etc. Tredje turen (med abborrjerkbaits, inte totalt) hände samma sak och då fick jag nog och reklamerade rullen efter enbart ett halvårs användning. Jag fick en ny av Dogger som jag beställt av, som dessutom pratade om att jag var den första med problem i Sverige någonsin. Det lät lovande. Jag fick den nya rullen som kändes bättre i backspärren (iaf med bromsen åtdragen). Jag var nöjd...i tre pass. Sedan började rullen hacka. Det lät "klack, klack, klack" när man vevade. Detta var resultatet av att oket varit för hårt pressat och därför spruckit, vilket lett till att pinionen skjutit ut i spolen under kast. Detta skadar sedan pinionen och därmed tillkommer missljudet jag beskrev. Någon hade förmodligen skruvat i skruven fel. Då gav jag upp på 13Fishing och köpte mig en Daiwa Alphas CT SV istället, som är mycket mer förfinad och allmänt underbar att fiska med. Jag betalade samma sak för de båda rullarna: 3400 kr.

                Med detta sagt är rullarna i fråga ganska välbyggda. De bör hålla på pappret. Jag tycker inte det är något fel på designen i rullarna med kullager. Däremot har de kullagerfria rullar med plastbussningar. Hålen i dessa bussningar passar inte riktigt på spolaxeln, de är lite för stora. Under utkast skramlar spolen omkring i detta utrymme och förkortar kastet avsevärt. Jag är någolunda imponerad. Det är inte rent skit, men det är verkligen få av deras rullar jag skulle kunna argumentera för att välja över konkurrensen. Deras Concept A3 är dock en legitimt bra rulle. Den är lättast i sin prisklass och kastar extremt långt. Dessutom har man fått in en clicky drag i rullen vilket inte finns i någon annan gäddrulle så vitt jag vet. Jag är däremot skeptisk mot de nya abborrlågprofilarna. Mycket specs som jag tycker är konstiga. Men den största kritiken skulle jag säga är deras material Cast Iron Carbon som de använder ända upp i deras dyrare modeller. Detta är deras starkare plast. Det finns dock inget i världen som kan övertyga mig om att plast är bättre än metall som material i stativet. Oavsett hur lite plasten flexar är det ändå plast. Jag skulle kolla på många andra alternativ innan jag köper en rulle med plaststativ för 3000 kr+.

                När jag hade deras rullar märkte jag att deras största problem ligger i kvalitéskontrollen. Den var (är???) dålig. Förhoppningsvis är den biten bättre åtminstone.

                Kommentera


                • #9
                  int testat bara glott på "Josh" när hen promotar 13 serien visst gillar du en "Mörkare" väg i lifvet Jamen Vadfalls köp Dem !
                  Jag håller mig hellre undan förorts satanisternas utrustning å Kör på det man Tror På . Tror man så Gör Man .

                  Visst de är Feta men om de är Värda den Pengen he vette fasen , nu är jag int förtjust i daiwas megaforce heller eller wish .. En Calcutta är fet Kan jag lova

                  Du finner nog Rätt Väg!
                  ​​​​​​magkänslan kan vara bra å gå på !

                  Med Varma Hälsningar
                  Paul Roger Nilsson

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
                    Jag ägde en (egentligen två, men vi kommer till det senare) Concept C gen 1 innan dessa rullar blev väl distruberade i Sverige. Concept C kastar bra och luftigt för att vara bromsad med en ganska enkel centrifugalbroms. Det är i särklass den absolut skönaste rullen att greppa enligt mig. Den sitter verkligen bra på varenda spö och smälter in i handen. Särskilt bra satt den på ett Prorex AGS med ett Zero G rullfäste. Veven på rullen gillar jag också, men på den nya Concept C finns denna inte kvar tyvärr.

                    Nu till problemen jag hade. Den första rullen jag ägde köpte jag i Mars 2019. Redan från början hade den en ganska glappig backspärr. Den stannade som den skulle, men glappade oskönt mycket. Nåväl, jag kan leva med det tänkte jag. Dessutom kändes inte rullen lika förfinad som en Shimano eller Daiwa i samma prisklass, inte ens som en Abu eller Lew's. Redan från början kändes den överprisad med andra ord. I september använde jag rullen till jerkbaitfiske efter abborre. Det är ett fiske som sätter en del press på backspärren. Andra turen gick backspärren ett halvt varv bakåt. Illa tänkte jag. Rullen var annars perfekt för abborrjerkbaits. Lätt, bekväm, bra med linkapacitet, bra längd på veven etc. Tredje turen (med abborrjerkbaits, inte totalt) hände samma sak och då fick jag nog och reklamerade rullen efter enbart ett halvårs användning. Jag fick en ny av Dogger som jag beställt av, som dessutom pratade om att jag var den första med problem i Sverige någonsin. Det lät lovande. Jag fick den nya rullen som kändes bättre i backspärren (iaf med bromsen åtdragen). Jag var nöjd...i tre pass. Sedan började rullen hacka. Det lät "klack, klack, klack" när man vevade. Detta var resultatet av att oket varit för hårt pressat och därför spruckit, vilket lett till att pinionen skjutit ut i spolen under kast. Detta skadar sedan pinionen och därmed tillkommer missljudet jag beskrev. Någon hade förmodligen skruvat i skruven fel. Då gav jag upp på 13Fishing och köpte mig en Daiwa Alphas CT SV istället, som är mycket mer förfinad och allmänt underbar att fiska med. Jag betalade samma sak för de båda rullarna: 3400 kr.

                    Med detta sagt är rullarna i fråga ganska välbyggda. De bör hålla på pappret. Jag tycker inte det är något fel på designen i rullarna med kullager. Däremot har de kullagerfria rullar med plastbussningar. Hålen i dessa bussningar passar inte riktigt på spolaxeln, de är lite för stora. Under utkast skramlar spolen omkring i detta utrymme och förkortar kastet avsevärt. Jag är någolunda imponerad. Det är inte rent skit, men det är verkligen få av deras rullar jag skulle kunna argumentera för att välja över konkurrensen. Deras Concept A3 är dock en legitimt bra rulle. Den är lättast i sin prisklass och kastar extremt långt. Dessutom har man fått in en clicky drag i rullen vilket inte finns i någon annan gäddrulle så vitt jag vet. Jag är däremot skeptisk mot de nya abborrlågprofilarna. Mycket specs som jag tycker är konstiga. Men den största kritiken skulle jag säga är deras material Cast Iron Carbon som de använder ända upp i deras dyrare modeller. Detta är deras starkare plast. Det finns dock inget i världen som kan övertyga mig om att plast är bättre än metall som material i stativet. Oavsett hur lite plasten flexar är det ändå plast. Jag skulle kolla på många andra alternativ innan jag köper en rulle med plaststativ för 3000 kr+.

                    När jag hade deras rullar märkte jag att deras största problem ligger i kvalitéskontrollen. Den var (är???) dålig. Förhoppningsvis är den biten bättre åtminstone.
                    Det här gäller visserligen en av deras billigare spökombos, men jag hade problem med kvalitén jag med. Supergoa spön och väl fungerande haspelrullar men tyvärr fick jag under en säsong returnera båda två och plockade då istället ihop en egen kombo.

                    Första spöt gick toppen av på utan någon egentligen förklaring (visst, det kan ha varit jag som orsakat det men jag är tveksam). På den andra kombon så släppte bromsratten och vid utkast flög spole och hela hoppsan i älven. Otroligt bra service av lokala butiken som tog tillbaka grejerna utan knorr.

                    Med det sagt så föll valet ändå på en haspel från 13 Fishing när jag skulle sätta ihop en egen kombo (Creed X 2000). Jag är löjligt nöjd med den här rullen. Kastar bra, fin broms, lägger upp linan fint.
                    [FONT=Tahoma]"Det gäller att inte vara osynlig"[/FONT]

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 277 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 118 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 271 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 952 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 350 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X