Faktorer vid val av multirulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Faktorer vid val av multirulle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Jag förstår men själv varvar jag högt å lågt! Har en CC 200 DC och en Exsence DC - bra rullar! Sen några mellanrullar till gädda och tills nyligen en gammal Citica 200 med komposit överallt som var varm o god i kallväder. Nu har den gått sönder å jag vill ha en ny, varm kompositrulle å då säger flera att en Black Max, en nybörjarrulle e "da shit" för pengen.

    Lite pastig (ja vad sjutton, komposit sa de ju?!) men kastar bra och är behaglig... 500-800kr för en duglig kallvädersrulle... Håller nog inte en evighet men jag varvar redan 5 gäddrullar så en 6:e behöver inte jobbar ihjäl sig... en ok bruksrulle för den slanten är inte fel i min bok....
    jaaa visst är det skönt med komposit på vintern! ja har fortfarande frostskador från 2011 från min amba 5000 -_- Det BÄSTA med att ha 85 rullar är att man inte hinner slita ut nån!

    Kommentera


    • #22
      Kanske underförstådda faktorer som jag inte ser i skrift i tråden:

      Typ av fiske och målart. (Den frågan jag alltid ställer mig vid val av rulle är: Vad ska jag fiska efter och hur?).
      Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2018-02-03, 22:49.
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

      Kommentera


      • #23
        Haha. Baserat på 90% av inläggen på detta forum så är den klart viktigaste egenskapen varumärket!! Inte pris, inte hur den fungerar etc. Varumärket är A och O!!

        Resterande 10% verkar ha svarat i denna tråd. Dvs de som faktiskt bryr sig om hur rullen fungerar

        För min egen del så har jag testat det mesta och kommit fram till att det allra mesta fungerar alldels utmärkt. Dock är vissa kombinationer av rulle, spö, lina och bete bättre än andra. Byter man spö så kan en helt annan rulle fungera bättre.

        "Bättre" för mig betyder primärt , ergonomi, kastegenskaper men när jag har möjlighet att välja så lägger jag till pris, utseende och svensktillverkat. Samma sak gäller för övrigt i allt jag köper. Skulle aldrig använda ett klädesplagg som har "rätt" varumärke om det inte fungerade optimalt. Samma sak med rullar
        Senast ändrad av Mankan G; 2018-02-08, 09:30.
        "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Jag förstår men själv varvar jag högt å lågt! Har en CC 200 DC och en Exsence DC - bra rullar! Sen några mellanrullar till gädda och tills nyligen en gammal Citica 200 med komposit överallt som var varm o god i kallväder. Nu har den gått sönder å jag vill ha en ny, varm kompositrulle å då säger flera att en Black Max, en nybörjarrulle e "da shit" för pengen.

          Lite pastig (ja vad sjutton, komposit sa de ju?!) men kastar bra och är behaglig... 500-800kr för en duglig kallvädersrulle... Håller nog inte en evighet men jag varvar redan 5 gäddrullar så en 6:e behöver inte jobbar ihjäl sig... en ok bruksrulle för den slanten är inte fel i min bok....
          Du behöver nog inte oroa dig. Min ABU Black Max sliter hårt som gäddrulle, laddad med 0,40 FC så används den flitigt. Har fungerat kalas i över två år nu utan ett enda bekymmer. Jag använder den på ett ABU Volatile spö -60 gr så den slipper visserligen de allra tyngsta betena...
          "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
            När jag köper rullar är det uteslutande från någon av de tre stora tillverkarna, Shimano, Daiwa och ABU Garcia. Senast jag köpte från annat märke var nog 1985 tror jag Främsta skälet är att jag prioriterar företag som har lång erfarenhet av att bygga rullar.
            Viktigt för mig utöver detta är i fallande ordning:
            - Driftsäkerhet. (Rullen får inte lägga av helt plötsligt)
            - Stabila kast (Obenägen till trassel)
            - Kastlängd.
            - Möjlighet att serva själv utan specialverktyg.
            - Ergonomi.
            - Estetik.
            - Pris.
            Håller med om det mesta här. Jag är intresserad av rundgavlade ambassadeurer(tycker helt ärligt att abus lågprofilare har bristfällig byggnadskonstruktion, än idag trots påvisade problem i rullserie år efter år), samt olika typer av rullar från de stora japanska tillverkarna.
            En viktig faktor för mig service. Både i avseende hur lätt rullen är att hålla efter, men också vad för möjligheter det finns för att få tag i reservdelar mm.
            Mycket detta är anledningen varför rullarna från de stora tillverkarna endast är de som är intressanta för mig.
            Sen så är ju enligt mig alla ovanstående aspekter i relation till pris. Estetik KAN vara något som man kan bortse ifrån om alla andra egenskaper hos rullen är grym, samtidigt som det i vissa fall kan få rullen bli mer åtråvärd n vad den egentligen bör vara.
            http://mortasfiske.blogspot.com

            Kommentera


            • #26
              Då jag köper en rulle har jag en avsikt med rullen. Den ska passa för det fiske efter de arter den ska användas till. Detta medför att storlek, linkapacitet, kastegenskaper och bromssystem fullt ut måste matcha de krav som ändamålet ställer.
              Handhavandet av rullen ska vara bekvämt under fisket och det ska vara lätt att utföra dagligt underhåll efter eller inför fisketuren.
              Tillgången på slitdelar ska vara god och möjlighet till trimning är ett pluss men ingen nödvändighet. Är rullen korrekt gjord kastar den så långt och så stabilt som jag behöver och bromsens utformning medför att jag direkt med veven kan öka eller minska dragstyrkan så som man man kan med ABU:s Syncro.
              Rullens utseende och dekor är totalt underordnad ergonomin, vilken tillsammans med stryktålighet och tillförlitlighet utgör den tripod som får mig att överväga ett köp av just den modellen.
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

              Kommentera


              • #27
                Kul!

                Det jag önskar mig av en multirulle
                1. Bra kastlängd utan risk för trassel
                Vid praktiskt fiske händer det alltid grejer, vet inte hur många gånger jag tagit i lite till för att pricka en spot 5m längre bort
                Resultat: 15 minuter för att reda ut skatboet med iskalla fingrar
                2. Robust och underhållsvänlig konstruktion
                3. Slirbroms skall kunna ändras enkelt och riskfritt under drillning
                4. Kastbroms skall vara superenkelt att ändra på utsidan av rullen
                5. Snygg

                Kommentera


                • #28
                  En rulle byggd i material som inte tål saltvatten är för mig helt värdelös.

                  Kommentera


                  • #29
                    Vad skulle ni helst vilja ha gällande kastbroms (centrifugal- och/eller magnetbroms):

                    En som bromsar mer ju längre ni vill kasta eller en som endast bromsar då draget slutar dra i linan?

                    Kommentera


                    • #30
                      Faktorer vid val av multirulle

                      Några önskemål hos en bra multirulle är:
                      Välkänt fabrikat
                      Saltvattenstålig
                      Lätt att handha och serva
                      Centrifugalbroms med utbytbara bromsvikter eller ställbar magnetbroms
                      Inställbar mekanisk broms för olika betesvikter
                      Jämn, justerbar slirbroms från min. till max.
                      Bra tillgång till reservdelar och specialverktyg


                      http://www.trumman.com/fisketips.htm
                      Old Firehand
                      (Leif Engström)
                      Senast ändrad av Old Firehand; 2018-02-10, 19:56.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 286 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 134 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 276 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      89 081 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 362 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X