Varför så stor linkapacitet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varför så stor linkapacitet?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
    Ursäkta en mycket dum fråga från en "haspelfiskare". Snackar du om utbytbara spolar nu?
    Ja.. Det blev kanske något förenklat.. Jag tittade mest på första inlägget och tog en billig poäng kanske.
    Haspelfiskare har ju andra möjligheter att komma undan den dyra och onödiga linmängden för "vårat" fiske.
    Har tänkt samma sak men som sagt, det finns lösningar, i alla fall om man vill komma till rätta med ambisar.i form av andra spolar.

Kommentera

Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
      Ja.. Det blev kanske något förenklat.. Jag tittade mest på första inlägget och tog en billig poäng kanske.
      Haspelfiskare har ju andra möjligheter att komma undan den dyra och onödiga linmängden för "vårat" fiske.
      Har tänkt samma sak men som sagt, det finns lösningar, i alla fall om man vill komma till rätta med ambisar.i form av andra spolar.
      Då var jag på rätt spår då haha! Ja utbytbara ( gärna billiga) utbytesspolar är kanon oavsett typ av rulle men tyvärr är tex Shimano/Daiwa ganska "snåla med det i alla fall till haspel. Visst det är lätt att bya spole på en haspel men på dom frambromsade bättre rullarna blir det löjligt dyrt eftersom spolen innehåller hela det komplicerade bromssystemet.
      En extraspole till mina Shimano Stella SW går loss på 2000:- typ! Gulp!!
      Jag hade gärna velat ha några extra spolar men det får vänta tills allt annat är klart.
      Senast ändrad av Husse0416; 2018-03-03, 00:39.

Kommentera

Man vill sälja mer lina? Efter att ha kapat ner linan vid slitage några gånger så är det så dåligt fylld spole så man måste skaffa ny lina på 110 m, säkert ingen slump.
        Sen kan det va tvärt om också, har man lite lina på spolen efter att ha kapat ner kastar man ut all linan plus lite till
        och blir därför nästan tvingad att köpa ny lina

Jag fiskar mycket från kusten och är därför beroende av att kunna kasta ganska långt.
        Minimum 150 meter av lämplig lina vill jag ha så det finns lite utrymmen om fisken drar iväg.

Kommentera

Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inlägg
          ja gillar stor linkapacitet, ja har 237 meter 0.12 på min Metanium. Det är perfekt när dom rusar långt

ok ironi av: det är som du säger absolut idiotiskt med dessa kapaciteter, Jag förstår att rullarna byggs efter jänkarna
          som kör med tjockare mono men ändå. Borde finnas olika spolar att välja till rullarna
          UL havsfiske är poppis i USA. Snabba fighttåliga pelagiska fiskar upp till 20-30 kg låter som en spännande setup med 0,12 på en Metanium men frågan är om 230m räcker.... I am just saing...

Kommentera

Trot eller ej men ännu idag så använder de flesta nylonlina på rullarna, även om vi i sverige inte gör det.

Kommentera

Säkert såsom Buster säger men även 190m 0,25 som en 2500 rulle rymmer (typ?) är onödigt mycket för de mesta fisken i Europa. DAM och ABU hade förr distansringar i plast att sätta på haspelspolar, ABU även till multirullar.
              En billig modell, liknade att bottna med nylon.

Just till multi skulle jag dock föredra grunda spolar direkt från tillverkaren, säljer de hyfsat i volym så behöver de inte bli alltför dyra...
              Eller kanske den bästa kompromissen ändå vore hålade distanser i styvt lättviktsmaterial 3D printade?

Grunda spolar har ett stort nav som väger en hel del har jag förstått... En "distad" Amb C4 spole kanske då väger mindre än en dyrare recordspole och 100 m 0,35? Inte lika coolt som en record/availspole men möjligen lika bra och långt billigare?
              Senast ändrad av anteman; 2018-03-03, 12:27.

Kommentera

Har funderat lite på det där med vikt.... det skiljer kanske 20-30gram mellan en dyrare / billigare rulle i samma klass. Märks det verkligen så mycket? Möjligen på balansen i spöt (men spö o rulla ska ändå vara anpassade) men viktskillnaden för kastarmen är troligen obetydlig. Betydligt viktigare hur rullen är att kasta med och hålla i rent ergonomiskt tycker jag själv i alla fall.

Att 3D printa distansringar var en bra ide tycker jag! Nogot att utveckla för en företagsam sportfiskare! Det vill jag se någon göra!

Helt rätt också med argumentet att rullarna fortfarande ofta är beräknade för nylonlinor och då blir ju linkapaciteten betydligt mindre!

Kommentera

Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
                  Då var jag på rätt spår då haha! Ja utbytbara ( gärna billiga) utbytesspolar är kanon oavsett typ av rulle men tyvärr är tex Shimano/Daiwa ganska "snåla med det i alla fall till haspel. Visst det är lätt att bya spole på en haspel men på dom frambromsade bättre rullarna blir det löjligt dyrt eftersom spolen innehåller hela det komplicerade bromssystemet.
                  En extraspole till mina Shimano Stella SW går loss på 2000:- typ! Gulp!!
                  Jag hade gärna velat ha några extra spolar men det får vänta tills allt annat är klart.
                  ......

Varför så stor linkapacitet?

Både grunda och djupa utbytesspolar som är lätta att byta ut finns till de flesta kända haspelrullar...
                  Värre blir det med en multiplikatorrulle, eftersom multirullen oftast måste skruvas isär för att kunna byta spole...

Lösa multirullspolar kan köpas i flertalet större sportfiskebutiker. För att få olika spoldiametrar kan man köpa lösa korkhandtag för haspelspön och sedan kapa och fila till dem så att de passar utanpå multirullspolen. Eventuellt får man linda fast eltape i botten på spolen för att korken inte ska snurra utanpå spolen....

Bättre brödlös än rådlös!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                  Old Firehand
                  (Leif Engström)
                  Senast ändrad av Old Firehand; 2018-03-03, 15:12.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    Säkert såsom Buster säger men även 190m 0,25 som en 2500 rulle rymmer (typ?) är onödigt mycket för de mesta fisken i Europa. DAM och ABU hade förr distansringar i plast att sätta på haspelspolar, ABU även till multirullar.
                    En billig modell, liknade att bottna med nylon.

Just till multi skulle jag dock föredra grunda spolar direkt från tillverkaren, säljer de hyfsat i volym så behöver de inte bli alltför dyra...
                    Eller kanske den bästa kompromissen ändå vore hålade distanser i styvt lättviktsmaterial 3D printade?

Grunda spolar har ett stort nav som väger en hel del har jag förstått... En "distad" Amb C4 spole kanske då väger mindre än en dyrare recordspole och 100 m 0,35? Inte lika coolt som en record/availspole men möjligen lika bra och långt billigare?
                    Är det inte bättre i så fall att göra spolarna i ett bättre material så att de kan göras tunnare ? Om jag inte minns helt fel så är det väl så med UT-spolarna ?

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                      Hej Mankan G.;

Det finns flera kända lösningar på ditt problem....

1. Du kan bottna på spolen med en tjockare lina så att du bara har kastlängden plus 25 - 30 meter extra lina innanför i reserv...

2. Du kan även ha ett korkinlägg längst in på spolen innanför den lina du kastar med...

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                      Old Firehand
                      (Leif Engström)
                      De gamla Cardinalerna hade såna inlägg. Finns de till nyare rullar oxå?
                      Gråt inte...
                      båten ligger i vassen still
                      full med gäddor och braxar
                      full med ålar och laxar
                      (Alice Tegnér)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46