Dagens och tom gårdagens lite dyrare 2500 är lättare än förr så 1000 rullar har sällan varit nödvändiga av viktskäl och de har ofta bara erbjudits med djup spole av svenska handlare, en djup spole som säkert funkar bra linmängdsmässigt i varmare vatten, men spolen är inte anpassad till flätlina/svenska förhållanden, vi får ta vad vi erbjuds. Hur många 2506 och andra grunda spolar har man sett under åren i Sverige, inte så många.
En annan viktig aspekt för mig är balans och linintag. En lätt 2500 lirar ofta väl på ett7’-7’6” På en 8’-11’ funkar ofta en tung lr normaltung 2500 bättre även om en 1000 funkar vad gäller linmängd. På kusten med en 10-11' är det frågan om inte en 4000 rulle skulle kasta längre och balansera bättre, gärna med grund spole
.Jag har gärna omkring 6:1 på min 2500 till jiggfiske och havsöring, hur hög utväxling behövs på en 1000 för att matcha? Antingen fixar jag till bromsen på min billiga men förvånansvärt trevliga Okuma Sabina SPa 30 annars steppar jag upp och kompletterar min gamla Stradic Ci4... Daiwas Tatula LT3000-CXH verkar intressant... lätt, snabb och med stor men grund spole...

Lämna en kommentar: