Svivlo, ny svensk multirulle med Alphabrake kastbroms - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svivlo, ny svensk multirulle med Alphabrake kastbroms

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #41
    Har följt det här med relativt stort intresse, inte minst senaste tidens tystnad är just intressant.
    Handlar det om den svåra kampen för en liten uppfinnare att slå sig fram bland jättar eller var produkten inte så briljant som det påståtts?

    Jag vill understryka att jag inte är insatt och insinuerar inget med ovanstående, är genuint nyfiken på produkten.

    Kommentera


    • #42
      Utvecklingen har skett i det tysta till stor del.
      Vet inte status på det senaste då det är ett tag sedan vi pratade men planerna är lite ändrade som jag förstår det.

      Investerare söktes och jag vet inte vad som hänt på den fronten. Inget jag lägger mig i
      Ingen fisk är chans för fisk.
      https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

      Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
      https://www.youtube.com/user/jurgenjons

      Kommentera


      • #43
        Vi få hoppas på det bästa. Ser verkligen fram emot detta!

        Kommentera


        • #44
          Som mekaniskt bevandrad så låter detta lite för bra. Som alla vet så beror skatbo "overspin" på att spolen accelererar fortare än betet drar ut lina eller att spolen fortätter at rotera efter att betet landat. De flesta overspin sker oftast väldigt tidigt i kastet då betet rycker igång spolen med mer kraft än rullens bromsar motverkar och betet drar inte ut lina tillräckligt fort så spolen matar ut mycket mer lina än betet drar ut..

          Rullen sägs ha en retardationsbroms ! Och vad är då det ? Retardation vet väl alla från fysiken i skolan är motsattsen till acceleration som betyder att farten ökar. Så en retardationsbroms går in när farten på spolen minskar, alltså normalt i ett lugnt kast när betet slutar dra.

          Så rullens bromssysten har sin poäng, du kan kasta lite lugnare då spolen helt saknar broms under kastet förutom om du lagt på mekanisk spolbroms som jag fattar att rullen har. Men detta bromssystem får jag intrycket av att det går in när spolen tappar rotationsfart, alltså när betet tar vatten. Med andra ord så kommer denna broms bara att ta hand om de skatbon som sker i kastets slutskede. Vilket är ytterst få enligt min mening. Så bromsen kommer INTE att gå in då spolen ÖVER- ACCELERERAR fortare än betet i kastets inledning.

          Men men den som lever får se. Jag tycker nog Centrifugalbromsar är överlägsna. Kräver dock lite pyssel att hitta rätt och helst skulle man ju vilja justera centrifugalvikter mellan kasten, med eller motvind och när man byter bete. Detta är ju inget man enkelt gör så därför är det en nackdel.
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

          Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

          Kommentera


          • #45
            Vid praktiskt fiske tycker jag DC rullar råder bot på många problem, så länge man sätter tummen på spolen när betet slår i vattnet (vilket jag inte kan vänja mig av med oavsett om det faktiskt behövs). Vill man slå världsrekord i kastlängd finns det säkert bättre lösningar.

            Kommentera


            • #46
              Hur gick det med detta tekniska underverk, lyckades man med ett nytt revolutionerande kastbromssystem eller lyckades man bara uppfinna hjulet igen?

              Jag var skeptisk redan från början, och tystnaden om detta vittnar kanske om att man hade rätt?

              Kommentera


              • #47
                Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg
                Hur gick det med detta tekniska underverk, lyckades man med ett nytt revolutionerande kastbromssystem eller lyckades man bara uppfinna hjulet igen?

                Jag var skeptisk redan från början, och tystnaden om detta vittnar kanske om att man hade rätt?
                De verkar ha svårt att hitta investerare, senaste info jag hittar är på Facebook från sommaren 2019 där de ber om tips på hur de kan få in kapital.

                Kommentera


                • #48
                  Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg

                  De verkar ha svårt att hitta investerare, senaste info jag hittar är på Facebook från sommaren 2019 där de ber om tips på hur de kan få in kapital.
                  Det lät som att kastbromsen inte var färdigutvecklad och att få investerare till utveckling av något som kanske inte ens fungerar blir nog svårt.

                  Eller behövde man investerare för att dra igång någon form av produktion?

                  Kommentera


                  • #49
                    Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

                    Det lät som att kastbromsen inte var färdigutvecklad och att få investerare till utveckling av något som kanske inte ens fungerar blir nog svårt.

                    Eller behövde man investerare för att dra igång någon form av produktion?
                    Så här skriver de på FB:

                    "Vi planerar använda Kickstarter men vi behöver komma längre med vår produkt innan den kan lanseras där."

                    Kommentera


                    • #50
                      Någon som hört eller sett något nytt?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 275 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 118 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 270 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 950 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 349 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X