Svivlo, ny svensk multirulle med Alphabrake kastbroms - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svivlo, ny svensk multirulle med Alphabrake kastbroms

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Beställde en rulle nu. Trist att kickstartern inte gick i mål men jag vill fortfarande ha en rulle. Schyst med 25% rabatt för oss som backade kickstartern. Nu blir det till att vänta i långa månader..

    Kul med innovation tycker jag, särskilt svensk sådan. Men jag tror att licensiering av tekniken kan vara en tanke för att nå ut och för lönsamheten.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av svivlo

      Stort tack!

      En liten besvikelse att Kickstarterkampanjen inte lyckades, men vi har lärt oss en hel del om marknaden och att sportfiskare överlag inte vill köpa en rulle via crowdfunding.

      Vi har säkrat kapital för att kunna få ut produkten till marknaden och ni kan förköpa rullen på https://svivlo.com/shop. Det finns tre olika köpalternativ;

      1. Svivlo Genesis ONE Collector's Edition: begränsad utgåva av 50 st rullar som får unika serienummer samt äkthetsbevis. Förskottsbetalas.
      2. Svivlo Genesis ONE - VIP: Förtur till de första rullarna som lämnar fabriken. Förskottsbetalas.
      3. Svivlo Genesis ONE: Boka din rulle nu utan någon förtur eller förskottsbetalning. Leverans sker när de andra fått sina rullar.

      Alla kan köpas med 25% rabatt och för de som backade oss på Kickstarter får ytterligare 25% rabatt till och med 31/4.

      /Patrik
      Jag är inte alls säker på att sportfiskare inte vill köpa en rulle på detta sätt. Frågan är dock om det är rätt rulle ni valt att sätta er broms i.
      Har ni gjort en rejäl marknadsundersökning vad som sportfiskare vill ha? Vem vill köpa en helt okänd rulle utan sett sprängskissen? Hur ser det ut med reservdelar? Hur länge kommer ni lagerhålla det? Är rullen byggd i de material som man vill ha till gäddfiske? Mycket plast på er rulle har jag förstått.
      Nu är jag inte målgruppen för er rulle men det är allt för många frågetecken enligt mig.
      Jag kan ha fel men jag får känslan att ni inte riktigt gjort er läxa innan?? Så jag tror inte bara ni ska vara bittra på konsumenterna.
      Men er idé är jättespännande och jag önskar er lycka till och hoppas ni får ut dem..

      Kommentera


      • Jag har då aldrig tittat på någon sprängskiss innan jag köpt ny rulle, det måste vara försvinnande få konsumenter som gör det :-)

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
          Jag har då aldrig tittat på någon sprängskiss innan jag köpt ny rulle, det måste vara försvinnande få konsumenter som gör det :-)
          Haha. Nej det hade jag inte förväntat mig heller. Sprängskisser kanske inte alla kollar på. Men vi i Sverige får aldrig något först, så de flesta kollar omdömen från andra delar av världen. Den här rullen finns inget om.

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av svivlo

            Vi har gjort vår läxa och vet inte varför du tycker vi är bittra på konsumenterna. Det var ett konstaterande vi vet efter att ha analyserat all data från Kickstarter och från vår marknadsföring. Vi har inte fått en enda fråga kring det du nämner. Nästan alla frågor har handlat om att "jag kan redan göra det ni hävdar med min rulle" eller "jag vet inte hur jag köper den på Kickstarter". Man är skeptisk till att vår teknik fungerar och vi har förståelse för detta.

            Hade vi frågat sportfiskare vad de ville ha hade de svarat "kasta längre" eller som Henry Ford sa "hade jag frågat mina kunder vad de ville ha, hade de svarat snabbare hästar".
            Du har inte fått en endaste fråga om reservdelar. Då ställer jag den nu. Finns det reservdelar till rullen och isåfall hur många år tänker ni lagerhålla dem?

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av svivlo

              Vilka reservdelar skulle du vilja att vi lagerhåller och hur länge?
              Blir lite fundersam av denna fråga. Eftersom vi inte vet något om konstruktionen och rullen är helt obeprövad. Jag har ju ingen aning vad som kan gå sönder. Men det mest logiska svaret är ALLT! Personligen tycker jag att minimum 5 år efter rullen slutas säljas.

              Kommentera


              • Hemskt intressant diskussion det här angående reservdelar.

                Vissa av oss kanske har lite mer insyn, och intresse, av hur rullar håller/inte håller samt hur det faktiskt fungerar när rullar väl går sönder.

                Rullar använda till svenskt gäddfiske tar mycket stryk, en rulle med kastbroms kanske mest avsedd för "nybörjare" eller i alla fall inte för "entusiaster" riskerar nog att underhållas sämre än andra.
                Gissning naturligtvis men oavsett kommer flera rullar från Svivlo behöva servas, underhållas, felsökas, repareras och renoveras över tid.
                Även de mest hållbara lågprofilare behöver slitdelar så småningom, vilka delar en specifik modell kräver visar sig först efter en tid ute på marknaden.

                Jag är därför nyfiken på om ni har satt upp infrastrukturen för service, delar och reparationer?
                Kommer det finnas reservdelslager i Sverige?
                Hur lång tid kommer felsökning och reparation ta?
                Kommer ni kunna ta emot och serva rullar, om ja, i vilken omfattning?

                I den tänkta kundkretsen gissar jag att relativt få kommer serva sina egna rullar.
                Ska man, likt vissa på det här forumet och annorstädes påstår behövs för att moderna rullar ska hålla, få sina rullar servade minst ett par gånger per säsong kan det bli stort tryck på er om ni får igång försäljningen.
                Är ni beredda på det?
                Senast ändrad av JontaK; 2023-04-24, 16:44.

                Kommentera


                • Det var bra att ni fick upp ögonen för att ni både behöver rersdelslager och service avd..
                  Er kastbroms är smart, verkligen. Kan nog locka många haspelfiskare och nybörjare. Valet av rulle dock? Nja... för det första hade det nog varit smartare att börja med en mindre, där har fler problem att kasta multi. Nu pratar ni ju om att det ska komma en 150 storlek. Den tror jag att ni skulle lanserat först istället.
                  Sen vad jag förstår så är det plaststativ på rullen ni använt, och det brukar inte vara så bra i längden.
                  Mitt råd är att snabba på så mycket ni kan med 150 storleken. Där hittar ni lättare en kundkrets.
                  Med tanke på rullen ni valde betalar man sjukt mycket pengar bara för er kastbroms.

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av svivlo

                    Att vi skulle ha tillgång till reservdelar har aldrig varit en fråga. Allt sker i en viss ordning när man utvecklar en produkt. Du anser dig mer insatt i produktutveckling av fiskerullar och sportfiskemarknaden än vad vi är. Det är i sig spännande.

                    Jag kan meddela att vi sedan några månader tillbaka påbörjat arbetet med en 100-rulle. Mer info snart.
                    Haha. Råkade visst trampa på en öm tå. Nu är det ju inte ni som utvecklar rullar, utan ni köper ju den från Taiwan om jag inte är ute och seglar. Sen är det ju ingen hemlighet att ett aluminium stativ är mer hållbart än ett i plast. Även om ert säkert fungerar ett tag. Men det kommer ju tiden utvisa...

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av svivlo
                      På förekommen anledning presenterar vi en världsnyhet just här på Fiskesnack.



                      Mer detaljer kommer inom kort.
                      Skulle vara intressant med en video där ni maxar rullens egenskaper & kastlängder, att ni har en så tunn lina som möjligt & spolen är fylld till max.

                      Ett flertal (dom flesta) videon jag har sett har varit med typ en halvfull spole & överdimensionerad lina ingen vind, med dom förutsättningar kastar dom flesta rullarna problemfritt har lite svårt att se poängen. Känns som en onödigt komplicerad rulle som kostar mkt pengar anpassad för nybörjare, vi som är redo att lägga dom pengarna är oftast rutinerade & kan kasta, personligen skulle jag inte köpa rullen av det jag har sett.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 500 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                      217 svar
                      30 067 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg MathiasJK  
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 532 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      537 svar
                      90 058 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Kimmen
                      av Kimmen
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 571 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X