Svivlo, ny svensk multirulle med Alphabrake kastbroms - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svivlo, ny svensk multirulle med Alphabrake kastbroms

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg

Hej Patrik kommer det någon biljett som du lovade?
    Skickade ett PM samma dag du frågade. Skicka annars ett till mig.

Kommentera

• Det är nog inte längden utan förutsättningarna man funderar på i jämförelsen -vill man åt enkelhet är det nog mer haspel man ska ha ligger man på 299 euro så kan man väl ha lite krav ?

Kommentera

• Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg
        Det är nog inte längden utan förutsättningarna man funderar på i jämförelsen -vill man åt enkelhet är det nog mer haspel man ska ha ligger man på 299 euro så kan man väl ha lite krav ?
        Absolut ska man ha krav precis som på DC när den kom och Daiwas nya med lampor och laddare. All ny teknik är förhållandevis dyr. Vår kombinerar enkelhet i haspel med prestanda och kontroll i multi. Man kanske kan kasta längre med en välintrimmad multi som kastas av en expert. Vi säger inte att du kan kasta längre utan fiska längre.

Kommentera

• Kommer man kunna provkasta under hela öppettiden eller har ni avsatta tider för det?
          "Man är aldrig en bättre fiskare än det vattnet man fiskar i" - D.Lundqvist

Kommentera

Kommer man kunna provkasta under hela öppettiden eller har ni avsatta tider för det?
            Det är schemalagda aktiviteter på kastbanan och vi ska försöka vara där så mycket som möjligt. Det kommer finnas tider i vår monter.

Kommentera

• Hej Patrik, kan du bifoga svivlos schema på kastbanan här? Skulle uppskattas, ffa för oss som kommer en bit ifrån och har ett tajt schema att planera utifrån. T.ex. kan jag torsdag mellan 18-20, och har svårt övriga tider, kommer man kunna tjöta in sig på kastbanan då? T.ex. är kastbanan obokad mellan 19.00-20.00 på torsdag kväll.

Känner ni att bromsen är så pass välinställd redan nu att det inte finns särskilt mycket utrymme kvar för förbättring?

Eftersom bromsen är mekanisk så tänker jag att den är inställd att fällas ut vid ett visst varvtal eller hur känner annars bromsen av att draget slutat dra i linan?

Senast ändrad av gabbu; 2023-03-12, 16:34.

Kommentera

Hej Patrik, kan du bifoga svivlos schema på kastbanan här? Skulle uppskattas, ffa för oss som kommer en bit ifrån och har ett tajt schema att planera utifrån. T.ex. kan jag torsdag mellan 18-20, och har svårt övriga tider, kommer man kunna tjöta in sig på kastbanan då? T.ex. är kastbanan obokad mellan 19.00-20.00 på torsdag kväll.

Känner ni att bromsen är så pass välinställd redan nu att det inte finns särskilt mycket utrymme kvar för förbättring?

Eftersom bromsen är mekanisk så tänker jag att den är inställd att fällas ut vid ett visst varvtal eller hur känner annars bromsen av att draget slutat dra i linan?
                Fortfarande preliminärt schema, men torsdag efter 19.00 kommer vi vara där.

Uppdatering

Eftersom Vi inte får kasta på Kastbanan, kommer provkastning ske utomhus och kontinuerligt under mässan.
                Senast ändrad av svivlo; 2023-03-17, 05:59.

Kommentera

Bromsen är välinställd, men det finns alltid utrymme för förbättring. Tänk på att detta är version 1 och vi har häftiga saker i vår roadmap som inte enbart har med bromsen att göra.

Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
                  Den är helt okänslig för rotationshastighet och "fälls" inte ut vid ett speciellt varvtal utan vid en viss retardation. Om vi enbart hade använt oss av rotationshastighet hade vi aldrig kunnat detektera att draget slutat dra i linan. Det kan man endast gör om man mäter spolens hastighetsminskning. Med hjälp av Eulerkraft kan vi detektera väldigt små hastighetsförändringar. Så länge draget drar i linan, det kan ske vid alla hastigheter, kommer bromsen vara avaktiverad.

Kommentera

• Nyss hemkommen från fiskemässan. Lagom med folk, men väntad rusning till helgen. Här följer lite tankar om tekniken/rullen för de som inte har möjlighet att provkasta rullen.

Blev ett planerat besök i Svivlo-montern och provkastning innan utlovad tid på schemat. Väldigt schysst. Och man fick god tid att få frågorna besvarade, vilket var både trevligt och uppskattat. De var väldigt tillmötesgående och trevliga. Jag tycker det är häftigt att det har utvecklats en helt ny innovativ kastbroms i just Sverige och sånt måste man prova om man är rullintresserad.

Bromsen väger enligt Svivlo bara 2-3 gram vilket var klart mycket lättare än man förväntade sig och var samtidigt gjord i något som såg ut att vara ett stryktåligt/beständigt material. Såg minst sagt välbyggd ut, liten och kompakt. Här börjar man fundera om denna nätta sak inte skulle kunna konverteras till andra fabrikats lättade grunda spolar, men då behöver sidoplattan på icke vevsidan vara något större än original för att rymma bromsen, vilket den också behövde vara på Svivlos genesis one som jag provade. Inte mycket, men något. Det var en lågprofilare i 300 storlek tillverkad av Omoto som bl.a. är kända för att ha gjort välbyggda och vidareutvecklat rullar som påminner en hel del om ABU:s ambassadeurer. Jag upplevde ytterhöljet på Svivlos genesis one som väldigt stabil, men ett par mm breddad för att kunna rymma bromsen.

Fungerade trasselfriheten som utlovat? Ja det fungerade väldigt väl, man kan satsa ordentligt i kasten och man behöver absolut inte använda tummen, instinktivt gör man det ändå i början. Kastbromsen är väldigt följsam och sköter det där utan anmärkning. Kastlängden var bra, kanske t.o.m. längre än jag hade förväntat mig med en liten lätt pig shad på dryga 30 gram och jag satsade rätt ordentligt, kanske inte fullt ut men säg 85-90%. Man hörde hur bromsen jobbade, f.f.a. i slutet av kasten och det var på inget sätt störande i mina öron, snarare ett mekanisk lätt intermittent bromsande ljud i slutfasen av kastet som faktiskt var behagligare att lyssna på än DC-vinandet.

Trasselfriheten fungerade väldigt väl, men kastlängden behöver utvärderas mer. Det var svårt att på den korta tiden avgöra exakt hur väl Svivlon kastar jämfört med andra rullar eftersom jag helt enkelt inte jämförde mot något annat. Min upplevelse är ändå att den kastar bra. Enligt Svivlo är den just nu minst lika bra om inte bättre än Abus revo beast. Här behövs det nog provfiskas en hel dag med en uppsättning av olika beten för att bättre skaffa sig en uppfattning om kastlängden. Jag skulle vara intresserad av att veta hur rullen beter sig med ett väldigt långkastande bete, men utrymmet i längdled saknades helt enkelt på mässan. Den största fördelen tycker jag är trasselfriheten i kombination med vad jag upplevde var en väldigt stabil kastlängd. Man kan hamra på kast efter kast utan att behöva använda tummen och det bara fungerar, vilket är en ovan känsla för en multifiskare.

Vad som lovar gott är att det enligt Svivlo fortfarande finns gott om förbättringsutrymme i tekniken, vilket kommer innebära bibehållen trasselfrihet men ökad kastlängd trots att den kombinationen redan nu fungerar bra. Jag både tror och hoppas att de får rätt. Längre fram planeras det att släppas en liknande rulle i 150-storlek och det är något jag tror kommer uppskattas.

Vad skulle kunna förbättras? Jag är inget fan av breda djupa spolar eftersom de dels sväljer massa lina man aldrig kommer använda och dels gör spolen onödigt tung. En grundad lättad spole i standardutförande hade varit kanon, om inte annat förbättrat kastegenskaperna ytterligare och ger konsumenten en känsla av kvalité. Man behöver faktiskt inte mer än 100 meter lina om rullen aldrig trasslar och man fiskar från båt.

Jag tycker faktiskt att det här var den mest innovativa nyheten på fiskemässan i år och är man där ska man ta chansen att gå förbi montern och bekanta sig med rullen för att själv skaffa sig en egen uppfattning av hur bromstekniken fungerar och även passa på att provkasta.

Sedan tycker jag att den breda massan behöver få höra mer om rullen och då tycker jag att ett objektivt reportage i fisheco:s elektroniska fisketidning hade varit rätt forum. Där utvärderar de rullar/spön på löpande band.

Jäv: blev bjuden på inträdesbiljetten.
                    Senast ändrad av gabbu; 2023-03-18, 21:00.

Kommentera

Nyss hemkommen från fiskemässan. Lagom med folk, men väntad rusning till helgen. Här följer lite tankar om tekniken/rullen för de som inte har möjlighet att provkasta rullen.

Blev ett planerat besök i Svivlo-montern och provkastning innan utlovad tid på schemat. Väldigt schysst. Och man fick god tid att få frågorna besvarade, vilket var både trevligt och uppskattat. De var väldigt tillmötesgående och trevliga. Jag tycker det är häftigt att det har utvecklats en helt ny innovativ kastbroms i just Sverige och sånt måste man prova om man är rullintresserad.

Bromsen väger enligt Svivlo bara 2-3 gram vilket var klart mycket lättare än man förväntade sig och var samtidigt gjord i något som såg ut att vara ett stryktåligt/beständigt material. Såg minst sagt välbyggd ut, liten och kompakt. Här börjar man fundera om denna nätta sak inte skulle kunna konverteras till andra fabrikats lättade grunda spolar, men då behöver sidoplattan på icke vevsidan vara något större än original för att rymma bromsen, vilket den också behövde vara på Svivlos genesis one som jag provade. Inte mycket, men något. Det var en lågprofilare i 300 storlek tillverkad av Omoto som bl.a. är kända för att ha gjort välbyggda och vidareutvecklat rullar som påminner en hel del om ABU:s ambassadeurer. Jag upplevde ytterhöljet på Svivlos genesis one som väldigt stabil, men ett par mm breddad för att kunna rymma bromsen.

Fungerade trasselfriheten som utlovat? Ja det fungerade väldigt väl, man kan satsa ordentligt i kasten och man behöver absolut inte använda tummen, instinktivt gör man det ändå i början. Kastbromsen är väldigt följsam och sköter det där utan anmärkning. Kastlängden var bra, kanske t.o.m. längre än jag hade förväntat mig med en liten lätt pig shad på dryga 30 gram och jag satsade rätt ordentligt, kanske inte fullt ut men säg 85-90%. Man hörde hur bromsen jobbade, f.f.a. i slutet av kasten och det var på inget sätt störande i mina öron, snarare ett mekanisk lätt intermittent bromsande ljud i slutfasen av kastet som faktiskt var behagligare att lyssna på än DC-vinandet.

Trasselfriheten fungerade väldigt väl, men kastlängden behöver utvärderas mer. Det var svårt att på den korta tiden avgöra exakt hur väl Svivlon kastar jämfört med andra rullar eftersom jag helt enkelt inte jämförde mot något annat. Min upplevelse är ändå att den kastar bra. Enligt Svivlo är den just nu minst lika bra om inte bättre än Abus revo beast. Här behövs det nog provfiskas en hel dag med en uppsättning av olika beten för att bättre skaffa sig en uppfattning om kastlängden. Jag skulle vara intresserad av att veta hur rullen beter sig med ett väldigt långkastande bete, men utrymmet i längdled saknades helt enkelt på mässan. Den största fördelen tycker jag är trasselfriheten i kombination med vad jag upplevde var en väldigt stabil kastlängd. Man kan hamra på kast efter kast utan att behöva använda tummen och det bara fungerar, vilket är en ovan känsla för en multifiskare.

Vad som lovar gott är att det enligt Svivlo fortfarande finns gott om förbättringsutrymme i tekniken, vilket kommer innebära bibehållen trasselfrihet men ökad kastlängd trots att den kombinationen redan nu fungerar bra. Jag både tror och hoppas att de får rätt. Längre fram planeras det att släppas en liknande rulle i 150-storlek och det är något jag tror kommer uppskattas.

Vad skulle kunna förbättras? Jag är inget fan av breda djupa spolar eftersom de dels sväljer massa lina man aldrig kommer använda och dels gör spolen onödigt tung. En grundad lättad spole i standardutförande hade varit kanon, ger konsumenten en känsla av kvalité och man behöver faktiskt inte mer än 100 meter lina om rullen aldrig trasslar och man fiskar från båt.

Jag tycker faktiskt att det här var den mest innovativa nyheten på fiskemässan i år och är man där ska man ta chansen att gå förbi montern och bekanta sig med rullen för att själv skaffa sig en egen uppfattning av hur bromstekniken fungerar och även passa på att provkasta.

Sedan tycker jag att den breda massan behöver få höra mer om rullen och då tycker jag att ett objektivt reportage i fisheco:s elektroniska fisketidning hade varit rätt forum. Där utvärderar de rullar/spön på löpande band.

Jäv: blev bjuden på inträdesbiljetten.
                      Stort tack själv. Det är alltid trevligt att prata med genuint intresserade sportfiskare som kan sin sak. Vi ska undersöka möjlighet att kunna välja till en grundare spole. Det är en bra idé.

Kommentera

Foton

Collapse

• Bokajsson
                        Strulande Revo Toro
                        av Bokajsson
                        Goddag,

I höstas när jag servade min Revo Toro (inte för första gången) så återstod fortfarande...
                        2023-04-29, 15:35
                      • Alman
                        Svar till Fladen maxximus 777 ar.
                        av Alman
                        Köpte en äggformad fladen 777a när jag såg denna tråd. Nyfikenhet tog över då jag ville se hur dom såg...
                        2023-04-21, 05:35
                      • Felkanl
                        Revo inshore problem!!
                        av Felkanl
                        Har problem med min revo inshore (den silvriga) vet ej när den kom ut men har några år på nacken....
                        2023-03-12, 01:12

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      42 svar
                      9 337 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg JontaK
                      av JontaK

Startad av Spy, 2009-10-14, 13:31
                      20 svar