Rullen uppstod för att någon tyckte att det var för svårt att kasta med en multiplikatorrulle och ständigt fick trassel. Denna personen fick således idén om att hen skulle få fiska mer om kastbromsen var "snällare" och tolererade brukarfel i större utsträckning. Vilket säkert är sant. För någon som inte är van vid en multirulle och därför ofta får trassel låter det bra.
Problemet är att priset på rullen är så högt att köp i stort sett bara är aktuellt för fiskeentusiaster. Fiskeentusiaster tycker å andra sidan inte att rullen löser några problem eftersom de inte känner igen sig i marknadsföringen där multirullar framställs som svåra/långsamma att justera och genererar en massa trassel.
Så är det naturligtvis inte. Moderna rullar, eller snarare; Rullar med moderna spolar är i det närmaste trasselfria. Däremot går det naturligtvis att få till ett redigt overrun. Men det är också meningen. Det skall så klart gå att få spolen att spinna så friktionsfritt att spolhastigheten övergår beteshastigheten. Inte konstigare än att man vill ha en bil som kan köra 160 km/h trots att det inte är tillåtet på motorvägen.
För fiske handlar ibland om att "safea" med tighta, kontrollerade och trasselfria kast. Men vem vill begränsas av sin rulle? För ibland är fiske att polera bromsbanan och jaga de sista metrarna, grammen osv. Harmonin som uppstår i det perfekt stämda instrumentet, snarare än det självspelande pianot.
Som avslutning kan jag säga att jag fått ett större overrun detta år, som tog på sin höjd 3-5 minuter att lösa. Litesmåfluff ibland som jag fått dra ut. Skulle tro jag lagt absolut maximalt 10 minuter på trasslande under detta årets fiske. Är det någon som spenderat mer? Mindre?
Kul, som sagt att rullen äntligen kommit ut för försäljning. Jag ser fram emot att sätta skruvmejseln i den! Och då menar jag så klart kastbromsen

Lämna en kommentar: