Svivlo, ny svensk multirulle med Alphabrake kastbroms - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svivlo, ny svensk multirulle med Alphabrake kastbroms

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • engqvist
    replied
    Click image for larger version

Name:	Screenshot_20240115_213551_Samsung Internet.jpg
Views:	357
Size:	271,4 KB
ID:	2633876

    Hittade denna film. Lär dig kasta med en ambassadeur. Köp den och kolla på den så slipper ni köpa en "trasselfri" rulle.

    Lämna en kommentar:


  • gabbu
    replied
    Bra fråga! Jag ska kolla närmare på de övriga rullarna hos min lokala återförsäljare och återkommer med svar. Men är ganska säker att det kändes när jag torrvevade varför jag blev så förvånad. Ingenting som jag upplevde när jag prövade rullen med lina på.

    Edit: Har testat rullen igen. Accelerar man med veven som vid jerkvevning så börjar något i gaveln på icke-vevsida rotera och stanna av efter en stund. Helt klart ovan känsla och något förvånande att detta inte varit uppe till diskussion tidigare då det är helt olikt andra multirullar och något som man hela tiden kommer märka av vid sitt fiske vid både vevning och kast. Har man rullen i handen så förstår man snabbt vad jag menar. Min gissning är att det är kastbromsen och att den är aktiveras när spolen rör sig oavsett om man har frikopplat eller ej.
    Senast ändrad av gabbu; 2024-01-16, 07:07.

    Lämna en kommentar:


  • Sir Fish-a-lot
    replied
    Gabbu, jag förstår inte riktigt hur en broms accelererar vid torrvevning. Om du menar kastbroms så är den ju inaktiverad vid vevning eftersom IAR-lagret är aktiverat.
    Låter märkligt men rullen kanske uppför sig annorlunda med ett bete i andra änden.

    Lämna en kommentar:


  • gabbu
    replied
    Min lokala butik har tagit in rullen. En sak som sticker ut vid torrvevning är att bromsen fortsätter accelerera efter att man slutat veva och det är klart märkbart både till ljud och känsla. Inget som märks när man vevar långsamt men klart annorlunda jämfört med vad man är van vid.

    Kåpan på bromssidan kopplas snabbt bort med en integrerad ”spak” och man får på så sätt snabbt tillgång till spolen. Ingen risk att kåpan lossnar då den är fixerad. Spolen rymmer mkt lina.

    Lämna en kommentar:


  • Classe69
    replied
    För er som är Intresserade av denna rulle så kommer "Pikeknight" (Mats) göra tester på denna under nästa år :-)

    Bara följa han på Instagram

    Lämna en kommentar:


  • trcolka
    replied
    Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg

    Ändå intressant att få ett första intryck från någon som använt rullen under praktiskt fiske. Återkom gärna med en mer utförlig recension framöver - tror att fler än jag här på FS kan vara intresserade.
    Nu verkar den här tråden havererat en aning, och frosten har kommit, så jag har inte kastat mer med mitt rulle än så länge. Men jag kan skriva några rader till ändå. Andra gången jag var ute och kastade så gjorde jag det lite systematiskt, tog med 3 olika beten.
    Click image for larger version

Name:	20231111_231739.jpg
Views:	860
Size:	197,8 KB
ID:	2632330
    Ungefär 20g, 60g, 100g. 8 6 spö som jag kastar bekvämt upp till 100g med. Som jämförelse hade jag också med min Revo Toro som jag hittills har använt.

    20g gick inte så bra att kasta, men det berodde enbart på spön resp. min inkompetens. Själva kastbromsen i Svivlo rullen funkade ändå. Med dem andra beten fungerade även här kastbromsen på Svivlon som det är tänkt/lovad, ingen tumme behövs längre för att bromsa när betet träffar vattnet. Sidokast som jag hittills haft problem med att få till (jag har inte använt mulitrulle så himla länge eller alternativt är klumpig i det avseendet) går nu problemfritt att genomföra. Så för mig gör rullen det roligare att fiska, men det är klart att det inte automatiskt gäller för alla då.

    Kastlängden var snarare längre med Svivlon, där spelar förmodligen in att jag vågade ta i lite mer. Men jag är ganska så övertygad om att just kastlängden inte borde spela någon roll för eller emot det där systemet.

    Rullen som sådan kan jag inte säga så mycket om, för att bedöma hållbarheten behövs såklart mycket mer tid (förhoppningsvis). Jag har inte öppnat rullen (det har jag hittills inte gjort med mina andra rullor heller) för att kolla hur kugghjulen etc ser ut. Jämfört med min Abu Revo Toro, Shimano Calcutta 401 och Ambassadeur 7001 så är det inte riktigt samma kassaskåpskänsla, men det är mer en känsla än så länge. Man betalar såklart extra för den där kastbromsen, så resten av rullen får man väl förmodligen jämföra med andra rullar som ligger en bit under det vad Svivlon kostar. För att se om det ändå duger kommer jag visst behöver en hel del kast och några (förhoppningsvis tunga) gäddor, så vi får se.

    Lämna en kommentar:


  • gabbu
    replied
    Jag slängde iväg ungefär 20 kast med rullen på mässan och fick möjlighet att testa den på en bakgård/avlastningsplats precis utanför byggnaden eftersom kastzonen var uppbokad. Patrik var otroligt tillmötesgående och tog sig verkligen tid. Mitt första intryck är att du verkligen kan "bomba iväg" en pig shad junior/tournament utan att behöva oroa dig för trassel, och kastlängderna blir riktigt bra! Jag tycker verkligen att det är imponerande att Svivlo har utvecklat ett bromssystem från grunden. Det är värt att nämna att vi använde en riktigt grov lina, motsvarande Power Pro 0,40 (diametern var klart grövre än så).

    Det som är bra är att konceptet kan bli ännu bättre om man väljer att implementera systemet i en smalare rulle, säg 150 storlek, och dessutom ha en grundare och lättare spole vilket alla fabrikat använder sig av idag.

    För att bedöma prestandan hos den aktuella rullen i dess nuvarande format jämfört med dagens superrullar, som Svivlo utåt sett jämför sig med, krävs en mer ingående analys under verkliga förhållanden. Standarden är högt satt, och enligt min åsikt är det svårt att avgöra hur bra rullen står sig mot de "bästa rullarna". Det är mer baserat på känsla än faktiskt vetande. Trots detta imponerade rullen under den begränsade tiden jag hade möjlighet att prova den.

    Det som gör det här forumet unikt är att medlemmarna som deltar i tråden har ett uttalat intresse för rullar och många års erfarenhet. Vi har våra favoriter, men vi är inte sponsrade och det positiva är att feedbacken härifrån är ärlig, även om den ibland kan vara krävande.

    Om ni vill bygga den bästa rullen utifrån ert koncept, har ni har troligtvis störst nytta av den feedback ni får från den gruppen av fiskare som ställer störst krav på funktionen.
    Senast ändrad av gabbu; 2023-12-05, 20:15.

    Lämna en kommentar:


  • Piscantur stercore
    replied
    Tråkigt detta!

    Vet inte riktigt vad jag ska tro. En ny Svensk innovation inom gebitet multirullar med potentiell slagkraft, dessutom för säkerhets skull till stor del utvecklad av en urmakare! De flesta av oss uvar ur åtminstone det äldre gardet vill nog förtvivlat gärna kunna dra en och annan positiv parallell till de bedrifter som inleddes av en viss urmakare vid namn Carl August Borgström…..
    Om det hela sköts på rätt sätt och med kunden i centrum kan nog detta projekt ha lovande utsikter att lyckas, ngt jag innerligt hoppas!

    Givetvis är jag inte är ensam härinne om denna förhoppning, vilket tydligt framgår av posterna.
    Lyhördhet är som med så mkt annat rätta vägen till framgång, och folk står närmast i kö för att bistå med kunskap och tips som införskaffats genom praktiskt fiske genom många år med multi, och även branschen som helhet.
    Man kan i sammanhanget tycka att det vore en god idé att ta till sig dessa välmenta tips och råd, om inte annat så ur ett rent företagsamhets perspektiv. Dessvärre verkar man ointresserad av detta, och uttalar sig dessutom på ett sätt som tråkigt nog gränsar till oförskämdhet.
    Föreslår er att omvärdera ert nuvarande ställningstagande till ett mer ödmjukt dito.
    Hög tid att göra en pudel mao!

    Lämna en kommentar:


  • engqvist
    replied
    Här händer det grejer. Nej Patrik detta var riktigt pinsamt från din din sida. Du använder härskar tekniker för att tysta. Du anser oss dryga men när vi ställer relevanta frågor. Vad är det för rulle? sprängskiss? Den biten var ju ganska lätt att ta reda på själv men du vägrade lämna någon info om det. Sen när vi som fiskat multirullar i många decennier, och äger och provat fruktansvärt många rullar faktiskt ifrågasätter om vi verkligen har någon nytta av din rulle. Kör du samma gamla fraser igen.
    Och givetvis, med en slutkläm, du har inte testat min rulle så du bör inte uttala dig.
    NEJ det har jag inte, men jag heller inte fått ett enda argument som gör att rullen fyller någon funktion för någon som kan hantera en multi.
    Men jag kan faktiskt bjuda på ett. När det är riktigt kallt så kan du fiska med tjocka handskar. Det sälj argumentet bjuder jag på och det hade du kunnat använda istället för att försöka läxa upp oss istället.
    Jag ger dig 2 råd.
    1. Byt ut dina rådgivare för de verkar inbillat dig att alla står och trasslar hela dagarna.
    2. Gå någon kurs där du får lära dig att argumentera och diskutera utan att tjura ihop totalt om alla inte håller med dig.

    Och som slutord. Tror ingen har ifrågasatt om din broms fungerar. Det vi ifrågasatt förutom rullen du valt är om vi verkligen har någon nytta av den.

    Lämna en kommentar:


  • Classe69
    replied
    Vi kastade med den på Mässan och där å då var vi imponerade av kastbromsen, längmässigt märkte jag direkt att jag kastar längre med mina trimmade Ambor.

    Men väl hemma började vi fundera på den där kastbromsen, vi började laborera med våra magnetbromsar i Amborna och efter några finjusreringar var vi där :-)

    Kast utan att använda Tummen var inga problem och kastlängderna vart inte kortare mer än max 4-5m om det ens vart det :-)

    Så min och polarens bedömning är att denna rulle är en Superrulle för dom som är Nybörjare/handikappad tumme (se det ironiska i det) och Barn som vill lära sig kasta med multi :-)

    Så denna rulle är inget för mig :-) men säkert för någon annan

    Själva id'en är ju i princip den samma som en Magnetbroms i mi värld :-)

    Mvh
    Classe

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
10 svar
3 286 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Smolt
av Smolt
 
Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
44 svar
10 133 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Alman
av Alman
 
Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
279 svar
47 276 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Adam Huss  
Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
535 svar
88 996 visningar
38 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
108 svar
11 358 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist  
Arbetar...
X