BFT Instinct X11 Finesse - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFT Instinct X11 Finesse

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Intressant Mankan om dina upplevelser av Shimano BFS/MGL och deras respektive kastbromsar... Har en T3 MX med en lätt SLPW SV spole (egentligen överkurs för mitt fiske) och den kastar tryggt och bra nog.

    Eftersom jag inte fiskar BFS-vikter (2-6g) överhuvudtaget så kanske man skulle pröva en liten MGL med SVS Infinity och inte ytterligare en Daiwa, t ex Alphas SV... mest för att pröva hur en modern centrifugalbroms funkar...
    Modern o modern. En C broms fungerar likadant oavsett det är Abu, Daiwa eller Shimano som har tillverkat den. Själva bromskurvorna alltså. Även Daiwa har haft c bromsade små rullar i modern tid. Det som främst skiljer är användarvänligheten.

    Det är samma sak med magnetbromsar, nästan. En magnetbroms är linjär vanligtvis. Tex ABUs alla magnetbromsar utom den idag gamla AutoMag samt Daiwas Magforce (med bokstav) och Shimano BFS. Daiwa OCH Shimano har dock lyckats skapa magnetbromsar med bromskurvor som har olika kraft beroende på varvtalet på spolen. Som du säkert känner till så är rotorn rörlig på MagForce med en tilläggsbokstav. Den rörliga rotorn påverkas av centrifugalkraften i spolens rotation och trycker vid högre varvtal in rotorn i magneten. Vanligtvis är magnetbromsade rullar oftast överbromsade i slutet av kasten, främst med lätta beten. Men med MagForce (med bokstav) har Daiwa adresserat problemet. Samma sak med BFS bromsen i Shimanos BFS rullar. På låga varvtal dras magnetbryggan bort från spolen. Problemet med MagForce är att all rörlig mekanik sitter I spolen. Svårt att tillverka riktigt lätta spolar pga detta. Och spolens vikt betyder mer än allt vid lätta betesvikter. I BFS bromsen har Shimano satt all ”tung” mekanik i chassit. Spolen är superlätt. C bromsar har också sina egenheter. Oftast överbromsade i början av kastet. Eller rättare sagt de begränsar spolens maximala varvtal lite för mycket om de ska vara stabila igenom hela kastet.

    Jag tycker faktiskt att Shimano MGL är rätt likvärdiga Daiwas SV kastmässigt. De fungerar ofta kalas inom sina resp betesvikter. De bägge koncepten fokuserar på att göra det enkelt, smidigt och stabilt. Det som gör att jag föredrar MGL, tex Aldebaran MGL före SV är att rullen är smalare framtill. Ligger bättre i mina (stora) händer. Zillion och Tatula är ju samma rulle exteriört och rätt breda framtill pga TWS. Men å andra sidan saknas TWS i MGL. TWS tycker jag är fantastisk men mest på rullar där jag använder tjockare lina eller rullar med bred spole. På en Aldebaran MGL fungerar det kalasfint med 0.14-0.17 flätlina utan att vinklarna på linan påverkar. Jag föredrar också Aldebaran före Metanium, Casitas, Scorpion eller Curado. Aldebaran är lite mindre och lättare. Den klarar trots det lätt av betesvikter upp till de 35-40 gr jag belastar den med. Valet mellan dessa rullar och Daiwas SV eller ABUs finare Revo för allt utom det allra lättaste fisket är enbart en smaksak. Jag har även testat Tatula CT som är tänkt att lösa breddproblemet med TWS. Den var ljusår ifrån min Aldebaran MGL. Mer som en Black Max från Abu. Kalasrulle men inte med de betesvikter där SV eller Aldebaran MGL fungerar så bra.

    bor du i Stockholmsområdet är är det bara att höra av dig om du vill testa mina rullar.

    men nu är det riktigt med OT.....
    Senast ändrad av Mankan G; 2019-07-21, 21:04.
    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

    Kommentera


    • #22
      Tack för erbjudandet! Jag fiskar i en mindre å eller via båt och har inte jättehöga krav på kastlängd men gärna en lugn och trygg rulle som inte blir nervös så fort vattenytan krusas...

      Därför jag funderar på en SV med Air Brake/Magforce Z elller ytterligare en T3:a med Magforce 3D (synd att de inte finns med aluchassi) men är samtidigt lite nyfiken på vad en Shimano med externt kastbromsvred (modernt som jag lite missledande kallade det) kan göra, hur jag trivs med en sån från säg 7g... vi får se vad det blir!
      Senast ändrad av anteman; 2019-07-22, 16:09.

      Kommentera


      • #23
        Nu har jag varit ute och luftat rullen lite. Jag använde ett hemmabygt spö som endast är 170 cm långt med väldigt mjuk klinga. Jag har två spö till som ska byggas men det tar lite för lång tid och ska ju vara vinterpyssel så jag får nog handla ett nytt för att testa rullen lite mer.

        Rullen känns gedigen även om den är lätt. Jag köpte den begagnad med en 0.11 mm flätlina som jag inte minns namnet på och även om det i mina ögon såg ut att vara lite för mycket lina på spolen lät jag det vara så. Jag brukar alltid börja med att släppa ut all lina efter båten för att sen veva på linan blöt.

        Det som slog mig då var att linföraren stod still... min ringa erfarenhet av multirullar tyckte ju att det var fel men jag gjorde ett antagande och antog att det ska vara så.

        Linan vevades på i sin helhet och allt kändes stabilt och tyst. Ett beteslås knöts fast i änden för enkelhetens skull och ställde bromsen på max för att fega ordentligt :-)

        Jag hängde på en 4 grams wobbler från rapala och gjorde mitt första kast med rullen. Tjo vad det lät illa om rullen var min första tanke innan jag bromsade spolen. Jag släppte ett snäpp på bromsen och kastade igen och det blev markant skillnad i kastlängd.

        Jag fortsatte med att släppa på bromsen tills linan började resa sig och då backade jag ett snäpp där rullen åter igen blev snäll.

        Så här långt fungerar rullen över förväntan även om det där med att linföraren står stilla vid utkast känns lite märkligt, jag försökte ställa linföraren i mitten av spolen vid utkast men det verkar inte spela någon roll vart den står alls. Jag blev till och med sugen på att ta bort den helt men ska nog hejda mig lite där... det är ju inte en ny record 2100 sport jag har köpt :-)

        Första intrycket gav mersmak så nytt spö runt 7 fot ska inhandlas och om beten runt 4 gram ska användas bör jag nog gå ner till 0.08 eller mindre.

        Jag återkommer när jag har testat lite mer.

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av Monkey Visa inlägg
          "F" i BFS betyder just finesse och de hävdar att det är en bait finesse rulle när man läser produkt beskrivningen så jo skriver att det är en BFS rulle i sin texter om X11an. /Apan
          Det är möjligt men "F" i BFT står för "FISH" :-)

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av Julle68 Visa inlägg
            Jag har endast provat rullen och jag tycker att man kan flytta tråden till recensioner av " kinaskit" .
            Alla har vi olika uppfattningar om saker och ting. Vissa tycker att alla multirullar är skit av olika påstådda erfarenheter. Dom gör oftast mera rätt om dom sätter sig med ett metspö eller på sin höjd ett haspelspö där det knappast går att göra fel.

            Om någon skulle sätta mig i en formel 1 bil skulle jag nog också tycka att det är skit eftersom jag troligtvis inte skulle få ut bilen på banan... bara att lära sig hitta rätt varvtal för att kunna släppa upp kopplingen utan motorstopp eller totalt hjulspinn skulle nog ta någon timma för mig och då har jag ändå kört en del olika tävlingsbilar.

            Om man bara har provat rullen så här man nog bara gjort det med ett spö, en lina och några få olika drag... att få döma ut det som kinaskit är väl lite som att döma ut sig själv i alla fall.

            Kommentera


            • #26
              Om jag inte är helt felinformerad så var det BFT Instinct X11 Albin Shargi använde under tävlingen Perch Pro 2017 och även om han kanske var färgad och sponsrad tror jag inte att man använder en rulle man anser vara kinaskit på en sån tävling.

              Kommentera


              • #27
                Jo när man jobbar för företaget som säljer dem så använder man det för att hypa upp produkten och sälja fler rullar.

                Så enkelt är det tyvärr efter vad det kostar att vara med i en av dessa youtube produktioner så vill man kränga årets prylar det är bara reklam.

                BFT har rebrandat produkter dvs bara köpt OEM och satt en grön ligga på. BFT är inget högkvalitets märke direkt.

                Kommentera


                • #28
                  Det är rätt vanligt med osynkroniserad linspridare på LP rullar. Dvs att spridaren står still vid kast. Om det är ett problem diskuteras det flitigt om. Min erfarenhet är att det inte betyder något OM:
                  1. Spolen är smal
                  2. Linföraren sitter en bit från spolen som den dofta gör på dagen LP rullar till skillnad från de runda där spridare oftast sitter sätt nära spolen
                  3. Tunnare linor används.

                  Jag har tex inga som helst problem med mina Aldebaran eller Revorullar. Inte heller med de små Mörrum SX 1600 som jag ofta använder. Däremot är Mörrum SX 3600 mindre lyckad. Dels för att spolen är bredare, dels för att rullen uppmanar till lite tyngre fiske och därmed aningens tjockare lina.

                  Problemet som KAN uppstå är att vinklarna på linan kan bli för skarpa när spridaren står i ett ytterläge eller om spolen är bred och tjockare, styvare lina används. Detta kan skapa linresning och man tvingas till kraftigare kastbroms för att motverka detta. Men återigen så är det en smaksak. Den lite kortare kastlängder kanske inte är ett problem,,,,
                  "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av Monkey Visa inlägg
                    Jo när man jobbar för företaget som säljer dem så använder man det för att hypa upp produkten och sälja fler rullar.

                    Så enkelt är det tyvärr efter vad det kostar att vara med i en av dessa youtube produktioner så vill man kränga årets prylar det är bara reklam.

                    BFT har rebrandat produkter dvs bara köpt OEM och satt en grön ligga på. BFT är inget högkvalitets märke direkt.
                    Klart att det är så. Trumman använde länge runda Ambassadeurer innan CWC började sälja rullar. Och Albin använder inte längre BFT rullar i de produktioner han deltagit i efter att han slutat på CWC. Ett annat bra exempel är att han inte använder de spön han själv tog fram under tiden på CWC utan St Croix som ingår i den koncern där Mojo boat ingår.

                    Jag ser inga som helst problem med detta. Produktplacering är en del av finansieringen av de produktioner som vi alla njuter av. Och om en säljare föredrar något annat än det produkter hen säljer vore väl riktigt knasigt
                    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                    Kommentera


                    • #30
                      Nu har jag haft över ett fyrtiotal multirulle och har rätt att tycka att en rulle är "kinaskit . Rullen låter mycket, glapp i veven, dålig passform och finish. Mer typ en Fiat Uno än en F1 bil.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 281 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 133 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 275 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 973 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 358 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X