Wierd amba-problem.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Wierd amba-problem..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Blev lite oroligt ett tag
    Varken jag eller någon annan verkar ha haft problem med Cals så jag kommer jag köra vidare med den på samma sätt som jag har gjort .

    Kommentera


    • #32
      Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
      Självklart. Gör som du vill. Ingen stoppar dig men det blir lite tokigt när någon klandrar tillverkaren när de rekommenderat ett helt annat smörjmedel än det som är använt och rullen beckar ihop. Faktum är att knappast någon med kunskap om hur smörjmedel fungerar skulle använda fett på en sådan konstruktion som lagringen av huvudaxeln är gjord på ABUs runda rullar. Risken för ihopbeckning är avsevärd beroende på den fina passningen i lagringen..

      Jag har också svårt att se varför man inte ska använda olja när den fungerar geschwinnt. Att droppa i några droppar olja vid det årliga underhållet räcker. Går mycket snabbare än att försöka städa ur gammalt fett från det smala hålet i huvudaxeln.

      Men tycker du att fett är bättre så är det som sagt knappast någon som stoppar dig.

      Jag har aldrig sagt att jag använder fett där. Däremot har jag tipsat om ett annat fett till de som vill använda det, utan att använda diverse verktyg vid demontering.

      Kommentera


      • #33
        Håller med ElCamino där, min bussning är inte vacker efter att ha ”våldat” av den ifrån bottenplattan.. (skrot)
        Bottenplattan har även fått två små märken.. de kommer inte att påverka funktion alls, men jag är pedant så jag beställde med även en sådan ny.
        Snackade dessutom med sportfiskeboden idag & han jag pratade med hade varit med om att en ytterst liten flis hade gått ur mässingsbussningen & låst hela funktionen. Tycker nog att den förklaringen låter mer logisk än att fettet har beckat ihop..
        Dock kommer jag lägga olja under i fortsättningen. Får se över det lite mer ofta bara.
        Bara ett kast till..

        Kommentera


        • #34
          Min lösa gissning är att det hamnat rocket fuel på fel ställe.
          Rocket fuel är tunnt och dunstar ganska snabbt. Om man smörjer ett ställe som skall ha fett med rocket fuel, löser den upp fettet och dunstar sedan.
          Det är nog inget fel på cals grease eller på något annat smörjmedel som använts här.
          Strax före fiske (dagenföre eller veckan före), Tvätta spollagren i sprit. aceton eller kem ren bensin, torka, smörj med rocket fuel.
          Använd inte rocket fuel till något annat smörjställe!
          Orkar du inte göra detta inför varje fiske/fiskeperod, använd då ABUs olja, den dunstar inte lika fort.
          /John
          Senast ändrad av CampDavid; 2018-04-13, 09:34.

          Kommentera


          • #35
            Nu är rullen ”back in business” igen & säsongen får mer än gärna börja!
            Bara ett kast till..

            Kommentera


            • #36
              Ursprungligen postat av Sikkfisk Visa inlägg
              Nu är rullen ”back in business” igen & säsongen får mer än gärna börja!
              Kul att höra!

              /John

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
              10 svar
              3 252 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Smolt
              av Smolt
               
              Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
              44 svar
              10 069 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Alman
              av Alman
               
              Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
              279 svar
              47 189 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Adam Huss  
              Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
              535 svar
              88 676 visningar
              38 gillar
              Senaste inlägg Xerup
              av Xerup
               
              Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
              108 svar
              11 262 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Arbetar...
              X