Annars värt att lusläsa recensionerna på tackletour.com
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vilken rulle ska jag ha?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av henrikj Visa inläggAtt dom inte håller är inte frågan, det handlar enbart om prestanda och calcuttorna är överlägsna i standardutförande, speciellt för stora beten som drar lite. Prova att fiska beten över 300g med en stock JB och en calcutta 400D en dag så kommer dina ögon att öppnas. Större vev, drev och lägre utväxling gör enorm skillnad.
Jag själv fick den här typen av rekommendationer när jag började fiska, att JBen var en stridsvagn och superbra till stora beten. Eftersom jag inte hade koll gick jag på dessa rekommendationer och det fungerade men jag hade stora problem med kraftöverföringen och tappade en del stor fisk pga detta utan att förstå varför ,5600 JB i standardutförande är en riktigt usel rulle för stora beten och fiskar. Förmodligen fiskar ingen som rekommenderar dom med stora beten i någon vidare utrstäckning, eller så har man bara inte provat andra rullar ordentligt.
JB:en tycker jag är mer anpassad för beten upp till 100 gram och mindre fiskar och mjukare spön, att tappa en fisk pga olyckjligt hög spöföring där du inte har nog med kraft att veva pga detta är en mardröm som jag inte vill att TS ska behöva uppleva.
Nu vet ja inte om ja fått solsting av att klippa min gräsmatta eller om du är lite dåligt informerad eller har dåliga erfarenheter, Men du kan ju inte påstå att en amba i 5000/5500 storlek inte passar och klarar av alla gäddbeten på marknaden. Sen har ja en utmaning till dig. Länka 10 st gäddbeten som väger 300 gram eller mer som man står och kastar. Om du påstår på fullt allvar ett en JB eller liknande bara klarar 100 gram så har ja bara en sak att säga till dig:
Kommentera
-
Vad skulle vara svårt med den utmaningen?Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inläggNu vet ja inte om ja fått solsting av att klippa min gräsmatta eller om du är lite dåligt informerad eller har dåliga erfarenheter, Men du kan ju inte påstå att en amba i 5000/5500 storlek inte passar och klarar av alla gäddbeten på marknaden. Sen har ja en utmaning till dig. Länka 10 st gäddbeten som väger 300 gram eller mer som man står och kastar. Om du påstår på fullt allvar ett en JB eller liknande bara klarar 100 gram så har ja bara en sak att säga till dig:
https://www.youtube.com/watch?v=23U1YlpGjZQ
Kommentera
-
Ok! Anta den då! Klart man kan rabbla upp några olika magnumbullar i olika färger...Ursprungligen postat av F Sjöborg Visa inläggVad skulle vara svårt med den utmaningen?
För övrigt är min rekommendation till TS en Pro Rocket i lämplig storlek! Äntligen hat jag en i den egna arsenalen. Oöverträffad!! Sen är ju de små oövertäffade men för lite mindre beten..
Kommentera
-
Det är nog inte bara utväxlingen, Calcutta har väldigt fina drev som sitter där de ska. Ambassadeur är lite mer som om den vore konstruerad på 50-talet.Ursprungligen postat av Gösta Visa inläggOch för de betena passar en Calcutta så väldigt mycket bättre än en Amba. För att de bli så oändlig mycket lättare att veva hem med 5,1:1 än 5,3:1.?
En rulle som är ytterligare ett snäpp trevligare till tröga beten är Revo Toro Beast 51 4,9:1 med powerhandle. Jag har allihopa och jämförde senast i onsdags.
Ambassadeur har sina fördelar, absolut. Men det har hänt en del sedan 1952, och det känner man när man vevar på en Calcutta D. Därmed inte sagt att det är en bättre rulle, en Ambassadeur kan jag serva med förbundna ögon.Senast ändrad av Låg_Profil; 2018-05-11, 21:34.Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...
Kommentera
-
En rätt ovanlig åsikt.Ursprungligen postat av henrikj Visa inläggFör större beten skulle jag rekommendera en calcutta D i 400 storlek, dom går att hitta för runt 1500 beg med lina. Abus runda i 5000 storlek är för klena i standardutförande, visst det fungerar men invevninskraften är mycket högre i calcuttan vilket bör vara avgörande när du tittar på ny rulle för lite större beten och fiskar. Har du provat dessa sida vid sida så är skillnaden faktiskt enorm, ingen jag fiskar med använder abus runda i detta fiske längre då dom helt enkelt inte håller måttet när man väl provat andra rullar, du får ta i för mycket under invevning av betena och får du på en stor fisk har du för dålig kraft att sätta fisken under press...
Vill du ha en rund amba i 5000 storlek så bör du nog dreva ner den och skaffa en powerhandle, detta behövs inte med en stock calcutta d det är bara att tuta och köra. Alternativt om du vill lägga mer pengar så är lågprofilarna från flera märken helt ok, sikta på de läxre utväxlingarna bara är mitt tips.
Den här långa vindlande tråden ger lite mer kött på benen ang Henriks aversion mot runda Ambor: https://www.fiskesnack.com/forum/sho...okningsproblem
Jag respekterar Henrik och hans val att inte fiska med runda Ambor men det är av allt att döma inte så många som upplever de problem han haft. Åtminstone inte vid praktiskt fiske.
Jag har inte mer problem med min Ambassadeur JB än med min Shimano Tranx. Trevliga rullar båda två.
Kommentera
-
Så för att summera enligt vissa så ska killen som startade tråden köpa en 400 storlek rulle med powerhandle med ett spö som klarar av att kasta 350 gram samt slänga Savage gear linethru burbot 50cm en hel dag. Det låter som ett jättekul fiske som ja känner att ja missat, Skitfiske på er
Kommentera
-
Haha. Vilken skön tråd. Med en massa tyckande. Och vilket dravel.
Tror att de flesta här på FS nog skulle anse mig vara mr Ambassadeur och därmed ha vinklade åsikter. Det stämmer säkert men jag är också notoriskt otrogen. En nyfiken typ som provar det mesta. Har eller har haft allt möjligt. Calcuttor, Calcutta Conquest, Daiwa, Okuma, ABU..... det mesta som sagt.
För det fiske du verkar vara mest inne på så fungerar i princip alla rullar som räknats upp i tråden. Och många fler. En klassisk rund Ambassadeur kommer att fungera galant. Mina har utväxling från Winch 1:3.8 till Recordens 1:6.8 och ingen är speciellt trögvevad. Inte ens med en trög spinnerbait. Det behövs inga power handles för ”normalt” fiske. Nu använder jag inga 300 gr beten men väl ett par gummin på 150 -180 gr, tex Big Mc Rubber och trots att de är tunga så är de lättvevade jämfört med en Spinnerbait, men även dessa spinnerbaits går finfint att veva hem med en normal Ambassadeur. En 300 gr Bulldawg är lättare att veva in än en större spinnerbait. Att kasta den är däremot en helt annan sak.
Men du kan precis lika gärna köpa dig en Calcutta om du tycker den känns bättre. Du lär inte få mer fisk med den dock. Inte färre heller. Den fungerar precis lika bra. Och ni som tycker att Calcuttan går mycket mjukare än en Ambassadeur har nog inte vevat på en Ambassadeur på länge. ABU har förbättrat sin drevtillverkning och idag går de riktigt mjukt.
Du kan även köpa dig en LP rulle. En Revo Toro Beast kommer att fungera finfint.
En sak att tänka på med de rullar du väljer mellan, Predator och Toro Beast är att dessa tillsammans med majoriteten av alla rullar tar alldeles för mycket lina. I alla fall för min smak. Du får lätt på 150 -180 m 0.35 flätlina. Vad ska man med all denna lina till? Med mindre lina så blir spolen lättare = betyder bättre kastegenskaper. Speciellt vid lättare betesvikter. Även om många grundar med nylon så betyder det ändå dödvikt. Det finns rullar med grunda spolar. Tex Ambassadeur Record i 5000 klassen. Den tar i praktiken 85-90 m 0.35 flät. Räcker och blir över. Själv når jag i bästa fall 70-75 meter med rätt beten. Med tex gummibeten på 100 gr så blir det snarar 65 m.
Ett annat bra alternativ till Revo Toro Beast är rullen som heter enbart Revo Beast. En storlek mindre och därmed med mindre linkapacitet men lika brutalt stark. Den tar ca 100 m 0.35 flät. Jag har två och de fungerar fint tom för Jerk. Ett annat kalasalternativ är Daiwa TWS. Jag har en Zillion TWS och en Coastal TWS. Dessa är också steget mindre än Toro Beast. Kastar som en dröm bägge två.
Det roliga är att jag gjorde en jämförelse för en tid sedan. Tog mitt SZ Signature 40-140 gr spö och provade ett par rullar. Bl.a. mina Revo Beast, Daiwa Zillion TWS, Ambassadeur Record 5000 i standardutförande och en toktrimmad Rocket CS Pro 6500 med helkeramiska lager överallt, 15 st, lättad överallt där det är möjligt. Alla kastade lika långt med samma beten. Mc Rubber, vanlig och Jr, Buster Jerk samt Westin Swim. Alla beten landade inom 2 meter oavsett rulle. Ingen visade några otrevliga tendenser till skatbon. Förmodligen hade resultatet blivit mer spritt om lättare beten använts men jag har inte för avsikt att använda detta spö till mindre beten. Till saken hör att jag tillhör skaran som hela tiden kör mina rullar på gränsen. Ingen konst att få stabila kast om man fegar ur med massor av kastbroms men inte så med mina rullar. Dessa rullar representerar i princip allt som finns på marknaden. LP vs runda. Mag vs c broms. Trots skillnaderna så är kastegenskaperna väldigt lika i praktiken när man väl lärt sig deras egenskaper och ställt in dom ordentligt.
Det du istället ska titta på är pris, känsla, smak, ergonomi etc. åk till en bra butik, alltså inte XXL. Be att få känna på rullarna monterade på ett spö. De känns olika i handen. Tex så sitter en Ambassadeur lite högre än en Calcutta på spöt. Smaksak vilket men gillar. Att en Revo Toro Beast knappast är speciellt mycket mindre än en rund Ambassadeur lär du upptäcka vid test. Vissa runda Ambassadeurer har tumknapp för frikopplingen. Alla som har en 6:a som andra siffra i modellnamnet har denna tumknapp. Tex 5600 medan de med en 5:a istället har en frikopplingsknapp på gaveln. En smaksak. Den lilla Revo Beast hålls ihop av en skruv som i mitt fall skaver lite på min vänstra tumme. Inte mycket men trots att Beast är i samma storlek som Daiwa Zillion så är den inte riktigt lika skön för mina händer. Ingen stor sak.
En rund Ambassadeur går inte att slita ut. I princip. Om den servas vill säga. Den är dessutom lättservad. Den kastar som en dröm och fungerar i vått o torrt. Servicebehovet delar den dock med alla andra rullar så det är knappast en stor sak.
En LP rulle är lite knepigare att serva men det beror oftast på att det finns ett par dolda skruvar. När de väl är lokaliserade så är det inga konstigheter. De allra flesta rullar är uppbyggda på snarlika sätt. Kanske en chock för Shimanogänget men skillnaden mellan en Calcutta och en rund Ambassadeur är inte stor rent tekniskt.
Det finns lite rapporter om Daiwa TWS där just TWS mekanismen tagit stryk. Även Calcutta Conquest som inte verkar vara fullt friska pga dålig konstruktion. Men det är inte många. Tror utan att ha helt på fötterna att majoriteten av alla rapporter om dåliga rullar beror på dåligt underhåll och bristande kunskap om hur rullen ska användas. För säkerhets skull så ska jag nämna att det finns även rapporter om dåliga Ambassadeurer. Men de jag har sett har alla fallit under kategorin dåligt underhållna.Senast ändrad av Mankan G; 2018-05-13, 17:56."Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr
Kommentera
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
|
231 svar
32 284 visningar