Vilken rulle ska jag ha? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken rulle ska jag ha?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

hmhm,

Om man kan lära sig att fiska med en calcutta [nu skrivs inte vilken modell, men det finns säkert mer än 10 olika modeller all välja ifrån] då är den tekniskt överlägsen vilken som helst ambassadeur oavsett årgång i org utförandet ( i någorlunda samma storlek). Förbättringar som dessa lite mer avancerade fiskerullar kommer med kanske inte betyder så mkt för den genomsnittliga gäddfiskaren här hemma i Sverige [tror jag], så en enkel [inte så avancerad], billig och bra rulle skulle fungera för dom flesta.

Om man ska vara kräsen, så krävs ytterligare investeringar för att amban ska kunna matcha kastlängder framför allt med lätta beten, om nu är det så viktigt. Testa med att kasta 10-15 grams beten med en org 200 Conquest och en org JB och du får uppleva hur stor skillnad det är. Nästa utmaning är att kasta samma låga vikter i motvind. Visst båda klarar 30+ grams bete utan några som helst bekymmer. En annan sak att tänka på är att det är nästan vetenskapligt bevisat att rullar med modernare design och smalare spolar behöver inte ha en synkad linspridare.

Efter B modellen , Shimano satsade på att utveckla sina calcuttor och introducerade tekniker avsedda för havsfiske till rullar av mindre format. Så calcuttor har en mer modernare konstruktion, de har bytt till s.k. rullhus istället för stativ, de har fått skönare gång, starkare och större drev och flyttade på ambor som första valet av runda rullar sedan flera år i USA och i Asien, men inte här hemma, i Sverige.

På senare år har det visat sig att även här hemma har folk börja fatta att japanerna, dvs Shimano och Daiwa bygger rätt bra rullar dom oxå. Idag finns det många bra informativa videon som går igenom skillnaderna, om man vill fördjupa sig i skillnaderna mellan olika rullmodeller. De är kanske inte så många som kommer ihåg att den fösta versionen av JB gick sönder rätt ofta när jerkfiske drog igång för 12-15 år sedan. Så man kommer ihåg det man vill komma ihåg. Dessutom har Shimano och Daiwa flera sköna och robusta LP rullar som visade sig vara bättre lämpade för svenskt gäddfiske än vad andra rulltillverkare har att komma med.

Man ska inte lyssna så noga på vad folk tycker om för rullar och det som gäller är att skaffa sig egna erfarenheter. Det finns folk jag känner som äger en calcutta DC eller en Daiwa Z och de kastar fortfarande som en kratta ändå. Skiten bakom spakarna (eller hur hen kastar) har mer betydelse än man tror.

Med detta sagt , så TS, köp en billig bra begagnad rulle och bytt mot en annan bra begagnad och den första inte passade dig. Man förlorar inte så mkt pengar om man köper och säljer begagnade fiskerullar. Försätt så tills du hittar "din rulle".

Häls //T
    Senast ändrad av tonyex; 2018-05-13, 21:07.

Kommentera

Jo nu är de så att jag vill börja köra jiggar på upp till 150g och ett 160g spö.

Så därför undrar jag vad jag ska ha för rulle till de stora jiggarna
      Detta var frågeställningen TS ställde.

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
      hmhm,

Om man kan lära sig att fiska med en calcutta då är den tekniskt överlägsen vilken som helst ambassadeur

Testa med att kasta 10-15 grams beten med en org 200 Conquest och en org JB och du får uppleva hur stor skillnad det är.

starkare och större drev och flyttade på ambor

Dessutom har Shimano och Daiwa flera sköna och robusta LP rullar som visade sig vara bättre lämpade för svenskt gäddfiske än vad andra rulltillverkare har att komma med.

Man ska inte lyssna så noga på vad folk tycker om för rullar

Häls //T
      Och denna marknadsföringsreklam för shimano blev svaret. Man kan ju undra hur mycket du tjänar på ditt evinnerliga marknadsföring för shimano.

Men några frågor då jag själv har några shimanorullar.

På vilka grunder anser du shimano vara tekniskt överlägsen ? Är det hållfasthet i material eller vilka tjusiga namn ingenjörerna satt på vissa lösningar ?

Varför skulle TS prova å kasta 10 gram när han frågar efter en rulle till 150. Varför jämför du med en JB som inte ens är en rulle som är byggd för att kasta lätt och långt. Den har helt andra egenskaper. Är det enbart för att det är lätt att påvisa shimanos överlägsenhet i den jämförelsen ?

Starkare och större drev. Inget av det finns det behov av. Enbart en marknadsföringstaktik som vissa går igång på. Funktionsmässigt existerar inte behovet.

Vad menar du med att shimano och daiwa har fler rullar som är lämpade ? ? TS ska köpa 1 (EN) rulle, och om den är lämpad och bra spelar det väl ingen roll HUR MÅNGA FLER tillverkaren har i sitt sortiment ?

DET SISTA HÅLLER JAG FULLSTÄNDIGT MED OM.
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
        Detta var frågeställningen TS ställde.

Och denna marknadsföringsreklam för shimano blev svaret. Man kan ju undra hur mycket du tjänar på ditt evinnerliga marknadsföring för shimano.

Men några frågor då jag själv har några shimanorullar.

På vilka grunder anser du shimano vara tekniskt överlägsen ? Är det hållfasthet i material eller vilka tjusiga namn ingenjörerna satt på vissa lösningar ?

Varför skulle TS prova å kasta 10 gram när han frågar efter en rulle till 150. Varför jämför du med en JB som inte ens är en rulle som är byggd för att kasta lätt och långt. Den har helt andra egenskaper. Är det enbart för att det är lätt att påvisa shimanos överlägsenhet i den jämförelsen ?

Starkare och större drev. Inget av det finns det behov av. Enbart en marknadsföringstaktik som vissa går igång på. Funktionsmässigt existerar inte behovet.

Vad menar du med att shimano och daiwa har fler rullar som är lämpade ? ? TS ska köpa 1 (EN) rulle, och om den är lämpad och bra spelar det väl ingen roll HUR MÅNGA FLER tillverkaren har i sitt sortiment ?

DET SISTA HÅLLER JAG FULLSTÄNDIGT MED OM.
        Som vanligt skriver du utan att läsa vad som skrivs. Du ser rött när någon skriver shimano. Det kanske har med comfort zone och ålder att göra, hahaha.

Mina praktiska exempel är ganska enkla att testa ( inte bara att kasta utan att veva in beten oxå) och det påvisar att de har gått ett steg längre i den utvecklingen och bara för att du kan inte se skillnad betyder att vi andra kan inte skriva om det. För många fiskare är att kasta och veva in ganska avgörande när det köper rullar. Men för just dig det kan vara oviktigt.

Och jag undrar hur mkt ni andra tjänar på att föreslå och marknadsföra andra tillverkare. Jag vet svaret lika mkt som jag , ingenting.

//T

Kommentera

Ojoj, blev visst en del sura miner och onödiga personpåhopp av vissa. Jag baserar bara mina rullval på praktiskt fiske och ja, jag fiskar nästan uteslutande med beten över 300 gram då dessa ger större fisk enligt mina erfarenheter och är jäkligt kul att fiska med. Flera jag fiskar med gör samma sak tro det eller ej och vi får mängder med stora fiskar på att fiska med sådana beten så det lär vi fortsätta med.

Det är ju lite roligt att många som hävdar att en JB passar utmärkt till detta inte ens fiskar med dessa beten utan kör vanligt spinfiske med mcrubber och liknande vilket är väldigt talande i sig. Sen är jag definitvt inte anti abu men är trött på folk som rekommendrar JB:en som någon slags superrulle för tuuunga beten som tål vad som. Den passar till beten runt 100 gram och mer passar den helt enkelt inte till i standardutförande. Ut och prova med tunga beten med lite olika rullar istället för att argumentera är mitt tips så kommer era ögon att öppnas.

Sen anser jag inte att allt Shimano gör är perfekt heller, tex skulle jag inte rekommendera Conquest i 400 storlek till tunga beten och inte heller d i 300 storlek då båda har för hög utväxling och i conquestens fall lite för många lager som kommer börja krångla om man fiskar mycket.

Sen ska man inte glömma att fiskar oftast väger över 300 gram när man väl får dom på kroken vilket är en stor anledning till att jag är en rulle med mera pulver i som jag redan nämnt, att hamna i ett läge där man inte kan sätta tillräckligt med press på fisken är nog en vanligare anledning till tappad fisk än vad många inser. Det är extra viktigt om man fiskar tungt självklart då dessa spö är mindre förlåtande men kan alltid vara till stor hjälp vid drill även med lite mjukare spön.
          Senast ändrad av henrikj; 2018-05-14, 12:39.

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
            Som vanligt skriver du utan att läsa vad som skrivs. Du ser rött när någon skriver shimano. Det kanske har med comfort zone och ålder att göra, hahaha.

Mina praktiska exempel är ganska enkla att testa ( inte bara att kasta utan att veva in beten oxå) och det påvisar att de har gått ett steg längre i den utvecklingen och bara för att du kan inte se skillnad betyder att vi andra kan inte skriva om det. För många fiskare är att kasta och veva in ganska avgörande när det köper rullar. Men för just dig det kan vara oviktigt.

Och jag undrar hur mkt ni andra tjänar på att föreslå och marknadsföra andra tillverkare. Jag vet svaret lika mkt som jag , ingenting.

//T
            Undrar vem som ser rött (inte jag i alla fall)

Men det blir lätt lite tjatigt när du skriver shimano. Visst dom är bättre på vissa aspekter bättre prestanda bla, precis som en ferrari är en bil med betydligt bättre prestanda än VW. Men det har väldigt lite att göra med ordet BÄTTRE bil. Du svarar ALLA frågeställare med exakt samma rapande om den moderna högteknologiska konstruktionen som är vida överlägsen alla AMBOR. Varför just denna evinnerliga jämförelse med Ambor som det vore något krig du bedriver. Och att ta en JB och jämföra med kast av 10 gram i motvind är som att be någon som behöver en bil till jobbet att jämföra med en farrari i 300Km/h på autobahn. Vad tänkte du att TS har för hjälp av den informationen till gäddfiske med 150 gr jiggar?

Sedan så svarar Du inte på mina frågor utan väljer att angripa och rapa subjektiva upplevelser. Så Du kanske ska läsa vad andra skriver.

Jag har inte förespråkat någon tillverkare.

Och nu är det faktiskt så att du liksom jag har våra subjektiva upplevelser av olika produkter. Att du tar dina subjektiva upplevelser som bevis på att det faktiskt är som du säger låter lite väl magstarkt Och samtidigt påstå som extra krydda på att dina ord är sanning, nämna att bara för att jag INTE kan se det så är det så.

Jag ställde en väldigt enkel fråga. En fråga som jag gärna hade sett ett tekniskt svar på, och inte subjektiva upplevelser (det får man nog av här på FS) Att ge subjektiv fakta är tyvärr både för enkelt och intetsägande.

Tex är en ferrari bättre än volvo ? är det en modernare konstruktion ? Är det en mer utvecklad bil ? Är den tekniskt överlägsen ?

Svaret på dessa frågor beror på hur du definierar orden bättre! modernare! utvecklad (för vad) och överlägsen (på vilket sätt). Ord som du gärna använder om dina kära rullar. Med andra ord svaret om ferrari är en bättre bil beror på vad du efterfrågar. Ditt problem är att du tar in produktens topprestanda och sätter det som likhetstecken med dessa ord.

Att ferrari är vida överlägsen volvo i prestanda som toppfart och acc. skulle inget argumentera mot. Men jag skulle svara exakt där som här om någon påstod att ferrari är en BÄTTRE, mer utvecklad och överlägsen bil. Försök lasta 400 kg i skuffen och 200 på taket i en ferrari du.

Och glöm inte bort att priset har en avgörande påverkan på ordet bättre.
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av henrikj Visa inlägg
              Ojoj, blev visst en del sura miner och onödiga personpåhopp av vissa. Jag baserar bara mina rullval på praktiskt fiske och ja, jag fiskar nästan uteslutande med beten över 300 gram då dessa ger större fisk enligt mina erfarenheter och är jäkligt kul att fiska med. Flera jag fiskar med gör samma sak tro det eller ej och vi får mängder med stora fiskar på att fiska med sådana beten så det lär vi fortsätta med.

Det är ju lite roligt att många som hävdar att en JB passar utmärkt till detta inte ens fiskar med dessa beten utan kör vanligt spinfiske med mcrubber och liknande vilket är väldigt talande i sig. Sen är jag definitvt inte anti abu men är trött på folk som rekommendrar JB:en som någon slags superrulle för tuuunga beten som tål vad som. Den passar till beten runt 100 gram och mer passar den helt enkelt inte till i standardutförande. Ut och prova med tunga beten med lite olika rullar istället för att argumentera är mitt tips så kommer era ögon att öppnas.

Sen anser jag inte att allt Shimano gör är perfekt heller, tex skulle jag inte rekommendera Conquest i 400 storlek till tunga beten och inte heller d i 300 storlek då båda har för hög utväxling och i conquestens fall lite för många lager som kommer börja krångla om man fiskar mycket.
              Nu skriver ju TS att han vill börja fiska med beten upp till 150 gram på ett spö upp till 160 gram... Inte trehektosklumpar! Men för en fanatiker duger väl inte en Amba ens till det. Kul att se att TonyX fått sällskap...

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
                Nu skriver ju TS att han vill börja fiska med beten upp till 150 gram på ett spö upp till 160 gram... Inte trehektosklumpar! Men för en fanatiker duger väl inte en Amba ens till det. Kul att se att TonyX fått sällskap...
                Det är som sagt även en stor fördel vid drill att ha mer kraft i rullen men visst, en JB fungerar. Dock anser jag att man får mer för pengarna med en D då dom är ungefär i samma prisklass. Nu ska ju TS inte ens köpa en rund rulle så att argumentera för vardera alternativ ter sig ju ganska meninglöst. Jag slår ett slag för en beast i 4.9 utväxling istället...

Sen vore det ju tarvligt om personangrepp och smutskastning av enskilda individer kunde upphöra. Det är extremt onödigt och visar bara på en brist på argument. Lite skolgårdsfasoner över det hela. Tack på förhand!
                Senast ändrad av henrikj; 2018-05-14, 12:50.

Kommentera

I en tråd där TS uttryckligen ber om råd om vilken ABU-rulle han ska köpa och där han berättar att han är en ABU-kille for life hade man kanske önskat att slippa Shimanomaffians enträgna försök att omvända dem som inte oförblomerat faller på knä mot öster... Själv skulle jag inte komma på iden att propagera för en ABU-rulle i en tråd där någon ber om råd vilken Shimano- eller Daiwarulle han eller hon ska köpa...

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
                    I en tråd där TS uttryckligen ber om råd om vilken ABU-rulle han ska köpa och där han berättar att han är en ABU-kille for life hade man kanske önskat att slippa Shimanomaffians enträgna försök att omvända dem som inte oförblomerat faller på knä mot öster... Själv skulle jag inte komma på iden att propagera för en ABU-rulle i en tråd där någon ber om råd vilken Shimano- eller Daiwarulle han eller hon ska köpa...
                    Absolut, du missade nog dock att min rekommendation på en calcutta D var innan TS hade specificerat att han ville ha en ABU rulle... Gå tillbaka och läs tråden så får du se.

Kommentera

Ursprungligen postat av henrikj Visa inlägg
                      Sen vore det ju tarvligt om personangrepp och smutskastning av enskilda individer kunde upphöra. Det är extremt onödigt och visar bara på en brist på argument. Lite skolgårdsfasoner över det hela. Tack på förhand!
                      Nu måste jag missat nått inlägg. vart såg du dessa personangrepp ?

Visserligen blev jag elakt anklagad av att inte läsa, , att jag ser rött, , att jag är för gammal och inte förstår.

Men det kan jag ta då jag själv gärna sticker ut hakan och angriper ifrågasättande, så för min del behöver du inte oja dig över detta.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 799 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki