Vilken rulle ska jag ha? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken rulle ska jag ha?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Vilken rulle ska jag ha?

Gå in på närmaste fiskebutik som är värd namnet "fiskebutik".
    Be dem ta fram de rullar de har som klarar de vikter du ska kasta.
    Provmontera dem samtliga på ett lämpligt spö. (som du sedermera köper)
    Sen känner du hur samtliga känns att hålla i samt hur de är att veva med.
    Köp den rullen och spö du tycker känns bäst!

Det är bästa modellen för dig !
    Du ska köpa det som känns bäst för dig och inte vad någon annan tycker du ska handla!
    Har du aldrig fiskat multi tidigare så måste du prova dig fram, inget annat hjälper!

mvh/ HenkeW

Kommentera

Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
      Alltid lika roligt att läsa
      Killen skriver: Jag är en Abu Garcia kille "for life"

Då dyker alla Shimano killar upp direkt hahaha
      Säger inte att Shimano är dåliga rullar men ni som säger att en Ambassadeur i 5000 klassen inte håller för tungt gäddfiske!! Lägg ner, jag har inga som helst problem med att fiska tungt med mina i 5000 serien

Känn och kläm är mitt råd och kläm även då på en "Shimano" annars kommer "shimanopolisen" att jaga dig (ironiskt så inga påhopp, tack)
      Att dom inte håller är inte frågan, det handlar enbart om prestanda och calcuttorna är överlägsna i standardutförande, speciellt för stora beten som drar lite. Prova att fiska beten över 300g med en stock JB och en calcutta 400D en dag så kommer dina ögon att öppnas. Större vev, drev och lägre utväxling gör enorm skillnad.

Jag själv fick den här typen av rekommendationer när jag började fiska, att JBen var en stridsvagn och superbra till stora beten. Eftersom jag inte hade koll gick jag på dessa rekommendationer och det fungerade men jag hade stora problem med kraftöverföringen och tappade en del stor fisk pga detta utan att förstå varför ,5600 JB i standardutförande är en riktigt usel rulle för stora beten och fiskar. Förmodligen fiskar ingen som rekommenderar dom med stora beten i någon vidare utrstäckning, eller så har man bara inte provat andra rullar ordentligt.

JB:en tycker jag är mer anpassad för beten upp till 100 gram och mindre fiskar och mjukare spön, att tappa en fisk pga olyckjligt hög spöföring där du inte har nog med kraft att veva pga detta är en mardröm som jag inte vill att TS ska behöva uppleva.
      Senast ändrad av henrikj; 2018-05-11, 09:04.

Kommentera

Smaken är som baken. Alla får köra vilken rulle dem vill.

Men jag har varit och kollat lite, det står mellan någon av Revo eller Ambassadeur. Revo Toro Beast och Ambassadeur Predator är ju 2 som verkligen faller mig i smaken. Även Revo SX. Så vi får se lite

Men vill tacka för alla hjälpfulla tips. Tack!

Kommentera

Ursprungligen postat av MarcusRask Visa inlägg

Men jag har varit och kollat lite, det står mellan någon av Revo eller Ambassadeur. Revo Toro Beast och Ambassadeur Predator är ju 2 som verkligen faller mig i smaken. Även Revo SX. Så vi får se lite

ABUs lågprofilare är bättre kraft i och har bredare paddelhandtag så det blir nog bra, gör inte misstaget att köpa en JB vad du än gör

Kommentera

Å andra sidan pratar vi om gädda = ingen stor fisk.

Kommentera

Jag kan rekommendera predatorn har en som jag anväder till mitt Jerkspö. Har haft 2 innan, en blev stulen och en ligger på botten av Mälaren. Och de va ingen tvekan att de va predatorn jag skulle ha när de va dax att köpa ny pga av de som hände.

Kommentera

Ambassadeur Record no 51 med magnetbromsar.
                Har du själv satt dit magnetbromsen ?

Fick mina 2 första utbytta på grund av fel från fabrik men den tredje har funkat fint.
                Dock tycker jag dom kastar uselt jämfört med mina raketer.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                  Har du själv satt dit magnetbromsen ?

Fick mina 2 första utbytta på grund av fel från fabrik men den tredje har funkat fint.
                  Dock tycker jag dom kastar uselt jämfört med mina raketer.
                  Dimitry här inne som satt dit den
                  Och jag kastar längre med denna än mina raketer, känns det som varje fall
                  Funderar på att slänga in magnetbroms på raketer a oxå och avaktivera alla C-bromsarna
                  Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                  Flugfiske är en Livs-stil
                  2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Ursprungligen postat av MarcusRask Visa inlägg

Tvålkopparna är INTE tillverkade i Svängsta! En äkta Ambassadeur är rund och är född i Sverige.
                    För övrigt kan jag väl bara konstatera att ännu en fanatisk tillbedjare
                    av den uppgående solens land försöker sprida sina irrläror... Prestanda???
                    Edit: Calcutta 400 D har utväxlingen 5.1:1 de flesta Ambor däribland standard JB har 5,3:1. Lider man inte av allvarlig muskeltvining lär man inte känna skillnaden...
                    Senast ändrad av Gösta; 2018-05-11, 17:14.

Kommentera

Anledningen till att jag aldrig riktigt fastnat för ABU:s lågprofilare eller haspel är att utbudet är hemskt förvirrande. Revo this, revo that...

On topic: Många bra förslag har redan nämnts. Mitt förslag vore annars att du sätter en budget och går till en handlare. Se till att du får prova rullarna på det spö du använder (ta med!) och prova balansen och känslan. För gäddfiske med tunga beten är det sällan som ex. kastlängd är ett problem, så leta efter a) känsla och komfort b) pris c) saltvattenbeständighet ifall bräckvatten är aktuellt och förstås d) utseende, särskilt tillsammans med ditt spö.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 799 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki