Vilken rulle ska jag ha? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken rulle ska jag ha?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilken rulle ska jag ha?

Hejsan gott folk.

Jo nu är de så att jag vill börja köra jiggar på upp till 150g och fånga gäddor gärna på 25 kilo men nöjer mig också med 10kg +.
    Med det sagt undrar jag vad jag ska ha för rulle?
    Rullar i dagsläget på en black max 40 rulle och ett 160g spö. Dock har jag fått höra att om jag bemästrar mitt gäddfiske kommer rullen inte hålla så länge...
    Så därför undrar jag vad jag ska ha för rulle till de stora jiggarna och de stora fiskarna!
    Multirulle är väll de jag snöat in mest på men är självklart öppen för tips de erfarna har att dela med sig av!

Revo Beast, Rocket, JB, C4, Shimano Tranx, Daiwa Luna, Daiwa Lexa med flera. Utbudet är enormt, och det har mest med personliga preferenser att göra.

Kommentera

en beggad JB för 6-800 kanske...mer rulle för pengarna är svårt att få....
      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av MarcusRask Visa inlägg
        Hejsan gott folk.

Jo nu är de så att jag vill börja köra jiggar på upp till 150g och fånga gäddor gärna på 25 kilo men nöjer mig också med 10kg +.
        Rullar i dagsläget på en black max 40 rulle och ett 160g spö. Dock har jag fått höra att om jag bemästrar mitt gäddfiske kommer rullen inte hålla så länge...
        Så därför undrar jag vad jag ska ha för rulle till de stora jiggarna och de stora fiskarna!
        Multirulle är väll de jag snöat in mest på men är självklart öppen för tips de erfarna har att dela med sig av!
        Självklart ska du ha en http://jpangler.com/index.php/reel/m...ia-meteor.html

Nä men du ska börja med en arbetshäst så ja hade tipsat om en https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...r-edition.html
        Senast ändrad av _Ekman_; 2018-05-10, 23:55.

Kommentera

Jag vet inte vad en JB är trots att väldigt många pratar om den!

Jag är ju en Abu Garcia människa.. "for life" så att säga. Så ambassadeur är väll något jag får titta närmare på. 5600 räcker gott och väl antar jag?
          Fliker in frågan om en pro max 3 duger i strid eller om den är för klen?
          Senast ändrad av MarcusRask; 2018-05-11, 05:55.

Kommentera

Ursprungligen postat av MarcusRask Visa inlägg
            Hejsan gott folk.

För större beten skulle jag rekommendera en calcutta D i 400 storlek, dom går att hitta för runt 1500 beg med lina. Abus runda i 5000 storlek är för klena i standardutförande, visst det fungerar men invevninskraften är mycket högre i calcuttan vilket bör vara avgörande när du tittar på ny rulle för lite större beten och fiskar. Har du provat dessa sida vid sida så är skillnaden faktiskt enorm, ingen jag fiskar med använder abus runda i detta fiske längre då dom helt enkelt inte håller måttet när man väl provat andra rullar, du får ta i för mycket under invevning av betena och får du på en stor fisk har du för dålig kraft att sätta fisken under press...

Vill du ha en rund amba i 5000 storlek så bör du nog dreva ner den och skaffa en powerhandle, detta behövs inte med en stock calcutta d det är bara att tuta och köra. Alternativt om du vill lägga mer pengar så är lågprofilarna från flera märken helt ok, sikta på de läxre utväxlingarna bara är mitt tips.

Kommentera

En JB är en Ambassadeur för tungt fiske. JB står för jerkbite men rullen är även perfekt till andra tunga beten! Och den behöver vare sig neddrevning eller Powerhandle!!!
              Senast ändrad av Gösta; 2018-05-11, 07:40.

Kommentera

Allt du behöver har du i denna rulle

Click image for larger version

Name:	_20180509_145412.jpg
Views:	2
Size:	850,5 KB
ID:	1787124

Ambassadeur Record no 51 med magnetbromsar. Jag kastar allt mellan 10-130g med denna rulle.
                Plus att den är såååå jävla snygg (ursäkta svordom)
                Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                Flugfiske är en Livs-stil
                2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Jag kan rekommendera Shimano Calcutta i storlek 300 eller 400, Tranx i storlek 300 eller 400. Det är mina två favoriter till tyngre gäddfiske!
                  Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Alltid lika roligt att läsa
                    Killen skriver: Jag är en Abu Garcia kille "for life"

Då dyker alla Shimano killar upp direkt hahaha
                    Säger inte att Shimano är dåliga rullar men ni som säger att en Ambassadeur i 5000 klassen inte håller för tungt gäddfiske!! Lägg ner, jag har inga som helst problem med att fiska tungt med mina i 5000 serien

Känn och kläm är mitt råd och kläm även då på en "Shimano" annars kommer "shimanopolisen" att jaga dig (ironiskt så inga påhopp, tack)
                    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                    Flugfiske är en Livs-stil
                    2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 784 visningar