Det enda sättet som jag ser det är att helt enkelt prova olika rullar i samma miljö, tex att spänna fast rullarna i ett spö och koppla linan till en våg och sedan hänga på 5, 10 resp 25 kg kg vikt på vevknopparna på ett hel horisontellt vevhandtag på en massa olika rullar och sedan mäta vad kraften ut vid vågen blir
Det är ju rätt synd att sådant inte finns specifierat i datan över rullar när man köper dom då det, iaf för mig, är den enskilt viktigaste parametern för hur bra en rulle är.
Jag har dessutom väldigt svårt att se det behovet.
Men jag har noterat att fler och fler fiskar (kanske beroende på att vi fått starkare rullar) och drillar fisk med rullen som winch. Alltså man vevar in fisken. Jag tror den gamla skolan är att man pumpar in fisken med spöt och enbart magasinerar lina under spösänkning med rullens kraft.
Att behöva mer kraft för att ta hem beten kan jag inte se något behov av om vi inte pratar magnuwobbler med dasslocksskedar el liknande. 100-200 gr jiggar är ingen tung sak att spinna hem med en helt vanlig amba. Sätt på en lite längre vev så blir det ännu enklare.
Kommentera