Stora drev = Mer kraft. Myt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stora drev = Mer kraft. Myt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Det enda sättet som jag ser det är att helt enkelt prova olika rullar i samma miljö, tex att spänna fast rullarna i ett spö och koppla linan till en våg och sedan hänga på 5, 10 resp 25 kg kg vikt på vevknopparna på ett hel horisontellt vevhandtag på en massa olika rullar och sedan mäta vad kraften ut vid vågen blir
    Detta är enkelt att räkna fram, minus förlusterna då. det är enkel matematik. vevlängd, utvxl och spoldiameter är allt som behövs.


    Det är ju rätt synd att sådant inte finns specifierat i datan över rullar när man köper dom då det, iaf för mig, är den enskilt viktigaste parametern för hur bra en rulle är.
    Jag förstår inte vad du menar med att detta skulle va en parameter för HUR BRA en rulle är. STOR vev och liten spole ger enormt mycket mer kraft i linan, men det säger INGET om hur bra rullen är. Det anger bara att man designat med fokus på den egenskapen. Men detta ger per automatik andra nackdelar.

    Jag har dessutom väldigt svårt att se det behovet.

    Men jag har noterat att fler och fler fiskar (kanske beroende på att vi fått starkare rullar) och drillar fisk med rullen som winch. Alltså man vevar in fisken. Jag tror den gamla skolan är att man pumpar in fisken med spöt och enbart magasinerar lina under spösänkning med rullens kraft.

    Att behöva mer kraft för att ta hem beten kan jag inte se något behov av om vi inte pratar magnuwobbler med dasslocksskedar el liknande. 100-200 gr jiggar är ingen tung sak att spinna hem med en helt vanlig amba. Sätt på en lite längre vev så blir det ännu enklare.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

    Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
      Detta är enkelt att räkna fram, minus förlusterna då. det är enkel matematik. vevlängd, utvxl och spoldiameter är allt som behövs.




      Jag förstår inte vad du menar med att detta skulle va en parameter för HUR BRA en rulle är. STOR vev och liten spole ger enormt mycket mer kraft i linan, men det säger INGET om hur bra rullen är. Det anger bara att man designat med fokus på den egenskapen. Men detta ger per automatik andra nackdelar.

      Jag har dessutom väldigt svårt att se det behovet.

      Men jag har noterat att fler och fler fiskar (kanske beroende på att vi fått starkare rullar) och drillar fisk med rullen som winch. Alltså man vevar in fisken. Jag tror den gamla skolan är att man pumpar in fisken med spöt och enbart magasinerar lina under spösänkning med rullens kraft.

      Att behöva mer kraft för att ta hem beten kan jag inte se något behov av om vi inte pratar magnuwobbler med dasslocksskedar el liknande. 100-200 gr jiggar är ingen tung sak att spinna hem med en helt vanlig amba. Sätt på en lite längre vev så blir det ännu enklare.
      Behovet uppstår enbart om man fiskar beten som är stora för då fungerar spöt betydligt sämre som "pump" då dom är rejält styva, sen är det också extremt eget drag i dessa stora beten som blir riktigt utmattande att fiska med en för klen rulle. Jag förstår att om man fiskar normala beten runt 100 gram så är allt detta svårt att greppa men det är väldigt tydligt om du ger dig in i världen med stora och tungdragna beten. 100-200 gram är inte stora beten, prova att slänga på en pounder och veva tex, eller ännu hellre en stor muskie spinnare med typ dubbel 13 blad.

      Sen tror jag inte det är enkel matematik just pga att rullar verkar ha en maxgräns när veven börjar snurra utan att ta hem lina, detta har jag upplevt på flera modeller trots maxåtdragen slirbroms, vissa rullar kan helt enkelt inte producera mer än en ett visst vridmoment vad det verkar. Därför tror jag ett experiment snarare än teori vore att föredra. Det var just detta som fick mig att byta från runda ambor till shimano, jag tappade flertalet fisk pga att rullarna inte kunde producera mer vevkraft utan veven snurrar utan att ta hem mer lina.

      Jag har också hört dessa argument innan av folk som inte fiskar stora beten, jag har tex en bekant som servar rullar mot betalning och är duktig rullmek. Han hävdade bestämt att Calcutta 301D var en perfekt rulle och att den var mycket bättre än 401D på alla sätt och viss. Man kunde fiska stora beten med den etc. Väl i båten när han fick prova skillnaden öppnades hans ögon omedelbart för den enorma skillnaden det faktiskt gör med den lilla skillnad i utväxling mellan dessa två rullar vid detta fiske och han fick krypa till korset och erkänna att 300:an kanske inte var en så bra rulle för stora beten torts allt....

      Jag upplever att detsamma gäller här på fiskesnack i dessa trådar fiskar faktiskt ingen riktigt stora beten och har därför inga referensramar för vad man snackar om. Köp er en redig påk för riktigt stora beten och några rejäla as till beten och ut och kasta så kanske ni också kan uppleva vad en annan yrar om hela tiden.
      Senast ändrad av henrikj; 2018-05-15, 10:08.

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av henrikj Visa inlägg
        Behovet uppstår enbart om man fiskar beten som är stora för då fungerar spöt betydligt sämre som "pump" då dom är rejält styva, sen är det också extremt eget drag i dessa stora beten som blir riktigt utmattande att fiska med en för klen rulle. Jag förstår att om man fiskar normala beten runt 100 gram så är allt detta svårt att greppa men det är väldigt tydligt om du ger dig in i världen med stora och tungdragna beten. 100-200 gram är inte stora beten, prova att slänga på en pounder och veva tex, eller ännu hellre en stor muskie spinnare med typ dubbel 13 blad.

        Sen tror jag inte det är enkel matematik just pga att rullar verkar ha en maxgräns när veven börjar snurra utan att ta hem lina, detta har jag upplevt på flera modeller trots maxåtdragen slirbroms, vissa rullar kan helt enkelt inte producera mer än en ett visst vridmoment vad det verkar. Därför tror jag ett experiment snarare än teori vore att föredra. Det var just detta som fick mig att byta från runda ambor till shimano, jag tappade flertalet fisk pga att rullarna inte kunde producera mer vevkraft utan veven snurrar utan att ta hem mer lina.

        Jag har också hört dessa argument innan av folk som inte fiskar stora beten, jag har tex en bekant som servar rullar mot betalning och är duktig rullmek. Han hävdade bestämt att Calcutta 301D var en perfekt rulle och att den var mycket bättre än 401D på alla sätt och viss. Man kunde fiska stora beten med den etc. Väl i båten när han fick prova skillnaden öppnades hans ögon omedelbart för den enorma skillnaden det faktiskt gör med den lilla skillnad i utväxling mellan dessa två rullar vid detta fiske och han fick krypa till korset och erkänna att 300:an kanske inte var en så bra rulle för stora beten torts allt....

        Jag upplever att detsamma gäller här på fiskesnack i dessa trådar fiskar faktiskt ingen riktigt stora beten och har därför inga referensramar för vad man snackar om. Köp er en redig påk för riktigt stora beten och några rejäla as till beten och ut och kasta så kanske ni också kan uppleva vad en annan yrar om hela tiden.
        Du blandar äpplen och päron. Och det är ABSOLUT inte svårt för mig att greppa.

        JOO att räkna på vilken lindrag du får vid en viss angiven vevkraft är ENKEL matematik, krafter och momentarm. Om detta tänker jag inte argumentera mer.

        Jag förstår att 1 kilos klumpar med dasslocksskedar blir jävligt tungvevade och kräver andra rullar, men det är INTE vad tråden handlar om.

        Att veven går runt utan att ta hem lina är heller inte en vevkraft drevsats fråga utan en bromsfråga. Och där har du rätt bromsen sätter gränsen för vilken kraft du kan anbringa linan. Men som sagt det är en helt annan fråga än vilket moment i veven som olika drev och utvxl ger. Och maxbroms brukar tillverkarna ange i kilo. och det värdet är således den högsta dragkraft rullen kan anbringa.

        Du blandar åter igen olika konstruktionsfrågor. DET ÄR INTE den lilla skillnaden i utvxl som ger skillnaden, den skillnaden är EXAKT vad siffrorna anger och INGET annat. Det är övriga momentarmar som ligger i designen och dess förhållande till varandra som har störst betydelse. Och jag har inte argumenterat för den ena eller andra rullen. Jag pratar rent konstruktions- och beräkningsmässigt vilka effekter olika lösningar ger.
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

        Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
          Du blandar äpplen och päron. Och det är ABSOLUT inte svårt för mig att greppa.

          JOO att räkna på vilken lindrag du får vid en viss angiven vevkraft är ENKEL matematik, krafter och momentarm. Om detta tänker jag inte argumentera mer.

          Jag förstår att 1 kilos klumpar med dasslocksskedar blir jävligt tungvevade och kräver andra rullar, men det är INTE vad tråden handlar om.

          Att veven går runt utan att ta hem lina är heller inte en vevkraft drevsats fråga utan en bromsfråga. Och där har du rätt bromsen sätter gränsen för vilken kraft du kan anbringa linan. Men som sagt det är en helt annan fråga än vilket moment i veven som olika drev och utvxl ger. Och maxbroms brukar tillverkarna ange i kilo. och det värdet är således den högsta dragkraft rullen kan anbringa.

          Du blandar åter igen olika konstruktionsfrågor. DET ÄR INTE den lilla skillnaden i utvxl som ger skillnaden, den skillnaden är EXAKT vad siffrorna anger och INGET annat. Det är övriga momentarmar som ligger i designen och dess förhållande till varandra som har störst betydelse. Och jag har inte argumenterat för den ena eller andra rullen. Jag pratar rent konstruktions- och beräkningsmässigt vilka effekter olika lösningar ger.
          Ja men om man bara teoretiskt räknar på vad för krafter en rulle kan ge utan att ta i beatkande vad bromspacketet är kapabelt till så får man ju helt fel slutsatser, därav bör man testa fysiskt och inte räkna. Tex har jag haft i mina händer en JB som inte ens kunde producera 1 kgs tryck i linan utan att spolen började snurra och vevkraften tog slut. Jag har många sådana exempel med lite olika rullar så där är ju något lurt med konstruktionen eller bromspaketet. Sådant är ju ytterst relevant fakta att ta reda, räknar man på teoretiska värden utan att ta alla förhållanden i beaktande blir ju slutsatsen fullständigt felaktig.

          Det är det som vore intressant att ta reda på genom mekaniska tester. Du får gärna ge mig en kurva på vad en 5601 pro rocket i 5.3 utväxling ska ge för uteffekt med standardvev på vikter från 1 kg till 10 kg så ska jag jämföra detta fysiskt och se hur väl teorin stämmer med verkligheten.

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av henrikj Visa inlägg
            Ja men om man bara teoretiskt räknar på vad för krafter en rulle kan ge utan att ta i beatkande vad bromspacketet är kapabelt till så får man ju helt fel slutsatser, därav bör man testa fysiskt och inte räkna. Tex har jag haft i mina händer en JB som inte ens kunde producera 1 kgs tryck i linan utan att spolen började snurra och vevkraften tog slut. Jag har många sådana exempel med lite olika rullar så där är ju något lurt med konstruktionen eller bromspaketet. Sådant är ju ytterst relevant fakta att ta reda, räknar man på teoretiska värden utan att ta alla förhållanden i beaktande blir ju slutsatsen fullständigt felaktig.

            Det är det som vore intressant att ta reda på genom mekaniska tester. Du får gärna ge mig en kurva på vad en 5601 pro rocket i 5.3 utväxling ska ge för uteffekt med standardvev på vikter från 1 kg till 10 kg så ska jag jämföra detta fysiskt och se hur väl teorin stämmer med verkligheten.
            Jag har aldrig sagt att jag räknar på VAD EN RULLE KAN UPPBRINGA. jag har sagt att det sätts av maxbroms

            Jag har sagt att de krafter som uppstår i en rulle är LÄTT att räkna på.

            Du envisas fortfarande med att jämföra olika rullar. Detta är totalt ointressant för mig och inget tråden handlar om utan hur drev och utvxl samt övriga delar påverkar de krafter och moment vi upplever.

            Du verkar inte första. Vevkraften tar aldrig slut. den är vad du lägger på. Däremot tar bromsens förmåga slut vid ett visst värde. MEN ÅTER IGEN det är en helt annan fråga. Bromsen kan med enkelhet sättas till i princip vilket värde du vill till helt stum (men då går saker sönder i rullen) Och vi pratar inte bromskrafter här.

            Att en JB inte kan ge 1 kg drag i linan är kvalificerat skitsnack.

            Du verkar inte förstå eller så vill du inte förstå så jag är klar med denna tråd. Och att ge dig beräkningar när du inte ens vill hålla dig till sakfrågan kommer du bara att testa sönder allt för att visa hur rätt du har och hur värdelös det ena märket är.

            Det ligger INTE i mitt intresse
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

            Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
              Jag har aldrig sagt att jag räknar på VAD EN RULLE KAN UPPBRINGA. jag har sagt att det sätts av maxbroms

              Jag har sagt att de krafter som uppstår i en rulle är LÄTT att räkna på.

              Du envisas fortfarande med att jämföra olika rullar. Detta är totalt ointressant för mig och inget tråden handlar om utan hur drev och utvxl samt övriga delar påverkar de krafter och moment vi upplever.

              Du verkar inte första. Vevkraften tar aldrig slut. den är vad du lägger på. Däremot tar bromsens förmåga slut vid ett visst värde. MEN ÅTER IGEN det är en helt annan fråga. Bromsen kan med enkelhet sättas till i princip vilket värde du vill till helt stum (men då går saker sönder i rullen) Och vi pratar inte bromskrafter här.

              Att en JB inte kan ge 1 kg drag i linan är kvalificerat skitsnack.

              Du verkar inte förstå eller så vill du inte förstå så jag är klar med denna tråd. Och att ge dig beräkningar när du inte ens vill hålla dig till sakfrågan kommer du bara att testa sönder allt för att visa hur rätt du har och hur värdelös det ena märket är.

              Det ligger INTE i mitt intresse
              Vi kanske missförstår varandra, om en rulle enbart kan uppbringa 1 kg i vevstyrka är väl detta högst relevant? Jag förstår inte hur du fullständigt kan negligera detta när du bedömmer en fiskerulles prestanda, du sa ju själv att man skulla räkna på det och inte testa.

              Det verkar vara ytterst stor skillnad mellan tillverkare här då jag upplever att shimano har en mycket bättre kraftöverföring vid högre belastningar, något som inte anges av tillverkare och inte heller verkar tas i beaktande av fiskare i särskilt stor utsträckning.

              Jag upplever också att man måste ta i mer i förhållande till uteffekt i runda ambor mot vad man behöver göra med shimanos runda rullar, att kurvan är lite mer åt det exponentiella håller snarare än linjärt vad gäller ansträngning kontra vevkraft i linan

              Jag upplevera också att maxbromsen inte alls styr maxkraften man kan veva in. Om detta vore fallet skulle runda ambor uppbringa minst 5kg i invevningskraft(vilket är deras speccade maxbroms) vilket dom inte verkar göra i de fall jag provat. Shimanos rullar är mycket jämnare i vad dom presterar i vevstyrka i linan kontra kraften brukaren sätter på veven. Kanske är Shimanos markandsföringsfloskler inte bara floskler utan rullen är bättre konstruerad?

              Även om jag dragit fel slutsats till anledningen till att rullen slirar (för hög utväxling) så spelar ju faktiskt ingen roll alls hur stora drev, vilket utväxling man har eller om man har en power handle på en halvmeter om bromspaketet sätter stop vid 1kg dragkraft i linan. Det betyder fortfarande att rullen är kass.
              Senast ändrad av henrikj; 2018-05-15, 12:37.

              Kommentera


              • #27
                Jag upplevera också att maxbromsen inte alls styr maxkraften man kan veva in.
                Visst gör den det, när du når max bromskraft slirar spolen och då tar inte rullen in någon lina alls

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                  Visst gör den det, när du når max bromskraft slirar spolen och då tar inte rullen in någon lina alls
                  Vad jag menar är i ett linjärt förhållande till varandra med bromsstyrka kontra vevkraft, när en JB kan producera 1kg i vevkraft när bromsstyrkan ska vara 5 kg så stämmer dom ju inte överens, och i denna rulle var nog bromsstyrkan högre då den var maxad och linan knappt gick att dra ut.

                  I mina shimanorullar är vevstyrkan betydliget högre och motsvarar bromsstyrkan mycket bättre. Därför tycker iaf jag att det vore riktigt intressant att se en prestandagraf över olika rullar med y axel som kg aplicerat på veven och en x axel bestående av kg kraft som linan drar med.
                  Senast ändrad av henrikj; 2018-05-15, 13:15.

                  Kommentera


                  • #29
                    I mina shimanorullar är vevstyrkan betydliget högre och motsvarar bromsstyrkan mycket bättre.
                    Nu kanske jag missförstår dig men styrkan i slirbromsen har väl inget med invevningskraften att göra överhuvudtaget om du bortser från det jag skrev tidigare.?

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av henrikj Visa inlägg
                      Vad jag menar är i ett linjärt förhållande till varandra med bromsstyrka kontra vevkraft, när en JB kan producera 1kg i vevkraft när bromsstyrkan ska vara 5 kg så stämmer dom ju inte överens, och i denna rulle var nog bromsstyrkan högre då den var maxad och linan knappt gick att dra ut.

                      I mina shimanorullar är vevstyrkan betydliget högre och motsvarar bromsstyrkan mycket bättre. Därför tycker iaf jag att det vore riktigt intressant att se en prestandagraf över olika rullar med y axel som kg aplicerat på veven och en x axel bestående av kg kraft som linan drar med.
                      Den här frågan var uppe i en annan tråd där bla två "ge fan i våra vatten" rullar avhandlades. Den gången slutade det med att jag fick två rullar skickade till mig för att se vad som var fel då de uppgavs ge precis samma effekt som du beskriver.

                      Dessvärre har du lika fel nu som de flesta hade i den tråden då det begav sig. Vevkraft eller egentligen vridmomentet är lätt att räkna på. Fysiska lagar styr detta oavsett vad ABU och Shimano hittar på i sin marknadsföring. MEN vevkraften kan INTE bli högre än vad bromsstackens maximala värde är. När detta värde överstigs så börjar bromsen slira och ingen ytterligare kraft överförs till linan. Denna egenskap delar JB med alla andra rullar. Detta gränsvärde är olika för olika rullar. Leker vi med tanken att vi svetsar ihop bromsstacken i tex en JB så att den inte kan släppa alls så kanske du förstår vad vi menar.

                      En JB och alla andra moderna klassiska Ambassadeurer har för övrigt en högre maximal bromsstyrka än de flesta andra runda rullar i samma storleksklass. Dock är dessa riktigt höga värden lite svåråtkomliga pga en "konstruktionsmiss" från ABU på tiden då det begav sig. Man får ta i för kung och fosterland med stjärnhjulet för att uppnå dessa höga bromsvärden på alla runda klassiska ABU. Mycket mindre besvär med en modern LP från ABU eller en Shimano. Det handlar om en så pass enkel sak som stigningen på gängorna på stjärnhjulet.

                      Jag hittade inget fel på rullarna den gången och när jag testade med en våg och drog åt bromsen ordentligt så klarade bägge rullarna 9-10 kg innan bromsen började släppa trots att användaren beskrev det som att vevkraften var maximalt nedåt 0,5 kg.

                      9-10 kg är dessutom mycket högre värden än vad de flesta andra runda rullar klarar av. Luna, Millionare, flertalet Calcutta Conquest når aldrig dessa maxvärden. Vanliga Calcuttor hamnar i samma härad och Calutta Conquest med flerskivig bromsstack gör det. Felet som användaren gjorde den gången var att vederbörande drog åt stjärnhjulet lika hårt på Ambassaderuerna och på sina LP rullar. Då ligger bromsvärdet mycket lägre på Ambassadeurerna pga "konstruktionmissen" jag tidigare nämnde
                      Senast ändrad av Mankan G; 2018-05-15, 14:51.
                      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 804 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                      Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                      41 svar
                      31 889 visningar
                      18 gillar
                      Senaste inlägg Micki.S
                      av Micki.S
                       
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                      217 svar
                      30 672 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg MathiasJK  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      561 svar
                      93 017 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Koster
                      av Koster
                       
                      Startad av JontaK, 2018-03-13, 01:54
                      60 svar
                      7 284 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg JontaK
                      av JontaK
                       
                      Arbetar...