Stora drev = Mer kraft. Myt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stora drev = Mer kraft. Myt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Detta tema dere diskuterer er jo kjempelett å teste i praksis:
    Ta en gitt snelle å bind snøre til en vekt med krok.
    Sørg for at snøre peker rett ut av snella.
    Still inn bremsen så det kreves t.eks 2kg for å dra ut snøre.
    hold så vekt og snelle helt stabilt og sveiv så bremsen glipper
    Hva viser vekta da?

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
      Fel har även jag ibland. Erkänner felet när så är fallet.

Ang litium batterier så var det fel inlägg jag trodde föregående menade. Jag rättade det. Det är inte samma sak. Skulle jag stå envist fast i en subjektiv övertygelse hoppas jag verkligen att någon dissar eller ryter i på skarpen. Det är inget dagis det här.

Jag försöker alltid underbygga mina påståenden ved vad jag baserar det på och resonera hur det förhåller sig. Jag har inget egenintresse i att framhålla det ena eller andra märket. När personer uppenbarligen visar sig vara märkesfixerade och blandar sånt o subjektivt i syfte att framhålla SITT märke så ska man va kritisk. I den tråden fanns inget intresse i att försöka finna en förklaring eller inse det märkliga i vad man funnit utan man tog okritiskt det man funnit som anledning att spy galla över ett märke som skit och det över en tvivelaktig detalj få har behov av dessutom framtagen på ett tvivelaktigt sätt.

Ja att godtyckligt och subjektivt grundat påstå att Amba inte ger mer än 1 kg som vedertagen sanning. ALLA Ambor utan att ifrågasätta eller försöka förstå är inte samma som att missta sig å ha fel nån gång. Det har Alla även jag. Att envetet hålla fast vid att Amba är slit ger bara 1 kg broms. Är inget annat än kvalificerat skitsnack.

NEJ andra gjorde på andra sätt. Vissa fick liknande värden, andra helt andra. Men någon som var väldigt drivande körde den metoden och det är en tvivelaktig metod som man absolut inte kan bygga sanningar på.

Ja man får spekulera om det framgår att man spekulerar. ALLA mina värdelösa shimanorullar har dåliga axlar dom håller bara för 3 kg fisk.. Visst va det tydligt att jag spekulerade

Jag förutsätter att om man ger sig på att värdera olika rullar, tala i betygsättande termer. Utföra kvalificerade tester så borde man inse att vevens och spolen är ihopkopplade med en slirbroms mellan och att när dom rör sig olika är det bromsen som slirar. Att då säga att det INTE är ett bromsproblem utan ett vevkraftproblem blir väldigt förvirrande. Kraften på vevens blir vad du lägger på 1000 kg om du vill. Bara det att bromsen kommer att slira. Så nej man har inte förstått vad man gör och måste bedömas där efter.

Har inte sagt ett ord om att det enbart är det ena eller andra. Jag förde ett resonemang öppet att kommentera och plocka ner. Jag påvisade att provningsmetoden är tvivelaktig då friktion i ringarna tillkommer vilket gör att du inte mäter det du tror. Jag VAR TYDLIG MED ATT POÄNGTERA ATT JAG ANTOG VÄRDENA OCH ATT DET VAR RESONEMANGET, PRINCIPEN JAG VILLE BELYSA.

LÄS OM. Mankan har mig veterligen inte berört friktion i spöringarna och jag har inte sett att han sagt att den frågan inte existerar. Han säger att det inte kan finnas skillnad i vad du kan dra ut och veva in. (Vilket jag håller med om, har även sagt det med andra ord flera ggr i tråden) men jag utgår från att han menar kraften mätt på linan framför rullen och i te bruten över en serie spöringar. För där skapas friktion, som tar kraft, ger ytterligare belastning vilket jag ville BELYSA. Och den delen är i gen spekulation utan en lag. Storleken på denna läst va jag TYDLIG med att jag antog.

Vem nämnde japanrullar ? Inte jag i alla fall, de va nått du själv la dit.

������

Lägger till. Du observerade inte, eller ville inte se. Att jag sa att jag TROR det finns en skillnad mellan rullarna som bidragit till deras resultat. Med andra ord att ena märket har mer broms baserat på hur rullen är byggd. Men det gör inte den andra rullen till skit och värdelös. För det finns ännu värre rullar med 100 kg broms. Problemet dessa personer råkat ut för är att dom behövde en traktor att dra hem ved med. Men köpte en vanlig bil och försöker nu förklara så värdelös bilen är då den inte har de någon drag (läs vev) kraft.
      Ja där blev det många versaler, nästan lomhörd...
      Bra att du nu nyanserar dina tidigare ganska kategoriska inlägg, du plockar tendentiöst eller generaliserar i vart fall grovt, det senare extra synd om man anser andra vara enögda och enkelspåriga.

Människor i största allmänhet spekulerar när de uttalar sig oavsett om de säger det eller inte. Vi tror, anser, har läst "all" fakta och teori (men kanske inte fullt ut begripit den), upplever eller "vet" av egen eller näras erfarenhet hur saker förhåller sig eller är åtminstone övertygade om att vi vet även om den erfarenheten ofta är avgränsad och anekdotisk och knappast bevisar något i generell mening. Det gäller väl både dig, mig och de flesta andra i varierande utsträckning.

Sen om JBn med som bara förmådde veva upp 1kg, påstods det verkligen att det gäller alla JB eller den han faktiskt prövade?

Jag själv gjorde inlägg i det tråd vi refererar till och som du nu säger att alla i den tråden okritiskt köpte om vad som där framfördes och även där är du tendentiös, ja far med osanning, för jag köpte verkligen inte att Amb är skit och Shimano guld, jag var frågande och funderade på om det inte kunde vara ngt tekniskt fel om jag minns rätt men jag får kanske läsa den på nytt och minns jag fel så får jag väl återkomma..

När du sa maffiamärke och Shimano här och där så trodde jag du åsyftade Henrik (som förekommer i både denna och i den refererade tråden) och en dold agenda om Shimanos förträfflighet, om jag misstog mig så kan du bortse från den kommentaren, kanske åsyftade du någon annan.

För övrigt vill jag minnas att jag läst att Ambassadeurer ofta utmärker sig med en högre angiven max bromskraft än motsvarande rullar från japanska Shimano, inte tvärtom, även om ett par kilo hit eller dit knappast är ett vägande köpargument i min bok.
      Senast ändrad av anteman; 2018-05-17, 00:18.

Kommentera

Att en rulle inte vevar in lina trots åtsatt broms, kan bero på att linan glider på spolen. speciellt vanligt när man spolat på flätlina utan att grunda med nylonlina.
        Detta kan ligga bakom problemen med JB-rullen.
        /John

Kommentera

Klart att det kan vara så även om jag inte tror det i detta fallet eller de andra fallen vi diskuterade i den andra tråden. Det är helt enkelt stjärnhjulets konstruktion och design som är problemet. På Ambassadeurerna är stjärnhjulet relativt litet och smalt med vassa kanter jämfört med många LP rullar. Några modeller av Ambassaderuer har ett lite större stjärnhjul men alla är smala och vassa. Lägg till den stora stigningen på gängan så blir summan att det helt enkelt är svårt att dra åt bromsen ordentligt då det både går trögt och är obekvämt. För att uppnå de väldigt höga bromsvärderna som faktsikt de runda Ambassadeurerna klarar så får man ta i för kung och fosterland. Med smärta i fingarna som resultat.

För mig i mitt fiske så är det inget problem. Jag drar aldrig åt bromsen hårdare än 2-3 kg har det visat sig och då är det fortfarande lätt att vrida på stjärnhjulet.

Bara för att det är kul att testa så provade jag en 5600C4 Mag (ombyggd till C11 och med trimspole från UT) bredvid en Daiwa Coastal TWS 7,3:1 morse. Daiwan har allt en modern lågprofilrulle har. Stora drev, stort och bekvämt stjärnhjul. Lång vev och en osynkad linspridare som fälls bort vid kast. Raka motsvarigheten till den "antika" Ambassaderuen. På Ambassaderuren med 6,3:1 sitter det en Powervev. Använde samma spö. Samma beten. Bla en stor tungvevad spinnerbait, en Bulldauwg och en Big Mc Rubber med ett 30 gr sänke.

Några reflektioner så lät faktiskt Daiwan mer. Just denna modell verkar ha rätt hödljudda lager, kanske de saltvattentåliga lagren som låter mer. Min andra "vanliga" Zillion TWS låter nästan inget. Linförarmekanismen i Ambassaderuen var tystare. Kastade lika långt. Ingen större skillnad i att veva in något av betena. Däremot var faktsikt Ambassadeuren lättare att kasta de tunga betena med. Av någon anledning så tappade min kasttumme greppet oftare med Daiwan än med Ambassaderuren. Daiwan sitter mycket lägre på spöt så det kanske var vinkeln som gjorde det. Förmodligen bara en vanesak dock.

En annan reflektion som jag gjorde var att jag fick världens skatbo med Daiwan. Hade av misstag tidigare lyckats dra åt kastbromsen. Denna gång hade samma sak hänt men tvärt om. Den stod i princip på NOLL.. Tog mig 30 minuter att reda ut. Det händer ALDRIG på en klassisk rund Ambassadeur

Men Daiwan måste trots allt vara en bättre rulle. Lyckades ju med bedriften att kroka en 100 cm lång gädda som vägde runt 5-6 kg på ett av provkasten......
          Senast ändrad av Mankan G; 2018-05-17, 22:26.
          "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Ja Daiwa är bäst, liksom Ambassadeurer och Shimano - allt efter tycke och smak!

Kommentera

Haha. Säkert är det så. Jag tycker jag det är rätt kul att testa rullar. Har nog gått igenom det mesta. Just nu är jag inne på små LP rullar för gädda. De fungerar finfint. Jag har dock ingen ”stor” sådan såsom Revo Toro Beast utan använder bara Zillion TWS, Revo Beast och Coastal TWS i mitt gäddfiske. Tillsammans med en uppsjö runda rullar från Daiwa, Shimano men framför allt ABU, Tycker inte att de stora LP rullarna har sin plats i mitt fiske. De små tar tillräckligt mycket lina och är kraftiga nog för mina gäddor. Ingen åsikt om kvaliteten ännu. De har alla fungerat felfritt liksom alla andra rullar jag har. De beter sig lite olika och har sina egenheter men när man väl kommit underfund med dom och ställt in rullarna så fungerar alla jag provat alldeles utmärkt.

Måste säga att jag ställer mig väldigt undrande till många påståenden som valsar runt. Bl.a. att vissa modeller eller ännu värre vissa märken kastar längre. Undrar lite försynt hur mycket tid vederbörande la på att förstå sig på den kortkastande rullen eller ställde in den. Mina rullar kastar ung lika långt allihop och jag har förstått att jag kastar väldigt långt. ”Förstått” genom att jämföra med båtkompisar men även genom att faktiskt provkasta på land och mäta avståndet. Jo jag vet att jag är en nörd men jag gillar att optimera mina prylar.
              Senast ändrad av Mankan G; 2018-05-17, 22:39.
              "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Ja nu när vi hrm, klargjort (!?) att drevens storlek i sig inte har betydelse i det inledande utan att annat avgör, så hoppas jag komma till skott snart och testa några av mina rullar och se hur många kilo broms de kan leverera maximalt när linan går ut respektive när linan vevas in, det borde naturligtvis...

Kommentera

Så länge gäddan kan drillas in och landas är jag nöjd "oxå rundgavelfantast"
                  Är helnöjd med mina 3 gäddrullar. 2 Ambassadeur och 1 Daiwa
                  Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                  Flugfiske är en Livs-stil
                  2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
                    Haha. Det stämmer väldligt bra. Med fler bromsskivor eller större lameller och samma tryck
                    på bromsstacken totalt så ökar inte bromseffekten. Trycket fördelas bara över en större yta och blir således mindre per ytenhet. Jämför med om du går på snö med eller utan snöskor. Men med fler bromsskivor eller större lameller så ökar möjligheterna till en kraftigare borms. OM man drar åt stjärnhjulet så att samma tryck per ytenhet uppstår på lamellerna så får man en kraftigare broms. Ett väldigt bra exempel på det är ABU Revo Premier resp MGX. Samma konstruktion och form på lamellerna men på Premier är de flera. På MGX en enda lamell. Ca 10 kg vs 5 kg i bromsverkan maximalt.

När det gäller din erfarenhet av att veva in spinnerbaits med de tre rullar du nämner så är jag övertygad om att det är två saker som påverkar. Dels är det de facto en skillnad i utväxling men framför allt är det skillnader i vevens längd och form. Sätt på en "power handle" på Ambasadeuren och skillnande är förmodligen eliminerad.

ABU har på senare år förbättrat sin tillverkning av drev väsentligt. Jag har inget årtal men jag anser nog att idag att en rund Ambassadeur och med nya drev går väl så mjukt som en Calcutta. Jag har länge förvånats över alla skriverier om hur mycket mjukare en Shimano går. Jo jag har rullar från både Shimano och Abu. Och från fler märken och om vi håller oss till multirullar så är skillnaden minimal idag. Mjukast av dem alla går ABU Revo Max serien. Det känns snarast som om bromsen slirar. Jag föredrar annars faktiskt lite mekanisk känsla.

Det är lite mer som rör sig i en Ambassadeur och det som jag ofta anser återstår att förbättra är högfartsdelen. Eller egentligen säkerhetsställa kvaliten. Dvs mekanismen som driver linföraren. Dess känsla och precision men framför allt ljudnivåerna kan skilja markant från rulle till rulle. Jag har rullar som är nästintill tysta medan andra väsnas ordentligt.
                    Det är klart att det blir mer bromskraft med fler lameller...... förstår du inte att det är samma tryck mot alla lameller så fler ger mer bromskraft. sen kan du inte räkna sådär på bromskraft som du gör det är mycket mer komplicerat än så för hastigheten har en stor påverkan likaså materialet. Precis som på en bil ibland kan bredare däck ge bättre bromsförmåga men det beror på hastigheten och hur mycket bilen väger så det här är inget du kan ställa upp i en sån enkel uträkning.

Kommentera

Det är faktiskt väldigt lätt att mäta det här med bromskraft å antal bromsskivor i en rulle. ta en nyare multirulle å ta bort en bromsskiva i taget och kolla resultatet. Bromskraften kommer sjunka desto mer skivor som tas bort.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                      Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                      41 svar
                      31 915 visningar
                      18 gillar
                      Senaste inlägg Micki.S