Hej. När jag pluggade mekanik så fanns det formler som beskrev naturlagarna. Det är inte så väldigt länge sedan så de borde inte vara helt obsoleta. Jag menar Newton regerar fortfarande. En sådan lag beskrev hur kraft och hastighet förändras med olika utväxlingar. Det går faktiskt att spåra teoretiska modeller för detta tillbaks ända till grekerna.
I en kuggväxel med utväxlingen 1:1 så överförs precis samma kraft till sekundäraxeln som man driver den primära axeln med. Och hastigheten förblir densamma. Det finns tom ett tjusigt namn för detta: ”Static equilibrium” För enkelhetens skull så bortser vi från ev förluster. De är för övrigt ytterst små i en väl konstruerad kuggäxel. Typ 98-99% effektivitet i en väl konstruerad kuggväxel med ett enda steg.
Med 2:1 i utväxling så snurrar det sekundära drevet 2 varv för varje varv som det primära drevet vrids. Och kraften halveras. 1 Nm blir 0.5 Nm. Med en typisk fiskerulle med en utväxling på 5.3:1 så snurrar det sekundära drevet 5.3 varv för varje varv som veven vrids. Och med 1/5.3 mindre kraft
Då kommer den kluriga frågan: har Abu och Shimano lyckats gå runt naturlagarna eller är det bara en myt att de moderna rullarna med större drev överför mer kraft?
Alltså, överför en fiskerulle med relativt små drev såsom en rund Ambassadeur med 5.3:1 i utväxling mindre kraft till spolen än en LP rulle med större drev men fortfarande med samma utväxling?
Det finns lite att tänka på här. Först så använder man inte rakskurna drev i våra rullar. Utväxlingen med raka drev är direkt avhängig diametern på dreven. Ett större primärdrev betyder högre utväxling än ett mindre. Eller lägre kraft men högre fart. Det går att tillverka dreven med helt andra former på tänderna och då gäller helt andra formfaktorer. Ett högre utväxling behöver inte kräva ett större primärt drev. De runda Ambassadeurerna finns från 3.8:1 till 6.8:1 vad jag känner till. Alla drev har samma storlek trots de väsentligt stora skillnaderna i utväxling. Fortfarande bör dock samma gamla naturlag gälla eller?
Jag ställer mig riktigt tvivlande till att Abu och Shimano har lyckats gå runt de ursprungliga naturlagarna. Om jag har rätt, vad är det då som gör att människor upplever annorlunda? Placebo? Mao marknadsföring! Eller har jag fel? Rätta mig gärna. När det var dags att gå djupare i detta ämne på univeristetet så hade jag bytt inrikting. Jag har även letat efter information men inte hittat någon som vidimerar påståendena. Snarare att mina misstankar bekräftas. Dvs att storleken inte påverkar kraften utan det är BARA utväxlingen som påverkar. Så om någon duktig teoretiker inom mekanik kan hjälpa till så vore jag glad.
Självklart finns det en massa andra faktorer som påverkar. Två faktorer som direkt påverkar kraftöverföringen är vevens längd och spolens diameter för det är ju egentligen linan som ska dras in med en kraft. En hävstångseffekt uppstår i spolen och i veven som förändrar kraftöverföringen. 1 Nm på en 85 mm lång vev vev är något helt annat än samma 1 Nm på en 105 mm lång vev. Andra faktorer som påverkar är givetvis hur stabil upphängningen är. Dvs hur väl drevens lagringar kan hålla dreven i styr. Speciellt viktigt med snedskurna drev eller i hypoid och snäckväxlar där belastning i flera riktningar uppståR
I en kuggväxel med utväxlingen 1:1 så överförs precis samma kraft till sekundäraxeln som man driver den primära axeln med. Och hastigheten förblir densamma. Det finns tom ett tjusigt namn för detta: ”Static equilibrium” För enkelhetens skull så bortser vi från ev förluster. De är för övrigt ytterst små i en väl konstruerad kuggäxel. Typ 98-99% effektivitet i en väl konstruerad kuggväxel med ett enda steg.
Med 2:1 i utväxling så snurrar det sekundära drevet 2 varv för varje varv som det primära drevet vrids. Och kraften halveras. 1 Nm blir 0.5 Nm. Med en typisk fiskerulle med en utväxling på 5.3:1 så snurrar det sekundära drevet 5.3 varv för varje varv som veven vrids. Och med 1/5.3 mindre kraft
Då kommer den kluriga frågan: har Abu och Shimano lyckats gå runt naturlagarna eller är det bara en myt att de moderna rullarna med större drev överför mer kraft?
Alltså, överför en fiskerulle med relativt små drev såsom en rund Ambassadeur med 5.3:1 i utväxling mindre kraft till spolen än en LP rulle med större drev men fortfarande med samma utväxling?
Det finns lite att tänka på här. Först så använder man inte rakskurna drev i våra rullar. Utväxlingen med raka drev är direkt avhängig diametern på dreven. Ett större primärdrev betyder högre utväxling än ett mindre. Eller lägre kraft men högre fart. Det går att tillverka dreven med helt andra former på tänderna och då gäller helt andra formfaktorer. Ett högre utväxling behöver inte kräva ett större primärt drev. De runda Ambassadeurerna finns från 3.8:1 till 6.8:1 vad jag känner till. Alla drev har samma storlek trots de väsentligt stora skillnaderna i utväxling. Fortfarande bör dock samma gamla naturlag gälla eller?
Jag ställer mig riktigt tvivlande till att Abu och Shimano har lyckats gå runt de ursprungliga naturlagarna. Om jag har rätt, vad är det då som gör att människor upplever annorlunda? Placebo? Mao marknadsföring! Eller har jag fel? Rätta mig gärna. När det var dags att gå djupare i detta ämne på univeristetet så hade jag bytt inrikting. Jag har även letat efter information men inte hittat någon som vidimerar påståendena. Snarare att mina misstankar bekräftas. Dvs att storleken inte påverkar kraften utan det är BARA utväxlingen som påverkar. Så om någon duktig teoretiker inom mekanik kan hjälpa till så vore jag glad.
Självklart finns det en massa andra faktorer som påverkar. Två faktorer som direkt påverkar kraftöverföringen är vevens längd och spolens diameter för det är ju egentligen linan som ska dras in med en kraft. En hävstångseffekt uppstår i spolen och i veven som förändrar kraftöverföringen. 1 Nm på en 85 mm lång vev vev är något helt annat än samma 1 Nm på en 105 mm lång vev. Andra faktorer som påverkar är givetvis hur stabil upphängningen är. Dvs hur väl drevens lagringar kan hålla dreven i styr. Speciellt viktigt med snedskurna drev eller i hypoid och snäckväxlar där belastning i flera riktningar uppståR
Kommentera