Stora drev = Mer kraft. Myt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stora drev = Mer kraft. Myt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag minns vagt den tråden du hänvisar till Mankan G. Intressant och om jag förstår Henrik rätt så var skillnaden han noterade den mellan max slirbroms, säg 7 kg om du hänger en vikt på linan och den vikt samma rulle förmår veva upp.
    Henrik fann, om jag minns rätt att en eller ett par rullar med säg 7 kg maxbroms endast klarade av att veva upp 500g - 1500g innan det började slira och trots att veven vevas runt så rör sig inte spolen, det slirar.

För mig låter det egendomligt och jag har inte testat det själv men om Henrik gjort precis som ovan och fått denna skillnad mellan maxbroms i kilo och helt annan maxkilo i invevningskraft (på vissa Amb, men långt mindre tydligt på Shimano) så måste (?) väl ngt vara lurt, tja defekt, så trodde och tror jag än.

Nu minnas jag inte hur du testade invevningskraften Mankan G, hängde du en vikt, riktade linföraren mot den och vevade upp lika många kilo som slirbromsen förmådde hålla emot "åt andra hållet" - det var där Henrik gick bet om jag förstod det rätt. Att en viss skillnad kan förekomma p g a friktionsförluster eller något liknande kan nog vara en förklaring men många kilo?

Hoppas ingen tar illa upp av inlägget, ej menat som ifrågasättande utan enbart nyfiket frågande och funderande...
    för övrigt kommer jag långt med bara några få kilo invevningskraft, jag fiskar aldrig +150g och får sällan stora gäddor... Och får jag nån sån så pumpar jag hem den...

Och jag är nog inget ingenjörsämne heller!
    Senast ändrad av anteman; 2018-05-15, 20:08.

Kommentera

Jag trodde vi kunde komma till det i nästa steg när vi rätt ut förhållandet mellan linans kraft/momentarm - utvxl - vevens kraft/momentarm.

Tog bort detta då det blev någon groda i tankegången. Eller låt säga jag hade otur när jag tänkte.

Inte bra om fler läser en felaktighet och tar orden som sanning. Vi får reda ut detta längre fram.

Sorry för det
      Senast ändrad av Exxet; 2018-05-16, 09:30.
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Vad menar du med ”vevaxelbroms”? På det sättet du räknar så vänder du bara på rullen. Dvs 1:4,3 istället för 4,3:1. Det har inget med hur stor belastning som du kan lägga på spolen eller linan innan veven går runt vid vevning vs pumpning

Om rullen klarar av 7 kg innan bromsen släpper så att spolen börjar röra sig utan att veven snurrar så spelar det väl ingen roll om det sker under vevning eller om jag pumpar. Det visade för övrigt mina tester i den tidigare tråden. Eller lite då det är i praktiken omöjligt att veva in så tunga vikter. Mycket lättare att pumpa.

Det du menar med vevaxelbroms och de formler du använder kan bara betyda att när du teoretiskt vänder på rullen och använder vevsidan som lindragare och spolen som vev så blir det 1.95 kg som du kan belasta veven med innan bromsen släpper. Vi struntar i hävstången nu för enkelhetens skull. Oavsett så börjar spolen röra sig och bromsen släpper vid 7 kg belastning.

Och som svar på den tidigare frågan så provade jag i den förra tråden med att både veva och pumpa in linan. Det blev ingen skillnad är svaret. Samma värde på vågen oavsett. Men som sagt, det går inte att veva in linan när bromsen är satt till 5-6 kg eller så. Det blir helt enkelt för tungt med en standardvev och en normal vanlig utväxling, Jag har för mig att det gick att veva upp 7-8 kg med en Winch med 3,8:1 men inte med en 6.3:1. Minns inte exakt längre.

. Men så länge som man orkar veva så var och är bromsvärden det samma. Dvs vikten som vågen visade var den samma. Det vi kom fram till var att stjärnhjulet måste dras åt ordentligt mycket hårdare på en Ambassadeur pga den större stigningen. Jag uppnådde en respektingivande maxbroms på 9-10 om jag minns rätt.
        Senast ändrad av Mankan G; 2018-05-15, 22:34.
        "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Här är den tidigare tråden:

Kommentera

Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
            Vad menar du med ”vevaxelbroms”? På det sättet du räknar så vänder du bara på rullen. Dvs 1:4,3 istället för 4,3:1. Det har inget med hur stor belastning som du kan lägga på spolen eller linan innan veven går runt vid vevning vs pumpning.
            Du har rätt. Jag tänkte fel. Men inget är helt rätt.

Problemet uppstår när man ska omvandla en friktionskraft som bromsen har till ett vridmoment som i sin tur ska omvandlas till en kilovikt på en viss hävstång, antingen i linan eller på veven. Denna belastning ska då hållas fast av bromsen och mellan bromsen och belastningen har du dels lastens momentarm, och du har utväxlingen som i ena fallet växlar upp lasten och från andra hållet växlar ner lasten.

Det jag skrev igår kom fritt ur huvet och även om tankegången var riktig så blev slutsatsen fel. Det jag ville säga är att samma last får olika påverkan beroende på från vilket håll genom växeln som lasten ska färdas. Men du har helt rätt,bromsens kraft är alltid densamma oavsett momentarmar och utväxlingar. men lasten du kan anbringa skiljer beroende på var i systemet du lägger på den.

Kanske måste leta fram någon formelsamling kring växlar för att finna en mer korrekt beskrivning.
            Senast ändrad av Exxet; 2018-05-16, 09:38.
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Haha. Känner igen det... Man blir alldeles snurrig ibland. Och för att snurra till det ännu mer så räknade du väl dessutom fel. Du borde ha använt multiplikation istället för division när du överförde bromskraften till vevsidan. Den är ju nerväxlad 4,3 ggr jämfört med spolens = vridmomentet ökar. Klarar bromsen av 7 kg på spolens sida blir ju i ditt exempel 7 x 4,3 istället för 9/4,3. Däremot snurrar veven 1/4,3 farten av spolen. Mao kan man lägga 30,1 kg på veven innan bromsen börjar slira. Givet att veven är lika lång från centrumhålet som spolens radie. Eller egentligen linpaketets diameter.....

Det här är helt irrelevant för tråden, fiske och allt annat men en kul utsvängning.....
              "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Så om någon har missat detta med vevkraft så finns det inget som kan kallas för vevkraft. Förutom startmomentet i en sämre broms eller inertian som vissa kallar det så är det inte, kan inte finnas, någon skillnad i hur mycket en rulle klarar av att veva in resp pumpa in INNAN bromsen släpper. Eller lite finns det men det är andra faktorer som spelar in. Tex så är det omöjligt att veva lika mjukt på en kort vev jämfört med att pumpa in med ett långt spö. Du får helt enkelt skillnader i vridmomentet som gör att en hårt ansatt broms kan "ryckas" loss. Men bortsett från det så är det en fysikalisk omöjlighet.

I fallet med TS i den andra tråden så handlade det alltså om att vederbörande drog åt stjärnhjulet lika hårt på en Ambassadeur som med en LP rulle. I detta fall så blir bromskraften som spolen bromsas med väldigt mycket lägre i Ambassadeuren. Det är en teknisk orsakt till detta. På en rund Ambassadeur måste man istället dra åt stjärnhjulet mycket hårdare och istället känna på linan hur hårt bromsen sitter. För övrigt så uppstod samma fenomen för TS i den förra tråden med en Calcutta om jag inte minns fel.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
                  Har läst. Märkligt måste jag säga. Det som rör till det är att flertalet som uttalar sig inte förstår mekanik, krafter, moment mm. Man talar mot sig själv och man provat på ett sätt som gör Ambornas resultat mest troligt och de andra rullarna inte. Man bör inte kunna få samma när man drar över ett böjt spö. Det strider mot många fysikaliska lagar.

Sedan pratas det gallimatias. Det är INTE för svag broms inte ett bromsproblem utan ett vevkraftproblem. Man vet helt klart inte vad man pratar om. Jag försökte säga det då detta va upp här också tidigare.

Ett av problemen är hur dom prövar. 5 kg hängande på böjt spö rakt ut. Linan över 10 talet spöringar som skapar friktion. Varje ring kanske bromsar tex 2 hg. (bara gissar nu, men teorin är rätt att det bromsar) Om varje ring tar 2 hg blir det 2 kilo mindre fram till rullen efter om det är vikten som ska dra den friktionsförlusten. Så i rullen hänger då 3 kilo. Omvänt när dom vevar upp bara 2 kilo. Mindre vikt så förlusten i ringarna kanske bara är 1 hg då. Men det blir 1 kilo. Men då blir det ett tillskott eftersom nu ska rullen dra vikten och lasten från ringarna, alltså lasten + friktionen blir också det totalt 3 kg. Alltså samma resultat.

Detta resonemang låter vettigt i mina öron. Det borde rent teoretiskt förhålla sig på det viset med rättelse för hur stor förlusten blir i ringarna. Men att det blir är det ingen tvekan om.

Problemet blir då när rullar av ett känt maffiamärke har samma i båda riktningar. Det borde inte kunna bli så. Jag sätter väldigt lite tilltro till detta.

Men jag tror ändå att det finns en skillnad och som dom upplevt och som bidragit till resultatet. Och det är hur broms mm är konstruerad. Yta, dess momentarm, kungform, mm.

Men oavsett resultat så är det som att jämföra en traktor med en va polo. Jag har bromsen löst på mina rullar. Tummen på spolen vid mothugg, om jag nu gör några, Behovet att veva in 7 kg över böjt spö förstår jag inte. Jag tror dessa personer snöat in på ett behov son inte existerar. Mina rullar klara lätt att magasinera lina medans spöt pumpar och bänder hem fisken.
                  Senast ändrad av Exxet; 2018-05-16, 20:13.

Kommentera

Nu går du lite långt i dina uttalanden tycker jag, även du kör lite halvgallematias enligt eget uttalande ovan men dissar andra under samma premisser... Du sa en del självsäkra saker om LiFePO4 batterier som du sen backade i från men ingen dissade dig för den saken...

Sen "...Att en JB inte kan ge 1 kg drag i linan är kvalificerat skitsnack.."
                    Att Henrik fick det värdet förvånar mig men att gå så långt som du i citatet utan att ens veta hur det gick till (kanske drog han bromsen i botten) är bara provokativt.. Slappna av vet jag

Det står oss alla fritt att spekulera hur sjutton vill i något vi är intresserade av, FS är inte ett ingenjörsforum men visst får du racka ned på det på ditt ödmjuka sätt men...ja.

Nu har jag inte läst tråden det hänvisas till sen det begav sig men inte var det väl alla som hängde vikter över ett böjt spö? Vill minnas att nån sa att han höll rullen i näven/på spö riktad mot en vikt på golvet...

OM Henrik upplevde ett s.k. vevkraftsproblem med sina rullar såsom han testade dem, vad menar du det beror på, jag begriper fortfarande inte efter dina utläggningar, är det enbart friktion genom spööglor som ger flera kilo i skillnad och enligt Mankan G så finns inte ens problemet utan är ett handhavandefel, bromsen var inte i botten.

Att jag med fler inte behöver en vevkraft på 7 kilo är en annan sak än det vi nu diskuterar men jag tror inte heller att Henrik tillhör en japaninspirerad konspiration med en agenda men vem vet?
                    Senast ändrad av anteman; 2018-05-16, 21:34.

Kommentera

Fel har även jag ibland. Erkänner felet när så är fallet.

Ang litium batterier så var det fel inlägg jag trodde föregående menade. Jag rättade det. Det är inte samma sak. Skulle jag stå envist fast i en subjektiv övertygelse hoppas jag verkligen att någon dissar eller ryter i på skarpen. Det är inget dagis det här.

Jag försöker alltid underbygga mina påståenden ved vad jag baserar det på och resonera hur det förhåller sig. Jag har inget egenintresse i att framhålla det ena eller andra märket. När personer uppenbarligen visar sig vara märkesfixerade och blandar sånt o subjektivt i syfte att framhålla SITT märke så ska man va kritisk. I den tråden fanns inget intresse i att försöka finna en förklaring eller inse det märkliga i vad man funnit utan man tog okritiskt det man funnit som anledning att spy galla över ett märke som skit och det över en tvivelaktig detalj få har behov av dessutom framtagen på ett tvivelaktigt sätt.

Ja att godtyckligt och subjektivt grundat påstå att Amba inte ger mer än 1 kg som vedertagen sanning. ALLA Ambor utan att ifrågasätta eller försöka förstå är inte samma som att missta sig å ha fel nån gång. Det har Alla även jag. Att envetet hålla fast vid att Amba är slit ger bara 1 kg broms. Är inget annat än kvalificerat skitsnack.

NEJ andra gjorde på andra sätt. Vissa fick liknande värden, andra helt andra. Men någon som var väldigt drivande körde den metoden och det är en tvivelaktig metod som man absolut inte kan bygga sanningar på.

Ja man får spekulera om det framgår att man spekulerar. ALLA mina värdelösa shimanorullar har dåliga axlar dom håller bara för 3 kg fisk.. Visst va det tydligt att jag spekulerade

Jag förutsätter att om man ger sig på att värdera olika rullar, tala i betygsättande termer. Utföra kvalificerade tester så borde man inse att vevens och spolen är ihopkopplade med en slirbroms mellan och att när dom rör sig olika är det bromsen som slirar. Att då säga att det INTE är ett bromsproblem utan ett vevkraftproblem blir väldigt förvirrande. Kraften på vevens blir vad du lägger på 1000 kg om du vill. Bara det att bromsen kommer att slira. Så nej man har inte förstått vad man gör och måste bedömas där efter.

Har inte sagt ett ord om att det enbart är det ena eller andra. Jag förde ett resonemang öppet att kommentera och plocka ner. Jag påvisade att provningsmetoden är tvivelaktig då friktion i ringarna tillkommer vilket gör att du inte mäter det du tror. Jag VAR TYDLIG MED ATT POÄNGTERA ATT JAG ANTOG VÄRDENA OCH ATT DET VAR RESONEMANGET, PRINCIPEN JAG VILLE BELYSA.

LÄS OM. Mankan har mig veterligen inte berört friktion i spöringarna och jag har inte sett att han sagt att den frågan inte existerar. Han säger att det inte kan finnas skillnad i vad du kan dra ut och veva in. (Vilket jag håller med om, har även sagt det med andra ord flera ggr i tråden) men jag utgår från att han menar kraften mätt på linan framför rullen och i te bruten över en serie spöringar. För där skapas friktion, som tar kraft, ger ytterligare belastning vilket jag ville BELYSA. Och den delen är i gen spekulation utan en lag. Storleken på denna läst va jag TYDLIG med att jag antog.

Vem nämnde japanrullar ? Inte jag i alla fall, de va nått du själv la dit.

������

Lägger till. Du observerade inte, eller ville inte se. Att jag sa att jag TROR det finns en skillnad mellan rullarna som bidragit till deras resultat. Med andra ord att ena märket har mer broms baserat på hur rullen är byggd. Men det gör inte den andra rullen till skit och värdelös. För det finns ännu värre rullar med 100 kg broms. Problemet dessa personer råkat ut för är att dom behövde en traktor att dra hem ved med. Men köpte en vanlig bil och försöker nu förklara så värdelös bilen är då den inte har någon drag (läs vev) kraft.
                      Senast ändrad av Exxet; 2018-05-16, 22:45.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                      Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                      41 svar
                      32 224 visningar
                      18 gillar
                      Senaste inlägg Micki.S