Skillnad på Ambassadeur Mörrum rullar ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skillnad på Ambassadeur Mörrum rullar ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Skillnad på Ambassadeur Mörrum rullar ?

    Hej alla glada rulltokar!


    Kan någon konnässör inom Mörrum rullarna tala om vad det är för skillnad på en :

    Ambassadeur Mörrum SX3600 ULTRA MAG

    mot en

    Ambassadeur Mörrum SX3600 MAG



    Tack på förhand

    Mvh
    Anders

  • #2
    Mankan G borde kunna svara på det. Han har ett par mörrum om jag inte missminner mig.

    Kommentera


    • #3
      Jo jag jag har ett gäng Mörrums. Både SX och ZX

      Det finns en mängd olika varianter av Mörrum SX. Speciellt UM modellen. Men den huvudsakliga skillnaden är att Ultra Mag (UM) har ett större huvuddrev än den vanliga Mag. Vevgaveln har en utbuktning på undersidan där drevet sticker ut. Lite som de moderna LP rullarna har. Rullen som bara heter Mag saknar denna utbuktning. UM har även större bromsskivor tack vare det större drevet. UM har även en lite större spole. Några mm större i diameter. En spole från Mag passar i en UM men det blir en glipa runt spolkanten. Tvärtom går inte då spolen från UM alltså är lite för stor i diameter. Oftast men inte alltid har UM fler kullager. De sitter dock alltid i knopparna på veven så de gör ingen större nytta. UM varianten fanns i en variant med ICVB istället för Magnetbroms. Fungerar ännu bättre än mag.

      Men innan ni ropar hej ang de större dreven så... har vi redan diskuterat nyttan med de större dreven. De ger INTE mer kraft såsom så många tror. Det enda som har betydelse för hur mycket kraft man får är utväxlingen. Standard var det oftast 5,3:1 i den vanliga SX Mag medan SX UM oftast hade 6,3:1. Bägge finns dock med bägge utväxlingarna. Lite olika på olika marknader.

      En annan sak att tänka på men det rör inte skillnaderna mellan UM och den vanliga Mag. Jag upplever just 3600 varianten av Mörrum som lite problematisk vid kast. Dess linspridare står still vid kast och då spridaren sitter väldigt nära spolen så blir vinklarna på linan rätt skarpa på 3600 modellen när spridaren står i ett ytterläge. Mycket större tendens till linresning jämfört med 1600 modellen. Går givetvis att kompensera med mer broms men då kortas kasten av. De moderna LP rullarna har oftast ett mycket större avstånd mellan spridaren och spolen och problemet blir därmed mindre. Den smalare Mörrum 1600 modellen fungerar mycket bättre tack vare sin smalare spole. Detta är givetvis en ren smaksak. Jag gillar inte 3600 modellen utan föredrar alla gånger 1600. Andra tycker säkert tvärt om. En SX1600 ICVB med en 4 mm djup spole tar ca 60 m 0,14 flätlina. Behöver inte mer för mitt fiske. Det är min absoluta favoritrulle

      SX upplever jag som en mycket finare rulle än den nyare ZX. Mer plast i ZX medan SX i princip är uteslutande tillverkad i Aluminium eller magnesium, beroende på modell.¨

      Vill du trimma din rulle, vilket du garanterat vill när du väl testat en Availförsedd SX1600 så är den vanliga MAG eller ICVB att föredra. Den 4 mm djupa trimspolen från Avail till 1600 UM går inte att få tag på som ny längre. På eBay dyker de upp men ytterst sällan.Till SX3600 är det ännu svårare att få tag på trimspolar. SX1600ICVB och SX1600Mag med 4 mm djupa trimspolar från Avail är de bästa rullar jag har fiskat med när det gäller lätta beten. De utklassar allt som jag har provat på marknaden och det är många rullar. Det finns ingen rulle i originalutförande som klår någon av dessa två. Med rätt spole så blir de så bra att man kan ta andra nackdelar. Som jag skrev så går det inte att få tag på en 4mm djup spole från Avail till en SX1600 UM. Så vad gör man då? Jo tar en spole till en vanlig Mag och får leva med att det är en glipa runt spolen.....

      Mörrum SX UM fanns som sagt i en mängd varianter. Den fanns med IVCB broms istället för mag. En modell heter "Forell". Kul att de har en modell efter en fisk som inte finns. Forell OCH ICVB har gavlar i magnesium. Magnesium gillar inte saltvatten som bekant. Jag fiskar med mina i Östersjön och det är inga som helst problem men om du har för avsikt att fiska i Västerhavet så bör du tänka till. Forell har en annan färgsättning och en ursnygg vev med knoppar i trä.

      Jag har "forskat" en del i just Mörrum SX för att leta fram så många modeller som möjligt. Jag har garanterat missat någon specialmodell för någon obskyr marknad i bortre Långtbortistan men de flesta borde vara med. Tycker det är en av de absolut finaste rullarna som finns att fiska med. Ursnygg och ligger kalas i mina händer. Hållbar och med rätt spole så är den som sagt oslagbar för lättspinn efter abborre eller gädda. Det finns givetvis även mindre bra egenskaper med Mörrums likväl. Linspridaren har jag redan nämnt. En annan är att de är lite råa i gången jämfört med dagens underverk. Inte på något sätt "kugghjuliga" men man känner att det sitter drev inuti rullarna. Jag gillar det men det gör garanterat inte alla andra. Problemet verkar sitta i drevet till linföraren. Tar man bort det så går rullen hur mjukt som helst. De lite större Mörrummodellerna i 5000 storlek och uppåt har en synkroniserad linspridare så det problemet faller bort. De har istället en spolupphängning som är allt annat är optimal. Men snygga är de och urfint tillverkade med sina frästa stativ. Rullporr i sin finaste skepnad.

      Som kuriosa så kan det vara kul att känna till att ABU i Japan, eller rättare sagt importören av ABU i Japan på tiden då det begav sig bad ZPI att ta fram en specialmodell av SX. Mörrum SX 1600 UM ZPI AE74 hette rullen. Den hade riktigt häftiga specifikationer med en ultralätt spole och en massa andra godbitar. Tex en helt annan gavel i mörkblått med utfrästa hål. Den var ohemult dyr då och är ännu dyrare när den vid sällsynta tillfällen dyker upp på eBay. Om jag inte minns fel så gjordes den i 100 exemplar. En sådan rulle har jag letat efter länge. Väldigt sällsynt. VILL HA!!!!!
      Senast ändrad av Mankan G; 2018-08-28, 21:12.
      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

      Kommentera


      • #4
        Jösses vilken sakkunskap, det kallar jag ett svar!

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av andrho Visa inlägg
          Jösses vilken sakkunskap, det kallar jag ett svar!
          Haha. Nörd kallas det med andra ord.....
          "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

          Kommentera


          • #6
            Avail har startet opp produksjonen igjen av sx ultramag/ivcb 4mm spolen
            på grunn av høy etterspørsel

            Ettersom jeg har forstått er alle sx ultramag/forell/ivcb med 35mm spole og magnesium innergavler,
            og har kun 6.3 utveksling,
            mens sx mag er med aluminium innergavler, 33mm spole og kan fåes både i 6.3, og 5,3(3600sx sw/3600sw mag sr)

            Stemmer det?

            Kommentera


            • #7
              Jag uttryckte mig lite oklart i mitt långa inlägg. Den 4 mm djupa spole som Avail marknadsför till SX UM är inte optimal för just UM. Den fungerar kalasfint på ICVB men inte med magnetbromsar. Enligt Avails spec så ska man byta ut magneterna mot starkare. Jag har gjort precis så men rullen blir extremt tempramentsfull trots det. Eller så når man för kort. Man får helt enkelt för få steg mellan en överbromsad rulle och en som är sjövild. De kraftigare magneterna är tjockare än original och tar i spolen vid flera av inställningarna. Ingen bra lösning alls. http://www.avail.jp/products/ms_sxum1640r.html

              Jag gav upp och stoppade i en spole till den vanliga mag i min UM istället. Fungerar hur fint som helst men man måste vara uppmärksam på att linan kan slinka in mellan spole och gavel. På den ABU Mörrum SX1600 UM ZPI AE74 jag nämnde tidigare har de bytt ut hela bromsen mot en annan. Den verkar fungera mycket bättre.

              När det gäller drevens storlek vs kraft så är det givetvis den totala utväxlingen som är faktorn. Inte bara drevens. Med den totala utväxlingen avser jag vevens längd, drevens utväxling samt spolens diameter där linan löper in just när man vevar. Det spelar alltså ingen roll hur stora dreven är, med den skärning som vi har på dreven i våra rullar. Det är ENDAST utväxlingen som spelar roll. 6,3:1 kommer alltid att ge 6,3 ggr lägre kraft och 6,3 ggr högre varvtal på spolsidan oavsett hur stora dreven är. Självklart finns det andra faktorer att ta in såsom förluster i drivlinan men de lämnar jag därhän i detta fallet

              Jag har Mörrum SX Mag med både 6,3:1 och 5,3:1. Vad jag kan se så är bägge i original. Samma sak med SX UM. Har rullar med bägge utväxlingarna och de ser ut att vara i original. I original då de har utväxlingen graverad i vevgavlen. Jag har inte hittat någon ICVB med 5,3:1 dock, endast 6,3:1. Tror knappast att någon privatperson har bytt utväxling och sedan graverat in det nya värdet på gaveln. Men kikar man i en svensk Napp & Nytt från tiden då det begav sig så ska UM ha 6,3:1 och den vanliga mag 5,3:1. I en japansk NN så har bägge 6,3:1. Det är nog som vanligt att ABU jobbar efter legoprincipen och att de olika marknaderna fick bestämma hur de vill specificera rullarna. Och då allt passar i allt så är det inga bekymmer för ABU att leverera specifika rullar till olika marknader.

              Nu är det inget större problem om man vill ändra utväxling. ABU har drev på lager i Svängsta så det är bara att beställa. Dock blir den ingraverade utväxlingen fel. Den går ju liksom inte att byta ut :-)

              En annan skillnad är att UM modellerna fanns med grund spole i original på vissa marknader. Dock är den spolen inte lättare än den djupa originalspolen.
              Senast ändrad av Mankan G; 2018-08-29, 08:52.
              "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

              Kommentera


              • #8
                Hva er modell betegnelsen på um snella med 5.3 utveksling?
                Eller kanske enklere, hva er delenummeret til pinion/drev på denne?

                Jeg mins at på den gamle avail spolen fulgte det med en aluminium platta
                man kunne sette på spolen hvis den skulle brukes i ei mag snelle...
                Men det følger ikke med på den spolen avail selger i dag
                http://www.avail.jp/products/ms_sxum1640r.html

                Kommentera


                • #9
                  Min rulle då? Vart hamnar den i denna härva av modeller?
                  Har en Ambassadeur Mörrum SX 1601C Hi Speed.

                  Verkar svårt att få tag på en Availspole! Nån som har en över?? 900+frakt bjudet.
                  Är det nån annan modell än ’min’ vars spole skulle passa??

                  Skitfiske

                  Kommentera


                  • #10
                    Du har den allra första versionen. Med c broms som inte är inställbar utifrån och en linförare i metall. Samma typ som på alla vanliga ambassadeurer. Den är i det stora hela identisk med Mörrum SX Mag förutom bromsen givetvis.

                    Om du inte har för avsikt att använda väldigt lätta beten så är din rulle en kalasrulle som den är.

                    Ett tips är att fråga Jun på Japan Tackle. Han har fått fram spolar som slutat tillverkas förr. Jag har nog köpt ett par tre av honom som enligt Avail inte finns tillgängliga längre. Vet inte om han har en väldigt bra kontakt med Avail eller om han har dem på hyllan.

                    Annars verkar det finnas spolar hos Avail.
                    http://www.avail.jp/shop/products/ms_sxhs16r/index.html
                    Senast ändrad av Mankan G; 2018-08-29, 18:43.
                    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 250 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 069 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 175 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 667 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 249 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X