5,8:1 vs 7,3:1 till gädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

5,8:1 vs 7,3:1 till gädda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Monkey
    replied
    Hej igen jämför med några rullar du är van med exemeplvis en Abu c3 5,3:1 tar in 66cm och en c4 6.3:1 tar in 76cm per vev tag så även om beasten (chansning) har lite högre utväxling är de snarlika klassiska abu rullar in linintag. men det finns naturligtvis flera faktorer som spelar in men det är redan avhandlat i andra trådar

Ett annat exempel är Toro beast i 60storlek med 4.9:1 utväxling tar in 69cm per vevtag så spolen spelar roll även om utväxlingen tillsammans med veven gör mycket när man vevar in beten som flyttar mycket vatten.

/Apan

Datan är tagen från Abus amerikanska hemsida då jag inte kommer ihåg det i hövve.
    Senast ändrad av Monkey; 2018-10-12, 21:35.

Lämna en kommentar:

• _Ekman_
    replied
    Ursprungligen postat av Monkey Visa inlägg
    En vanesak och som du skrev så blir det lättare att plocka upp slack med en snabbare rulle.

som jag även skrivit i många andra trådar kolla på hur många cm lina den tar upp per varv så får du en bättre indikator då alla rullars spolar inte är utformade på samma sätt.

/Apan
    ser att den med 5.8:1 drar in 69 cm samt den med 7.3:1 drar in 86 per verv

Lämna en kommentar:

• Monkey
    replied
    En vanesak och som du skrev så blir det lättare att plocka upp slack med en snabbare rulle.

som jag även skrivit i många andra trådar kolla på hur många cm lina den tar upp per varv så får du en bättre indikator då alla rullars spolar inte är utformade på samma sätt.

/Apan

Lämna en kommentar:

• PhilipTheDonut
    replied
    Tror mest det är en vanesak vilket man trivs bäst med. Aldrig testat någon rulle med hög utväxling dock.

Lämna en kommentar:

• _Ekman_
    started a topic 5,8:1 vs 7,3:1 till gädda

5,8:1 vs 7,3:1 till gädda

Har alltid fiskat gädda med utväxling kring 5,3:1 men lurar på om man ska testa på en 7.3:1.
    Det ja undrar är om det är lätt att man vevar bort sig dvs vevar för fort? ja tror ja har en tendens
    att veva lite sakta om man jämför med profilerna på pike fight etc, Sen blir det ju lättare
    att jerka om rullen tar in lite mer lite mellan rycken, Ge mig era personliga åsiker/upplevelser,

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
231 svar
32 267 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Gösalf
av Gösalf

Startad av houser, 2016-06-19, 14:11