5,8:1 vs 7,3:1 till gädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

5,8:1 vs 7,3:1 till gädda

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • 5,8:1 vs 7,3:1 till gädda

    Har alltid fiskat gädda med utväxling kring 5,3:1 men lurar på om man ska testa på en 7.3:1.
    Det ja undrar är om det är lätt att man vevar bort sig dvs vevar för fort? ja tror ja har en tendens
    att veva lite sakta om man jämför med profilerna på pike fight etc, Sen blir det ju lättare
    att jerka om rullen tar in lite mer lite mellan rycken, Ge mig era personliga åsiker/upplevelser,

  • #2
    Tror mest det är en vanesak vilket man trivs bäst med. Aldrig testat någon rulle med hög utväxling dock.

    Kommentera


    • #3
      En vanesak och som du skrev så blir det lättare att plocka upp slack med en snabbare rulle.

      som jag även skrivit i många andra trådar kolla på hur många cm lina den tar upp per varv så får du en bättre indikator då alla rullars spolar inte är utformade på samma sätt.

      /Apan

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Monkey Visa inlägg
        En vanesak och som du skrev så blir det lättare att plocka upp slack med en snabbare rulle.

        som jag även skrivit i många andra trådar kolla på hur många cm lina den tar upp per varv så får du en bättre indikator då alla rullars spolar inte är utformade på samma sätt.

        /Apan
        ser att den med 5.8:1 drar in 69 cm samt den med 7.3:1 drar in 86 per verv

        Kommentera


        • #5
          Hej igen jämför med några rullar du är van med exemeplvis en Abu c3 5,3:1 tar in 66cm och en c4 6.3:1 tar in 76cm per vev tag så även om beasten (chansning) har lite högre utväxling är de snarlika klassiska abu rullar in linintag. men det finns naturligtvis flera faktorer som spelar in men det är redan avhandlat i andra trådar

          Ett annat exempel är Toro beast i 60storlek med 4.9:1 utväxling tar in 69cm per vevtag så spolen spelar roll även om utväxlingen tillsammans med veven gör mycket när man vevar in beten som flyttar mycket vatten.

          /Apan

          Datan är tagen från Abus amerikanska hemsida då jag inte kommer ihåg det i hövve.
          Senast ändrad av Monkey; 2018-10-12, 21:35.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Monkey Visa inlägg
            Hej igen jämför med några rullar du är van med exemeplvis en Abu c3 5,3:1 tar in 66cm och en c4 6.3:1 tar in 76cm per vev tag så även om beasten (chansning) har lite högre utväxling är de snarlika klassiska abu rullar in linintag. men det finns naturligtvis flera faktorer som spelar in men det är redan avhandlat i andra trådar

            Ett annat exempel är Toro beast i 60storlek med 4.9:1 utväxling tar in 69cm per vevtag så spolen spelar roll även om utväxlingen tillsammans med veven gör mycket när man vevar in beten som flyttar mycket vatten.

            /Apan

            Datan är tagen från Abus amerikanska hemsida då jag inte kommer ihåg det i hövve.
            Jo men det är en Beast 40 ja lurar på om ja tycker den ligger fint i handen. Det jag ibland får panik med rullar med låg utväxling tex min VC pike med 5,3:1 så är det ibland om gäddan rusar mot båten som ofta händer så hinner man ibland inte med trots man vevar till utav bara fan i nån sek blir det ändå nån sek med slak lina. Det enda ja oroar mig med 86 cm per varv är om man vevar för fort, åååååå dessa val

            Kommentera


            • #7
              Jo jag förstod att det var nya besten ville bara poängtera skillnaden på spolstorlek mellan några olika Abu rullar som du möjligtvis hade klämt lite på.

              kör på det som känns bekvämt 86cm är när spolen är full så för det mesta kommer du ha lägre linintag.

              Jag fiskade med en Zillion hd ett tag och tiden innan man kom in i det var inte speciellt lång även om den rullen tog in lite mindre lina.

              /Apan

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Monkey Visa inlägg
                Jo jag förstod att det var nya besten ville bara poängtera skillnaden på spolstorlek mellan några olika Abu rullar som du möjligtvis hade klämt lite på.

                kör på det som känns bekvämt 86cm är när spolen är full så för det mesta kommer du ha lägre linintag.

                Jag fiskade med en Zillion hd ett tag och tiden innan man kom in i det var inte speciellt lång även om den rullen tog in lite mindre lina.

                /Apan
                ja ville bara nämna att det va nya Beasten och inte va snorkig och som du säger 69 vs 86cm. ja tror inte ja kommer veva betet så det blir som en komet under vattnet =)

                Kommentera


                • #9
                  Jag kör med både låg och högutväxlade rullar till gäddfisket beroende på när på året och vilken typ av bete. Kan vara otroligt skönt på senvåren att köra en högutväxlad rulle på t ex jerkbaits och spinnerbaits men på senhösten blir det mer naturligt att köra med lågutväxlade rullar när man får släpa fram jiggen sakta. 6:3:1 är ju en bra medelväg men skulle aldrig göra mig av med mina högutväxlade rullar

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Cudan Visa inlägg
                    Jag kör med både låg och högutväxlade rullar till gäddfisket beroende på när på året och vilken typ av bete. Kan vara otroligt skönt på senvåren att köra en högutväxlad rulle på t ex jerkbaits och spinnerbaits men på senhösten blir det mer naturligt att köra med lågutväxlade rullar när man får släpa fram jiggen sakta. 6:3:1 är ju en bra medelväg men skulle aldrig göra mig av med mina högutväxlade rullar
                    Jo men visst är det så. trögt dock att den bara finns i "snabba" 7.3:1 fast när ja tänker är det nog lättare att veva sakta med en rulle med hög utväxling än fort en hel dag med en rulle med hög utväxling, Nä det får nog bli en 7.3:1

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 252 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 069 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 188 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 671 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 261 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X