Multirulle för abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multirulle för abborre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inlägg
    Med all respekt, va fiskar man med 2-5 grams balsawobblers/beten? Visst ja har sett små japaner med bfs rullar fiska 15cm öring i små floder, tycker själv det är väldigt perverst
    Hahahahaha, exakt så!
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

    Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

    Kommentera


    • #22
      Sjysst, men hedgehog sidan fattar inte ett jota av och de andra två säger att "no longer available"

      Kommentera


      • #23
        Eftersom det är många som rekommenderar Tatula SV modellerna och jag råkar ha en CT Type R så tyckte jag den här videon var intressant och även den videon innan då han går igenom rullarna innan test.

        https://www.youtube.com/watch?v=MKWC00AgtPg

        Han kastar ca 40 meter med en 7/16 oz wobbler utan krokar vilket borde bli ca 10 gram

        Dock tycker jag att originalspolen på en CT Type R tar onödigt mycket lina så det borde gå att förbättra väsentligt med en grundare spole.

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg
          Eftersom det är många som rekommenderar Tatula SV modellerna och jag råkar ha en CT Type R så tyckte jag den här videon var intressant och även den videon innan då han går igenom rullarna innan test.

          https://www.youtube.com/watch?v=MKWC00AgtPg

          Han kastar ca 40 meter med en 7/16 oz wobbler utan krokar vilket borde bli ca 10 gram

          Dock tycker jag att originalspolen på en CT Type R tar onödigt mycket lina så det borde gå att förbättra väsentligt med en grundare spole.
          Absolut! Dock har jag alltid varit skeptiskt till TheReelTest då han behandlar alla som ger honom kritik med en blockering eller skitsnack i kommentarerna. Samt att han är en rejäl Shimano-fanboi. TackleAdvisors har en grymt bra kanal där han går igenom rullarna in i minsta detalj och förklarar exakt varför saker funkar som dem gör. Myxket bättre i min mening

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inlägg
            Med all respekt, va fiskar man med 2-5 grams balsawobblers/beten? Visst ja har sett små japaner med bfs rullar fiska 15cm öring i små floder, tycker själv det är väldigt perverst
            Jag och fiskekamraten drog flertalet kilosborrar på precis sådana beten innan vår hotspot "dog", han klippte dessutom en fantastisk öring på 5,7kg på en 3cm träwobbler från strike pro. Själv tog jag mitt pb på gädda med en 6cm Gunki grubby shad, så det är inte storleken som räknas.

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av Sigfuss Visa inlägg

              Jag och fiskekamraten drog flertalet kilosborrar på precis sådana beten innan vår hotspot "dog", han klippte dessutom en fantastisk öring på 5,7kg på en 3cm träwobbler från strike pro. Själv tog jag mitt pb på gädda med en 6cm Gunki grubby shad, så det är inte storleken som räknas.
              Skulle just belysa det lilla betets fångstkraf på stor fisk.
              Har själv tagit havsöring och lax på lika små besten med vikter över 7 kilo.
              Senast en jhavsöring på dryga 80 cm på en 3 cm lång fluga.
              Samma gäller Abborre som jag flugfiskat. Stl 10 -14 med fisk är på 7-8 hg.

              Kommentera


              • #27
                För att återgå till rullen jag köpt. Fick hem den igår och har varit ute och kastat med den lite.
                Har använt spinnare på 5 g. Gick i en liten å och kastade och det gick överraskande bra.
                lite inställningsproblem i början men så fort jag hittade rätt blev det bra och kasten gick dit jag ville för det mesta.
                Det var bara skit bakom handtaget som gjorde att jag fastnade på andra sidan.
                Så en shimano curado 151 dc kan jag rekommendera fast jag inte använt den så mycket.
                Sen kan jag hoppas att det finns lättare spolar att köpa till men det finns kanske någon här som vet det.

                Nöjd med rullen är jag. Känns stabil mjuk och skön att hålla i.
                Fin broms är det oxå vilket jag värdesätter högt eftersom det blir havsöring oxå.

                Kommentera


                • #28
                  Kul. Att du är nöjd är det enda som räknas.

                  "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                  Kommentera


                  • #29
                    Jo vi är grundlurade av tillverkarna. De försöker inte ens undvika detta. OM Abu ville framhålla MGXtrems verkliga fördelar så borde de skriva annat i sin marknadsföring. Den är lättare. Det skrivs. Den har keramiska kullager. Det skrivs in ibland men enbart för att marknadsföra dess kastegenskaper. Inte för att de är korrosionsfria. De väljer att skriva ut linkapaciteten på ett sätt som gör att man missleds till att den tar mindre lina än tex Premiere eller MGX. I verkligheten tar de exakt lika mycket lina. Spolarna väger lika mycket och de kastar exakt lika bra. I ett blindtest så är jag övertygad om att ingen skulle märka någon skillnad. All annan text går ut på att MGXtreme är överlägsen men de nämner aldrig jämfört med vad.... smart!
                    Missförstå mig inte nu. MGXtreme är en fantastisk rulle, men inte ett dugg bättre än den klart billigare Premiere. Om det inte är den låga vikten man är ute efter.

                    Ta haspelrullarna som ett annat bra exempel. Oavsett fabrikat så är det ofta en lång serie av rullar där skillnaderna mest består av fler kullager på helt onödiga platser och en annan färgsättning. Som de tar humelt mycket betalt för. Listan går att göra hur lång som helst.

                    På den förra versionen av Record satte ABU i en grund hålborrad spole och påstod att den var det ultimata. De sa aldrig vad de jämförde med. De nämnde aldrig heller att den var så dåligt konstruerad att den var tyngre än motsvarande djup standardspole. Även om bägge var fulla med lina så var den djupa spolen lättare trots mycket större linkapacitet. Den senaste versionen av Record har däremot en grund spole som är lysande. Nästan i klass med en UT

                    Samma sak med vissa versioner av Mörrum SX som fick grunda spolar som väldigt tydligt framhävdes i reklamen med STORA ord. Samma sak här. Så kass konstruerade att de var tyngre än de djupa originalspolarna. Även fulla med lina

                    Jag kan rabbla upp många fler exempel på rullar där marknadsföringen är mer eller mindre falsk eller om man väljer att se på det från den positiva sidan, genialisk. Som får oss att tro att vi köper något bättre bara för att de påstår så och dessutom tar mycket mer betalt.

                    Abu är inte på något sätt ensamma om detta. De andra tillverkarna gör på samma sätt. De blandar och ger bland fakta och påståenden i sin marknadsföring som gör att man måste vara oerhört påläst för att genomskåda den.

                    Nej, jag klagar inte. Så ser världen ut idag och om man bara är påläst så kan man hitta riktiga godbitar till en lägre kostnad. Tex så är faktiskt gen 3 av Premiere - MGX - MGXtreme ett bra exempel på det. Den bästa rullen är faktiskt den billigaste, om än inte den lättaste. De tar som sagt lika mycket lina, kastar lika bra men Premiere har en mycket kraftigare broms. Och det till en mycket lägre prislapp.
                    Senast ändrad av Mankan G; 2018-10-17, 20:20.
                    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                    Kommentera


                    • #30
                      Allt handlar inte om 2-4 gr balsavobblers. En rulle som klarar av dessa som tex Aldebaran BFS kommer att kasta ett tyngre bete längre likväl. Speciellt beten med högt luftmotstånd men även en sådan simpel sak som ett sänke. Orsaken är att en sådan rulle klarar sig med mindre kastbroms för att kontrollera spolens hastighet. Vilket med alla kastbromsar vi har förutom DC betyder högre initial spolhastighet. Mina trimmade Mörrums kastar tex en 12 gr Rapala Shad Rap Shad klart längre än en Curado 70 eller en Tatula CT Type R. Nyckeln är som vanligt vikten på spolen. Ju lättare spole inkl lina desto bättre kastegenskaper oavsett betesvikter. Men vissa beten och speciellt betesvikter är känsligare än andra. Men en McRubber på en gäddrulle så spelar det mindre roll än med en lätt wobbler till HÖ. Men även med McRubbern går det att vinna på lättare spolar.

                      Om sedan kastlängderna är viktiga är en helt annan sak. För mig som fiskar mest från land så är det viktigt. Från båt? Inte lika mycket
                      Senast ändrad av Mankan G; 2018-10-17, 20:03.
                      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 284 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 133 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 275 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 973 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 358 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X