Multirulle för abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multirulle för abborre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av Olalindberg Visa inlägg
    För att återgå till rullen jag köpt. Fick hem den igår och har varit ute och kastat med den lite.
    Har använt spinnare på 5 g. Gick i en liten å och kastade och det gick överraskande bra.
    lite inställningsproblem i början men så fort jag hittade rätt blev det bra och kasten gick dit jag ville för det mesta.
    Det var bara skit bakom handtaget som gjorde att jag fastnade på andra sidan.
    Så en shimano curado 151 dc kan jag rekommendera fast jag inte använt den så mycket.
    Sen kan jag hoppas att det finns lättare spolar att köpa till men det finns kanske någon här som vet det.

    Nöjd med rullen är jag. Känns stabil mjuk och skön att hålla i.
    Fin broms är det oxå vilket jag värdesätter högt eftersom det blir havsöring oxå.
    Än så länge har i alla fall jag inte sett några trimspolar till DC rullar. Men vem vet. De kanske kommer. Men om du är nöjd med hur din rulle beter sig med en så pass lätt spinnare så varför byta
    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

    Kommentera


    • #32
      https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...05shl-721.html

      Kommentera


      • #33
        Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
        Allt handlar inte om 2-4 gr balsavobblers. En rulle som klarar av dessa som tex Aldebaran BFS kommer att kasta ett tyngre bete längre likväl. Speciellt beten med högt luftmotstånd men även en sådan simpel sak som ett sänke. Orsaken är att en sådan rulle klarar sig med mindre kastbroms för att kontrollera spolens hastighet. Vilket med alla kastbromsar vi har förutom DC betyder högre initial spolhastighet. Mina trimmade Mörrums kastar tex en 12 gr Rapala Shad Rap Shad klart längre än en Curado 70 eller en Tatula CT Type R. Nyckeln är som vanligt vikten på spolen. Ju lättare spole inkl lina desto bättre kastegenskaper oavsett betesvikter. Men vissa beten och speciellt betesvikter är känsligare än andra. Men en McRubber på en gäddrulle så spelar det mindre roll än med en lätt wobbler till HÖ. Men även med McRubbern går det att vinna på lättare spolar.

        Om sedan kastlängderna är viktiga är en helt annan sak. För mig som fiskar mest från land så är det viktigt. Från båt? Inte lika mycket
        Du har så rätt så. Generellt angående marknadsföringen men i synnerhet spolarna. För det är svårt att bestrida, kall fakta.
        Nu ska jag och orkar inte fördjupa mej i det men mer föugspö är det likadant.
        Det var Sage g2, g3, Loomis GLX, Roaring river stinger, tcx......listan kan göras hur lång som helst och nu senast nanotekniken som skulle revolutionera flgspöna.
        Har provat och ägt de flesta spöna sen 20 år tillbaka och inte kastar jag längre för det.
        Blev frälst i Bambu för ett par år sedan och långsamma spön kan man inte kasta långt med (är det viktigt ?)dessutom tillverkas dessa som dom alltid gjort i över 150 år
        Skillnaden är noll och inget. För det första handlar det om handhavande för det andra om marknadsföring precis som du skriver.
        Dom får oss att tro att det är som dom säger.
        Att en lätt spole kastar längre än en tyngre är fakta precis som att en tung fluglina kastar längre än en lättare.
        Fluglinor idag i klass 5 är inga klass 5 om jag går efter AFTM systemet, det är både 6 och 7 i vissa fall men säljs som 5:or.
        Poängen är att vi blir "snuvade på konfekten "
        Dessvärre kostar det oss pengar och fördjupning i vad jag köper och ett stort intresse för att hitta rätt.
        Köpte ett spö till min nya rulle det kostade 400 kr och var fantastiskt bra.
        Positiv som jag är ser jag fördelarna men frun nackdelarna.
        - Har du inte ett sådant spö redan?
        - Jo, men du vet detta är ju mycket bättre ??!!

        Kasta långt, ja det finns fakta som säger att 90 procent av fisken fångas 5-15 m från land
        om man fiskar laxartad fisk.
        Behövs lätta spolar eller nanoteknik??

        Ola
        Senast ändrad av Olalindberg; 2018-10-17, 23:17.

        Kommentera


        • #34
          Haha

          Står man som jag vid ett brofäste eller på någon annan plats (utan vadarbyxor) där jag lyckats hitta en glugg i vassen och ska lägga ett kast längs med en vasskant så uppskattar jag garanterat om jag kommer 10 m extra. Alternativet är ofta att inte nå dit alls. Jag skrev "utan vadarbyxor" för att oftast så blir mina fiskepass rätt korta. En paus i arbetet eller så. Vid dessa tillfällen har jag knappast vadarbyxorna tillgängliga.

          Vid fiske från båt så är det mindre viktigt för mig men likväl knappast en nackdel. Jag fiskar till 95% på ostkusten och dessa vatten där jag lägger min aktivitet är det ofta tjocka vassbälten som hindrar mig att nå överallt.

          Med dagens flätlinor så tycker jag att vi alltför ofta väljer för kraftiga rullar med tunga spolar och onödigt korta kast som följd. Vid allt MITT fiske förutom tungt gäddfiske så använder jag 0,14 mm flät på mina multirullar. En lagom kompromiss för mig. Får på drygt 55 m på en 4 mm djup Availspole på mina Mörrums. Lite mer på Aldebaran MGL och lite mindre på Aldebaran BFS med trimspole. Rullarna håller för mina beten med råge. Till detta fiske använder jag oftast jiggskallar på 5-20 gr. Rapala Shad Rap Shad på 10-12 gr motsvarande från andra tillverkare. Små crankbaits på 5-6 gr. Men även SZ Big Mc Bass på 20-30 gr med en vasskyddad krok. Rullarna håller. Det är snarare spöna som inte orkar med de tyngre betena. Har även vid några tillfällen provat betydligt tyngre beten och det fungerar. Tycker att för mitt fiske så är mellanrullarna såsom Curado 70, Tatula CT, Abu Revo STX i ett lager av mellanmjölk som inte behövs. De har inte linkapacitet för mitt gäddfiske och de är för "stora" för mitt övriga fiske. Har helt enkelt ingen nytta av dessa.

          När jag går upp på gäddfisket så använder jag idag (trots att jag snarast anses här på FS vara en Ambassadeurnörd) rullar såsom Daiwa Zillion TWS, Coastal eller den förra versionen av Revo Beast. Alla är förhålladevis små. Daiworna tar 80-85 m 0,35 flät och kastar som en dröm. Räcker med råge för mig. Inga som helst problem med att hiva iväg mina största beten. Idag är det Big Mc Rubber eller SZ Johnny med en Biggie tail. Men lite sänken så når jag nog 150-160 gr. Vad ska jag med större rullar till?

          Detta gäller för mitt fiske. Andra har säkert helt andra värderingar och krav.....

          Nu har denna tråd spårat ur totalt och det är som vanligt jag en bidragande orsak. Ledsen för detta och jag styr tillbaka till TS.
          "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

          Kommentera


          • #35
            Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
            Haha

            Står man som jag vid ett brofäste eller på någon annan plats (utan vadarbyxor) där jag lyckats hitta en glugg i vassen och ska lägga ett kast längs med en vasskant så uppskattar jag garanterat om jag kommer 10 m extra. Alternativet är ofta att inte nå dit alls. Jag skrev "utan vadarbyxor" för att oftast så blir mina fiskepass rätt korta. En paus i arbetet eller så. Vid dessa tillfällen har jag knappast vadarbyxorna tillgängliga.

            Vid fiske från båt så är det mindre viktigt för mig men likväl knappast en nackdel. Jag fiskar till 95% på ostkusten och dessa vatten där jag lägger min aktivitet är det ofta tjocka vassbälten som hindrar mig att nå överallt.

            Med dagens flätlinor så tycker jag att vi alltför ofta väljer för kraftiga rullar med tunga spolar och onödigt korta kast som följd. Vid allt MITT fiske förutom tungt gäddfiske så använder jag 0,14 mm flät på mina multirullar. En lagom kompromiss för mig. Får på drygt 55 m på en 4 mm djup Availspole på mina Mörrums. Lite mer på Aldebaran MGL och lite mindre på Aldebaran BFS med trimspole. Rullarna håller för mina beten med råge. Till detta fiske använder jag oftast jiggskallar på 5-20 gr. Rapala Shad Rap Shad på 10-12 gr motsvarande från andra tillverkare. Små crankbaits på 5-6 gr. Men även SZ Big Mc Bass på 20-30 gr med en vasskyddad krok. Rullarna håller. Det är snarare spöna som inte orkar med de tyngre betena. Har även vid några tillfällen provat betydligt tyngre beten och det fungerar. Tycker att för mitt fiske så är mellanrullarna såsom Curado 70, Tatula CT, Abu Revo STX i ett lager av mellanmjölk som inte behövs. De har inte linkapacitet för mitt gäddfiske och de är för "stora" för mitt övriga fiske. Har helt enkelt ingen nytta av dessa.

            När jag går upp på gäddfisket så använder jag idag (trots att jag snarast anses här på FS vara en Ambassadeurnörd) rullar såsom Daiwa Zillion TWS, Coastal eller den förra versionen av Revo Beast. Alla är förhålladevis små. Daiworna tar 80-85 m 0,35 flät och kastar som en dröm. Räcker med råge för mig. Inga som helst problem med att hiva iväg mina största beten. Idag är det Big Mc Rubber eller SZ Johnny med en Biggie tail. Men lite sänken så når jag nog 150-160 gr. Vad ska jag med större rullar till?

            Detta gäller för mitt fiske. Andra har säkert helt andra värderingar och krav.....

            Nu har denna tråd spårat ur totalt och det är som vanligt jag en bidragande orsak. Ledsen för detta och jag styr tillbaka till TS.
            Tycker inte alls den spårat ur. Trevligt när vi kan börja på ett ämne och låt tankarna gå till annat. Det ena leder till det andra , kul tycker jag.
            Håller med dej om att det är skönt att kunna kasta kit längre än vad som krävs, blir enklare då.
            Känns som du gjort mej väldigt nyfiken på de där BFT rullarna.

            Ta ut svängar och resonemang, det leder ibland till något nytt.

            Ola

            Kommentera


            • #36
              Haha. Då fortsätter jag väl.

              Det var ett tag sedan jag gjorde en mer "vetenskaplig" jämförelse. Men nu blev jag nyfiken igen. Så lätt att bli hemmablind.

              Jämförde Tatula CT Type R med Shimano Aldebaran 30 MGL, Aldebaran BFS med en löjligt grund spole från Avail, Mörrum SX 1600 IVCB med trimspole och en Revo Premier gen 3.

              tog två likvärdiga spön. Inte exakt men hyfsat lika. Bägge är klassade 1/4 - 1 oz. Ca 7 - 28 gr

              Mitt resonemang tidigare stämmer till 100 %. Ju lättare spole desto bättre kastegenskaper. Med bättre kastegenskaper menar jag mindre behov av broms som kan betyda stabilare rulle eller längre kast. Valbart vad man vill ha de bättre egenskaperna till

              Mellan Aldebaran BFS med availspole och Mörrum skiljde det inget alls. MGL fungerade ungefär lika bra men med något kortare kast med en 11 gr Shad Rap Shad. Med en 4 gr rapalavobbler dog MGL helt. Dvs skatbo eller 10 m långa kast. Med en Crank X som väger 7 gr eller så fungerar MGL finfint. Det var en brutal skillnad när betet understeg ca 5 gr. BFS och Mörrum klarade av lägre vikter än dessa. 2-3 gr är inga problem.

              Med samma Shad Rap Shad och Tatulan så blev kasten ca 10 m kortare. Revo Premiere hamnade ung mitt i mellan. Ca. 5 m kortare kast än med MGL. Jag har tidigare fiskat med en zillion SV med lättad spole. En helt annan upplevelse med dessa lätta beten. I paritet med min Aldebaran MGL

              Jämförde även med en haspelspö. Ett 7.5 fot SZ från. Perch Fight med en Shimano Stradic 2500. 0.12 mm flät jämfört med 0.14 på multirullarna. Kastade lika långt med detta som med de trimmade rullarna och samma beten. MGL kom lite kortare. Någon eller några meter.

              Med lite tyngre beten såsom en 3 tums jigg och 10-15 gr skalle så minskar skillnaderna. Dock uppvisar en lättare spole fortfarande bättre kastegenskaper. Främst för att de kräver mindre kastbroms som framför allt möjligt högre initial maximal spolhastighet. = Längre kast. Speciellt i rullar med c broms

              Resultaten är som jag egentligen redan känner till, helt linjära med spolarnas vikt. En lättare spole fungerar alltid bättre än en tyngre vid en given betessituation. Givet att den lättar fungerar praktiskt. Linkapacitet, hållbarhet etc men det är ju självklart

              Alla rullar ställdes in för att vara lite nervösa med en tendens till linresning. Utan att göra på detta vis så är det omöjligt att få rullarna att visa vad de går för. De uppvisar alla lite olika egenskaper och hur de uppträder beroende på spö, bete, inställningar, lina, fiskaren etc men jag tror jag fick ut max av dessa rullar
              Senast ändrad av Mankan G; 2018-10-21, 12:12.
              "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

              Kommentera


              • #37
                Intressant Läsning Magnus. Jag har vacklar lite med min rulle men efter 4-5 pass med min Curado så tycker jag det är så jäkla skönt att fiska med den, oslagbart faktiskt. Jag köpte en haspel stl 1000 med 0,10 lina för de lättaste betona.
                Jag har provat det mesta på Curadon små vobbler under 5 g är inget att använda i trånga läge typ åar. Men en spinnare på 5g eller ett skeddrag funkar det bra. Jigg.från 5 g och uppåt är också bra , lite nervöst är det.
                När man kommer upp på 7-8 g blir det mycket bättre även med dropshot tackel.
                10 gr och uppåt använder jag inte haspel alls då är det bara njutbart att gå o fiska.
                Att veva Curadon är som att skära i smör med en varm kniv. Kast längderna med 7-8 gr och uppåt är tillräckliga och från 10 g mer än väl.
                Fiskar mycket havsöring och 15 g kustvobbler då flyger det riktigt långt fast jag endast kört med 6'6 fot spö 5-15 g.
                Med mitt längre kustspö så blir det säkert ännu bättre.
                Känslan är bättre på en multi helt klart.
                Det kommer nog bli en rulle med grund spole framöver sen vilken vet jag inte.
                Vilken hade du gått på Magnus?
                Senast ändrad av Olalindberg; 2018-10-21, 16:00.

                Kommentera


                • #38
                  Testade en 151 DC igår några snabba kast innan tävlingens prisutdelning. Kunde ju skippat det helt då jag var en av dom sämsta.

                  Men en trevlig rulle verkligen. Där har dom lyckats göra något bra.
                  Ingen fisk är chans för fisk.
                  https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

                  Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                  https://www.youtube.com/user/jurgenjons

                  Kommentera


                  • #39
                    Ursprungligen postat av Olalindberg Visa inlägg
                    Intressant Läsning Magnus. Jag har vacklar lite med min rulle men efter 4-5 pass med min Curado så tycker jag det är så jäkla skönt att fiska med den, oslagbart faktiskt..."/
                    Tur att ingen hann bjuda när du vacklande som mest...

                    Kan inget om BFS mer än att han på Youtube "The reel test" körde nån kinesisk rulle typ Tsurinoya eller Haibo med BFS liknande spole med hyfsat resultat... Men Magnus vet nog på råd. Kastar din DC så bra som du säger ovan så är det nog en BFS du ska komplettera med om inte haspeln duger...

                    Kommentera


                    • #40
                      God morgon, kan nån förklara mgl, är det shimanos motsvarighet till daiwas sv spole och endast bra om man kastar det allra lättaste? Mvh

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 252 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 069 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 188 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 671 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 257 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X