Daiwa Millionaire CT & Daiwa Alphas CT! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Millionaire CT & Daiwa Alphas CT!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #41
    Ursprungligen postat av F Sjöborg
    Minns att kocken tjatade hål i huvet på mig att köpa en alphas sv. Han förutspådde redan då att det skulle prestera grymt bra och förmodligen bli svindyr om den hittade hit.
    Vilken spågubbe!
    Vem kunde tro att en, när Alphas SV kom, 10 år gammal modellserie som i dessa tio år fungerat utmärkt och haft prestanda på absolut toppnivå skulle prestera bra då den fick en än mer kompetent spole!

    Ursprungligen postat av F Sjöborg
    Men blir mkt skit mot Buster och daiwa tycker jag. Daiwa i den nya regimen har gjort mkt rätt. Tydligt mer konkurrenskraftiga priser än tidigare. Förut var ju inte ens standardrullar i mittsegmentet vettigt prissatta.
    Som jag ser det levereras nödvändig kritik, eller snarare ett sunt ifrågasättande!
    Vill man som konsument vara ett får som följer tillverkare, grossister och säljled blint så är man välkommen att göra det men jag tycker det är bättre när medvetna konsumenter ställer krav på företagen.
    Hur ifrågasättande tolkas är förvisso personligt men från min sida försöker jag alltid upprätthålla konstruktivitet. Jag är inte ung nog längre att kasta skit men däremot gammal nog att klaga på allt jag ser som upprör mig.

    Buster är just nu utan tvekan ett föredöme som svarar på både bekväma och obekväma frågor här.
    Gudarna ska veta att jag personligen hade levererat minst lika stingsliga inlägg mot representanter för både Normark och ABU om sådana vågat visa sig här.

    Kommentera


    • #42
      Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg


      1.Som jag ser det levereras nödvändig kritik, eller snarare ett sunt ifrågasättande!
      Vill man som konsument vara ett får som följer tillverkare, grossister och säljled blint så är man välkommen att göra det men jag tycker det är bättre när medvetna konsumenter ställer krav på företagen.
      Hur ifrågasättande tolkas är förvisso personligt men från min sida försöker jag alltid upprätthålla konstruktivitet. Jag är inte ung nog längre att kasta skit men däremot gammal nog att klaga på allt jag ser som upprör mig.

      2.Buster är just nu utan tvekan ett föredöme som svarar på både bekväma och obekväma frågor här.
      Gudarna ska veta att jag personligen hade levererat minst lika stingsliga inlägg mot representanter för både Normark och ABU om sådana vågat visa sig här.
      1. Det ska man ifrågasätta med alla rätt. Men både du och jag vet väl att just alphas sv är ett ''särexempel''. Att räkna ut varför just den modellen blir dyr här hemma kan man ganska enkelt räkna ut. Och därför också att ganska dåligt exempel att statuera kritik kring prissättning på.

      2. Det är vi nog alla eniga om. En av dessa leverantörer håller jag väldigt lågt och skulle gärna höra vad dom säger i samma sits som buster.

      Kommentera


      • #43
        Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
        Vilken spågubbe!
        Vem kunde tro att en, när Alphas SV kom, 10 år gammal modellserie som i dessa tio år fungerat utmärkt och haft prestanda på absolut toppnivå skulle prestera bra då den fick en än mer kompetent spole!

        Snark...var snarare att han pinpointade in prissättiningen som var poängen.

        Kommentera


        • #44
          Ursprungligen postat av F Sjöborg
          1. Det ska man ifrågasätta med alla rätt. Men både du och jag vet väl att just alphas sv är ett ''särexempel''. Att räkna ut varför just den modellen blir dyr här hemma kan man ganska enkelt räkna ut. Och därför också att ganska dåligt exempel att statuera kritik kring prissättning på.
          Jag köper det ändå inte.
          Om Daiwa Scandinavia nu köpt Alphas SV antingen från mellanhand eller färre ex än minsta antal, varför?
          Varför medvetet köpa in en modell på väg ut till ett inköpspris så högt att det helt självklart leder till ett hutlöst rekpris jämfört med priset i ursprungslandet?
          ...och detta handlar om en modell som också ska vara svår att sälja volymer av?
          Nej, i det fallet har jag svårt att acceptera påstått förmildrande omständigheter då jag anser hela förfarandet verka totalt ologiskt och dumt, i brist på bättre uttryck.

          Därför är den väl ur ett kundperspektiv det allra bästa exemplet att statuera?
          Särskilt med tanke på att Alphas SV pressades ner till 22-23 000 yen i Japan i slutet av tillverkningen. 1500 kronor jämfört med 3 600 kronor för exakt samma produkt tycker jag ALLTID är ett bra exempel, oavsett förutsättningar.

          Kommentera


          • #45
            Ursprungligen postat av F Sjöborg Visa inlägg

            1. Det ska man ifrågasätta med alla rätt. Men både du och jag vet väl att just alphas sv är ett ''särexempel''. Att räkna ut varför just den modellen blir dyr här hemma kan man ganska enkelt räkna ut. Och därför också att ganska dåligt exempel att statuera kritik kring prissättning på.

            2. Det är vi nog alla eniga om. En av dessa leverantörer håller jag väldigt lågt och skulle gärna höra vad dom säger i samma sits som buster.
            Tydligen ska det vara uppenbart varför just alphas skulle vara dyrare. Vad gör den modellen speciell? Jag ser inte det uppenbara.
            Vad är det för information du och den där "kocken" sitter inne på?
            precis som John sa. Om villkoren blir så dåliga så finns ju inga skäl att ta in den.
            Senast ändrad av engqvist; 2019-01-09, 05:57.

            Kommentera


            • #46
              Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

              Tydligen ska det vara uppenbart varför just alphas skulle vara dyrare. Vad gör den modellen speciell? Jag ser inte det uppenbara.
              Vad är det för information du och den där "kocken" sitter inne på?
              precis som John sa. Om villkoren blir så dåliga så finns ju inga skäl att ta in den.
              Lyckades inte multicitera från telefonen. Men svarar dig å Jonta.

              Som jag skrev innan. Alphas köptes in när den utgått. Alltså dåliga eller inga möjligheter att köpa in volymer.
              Det är en JDM vilket medförde straffskatt enligt Buster. Sen vet vi inte om dom köptes in av daiwa direkt eller av andrahand.

              Så om man ska jämföra förutsättningarna med nya millionaire så är dom helt olika. Skulle vara förvånad om prissättningen diffar mer än på ex. Steez SV.

              Jag och kocken vet allt.

              Att det är en affärsmässig blunder råder däremot ingen tvivel om.

              Kommentera


              • #47
                Då har Daiwa Japan släppt Alphas CT SV samt Millionaire CT SV för allmän beskådan.
                Alphas ska släppas i februari och Millionaire i maj.

                Det som kanske förvånar mest är storleken 70. I sina externa mått verkar både rullarna motsvara sina förfäder i storlek 103 men det märkligt är spolkonstruktionen,
                eller snarare hur spolen är monterad.
                Både förefaller ha spolar med gaveldiameter 30mm och distansringar mellan spole och rullkropp.
                Äldre varianter har diameter på 33mm, lätta Alphas Air har en spole som mäter 32mm.
                Anledningen till detta antar jag är vikt men det ser lite märkligt ut med distanser på en fabriksny modell.

                Priserna är föga förvånande, positivt gällande Alphas, negativt gällande Millionaire.
                Den förstnämna har ett riktpris på 31 200 yen vilket följer tidigare versioner. För 10 år sedan kostade en Alphas F nära 30 000 i riktpris, bra jobbat av Daiwa
                att hålla det nya priset på liknande nivå!
                Miljonären kostar dock 52 500 yen vilket endast är cirka 4 000 yen mindre än nya Ryoga, en rulle med mer "finesser".
                Att jämföra med när CV-Z och första Ryoga såldes samtidigt 2008, då kostade Millionaire cirka 37 500 yen och Ryogan 51 000.
                Trodde inte på samma prisskillnad nu men hoppas ändå på ett lite lägre pris för den runda.

                Vikterna är också intressanta.
                Alphas väger 170 gram vilket är 5 gram lägre än förra Alphas SV samt äldre Alphas F.

                Millionaire CT SV väger in på 210 gram vilket är hyfsat lätt för en rund aluminiumklump. Gamla CV-Z 103 och tyngre specialversioner som Bay Casting 103
                vägde cirka 240 gram medan IZE Light vägde strax under 200.

                Priset här hemma då?
                Ja, om dessa rullar kommer hit antar jag att både kommer bli riktigt dyra.
                Då Ryoga har ett riktpris på 6990 kronor antar jag att Millionaire hamnar på 6000-6500 kronor.
                Tråkigt för oss gamla Millionaire-entusiaster som inte är gjorda av pengar, får se om det blir ett köp för min del. Om så blir fallet lär rullen inte köpas i Sverige om den får priset jag resonerar kring här ovan...


                Edit:
                Om det kommer råda samma förhållande mellan Millionaire CT SV's japanpris och det svenska som det gör mellan dito för Ryoga kommer Millionaire kosta strax över 6500 kronor här hemma.
                Räknar Daiwa Scandinavia och våra butiker likadant?
                Återstår att se.
                Senast ändrad av JontaK; 2019-01-16, 22:03.

                Kommentera


                • #48
                  Dubbelpost här men jag vill gärna både försvara och utveckla mitt gnäll om priser.

                  Sedan mitt intresse för japanrullar satte igång på allvar för nästan 20 år sedan har jag, som många andra, främst varit intresserad av två rullserier; Shimano Calcutta och Daiwa Millionaire.
                  Dessa två har funnits i olika grundmodeller och specialvarianter, sistnämnda särskilt i Millionairens fall, genom åren.

                  Pris och tänkt tillämpning har varit snarlikt.
                  Då Calcutta XT försvann från Japan 2004 kostade den cirka 31 000 yen, nära i tid sålde Daiwa CV-X för 28 000. Den silverfärgade Calcuttan kom 2005 och kostade 32 000, Daiwas CV-Z 37 500.
                  En vassare variant, men inte en limiterad modell, jag nämnt ovan är Bay Casting som kostade 42 000 yen. Den såldes även något dyrare en period.
                  Calcutta Conquest kostade 44 000, alltså i sin grundform mer än en specialversion av Millionaire.

                  Japanerna verkar gilla att följa varann när det gäller priser, kanske inte så konstigt.
                  När Scorpion 1000 kostade 23 000 kostade Alphas F 27 000, när Scorpion MG kostade 32 000 kostade Pixy 35 000.

                  Sen kom Ryoga, nya Ryoga och nya Conquest.
                  Priserna var då 51 000, 56 000 respektive 58 000.
                  Ganska jämnt således.
                  Flera Millionaire-varianter fanns kvar då Ryoga OG såldes och var då avsevärt billigare.

                  Vad är då min poäng med det nattliga sifferrabblandet?
                  Jo, poängen är att Calcutta utan tillägget Conquest och Millionaire enligt min traditionalistiska syn bör vara konkurrenter medan Conquest och Ryoga kan få stå ensamma på toppen och bråka om lyxfiskarnas gunst.
                  Calcutta D i mindre storlekar kostar idag 37 900 i riktpris, däromkring tycker jag Daiwa borde ha en Millionaire som följer traditionen och blir en direkt konkurrent till Shimanos Calcutta som inte är en Conquest!

                  Jag tycker det är synd att Daiwa släpper en med dagens mått mätt relativt enkel rulle i form av Millionaire CT SV men prissätter den så nära Ryogan.
                  Även om rullarna har olika användningsområden tror jag ändå många ser dem som "runda daiwor", särskilt i Sverige där Millionairen lär tryckas fram som någon form av "downsizerulle" till gäddfiske trots att jag misstänker att användningsområdet ligger mer i linje med det IZE Light var tänkt att ha.
                  Risken finns att vi får Millionaire CT SV som ett slags Ryoga 1016-substitut, åtminstone marknadsföringsmässigt, och det tycker jag är dumt.
                  Kommer den endast i storlek 70 kan kanske priset förklaras just av den skiljande tillämpningen men jag sitter ju i smyg och hoppas på en hederlig 203 vilken förvisso skulle äta 1016-Ryogor till frukost så det lär väl inte hända...
                  Senast ändrad av JontaK; 2019-01-21, 03:19.

                  Kommentera


                  • #49
                    Nu är det i alla fall klart vilka modeller som kommer och när. Nytt under säsong blir som tidigare nämnts

                    Alphas SV 70 H/HL /SH /SHL
                    Alphas SV 105 SH SHL
                    rekade 3990:- lev mitten april

                    Steez 700 H / HL XH XHL
                    rekade 6990:- lev ca maj

                    Millionaire CT SV70 H/ HL
                    rekade 5790:- lev ca juni

                    Morethan PE 1000SH / SHL
                    rekade 6990:- lev ca juni

                    börja spara stålars.....

                    Kommentera


                    • #50
                      Satan vilka priser!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 252 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 069 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 190 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 679 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 266 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X