Daiwa Millionaire CT & Daiwa Alphas CT! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Millionaire CT & Daiwa Alphas CT!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #81
    Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
    Älskar som sagt millionair plattformen och sneglat lite på CT. Ni som äger den och testat den. Vilket viktspann hanterar den bra?
    skulle vilja sätta den på ett bäckspö. Daiwa själva har ju beskrivit den som en 3-10g rulle.. kommer själv uteslutande kasta 3-6g med den. Klarar den 3g bra?
    conquest BFS hade kanske varit ett självklart alt. Men shimano envisas ju med sätta in sina skräpdrev i snart alla rullar så det märket går inte att köpa längre.
    https://amp.reddit.com/r/Fishing_Gea...best_jdm_reel/
    Låter som 3 gram kan bli lite besvärligt och precis på gränsen för Millionaire CT med sin i sammanhanget lite tyngre, djupare spole...(en halvfull, hålad originalspole vore nog bra) men du har ju en välutbildad tumme!

    Cal på TT gillar ju sin till allt från typ BFS till medium bassfiske... Sen finns ju BFS spole till millen med det blir en slant till då.

    Lite OT men tänk vad det finns grejer till rullar... t o m ett aluchassi till gamla Amb 2500, still going strong... http://www.tackletour.net/viewtopic....7159&start=840
    Senast ändrad av anteman; 2020-07-21, 14:29.

    Kommentera


    • #82
      Ursprungligen postat av Blinker Visa inlägg
      Click image for larger version  Name:	1FA28583-BF63-4DD4-BA46-FD19D926B33F.jpeg Views:	14 Size:	1,22 MB ID:	2554785 Här är de
      Riktigt fina! Jag skulle ta den till höger, den verkar lugnare, enklare att kalibrera i vind bortom säg 5-6g och ha en bredare repertoar givet spolen... men vad vet jag?
      Senast ändrad av anteman; 2020-07-21, 14:30.

      Kommentera


      • #83
        Ursprungligen postat av Blinker Visa inlägg

        Det är inga problem att kasta med denna rulle med 3-6 gram men Conquest BFS är just byggd för det viktspannet och däremot klarar detta jobb något bättre på tal om kastlängd och färre bakslag.Äger en av varje och Conquest BFS kör jag med just vid finess fiske som förekommer då och då i fjällen men den den där lilla söta Mille kör jag 24/7 med för att den är så mångsidig rulle eller för att jag är ändå en Daiwa gubbe i slutänden
        Conquest BFS är populär bland japanska bäckfiskare. Dock går den helt bort på grund av dreven som visas mer och mer att de inte är någon höjdare på sikt. Och jag kräver av en rulle att med bra skötsel ska hålla i deccenier och det kommer inte de dreven hålla. Rätt snabb försämring på dem faktiskt.
        Men precis som nämndes så tar millionairen lite för mycket lina. Bättre Daiwa gjort en riktig bfs rulle av den istället. Med en supergrund spole. 30-40m 0,16 nylon räcker. Nästan omöjligt att kasta över 10m ändå i små vatten.

        Kommentera


        • #84
          Jag äger en Alphas CT SV och tycker det är en riktigt smutt och härlig rulle. Perfekt att greppa och vevar mjukt o fint dessutom står det made in japan under den.
          Ur kartong är det inte tal om någon bfs rulle då spolen som sagt tar mycket lina och lagren smorda med fett. Drar du på halva max kapaciteten lina och spolar rent lagren så kommer du lite närmre bfs.
          Vill du kasta riktigt lätt så köper du en ny grund spole och keramhybrid lager från Ali express eller japan. Jag har beklagat mig över SV bromsen i annan tråd då den är väldigt överbromsad och läst mig till att det finns tre saker du kan göra för att få lite "free spool":
          1. Byt fjäder i induktorn till en hårdare.
          2. Lägg till brickor så inte induktorn kommer lika långt ner i magnetslingan.
          3. Köp en spole som är lättare med fast induktor eller "trimmad" sv rörlig induktor.
          Själv har jag lagt i en bricka och mätte att induktorn rör sig 0,7mm kortare upp i magneten.
          Till nästa säsong blir det en ny spole.
          Mvh Shungo

          Kommentera


          • #85
            Dreven kommer att hålla säkert betydligt längre än vad många här på FS tror så länge man använder rullen för det fiske den är konstruerad för dvs.BFS .
            Apropå Daiwas spole det stämmer att den tar för mycket lina men ”om man vill så” dessutom finns det markörer (2x) den som är markerad närmast nära spolaxeln är just en markering på max linmängd om man vill använda rulle till BFS fiske.Den markören som är närmast spolkanten är för allt annat fiske från UL till och med HÖ. Istället för att borra en massa håll i spolen
            Daiwa har bestämt sig att göra smalare spole denna gång med alla sina fördelar och (få) nackdelar.
            Gått om materialet angående de rullar finns på YouTube eller på olika fiskeforum ute i världen det är bara att kolla och bestämma sig vilken av de.Gillar man runda små rullar så säger jag Daiwas Mille inte för att det är en Daiwa utav att den rulle täcker det mesta inom fisket i detta avlånga landet och av egen erfarenhet förstårs.

            Kommentera


            • #86
              Ursprungligen postat av Blinker Visa inlägg
              Dreven kommer att hålla säkert betydligt längre än vad många här på FS tror så länge man använder rullen för det fiske den är konstruerad för dvs.BFS .
              Apropå Daiwas spole det stämmer att den tar för mycket lina men ”om man vill så” dessutom finns det markörer (2x) den som är markerad närmast nära spolaxeln är just en markering på max linmängd om man vill använda rulle till BFS fiske.Den markören som är närmast spolkanten är för allt annat fiske från UL till och med HÖ. Istället för att borra en massa håll i spolen
              Daiwa har bestämt sig att göra smalare spole denna gång med alla sina fördelar och (få) nackdelar.
              Gått om materialet angående de rullar finns på YouTube eller på olika fiskeforum ute i världen det är bara att kolla och bestämma sig vilken av de.Gillar man runda små rullar så säger jag Daiwas Mille inte för att det är en Daiwa utav att den rulle täcker det mesta inom fisket i detta avlånga landet och av egen erfarenhet förstårs.
              Problemet med dreven är inte att de rasar. Utan vanliga drev slits in i varandra så de blir bara bättre med åren. Micromodule dreven är så exakta från början att de blir snabbt sämre istället. Enbart gjorda för att vara bra och lena i butiken där man handlar. Nog om skräpdreven, en rulle med dem kommer jag aldrig någonsin köpa.

              Faktiskt sett några japanska bäckfiskare som använt nya millionair. Om de använde orginal spolen vet jag inte. Men intressant är det allt.

              Kommentera


              • #87
                Jag har inte märkt några problem med mikrodreven i mina rullar (Curado k, Curado DC, Conquest 301). Bara ta ut drevet och pressa i fett med fingrarna så det kommer ner i de små kuggarna så håller det ett tag. Är däremot lite tveksam till varför man behöver det, min Alphas är minst lika len att veva men har grova kuggar så att säga.
                Varför man har det i en rulle som är dedikerad gäddfiske ala slitvarg som Conquest förstår jag inte.

                Kommentera


                • #88
                  Ja jag menade inte på allvar att man skulle borra hål i någon spole till en Millonaire CT om nån trodde det.
                  Det finns ju som sagt BFS spolar till den om man anser original för tung och djup. För mig som aldig kör under 6-7g lär den vanliga funka väl.
                  Senast ändrad av anteman; 2020-07-22, 01:32.

                  Kommentera


                  • #89
                    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    Ja jag menade inte på allvar att man skulle borra hål i någon spole till en Millonaire CT om nån trodde det.
                    Det finns ju som sagt BFS spolar till den om man anser original för tung och djup. För mig som aldig kör under 6-7g lär den vanliga funka väl.
                    Frågan är. Finns det någon riktigt bfs spole? Jag har inte hittat någon som är jättegrund. Länka gärna till den isåfall.

                    Kommentera


                    • #90
                      Måste bara säga att bfs är riktigt kul. Var ute i morse och fiskade bäcköring. Myrans lilla My på 1,5g och det hanterar min alphas air riktigt bra. Men det gäller att vara med tummen. Annars blir det inte kul.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 252 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 069 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 189 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 676 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 262 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X