Trimma Ambassadeur för havsöringsfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trimma Ambassadeur för havsöringsfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg
    Men trög högfartsdel borde ju inte ge symptomen som TS har, d v s överrotation. En trög högdartsdel borde ge korta kastlängder p g a trögheten/bromskraften, men inga överrotationer... Tänker jag.

Kastteknik?? Snärtar du iväg det som man kan göra med haspel?

Med multi tycker jag man får de skönaste kasten när man inte ens försöker... bara ett lätt svep

Kommentera

Ojdå , citerar visst mig själv... För många påsköl kanske.

Kommentera

Spöt du köpt funkar säkerligen toppen. Du bör kunna kasta 20 meter med fladdrigt skeddrag på 18g i motvind utan problem. Har du flätlina kan du prova nylon vilket bör göra rullen mindre nervös samt inte ha för mycket lina på.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg
          Men trög högfartsdel borde ju inte ge symptomen som TS har, d v s överrotation. En trög högdartsdel borde ge korta kastlängder p g a trögheten/bromskraften, men inga överrotationer... Tänker jag.
          Stämmer rätt bra. Något är galet.

Generellt sätt så brukar en trimmad rulle möjliggöra att man kan avaktivera en eller flera bromsklutchar. Detta då spolens krafter vid rotationen blir lättare att hantera för kastbromsen. Gäller dock endast vid spolbyte. Antingen använder man den lättare spolen till säkrare kast eller längre kast. Med samma antal vikter aktiverade så blir rullen stabilare. Med färre så får man ett högre maxvarv med längre kast som följd. Accelerationen av spolen upp till maxvarv påverkas väldigt mycket av hur många vikter som är aktiverade. Detta pga c bromsens karaktär.

Overruns uppstår vanligtvis en liten del in i kastet. Strax efter att man släppt spolen. Orsaken är att spolen fortsätter att accelerera pga dess massa trots att betet slutat öka hastigheten. Att byta till en lättare spole kan åtgärda detta. En annan möjlighet är att byta till tex UTs bussningar. De tenderar att lugna ner spolen lite i just detta känsliga ögonblick utan att korta av kasten. Jag har inte testat dessa med så pass lätta beten som TS ämnar använda men väl med tyngre beten för gädda. Med vissa kombinationer av spön och rullar så är bussningarna fantastiska. Med andra är nyttan noll.

Får man overruns med alla sex vikter aktiverade så är antigen kasttekniken galen eller så är kombinationen av bete, spö och rulle tokig.
          Senast ändrad av Mankan G; 2019-04-21, 21:38.
          "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Tackar Mankan G för en utförlig beskrivning av skillnaderna mellan trim och std,
            Min rulle är dessutom en 2013 modell så den har varken den nya (2014) 25% lättare spolen eller lättare linspridaren heller. och problemen är helt klart av orsakade av svänghjulseffekt vid lättare mer vindfångande beten så måste det bero på att den roterande massan är för tung för dom betena

Spöt känns som att det lirar bra i det viktområdet och jag haspelsnärtar heller inte(det misstaget gör man bara en gång ).
            Det blir nog till att bita i det berömda äpplet och köpa ett UT Reel performance kit,en lätt spridare och att optimera högfartsdelen och se om det löser problemet.

Kommentera

Ursprungligen postat av Koster Visa inlägg
              Tackar Mankan G för en utförlig beskrivning av skillnaderna mellan trim och std,
              Min rulle är dessutom en 2013 modell så den har varken den nya (2014) 25% lättare spolen eller lättare linspridaren heller. och problemen är helt klart av orsakade av svänghjulseffekt vid lättare mer vindfångande beten så måste det bero på att den roterande massan är för tung för dom betena

Spöt känns som att det lirar bra i det viktområdet och jag haspelsnärtar heller inte(det misstaget gör man bara en gång ).
              Det blir nog till att bita i det berömda äpplet och köpa ett UT Reel performance kit,en lätt spridare och att optimera högfartsdelen och se om det löser problemet.
              Eller så köper du en billig lågprofilare med utvändigt ställbar kastbroms. Blir nog billigare än trimmet.

Kommentera

Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg

Eller så köper du en billig lågprofilare med utvändigt ställbar kastbroms. Blir nog billigare än trimmet.
                Menar du typ en Black max nu eller? för det är vad jag tycker är en billig lågprofilare, och hur kan dom fungera så mkt bättre än en rund Ambis?

Kommentera

Ta en haspelrulle med 0.17 flätlina,11 fots spö, häng sedan på ett 30g snaps på det och klipp till....efter ett par sekunder övergår tankarna från "undrar om jag når ut till änden av stenrevet" till att börja lyssna efter "Plonk!....HELVETTI SAATANA!!!!!",det är min referens för en kastkanon.

Nu vet jag att en multi aldrig kommer att nå dit oavsett trimmningsgrad och med tanke på att där jag fiskar finns fisken mellan 0.5-10m ifrån land så behövs inte någon kilometerkastare heller. Vad som däremot behövs är en rulle som klarar att kasta lite lättare och fladdriga drag stabilt även när det blåser,för utan vind är det lönlöst att fiska havsöring.
                  Alla håller inte med dig om detta.

Nu fiskar jag inte havsöring, eller ens med spön längre än 8 fot, själv men jag har byggt rullar åt flera bekanta som påstår sig kasta längre med multi än haspel samt kasta längre än kompisarna som använder just haspel ihop med typiska havsöringsbeten.
                  Sanningshalten är upp till var och en att avgöra...

Kommentera

Börja med att modda mellandrevet enligt Mankans recept, kolla på t ex ebay om du kan hitta en dubbelkullagrad evighetsskruv från en C5 Mag/Mag X. Köp en Record spole. Sätt i carbontex bromsskivor för en hundring när du ändå håller på. Du är hemma för en femhundring.

Kommentera

Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                      Alla håller inte med dig om detta.

Nu fiskar jag inte havsöring, eller ens med spön längre än 8 fot, själv men jag har byggt rullar åt flera bekanta som påstår sig kasta längre med multi än haspel samt kasta längre än kompisarna som använder just haspel ihop med typiska havsöringsbeten.
                      Sanningshalten är upp till var och en att avgöra...
                      Det är ju just sådana påståenden som gör mig intresserad av att trimma,inte primärt för att kasta längre än en haspel,utan för att kunna använda alla typer av beten,att inte vara låst vid kustwobblers och andra projektiler så fort vinden överstiger 2m/s.

Sedan finns det ju dom som säger sig vara nöjda med prestandan hos tex en Black max,vad jag undrar då använder dom även lättare skedar?.
                      Min egen erfarenhet av ovan nämda rulle sträcker sig till Youtube videor av Amerikanska bassfiskare som kastar beten på 30-40g med 6fots påkar,och jag måste säga att jag inte är imponerad av deras kastlägder iaf.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                      Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                      41 svar
                      32 369 visningar
                      18 gillar
                      Senaste inlägg Micki.S