Haspelrulle stl 3000 - bra budgetval? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspelrulle stl 3000 - bra budgetval?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

    Å jag som trodde skillnaden enbart låg i spolstorlek och därmed större rotor inte i större, kraftigare vevhus, för det senare trodde jag 4000 var nödvändigt. Nå, vilket som, jag tror som du att båda klarar svensk gädda utan problem, med + för 3000 modellen om man gillar stor spole som rymmer mycket lina!

    Till TS - jag skulle aldrig köra grövre än 0,23-0,25 med haspel för gädda, 0,30-0,35 låter riktigt tjockt och då kan den större spolen på 3000 komma till bättre rätt!
    Tycker det är betydligt trevligare för pekfingret när betena väger 60gr och uppåt att köra >0,30. Så en 3000 om den tar 220m 0,28 mono bör ta tillräckligt med flätlina i lite grövre dimension. Tycker en vanlig sån spole på runt 120m räcker.

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg

      Tycker det är betydligt trevligare för pekfingret när betena väger 60gr och uppåt att köra >0,30. Så en 3000 om den tar 220m 0,28 mono bör ta tillräckligt med flätlina i lite grövre dimension. Tycker en vanlig sån spole på runt 120m räcker.
      Förstår det men jag väljer ju inte lina efter fingerkänsla... körde förr i tiden Stradic CI4 2500 ett par år efter gädda med 0,20, fast då mest uppåt 70g... (sen multi).
      Min poäng är att om spolen har både hyfsad diameter och djup varför välja större än nödvändigt...

      En Exceler 2500 har en spole med diameter på 48 mm och rymmer teoretiskt 190m 0,25 nylon, kanske motsvarar det ca 100-120m 0,30 flätlina och då är du hemma utan att behöva grunda med en udda mängd nylon.

      Oavsett så verkar "gamla" Exceler vara ett bra val!

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

        Förstår det men jag väljer ju inte lina efter fingerkänsla... körde förr i tiden Stradic CI4 2500 ett par år efter gädda med 0,20, fast då mest uppåt 70g... (sen multi).
        Min poäng är att om spolen har både hyfsad diameter och djup varför välja större än nödvändigt...

        En Exceler 2500 har en spole med diameter på 48 mm och rymmer teoretiskt 190m 0,25 nylon, kanske motsvarar det ca 100-120m 0,30 flätlina och då är du hemma utan att behöva grunda med en udda mängd nylon.

        Oavsett så verkar "gamla" Exceler vara ett bra val!
        Jag köper resonemanget =)

        Jag kör 2500'or på mina öringspön och ett gösjignningsspö. Tycker det blir bra harmoni med spön i den klassen, M power.

        Skulle kännas lite felplacerat (för mig) med en 2500 på ett mycket kraftigare gäddspö, så för mig blir det bättre harmoni med spöt med en lite större och gärna även tyngre rulle för balansen. Om jag sen får bättre broms och kraftigare andra komponenter på köpet så är det bara positivt. Även om jag är övertygad om att en välbyggd 2500 också klarar jobbet. =)

        Kommentera


        • #24
          Ja spöbalans och "visuell harmoni" kan ibland kräva en större rulle!

          Kommentera


          • #25
            Var in på Lundgrens idag och knyckte den sista Exceler 3000A de hade.
            Känns jäkligt gedigen måste jag säga och storlek/vikt blev perfekt på spöt.
            Sen är den ju mycket snyggare också än LT modellen som ser alltför "spejsad" ut i mitt tycke =)
            Tack för tipsen!!

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
            10 svar
            3 286 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Smolt
            av Smolt
             
            Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
            44 svar
            10 133 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Alman
            av Alman
             
            Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
            279 svar
            47 276 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Adam Huss  
            Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
            535 svar
            88 996 visningar
            38 gillar
            Senaste inlägg Xerup
            av Xerup
             
            Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
            108 svar
            11 358 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg engqvist  
            Arbetar...
            X