Daiwa Zillion 1516 JDM - en besvikelse? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Zillion 1516 JDM - en besvikelse?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Tyvärr är nog inte reklamation det smidigaste, rullen ör inköpt på EBay. Första av många rullar därifrån som jag inte är hundra nöjd med.
    Rotorn rör ju sig upp och ner när man kollar men är ju första rullen jag har med denna typ av broms så i get expert direkt.

    Och gällande lina så är rullen ju avsedd för bassfiske och dem kör ju betydligt tjockare linor, både fluo och flöt, än vad jag har på. Så svårt att se att det skulle vara ett problem.

    Kommentera


    • #12
      Nä svårt då... tja om inte rotorn/induktorn funkar dåligt så...tänker om det sitter fel spole i av misstag, en HLC t ex men det låter lite långsökt... Kolla rotorns position direkt efter ett dåligt kast, ta bort gaveln, ev. plocka ur spolen försiktigt och se om rotorn har fallit tillbaka eller fastnat i yttre läget eller hör med JontaK om han kan titta på den. Blandade intryck även i denna tråd från USA,
      http://www.tackletour.net/viewtopic....n+1516#p627340 nej den:
      https://www.tackletour.net/viewtopic.php?t=78276



      image_larger_version_name_size_id
      Senast ändrad av anteman; 2019-07-09, 22:08.

      Kommentera


      • #13
        Personligen hade jag aldrig kört så grov lina till så pass lätta beten, men det låter ju inte som att det är där problemet ligger.

        Kommentera


        • #14
          Har du möjligtvis dragit linan fel till linförarn. Har en bekant som köpte sig en tatula med T-wing, och kasten blev inte vad han förväntade sig.
          Då hade butiken sagt åt honom att dra linan under strax innan linföraren "stången". Och detta ser rätt ut då linan hamnar lättare i skåran efter kast. Men det ska gå fritt ut från spolen och ej under något innan den ska igenom linföraren.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Prylfiskarn Visa inlägg
            Har du möjligtvis dragit linan fel till linförarn. Har en bekant som köpte sig en tatula med T-wing, och kasten blev inte vad han förväntade sig.
            Då hade butiken sagt åt honom att dra linan under strax innan linföraren "stången". Och detta ser rätt ut då linan hamnar lättare i skåran efter kast. Men det ska gå fritt ut från spolen och ej under något innan den ska igenom linföraren.
            Knappast troligt men låt oss hoppas!

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Lozz Visa inlägg
              Personligen hade jag aldrig kört så grov lina till så pass lätta beten, men det låter ju inte som att det är där problemet ligger.
              0.23 grovt för att kasta swimbaits upp till 70g? Ok...


              Och nej linan är dragen innanför stången

              Kommentera


              • #17
                Det borde inte vara så svårt att lista ut vad som är fel på rullen. Om spolen snurrar som den ska vilket är lätt att testa och linan är rätt påspolad genom linföraren så kan det endast vara kastbromsen som återstår. Jag förutsätter att du ställt in den mekaniska bromsen korrekt. Dvs justerat bort glappet på spolen. Min första tanke var att du helt enkelt valt fel rulle då den inte är optimal för det spann av betesvikter du först ämnade använda den till. 15-40 gr. Finns klart bättre rullar för detta spann. Bla Daiwas SV rullar eller Zillion 1016. Men då den även verkar fungera dåligt med beten upp mot 70 gr så är det något som är galet. 40 gr borde inte vara något problem men 15 gr så finns det klart bättre rullar.

                Jag har flera olika Daiwor, och flera andra rullar av andra fabrikat för den delen, och ingen utmärker sig negativt på det sättet du nämner. Så länge man håller sig inom respektive rulles komfortområde rent viktmässigt (och det är just här som jag anser att du valt fel rulle. ) Visserligen fungerar vissa rullar mindre bra på vissa spön och vice versa men i det stora hela så är skillnaden i kastlängder minimala. Speciellt med de relativt tunga beten du provat med. Bla använder jag precis en sådan rulle som du har problem med. Har dessutom exportversionen av samma rulle. De fungerar så pass bra att jag nästan enbart använder dessa i mitt gäddfiske numera. Med betesvikter upp till 200 gr. Från ca 45-50 gr. Har rätt mycket att jämföra med, från Shimano, Abu. Timmat o otrimmat. Har nog provat det mesta faktiskt och Daiworna fungerar fintfint.

                Vissa varianter av MagForce kan upplevas som lite överbromsade, speciellt i slutet av kasten men det är inget som brukar märkas med beten uppåt 50-70 gr. Med lättare beten kan det dock bli påtagligt. Det har med bromsens egenskaper att göra. Magnetbroms bromsar generellt sätt lika mycket oavsetts spolens rotationshastighet. Jämfört med c broms där bromskraften avtar kvadratiskt med avtagande rotationshastighet. Just Daiwa har kombinerat dessa två bromstyper i MagForce Z och V. Dvs säga att bromskraften avtar snabbt vid minskad rotation på spolen då den rörliga rotorn dras tillbaka från magneten i gaveln när centrifugalkraften avtar. Om något i den rörliga mekanismen i rotorn inte fungerar som den ska så kan det bli för mycket av det goda och med en överbromsade rulle som effekt. Din rulle har MagForce Z. Daiwa kan även designa bromsen olika genom att byta ut fjädrar, ändra storleken på rotorn etc. som sagt så kan vissa rullar kännas överbromsade men det borde inte märkas med beten uppåt 50-70 gr. Det är bla därför som Daiwa oftast använder sig av den vanliga MagForce i rullar för tyngre fiske. Den har en fast rotor = linjär bromskraft. Men det är som redan nämt knappast ett problem med tyngre beten.

                När det gäller spön så var det någon som kommenterade Abu. Jag har ett tjugotal spön från alla möjliga tillverkare och har säkert haft lika många till hemma men sålt av dem. Måste säga att jag inte på något sätt kan säga att fabrikaten påverkar kastegenskaperna. Däremot finns det bättre och sämre spön hos alla tillverkare. Vissa kombinationer av spön, rullar, beten, lina och väder är helt hopplösa medan ett byte av någon av prylarna gör att det fungerar finfint.
                Senast ändrad av Mankan G; 2019-07-12, 15:15.
                "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av beachcast Visa inlägg

                  0.23 grovt för att kasta swimbaits upp till 70g? Ok...


                  Och nej linan är dragen innanför stången
                  "Tanke var att skaffa en till rulle ämnad för klassiskt spinnfiske med drag mellan 15-50g"

                  "Fick tyvärr konstatera att rullen ej fungerade optimalt med beten under 30g"

                  Det var ju uppenbarligen inte 70g du ville kasta från början.

                  Kommentera


                  • #19
                    Vi kan väl lämna lindimension som problem i detta fall och nästan konstatera att det är ngt annat i detta fall?

                    Körde 50lb (S 832) på en Daiwa T3MX sporadiskt nån säsong förr och den kastade ungefär som Curado/Lexa 300 med 40-70g (max på T3:an för mig) TS verkar inte ens vara där i de vikterna... Nu jobbar den rullen fint till borre med lätt spole.

                    Som sagt kolla rotorn direkt efter kast och/eller ett PM till t ex JontaK om han har tid att titta...

                    Har du förresten nån kompis med en spole som passar (finns fler varianter) din Zillion att pröva?

                    Kommentera


                    • #20
                      Nej tyvärr ingen kompis som har en annan Zillion som jag kan byta med.
                      Men lutar mer åt Mankan G:s håll att rulle helt enkelt inte var optimal för det fiske jag hade tänkt, ett felköp helt enkelt.
                      Rullen har fått mer tid här i sommar och presterar väl ok skulle jag säga med beten mellan 30-70g. Något märkligt kan jag ändå tänka då rullen, enligt mig iaf, lyfts fram som en bra rulle för beten från 15g och uppåt. Är iaf tolkningen jag gör från diverse forum med fokus på bassfiske. Men som Mankan G skriver är rullen inte gjord för detta fiske och kommer inte i närheten av vad mina Revos eller Ambassadeur klarar av(trimmat som otrimmat)

                      Så vill inte såga rullen helt ännu men får väl bara erkänna att jag hade misstolkat rullens optimala användningsområde. Men tur då att jag också behövde en rulle till mindre swimbaits

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 249 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 069 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 175 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 667 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 249 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X