Ambassadeur 1600 vs 2500 storlek, - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur 1600 vs 2500 storlek,

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ambassadeur 1600 vs 2500 storlek,

    Sitter och tänkte skaffa mig en DC rulle till borr/gösfisket men sen kom ja att tänka på att Ambassaduer 1600 samt 2500 är lite söta,
    Hur lämpar dom sig till borrefiske out of the box? måste man skaffa en availspole? hur mycket större är 2500 än 1600? skrik om du har en till salu,

  • #2
    Själv använder jag en måttligt trimmad 1500 till lätt abborrfiske på ett 5-15 gramsspö. Och den ganska vältrimmade 25:an i min avatar på ett 15-40 spö. Båda är kanon för sitt ändamål. Den lilla rullen har originalspolen, mellandrevet är lättat, hylsan som håller spoldrevet är ersatt med en liten bit ventilgummi, och så här den en lättare spridare med keramiska knivbult, kolfiberlameller och UT:s keramhybridlager.
    Men skillnaden mot min otrimmade 1500 är på intet sätt avgörande... Mest märks det nog på att den trimmade är otroligt stabil. Inte så att den andra är nervös men en glömd tumbroms efter ett 40-50-meterskast ger högst ett eller två varvs overrun på den trimmade...
    Så visst, jag kan verkligen rekommendera en liten Amba till borrefiske! Å mycket eventuellt kan jag kanske tänka mig att släppa en 1500 i näst intill nyskick eller en hyfsad 25:a med riktigt fina gavlar.
    Skit fiske!
    Gösta

    Edit: Det skiljer 5 mm i bredd på 1500 o 2500.
    Senast ändrad av Gösta; 2019-08-28, 20:48.

    Kommentera


    • #3
      Riktigt bra faktiskt. Har tidigare haft fulltrimmade UT 1500 och 2500. Har nu bara kvar en otrimmad, ganska marginell skillnad faktisk mot de trimmade.
      En lite bortglömd modell är de runda Max rullarna. 1600 och 3600 är faktiskt riktigt bra.
      Det enda man bör tänka på är att lamellerna bör bytas på de äldre rullarna. Lagren dock håller en högre kvalité än de nya så efter en ordentlig rengöring och smörjning är det bara att köra.

      Kommentera


      • #4
        Mörrum SX1600. Fantastiska mästerverk hela serien. Rullporr som även fungerar fint. Med spole från Avail så är dessa bättre på lättare beten än allt annat jag provat. Inkl Aldebaran BFS, CC BFS, Aldebaran MGL etc. Mina egna trimmade Mörrum används med 2-35 gr beten. Parallellt med ovan nämnda Shimanos.

        Dock är de moderna rullar mjukare i gången. Mörrum är inte på något sätt ett tröskverk men en modern rulle är klart mjukare.
        "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
          Mörrum SX1600. Fantastiska mästerverk hela serien. Rullporr som även fungerar fint. Med spole från Avail så är dessa bättre på lättare beten än allt annat jag provat. Inkl Aldebaran BFS, CC BFS, Aldebaran MGL etc. Mina egna trimmade Mörrum används med 2-35 gr beten. Parallellt med ovan nämnda Shimanos.

          Dock är de moderna rullar mjukare i gången. Mörrum är inte på något sätt ett tröskverk men en modern rulle är klart mjukare.
          Du har alldeles rätt. Mörrum sx är fantastiska rullar. En avail spole i den gör större skillnad än vad en UT spole gör i 2500. Har aldrig testat avail i 2500 så det kan jag inte uttala mig om.
          Angående gången. Visst en ny "modern" rulle kanske har en aningen mjukare gång direkt ur kartong.
          Skillnaden är bara att Mörrum och andra lite äldre rullar blir bara bättre med åren. De nya med leksaksdrev känner man ganska snart att den inte är ny längre. Och vill inte ens tänka på hur de blir efter 10-15års fiske.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
            Riktigt bra faktiskt. Har tidigare haft fulltrimmade UT 1500 och 2500. Har nu bara kvar en otrimmad, ganska marginell skillnad faktisk mot de trimmade.
            En lite bortglömd modell är de runda Max rullarna. 1600 och 3600 är faktiskt riktigt bra.
            Det enda man bör tänka på är att lamellerna bör bytas på de äldre rullarna. Lagren dock håller en högre kvalité än de nya så efter en ordentlig rengöring och smörjning är det bara att köra.
            Jag har en SM1600C med uppgraderad broms och lager på ett ML 10-30 spö, otroligt stabil, backslag är ytterst sällsynta, kastar riktigt bra från ca 12gr till 40gr med originalspolen. Jag använder den till spinnare, skedar och välkastande wobbler typ Rapala countdown 9 och 11cm. Det är de svarta kastvikterna i den original, jag har tagit bort den ena av dem. Sett på amerikanska forum att de kör med de blå vikterna i de gamla Max rullarna. Kanske ska prova det eller att ta bort kastvikterna helt. Skulle vara fint att kunna få bra snurr på grejerna från ca 8gr men då kanske man måste byta spole. Ligger jättefint i handen och supermjuk gång! Jag fyndade den begagnad för 250 spänn har jag har för mig så tidigare ägare har slitit in den perfekt. Spöt den sitter på har jag betalat 0kr för så inkl carbontex och lager jag gett 400kr ungefär för en favoritkombo på borre.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
              Själv använder jag en måttligt trimmad 1500 till lätt abborrfiske på ett 5-15 gramsspö. Och den ganska vältrimmade 25:an i min avatar på ett 15-40 spö. Båda är kanon för sitt ändamål. Den lilla rullen har originalspolen, mellandrevet är lättat, hylsan som håller spoldrevet är ersatt med en liten bit ventilgummi, och så här den en lättare spridare med keramiska knivbult, kolfiberlameller och UT:s keramhybridlager.
              Men skillnaden mot min otrimmade 1500 är på intet sätt avgörande... Mest märks det nog på att den trimmade är otroligt stabil. Inte så att den andra är nervös men en glömd tumbroms efter ett 40-50-meterskast ger högst ett eller två varvs overrun på den trimmade...
              Så visst, jag kan verkligen rekommendera en liten Amba till borrefiske! Å mycket eventuellt kan jag kanske tänka mig att släppa en 1500 i näst intill nyskick eller en hyfsad 25:a med riktigt fina gavlar.
              Skit fiske!
              Gösta

              Edit: Det skiljer 5 mm i bredd på 1500 o 2500.
              Tjena Gösta. Tänkte höra med dig om du har bilder på hur modifikationen med ventilgummit ser ut. Har hört detta tidigare men har inte riktigt förstått hur man ska göra så några bilder hade varit kanon.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
                Tjena Gösta. Tänkte höra med dig om du har bilder på hur modifikationen med ventilgummit ser ut. Har hört detta tidigare men har inte riktigt förstått hur man ska göra så några bilder hade varit kanon.
                Det var längesedan Gösta var inloggad.

                Jag har byggt ganska många 1500/2500C genom åren, har använt olika former av stopp till drevet men har bara bild på ena lösningen:
                Click image for larger version

Name:	25Spoldrev01b.jpg
Views:	259
Size:	55,0 KB
ID:	2618392
                Här är drevet stoppat med en bit japansk krympslang av hårdare slag.
                Observera att bilden är tagen under utprovning, kapade slangbiten till ungefär halva längden innan rullen monterades.

                Har för mig att det här är spolen från en 2501 jag byggde som blev riktigt bra.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                  Det var längesedan Gösta var inloggad.

                  Jag har byggt ganska många 1500/2500C genom åren, har använt olika former av stopp till drevet men har bara bild på ena lösningen:
                  Click image for larger version

Name:	25Spoldrev01b.jpg
Views:	259
Size:	55,0 KB
ID:	2618392
                  Här är drevet stoppat med en bit japansk krympslang av hårdare slag.
                  Observera att bilden är tagen under utprovning, kapade slangbiten till ungefär halva längden innan rullen monterades.

                  Har för mig att det här är spolen från en 2501 jag byggde som blev riktigt bra.
                  Vad är vinsten/poängen med den modden?

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg
                    Vad är vinsten/poängen med den modden?
                    Slipper rassel samt det är enklare att plocka isär/ihop rullen vid service är vad mina personliga betraktelser säger mig.
                    Om det finns prestandamässiga fördelar har jag ingen aning om, det får de som är förtjusta i rullarna dividera om.

                    Brasklappen är att jag nämligen inte tycker särskilt mycket om 2500C men precis som de flesta andra rullar har några hamnat här hemma i delar genom åren...

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 252 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 069 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 188 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 667 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 251 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X