Utväxling - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utväxling

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Utväxling

    Nu kan man köpa en Revo Rocket med utväxling 10:1. Den har 10 kullager. OMG.

    Jag väntar med att slå till för snart kommer det en Super Rocket med utväxling 20:1 och 20 kullager. Har jag tur får jag en vev med slaglängd 20 cm, för det behöver jag när jag skall vinscha upp båten på trailern med fiskerullen, eller när jag skall ut och fiska säl.

    Seriöst, -vad är det som pågår? Jag har fiskat i min filterbubbla och har helt missat de teknologiska framsteg som kännetecknar det moderna fisket. Jag är i starkt behov av en uppdatering.

    -Hur använder ni dessa högutväxlade fiskerullar?

  • #2
    Kika på bassfisket där det finns olika tekniker. Vanligt är att kasta in i växterna och betet fiskas bara på droppet för att sedan snabbt som attans vevas in för nytt kast.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
      Kika på bassfisket där det finns olika tekniker. Vanligt är att kasta in i växterna och betet fiskas bara på droppet för att sedan snabbt som attans vevas in för nytt kast.
      Tack Harlequin,
      Jo, jag är medveten om flipping och pitching och att man skall ha bråttom när man kastar för att maximera antal nedslag där Bassen kan tänkas stå på lur.

      -Fiskar du mycket Bass? Jag får mest Gädda, Gös och Abborre och någon Öring ibland.

      Jag tänker att om jag skulle få för mig att åka till USA och fiska Bass, skulle jag nog köpa en rulle over there med en liten dekal Moe's Tackle eller nåt som suvenir.

      Av Napp & Nytt att döma tror jag hela Sverige håller på att omskola sig till Bass fiskare. ABU försökte med det på 80-talet också, men det fanns ingen Bass i Sverige då heller.

      Jag är inte helt säker på att Abborren uppträder som Bassen...-Gör den det, tycker du?

      Eller är det så enkelt att fler av oss företar fiskeresor till exotiska platser? I redskapshandeln på Södermalm börjar det nu dyka upp groteskt stora gummibeten för diverse oceanlevande tropiska arter...

      Kommentera


      • #4
        Någon som har retat upp sig??

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av mdb1 Visa inlägg
          Någon som har retat upp sig??
          Jag är lugn som en gammelgädda, rör inte en fena på något snabbare än 3,6:1 (jag ljög lite lite där, men det lät bra så jag låter det stå så)

          Man fiskar ju så klart med vad man vill och jag vet att det finns mer än en metod, men jag är på riktigt nyfiken! Man vill ju inte missa något som har revolutionerat sportfisket medan jag varit ute i båten och nött.

          Kommentera


          • #6
            Klart att ganska få av oss behöver eller vill ha 10:1 utväxling... det är på modet just nu. De flesta av ABUs LP rullar är sannolikt primärt framtagna för bassfiske och där kan det finnas en nisch som önskar det och då rullen finns så kan man förstå att ABU försöker sälja dem på alla möjliga marknader även om få av oss här "behöver" dem.

            Likadant är det med många ABU-spön, de är gjorda primärt för bassfiske i t ex USA och Japan, men några få modeller, ibland ngt omarbetade, dyker sedan upp här i Sverige.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Gösalf Visa inlägg
              Hur använder ni dessa högutväxlade fiskerullar?
              Det gör jag inte... =)

              Jag är gammal och fiskar långsamt så jag klarar mig med gamla prylar med en utväxling som fungerade förr... fast då föredrar jag ju rundgavlad rullar med ganska stor diameter på spolen... Jag har en revo beast med högre utväxling men den lilla diametern på spolen gör väl att jag får in ungefär lika många centimeter lina per vevvarv oavsett rulle.

              För dom som tävlar på väldigt hög nivå finns nog behovet eftersom dom till stor del lever på reklampengarna och det måste alltid finnas nya produkter att sälja till oss lättlurade amatörer =)

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                Klart att ganska få av oss behöver eller vill ha 10:1 utväxling... det är på modet just nu. De flesta av ABUs LP rullar är sannolikt primärt framtagna för bassfiske och där kan det finnas en nisch som önskar det och då rullen finns så kan man förstå att ABU försöker sälja dem på alla möjliga marknader även om få av oss här "behöver" dem.

                Likadant är det med många ABU-spön, de är gjorda primärt för bassfiske i t ex USA och Japan, men några få modeller, ibland ngt omarbetade, dyker sedan upp här i Sverige.
                Tack anteman, bra, då kan jag somna om.
                Jag kanske bryr mig lite för mycket om ABU i Svängsta. Jag tänker göra en pilgrimsresa till Mörrumsån och gå på ABU museet och minnas hur bekymmersfritt det var att fiska en gång i tiden. ABU for Life.

                Tips: släng på en 35 mm enkelvev på en klassisk 5,3:1 rulle och få en ergonomiskt välbalanserad rulle med lite högre inspinningshastighet när fisken är på det humöret.

                Kommentera


                • #9
                  Jag vill också göra den där pilgrimsresan med muséet som slutmål... vad sägs om ett gemensamt besöksdatum för alla på forumet som gillar nostalgi och robusta finmekanikprylar?

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

                    Det gör jag inte... =)

                    Jag är gammal och fiskar långsamt så jag klarar mig med gamla prylar med en utväxling som fungerade förr... fast då föredrar jag ju rundgavlad rullar med ganska stor diameter på spolen... Jag har en revo beast med högre utväxling men den lilla diametern på spolen gör väl att jag får in ungefär lika många centimeter lina per vevvarv oavsett rulle.

                    För dom som tävlar på väldigt hög nivå finns nog behovet eftersom dom till stor del lever på reklampengarna och det måste alltid finnas nya produkter att sälja till oss lättlurade amatörer =)
                    Tack Xerup,

                    Du tar upp en viktig faktor; spolens diameter har ju betydelse för hur mycket lina man tar hem på ett varv. Jag har varit lite sugen på en 2500C men blivit avrådd för att den är för långsam pga den lilla spolen....
                    -Är det kanske så att dessa LP-rullar med extrem utväxling har mycket liten spole? Då blir ju profilen också lägre och spolens tröghetsmoment lägre, vilket så klart kan vara attraktivt....

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 252 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 069 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 189 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 676 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 262 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X