Daiwa Millionare Blue Bay Backer 200 vs Bay Casting Special 103. Hur olika är de? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Millionare Blue Bay Backer 200 vs Bay Casting Special 103. Hur olika är de?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Daiwa Millionare Blue Bay Backer 200 vs Bay Casting Special 103. Hur olika är de?

    Hej på er och gott nytt år.

    Jag har blivit sugen på rullporr igen. Daiwas specialare ur Millionareserien. De blå varianterna Daiwa Millionare Blue Bay Backer 200 eller Bay Casting Special 103. Hur olika är de? Menar inte tekniskt för det har jag räknat ut, tror jag. Hur olika är de att använda? Jag vill inte ha en instabil rulle såsom HLC rullarna men den måste fortfarande kasta hyfsat långt. Jag hade tidigare en CV-Z 105 som fungerade finfint och om jag inte fått allt om bakfoten så är B Casting 103 snarlik CV-Z 105 medan BB 200 är fundamentalt annorlunda.

    Jag vet att de är i olika storlek, 200 resp 103 men utöver detta?. BB 200 har synkad linspridare och c broms medan B Casting 103 har MagForce Z? Och osynkad linspridare har jag fått för mig. Har tänkt att använda rullen till lättspinn och mest efter gädda. Kanske 30-80 gr beten. Vilken är att föredra?
    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

  • #2
    Tycker 200 verkar intressant. Hade en black sheeap förr, o vanliga casting bromsen funkade helt ok..

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
      Hej på er och gott nytt år.

      Jag har blivit sugen på rullporr igen. Daiwas specialare ur Millionareserien. De blå varianterna Daiwa Millionare Blue Bay Backer 200 eller Bay Casting Special 103. Hur olika är de? Menar inte tekniskt för det har jag räknat ut, tror jag. Hur olika är de att använda? Jag vill inte ha en instabil rulle såsom HLC rullarna men den måste fortfarande kasta hyfsat långt. Jag hade tidigare en CV-Z 105 som fungerade finfint och om jag inte fått allt om bakfoten så är B Casting 103 snarlik CV-Z 105 medan BB 200 är fundamentalt annorlunda.

      Jag vet att de är i olika storlek, 200 resp 103 men utöver detta?. BB 200 har synkad linspridare och c broms medan B Casting 103 har MagForce Z? Och osynkad linspridare har jag fått för mig. Har tänkt att använda rullen till lättspinn och mest efter gädda. Kanske 30-80 gr beten. Vilken är att föredra?
      Baycasting 103 är min absoluta favorit rulle. Grymt stabil och kastar riktigt bra.
      200 BB har en kompis. Som du säger, helt annorlunda rulle. Vill minnas att den kastar riktigt bra, kom dock inte ihåg om den var nervös eller inte.

      Kommentera


      • #4
        Ska alla beten väga över 30 gram och så tungt som 80, Blue Backer.
        Majoriteten under 50 gram och en del betydligt lättare, Bay Casting.

        Två rullar Daiwa tillverkade för vitt skilda syften skulle jag tro.
        Bara en sådan sak att 200BB har sin kapacitet skriven i PE med PE2 (cirka 0.23-0.24mm/200 meter) som grövst på kartongen och Bay Castings kapacitet nämns
        i relativt grov nylon (0.32mm 90 meter som grövst).
        6.3/74cm mot 5.8/61cm samt 325 gram mot 245 gram sätter ju också rullarna i helt olika klasser.
        Bästa är väl att välja den som storleksmässigt och utväxlingsmässigt passar spöt rullen ska sitta på.

        Jag tycker Centriflex är helt värdelös jämförd med Magforce V men visst kastar 200BB långt med rätt beten och under rätt förutsättningar.
        Nu har jag fövisso SV-spole i min nuvarande Bay Casting då den används till lätta beten men jag tycker att vissas (däremot till en början även min egen) åsikt att Bay Castings GIGAS-spole inte fungerar under 15-20 gram är en sanning med modifikation.
        Den kastar 10-15 lika bra som många andra rullar...

        För mig är BC en bassrulle och 200BB en havsrulle, oavsett vad som står på låda/gavel.

        Kommentera


        • #5
          Låter som om det får bli den mindre av de två. Jag har för vana att använda relativt lätta och små rullar i mitt fiske. 0.32 mm/90 m nylon räcker och blir över för mig i det fiske jag ämnar använda rullen till. Även om jag knappast räknar med att få på 0.32 flätlina i samma mängd så lär det räcka. Jag använder ju bla Zillion TWS i mitt gäddfiske och de har bara en aning större linkapacitet. Gissar att det knappast är något problem med hållbarheten så. Fick för mig att även Bay Casting fanns i en 200 variant men där bedrog jag mig tydligen. Betesvikterna den mest är tänkt att användas till är typ Johnny Wobbler och Jr varianterna av pigshad och McRubber och ner mot Berkley Juke på 37 gr eller något sådant.
          "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

          Kommentera


          • #6
            Det är ju alltid intressant att diskutera de runda rullarna från Daiwas guldålder, tiden innan krafs som SV, TWS och Magsealed gjorde entré.

            Nej, Bay Casting finns inte i 2XX-storlek, närmast ligger då Millionaire SW203 vilken jag har för mig är den enda 2XX-storleken för japanska marknaden med externt justerbar magnetbroms. Luna-varianter finns naturligtvis också, men vem vill ha skruvar i vevgaveln?
            CV-Z Club-M kom mig veterligen aldrig i 2XX-storlekar och magnetgaveln med justering vilken såldes som tillbehör till CV-Z fanns nog inte heller till större rullar än 103.
            Blue Backer finns i 100-storlek men heter då inte Blue Backer utan Bay Area Special 100 men de är inte identiska.


            Hållbarhetsaspekten i relation till storlek/linkapacitet/vikt kanske är det mest intressanta för mig, lite samma sak gällande många andra modeller (som Conquest exempelvis).
            Jag skulle gissa att 103'orna håller i princip lika bra rent strukturellt (stativ, gavlar). Däremot bör vissa komponenter vara något klenare hos BC jämfört med BB.
            Styrstiftet som håller icke vevgavel på plats är en sådan komponent, spolen en annan. Envägslagren är särskilt uppseendeväckande då lagren i 100 Bay Area, 103 Bay Casting och 200 Blue Backer alla har separata artikelnummer.
            Där finns alltså någon form av skillnad, tror Bay Castings envägslager är byggt mer för jämn gång och minimalt glapp än ultimat hållbarhet. Minns inte exakt hur de ser ut då jag inte rotat i modellerna på något år.
            Daiwa har ju ett något svajigt rykte gällande just envägslagren i Lunorna, jag väljer dock att tro eventuella problem handlar mer om gäddpojkars behandlande av rullarna än kvalitetsproblem då jag själv ägt, servat och importerat en uppsjö (50 eller något liknande) Millionaire-varianter och aldrig upplevt problem med mina egna eller andras vettigt skötta exemplar.


            Click image for larger version

Name:	JämförMillionaire01a.jpg
Views:	540
Size:	2,16 MB
ID:	2531266
            Synkade spridaren och Centriflex istället för Magforce Z tvingar ju fram en annan konstruktion på stativet, jag tror Daiwa passat på att bygga 200BB riktigt rejäl på grund av det tilltänkta användningsområdet.

            Click image for larger version

Name:	JämförMillionaire01d.jpg
Views:	448
Size:	1,09 MB
ID:	2531268
            Icke vevgavlarna skiljer sig mycket också, även "bortom" kastbromsarna. 200BB är lite grövre rakt igenom.
            Inga pluspoäng för den svajiga centrifugalbromsbanan a la Korea-ABU.


            Click image for larger version

Name:	200BBklar01b.jpg
Views:	437
Size:	734,9 KB
ID:	2531269
            För den som plastbantar är modellerna helt okej.


            Click image for larger version

Name:	200BB03b.jpg
Views:	553
Size:	1,16 MB
ID:	2531265
            200BB's icke vevsida är minst sagt maffig, få rullar i den här storleken som har så rejält gods.
            Det är dock mest av akademiskt intresse då trötta gäddor knappast sliter sönder några frästa aluminiumstativ.


            Click image for larger version

Name:	200BBklar01a.jpg
Views:	487
Size:	432,8 KB
ID:	2531267
            Den förlängda spolaxeln hos 200BB gör nog ingen större skillnad då upphängningsytorna knappast skiljer sig mot dito i BC.
            Tung spole däremot.


            När det kommer till trådstartens val hade jag inte valt någon av modellerna i fråga.
            Jag hade istället jagat en SW203. Gillar personligen 203an till denna typen av fiske även om skruvarna i gaveln är hemska att skåda.
            Samtidigt förblir min åsikt färgad då jag tycker Millionaire Bay Casting Special tillsammans med likvärdiga Millionairer, gamla Conquest samt gamla Daiwa Zillion är den bästa rullen som någonsin tillverkats men i den värderingen ligger så otroligt mycket mer än hur modellen funkar till medellätt gäddfiske.
            För mig märks det att BB troligtvis byggts för ett smalt tillämpningsområde medan BC helt klart är en bättre generalist, ja, en av de allra bästa för oss som gillar små runda.

            Kommentera


            • #7
              Haha. Det är inte svårare än att jag har fallit för konstruktionen och den blå färgen. Den första delen ansvarar nog du JontaK för . Den andra delen står jag själv för. Tycker de är ursnygga i sin blå kostym. Därför faller CV-Z och andra varianter. Möjligen en röd rulle eller en av de mångfärgade. Har egentligen rullar så att det blir över men det är alltid kul med rullporr
              "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

              Kommentera


              • #8
                Visst är de blå rullarna tjusiga!
                Särskilt Bay Casting i bra skick med sina kontraster. Värt att tänka på är att eloxeringen bleks ganska tydligt på dessa.
                Jag hade tidigare en Bay Casting i bra bruksskick som såldes till förmån för en i nyskick. Bilderna visade ingen större skillnad i färg men när jag fick
                hem det finare exemplaren var skillnaden som natt och dag!

                Tyvärr drabbas även den flerfärgade, tillika ytterligare en av mina favoriter, Millionaire M-ITO hårt av solblekning.
                En sådan i nyskick är en fröjd att skåda!

                Dumt nog har jag på senare tid fått en fäbless för den rödsvarta, dels då i 103-storlek men en 203 vore sannerligen heller inte dum.

                Click image for larger version

Name:	Görafärdigtrullar01c.jpg
Views:	403
Size:	379,2 KB
ID:	2531455
                Helt original förutom Daiwas korkknoppar, helt oemotståndlig!

                Click image for larger version

Name:	103SWdelar01c.jpg
Views:	396
Size:	742,4 KB
ID:	2531458

                Click image for larger version

Name:	103SWdelar01e.jpg
Views:	375
Size:	645,2 KB
ID:	2531456

                Click image for larger version

Name:	103SWdelar01d.jpg
Views:	379
Size:	400,1 KB
ID:	2531457

                Är inte förtjust i rött annars men den här lille är bara så tjusig.
                Tog hem det här exemplaret till engqvist här på forumet, ångrar gruvligt att jag inte la mina egna rabarber på den!

                Kommentera


                • #9
                  Jag kan dessvärre inte göra något halvdant så det blev två rullar istället för en.
                  En blå skönhet i form av en Bay Casting Special 103 och en Millionaire CV-Z 205. Urtjusiga bägge två. Den sistnämnda kunde jag inte låta bli att köpa då jag ”sprang” på ett kap på eBay. Gissar att säljaren missat att lägga in ett minimipris för ”köp nu” funktionen. En rulle i nästan nyskick för en spottstyver. Nästan så att jag skäms men men. En fin rulle som numera är i min ägo. Ska bli kul att testa dem.

                  Jonta K: du nämner att det gick att beställa en uppgradering av vissa rullar där man byter ut gaveln mot en som tillåter extern justering av kastbromsen. Fanns det en sådan till CV-Z? Och i så fall var hittar men en sådan? Har letat som en tok på diverse forum utan att hitta något.
                  "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                  Kommentera


                  • #10
                    God kväll, vilken Millionaire ska man kika på om man skall ha den till havsöringfisket? Kastvikter mellan 15-30 gram. Har ett spö(Reliant searun) med klassiskt utseende och korkhandtag som jag tror en Millionaire skulle sitta fint på.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 277 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 118 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 271 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 952 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 349 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X