Ambassadeur Revo MGXtreme Gen1. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur Revo MGXtreme Gen1.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ambassadeur Revo MGXtreme Gen1.

    Någon här som fiskar med en Ambassadeur Revo MGXtreme Gen1 och kan skriva lite kring bu eller bä om första modellen?

  • #2
    Har inte ägt MGXtreme men har ganska mycket skruv- och fisketid med modellen ändå.

    Fördelarna som jag ser det är den mycket låga vikten och gången om/när rullen är i bra skick.
    Nackdelar är dels sedvanliga Revo Gen3-grejor som trög frikoppling och skav på stativet.
    Modellspecifika nackdelar tycker jag är att den inte kastar så hemskt bra med riktigt lätta beten trots att den ska vara något av en BFS-rulle om jag förstår det rätt.
    Har använt både kullager och spolar från MGXtreme i vanliga MGX och tycker inte dessa gör så hemskt stor skillnad. Tvärtom tycker jag vanliga MGX fungerar minst lika bra till allt fiske med beten från cirka 7-8 gram och uppåt.
    Anser därför personligen att MGX är en bättre rulle, känns lite mer rejäl utan att varken bli tung eller klumpig, drabbas dock även den av Revo-specifika problem.

    Kommentera


    • #3
      ABUs topprullar i denna generation lider av ett vanligt tankefel från tillverkaren. De har i grunden riktigt lätta spolar men då de tar så ihemuligt med lina så blir spolarna relativt tunga trots deras lätta spolar. Vem har nytta av 150 m 0.14 mm Berkley Fireline som går på en MGX och MGXtreme? En dryg tredjedel räcker gott o väl till det fiske ABU påstår att rullarna är skapade för. En äkta BFS rulle från Shimano eller Dawia eller en ABU MGXtrem med trimspolar och grunda sådana från tex Avail så blommar dessa ut ordentligt. Ämnar du använda rullarna med mer normala betesvikter så fungerar de finfint. Förutom de reservationer som JontaK redan har påtalat.

      Verkar vara rätt stor spridning på ev problem med gen 3 från Abu. Jag har eller har haft 5 st. Alla med noll problem av den typen som JontaK påtalat. Däremot har jag precis som honom stött på rullar med dessa problem när jag servat rullar åt andra. Mina har varit 2 st BlackMax. En Premiere, en MGX och en MGXtreme. Black Max var dessutom den rulle som jag har använt som gått mjukast av alla. Att veva som i smör är en underdrift. Tom mjukare än den Calcutta Conquest med microdrev jag hade hade en tid.
      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

      Kommentera


      • #4
        På vilka modeller av revo sitter det magnet respektive centrifugalbroms? Är det samma spolar men olika plattor på spolens sida med slät sida respektive sida med bromsklossar eller är spolarna helt olika mellan modellerna?

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
          Verkar vara rätt stor spridning på ev problem med gen 3 från Abu. Jag har eller har haft 5 st. Alla med noll problem av den typen som JontaK påtalat.
          Spridning är möjligt men det är nog en större risk att den som sett insidan på 5-10 Revo av äldre generation rent slumpmässigt stött på ovanligt bra exemplar.
          Av ett underlag på absolut minimum 50 (skulle kunna gissa på minst 100 men har tappat räkningen) exemplar har åtminstone 75% haft skav på stativet under frikopplingsknappen eller på stativets vevgavel som bilderna på MGX-stativet visar. Däremot är det vanligt att folk inte river frikopplingen vid service, alternativt inte rengör stativet mer än avtorkning, då syns inte skavet särskilt tydligt och kan säkert missas.
          Detta gäller även välskötta exemplar och det dök upp även hos unga rullar.
          Gäller i princip alla Revo-modeller från trådens MGXtreme till Toro NaCl.

          Click image for larger version

Name:	MGX1801c.jpg
Views:	466
Size:	489,4 KB
ID:	2534902

          Click image for larger version

Name:	MGX1801b.jpg
Views:	424
Size:	508,1 KB
ID:	2534903

          Kommentera


          • #6
            frikopplingsproblematiken på gamla revoserien är inte direkt nyheter eller undantag. Jag har inte haft isär en enda gammal revo som ser bra ut. alla har haft skav, bara olika mycket.

            Vad gäller rullen i fråga så har jag inte fiskat MGXtreme, men jag har och fiskar en MGX, som har 5+ år på nacken nu och fiskas flitigt. Det vanliga problemet finns, men eftersom jag håller efter rullen rätt bra lär den leva 5 år till.....
            Det positiva med en MGX, som ändå till stor del är nästan samma rulle som en MGXtreme är att den vevar mycket mjukt och skönt, bra broms och lätt och behaglig. Har den till vertikalfiske där jag inte ser någon annan rulle jag hellre haft.

            Till bu kan man ju säga att magtrax är inte nån höjdare. Kastegenskaperna är rätt kassa, om jag skall vara ärlig, även en gammal Daiwa Tatula 100 (alltså första modellen med standardspole) kastar cirklar runt en MGX, men till vertikalfiske är den super... så beroende på syfte kan rullen vara kanon eller fiasko. Vanligt spinnfiske 7-30gr så kör jag hellre en tatula 100, som är betydligt billigare. Å ska vi på lätta beten sätter jag alla mina rullar på att en tatula 103SV vinner alla dagar i veckan mot en mgxtreme, även den rullen billigare. Dock är ju rullen extremt lätt, å är det det man vill åt så är det rätt rulle!
            http://mortasfiske.blogspot.com

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
              Spridning är möjligt men det är nog en större risk att den som sett insidan på 5-10 Revo av äldre generation rent slumpmässigt stött på ovanligt bra exemplar.
              Av ett underlag på absolut minimum 50 (skulle kunna gissa på minst 100 men har tappat räkningen) exemplar har åtminstone 75% haft skav på stativet under frikopplingsknappen eller på stativets vevgavel som bilderna på MGX-stativet visar. Däremot är det vanligt att folk inte river frikopplingen vid service, alternativt inte rengör stativet mer än avtorkning, då syns inte skavet särskilt tydligt och kan säkert missas.
              Detta gäller även välskötta exemplar och det dök upp även hos unga rullar.
              Gäller i princip alla Revo-modeller från trådens MGXtreme till Toro NaCl.
              Helt överens med dig på denna punkt....
              "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Morta Visa inlägg
                frikopplingsproblematiken på gamla revoserien är inte direkt nyheter eller undantag. Jag har inte haft isär en enda gammal revo som ser bra ut. alla har haft skav, bara olika mycket.

                Vad gäller rullen i fråga så har jag inte fiskat MGXtreme, men jag har och fiskar en MGX, som har 5+ år på nacken nu och fiskas flitigt. Det vanliga problemet finns, men eftersom jag håller efter rullen rätt bra lär den leva 5 år till.....
                Det positiva med en MGX, som ändå till stor del är nästan samma rulle som en MGXtreme är att den vevar mycket mjukt och skönt, bra broms och lätt och behaglig. Har den till vertikalfiske där jag inte ser någon annan rulle jag hellre haft.

                Till bu kan man ju säga att magtrax är inte nån höjdare. Kastegenskaperna är rätt kassa, om jag skall vara ärlig, även en gammal Daiwa Tatula 100 (alltså första modellen med standardspole) kastar cirklar runt en MGX, men till vertikalfiske är den super... så beroende på syfte kan rullen vara kanon eller fiasko. Vanligt spinnfiske 7-30gr så kör jag hellre en tatula 100, som är betydligt billigare. Å ska vi på lätta beten sätter jag alla mina rullar på att en tatula 103SV vinner alla dagar i veckan mot en mgxtreme, även den rullen billigare. Dock är ju rullen extremt lätt, å är det det man vill åt så är det rätt rulle!
                Inte har väl MGX magtrax ? Mig veterligen sitter det en c broms med 4 bromsarmar i MGX av den första generationen. Dvs ABUs IVCB 4.
                "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                Kommentera


                • #9
                  Stämmer att MGX från Revo-seriens tredje generation har IVCB-4, ett bromssystem jag tycker fungerar bra även om vredet har en tendens att gå trögt.
                  Tvärtom vad Morta skriver tycker jag MGX'ens kastegenskaper är helt okej.
                  På intet sätt bäst i världen men den kastar lätta beten hyfsat och relativt långt med lite tyngre. Det är dock min spontana känsla, vilken man inte bör lita blint på.

                  Det trillar in en och annan MGX här då och då, nästa exemplar ska jag ta ut på gräsmattan, testkasta och mäta upp.
                  Ska ändå börja en ny mätserie till våren med ett par olika betesvikter, vore hemskt kul att ha med minst ett par äldre Revo.

                  Kommentera


                  • #10
                    Kan vara så mitt minne sviker och blandat ihop med andra rullar... Har en Revo X som jag har till vertikalfiske med,(gäddvertikal) så antar att den har magtrax.

                    Däremot så är jag säker på mitt minne att jag anser att MGX kastar allmänt dåligt. Om man jämför med vissa andra rullar. Kastlängden kanske inte är mycket sämre, men rullen har upplevts av mig som ostabil, skatbon undanbedes för mig. Det håller jag fast vid. Var därför rullen blev dedikerad till vertikalfiske istället för lättare spinn som var tanken då jag köpte den en gång.

                    Hursom, jättenöjd med rullen till vertikalfiske, bra jämn broms, mjuk och skön att veva med och superlätt och ligger bra i min hand.
                    ..och håller fast vid min åsikt att den kastar sämre än mycket annat på marknaden.
                    http://mortasfiske.blogspot.com

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 286 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 134 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 276 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    89 081 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 362 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X