Ville ha en rund mag rulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ville ha en rund mag rulle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ville ha en rund mag rulle

    Jag fiskar numera från land och vill kasta även tyngre beten och bombarda med precision. Det senare utesluter haspel och tyngre beten vill gärna ha kraftigare linor och hållbar rulle. Har blivit av med mycket pengar på linbrott.
    Jag spanade efter en magrulle med bra hantering, även under kastet, en 6600 c5 mag stack iväg för mer än jag räknat med på Tradera så nästa gång var jag beredd. Skall bli spännande att testa när vädret tillåter och havsöringen blir lovlig i Skåne.

  • #2
    Jag köpte två magnetbromsar till ambassadeur på Tradera nyligen och de är riktigt trevliga. Fungerar hur bra som helst.

    Kommentera


    • #3
      C5an kommer göra sig bra i rollen, tycker ABUs Magtrax fungerar väl till den typen av fiske.
      Men sexstift i C5, trodde alla dessa hade tvåstift.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
        C5an kommer göra sig bra i rollen, tycker ABUs Magtrax fungerar väl till den typen av fiske.
        Men sexstift i C5, trodde alla dessa hade tvåstift.
        Det är en Mag-X, lite moderniserad C5. Jag har en gammal 6600 C5 Mag och den är det 2-stift i.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg
          Det är en Mag-X, lite moderniserad C5. Jag har en gammal 6600 C5 Mag och den är det 2-stift i.
          Så går det när man lever i det förgångna antar jag...
          Det var väl vanliga C5 som levererades utan centrifugalbromsvikter monterade på grund av någon dispyt med annan tillverkare?

          Kanske inte dumt med sexstiftets flexibilitet ihop med Magtrax. Jag har byggt om några äldre rullar med skjutreglage för knarr i icke vevgavel, där passar magnetreglaget perfekt. Har då främst använt antingen tvåstift vävbakelit, "Rocket-broms", eller de lättaste två plastvikterna vilket har funkat väldigt bra ihop med magneterna.
          Kan tänka mig en rätt inställd sexstift kan lira riktigt bra!

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Söndagsfiskaren Visa inlägg
            Jag fiskar numera från land och vill kasta även tyngre beten och bombarda med precision. Det senare utesluter haspel och tyngre beten vill gärna ha kraftigare linor och hållbar rulle. Har blivit av med mycket pengar på linbrott.
            Jag spanade efter en magrulle med bra hantering, även under kastet, en 6600 c5 mag stack iväg för mer än jag räknat med på Tradera så nästa gång var jag beredd. Skall bli spännande att testa när vädret tillåter och havsöringen blir lovlig i Skåne.
            Du kan få testa några av mina CT Mag modeller om vi skulle vara på samma plats i skåne och fiska någon gång, du kastar lite längre med dom en rullar med linspridare
            Senast ändrad av jorgen.mansson; 2020-12-03, 19:47.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg

              Du kan få testa några av mina CT Mag modeller om vi skulle vara på samma plats i skåne och fiska någon gång, du kastar lite längre med dom en rullar med linspridare
              Tack! Men jag förstör fingrarna om jag skall sprida linan manuellt. Speciellt när vattnet är fyra grader.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                C5an kommer göra sig bra i rollen, tycker ABUs Magtrax fungerar väl till den typen av fiske.
                Men sexstift i C5, trodde alla dessa hade tvåstift.
                En annan intressant sak är att skruven satt i två kullager, kan inte se detta på schemat för en 16 00 som rullfoten är märkt med.
                Kanske uppgradering av tidigare ägare.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
                  Jag köpte två magnetbromsar till ambassadeur på Tradera nyligen och de är riktigt trevliga. Fungerar hur bra som helst.
                  Har du byggt om eller är det en platta med magneter som man skruvar av gaveln för att justera? Jag har en av de senare, en Avail. Som du säger är den utmärkt men fungerar bäst om man fiskar med ett bete hela tiden. Så jag har den till bottenmete, kastar ut en 100-grammare med tackel.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Söndagsfiskaren Visa inlägg

                    En annan intressant sak är att skruven satt i två kullager, kan inte se detta på schemat för en 16 00 som rullfoten är märkt med.
                    Kanske uppgradering av tidigare ägare.
                    C5 heter just C5 för att den har två extra kullager, båda ändarna av skruven, till skillnad från en 6500 C3 t ex som har bara (3 lager) spollager och IAR lagret.
                    Däremot är det intressant på din rulle att du har lager i mellandrevet och det har inte C5 original , i alla fall inte min C5 Mag. Kanske är det en av uppgraderingarna de gjorde på Mag-X tillsammans med en modernare spole och 6-stiftare, fast de fortsatte kalla den C5. Eller så är det en mod av tidigare ägare.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 252 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 069 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 189 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 677 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 262 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X