Daiwa årsmodell 2021 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa årsmodell 2021

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Daiwa årsmodell 2021

    Dum fråga, är dessa 100strl samma rulle eller är det någon storleksskillnad?
    Fattar inte riktigt beskrivningarna

  • #2
    PE står för att spolen är gjord för flätlina. Det brukar betyda att spolen är grundare än normalt. Diametern på spolen borde vara densamma, men 103-spolen är djupare.

    Kommentera


    • #3
      Tack, kollar man spec noga är det sämre kapacitet på prorex motför tatula ser jag nu.
      Jag har en Prorex 100sv som jag verkligen tycker om, har 0.13 spiderwire på den, funkar mycket bra.

      Kommentera


      • #4
        Som sagt, spolen skiljer. Ett lager verkar skilja då det är 2st CRBB i Tatula och ett i Prorexen. Vidare så är stjärnbromshjulet i Zaion på tatula och DS5 på prorex.

        Lyckligtvis så är det enda lila på nya prorex spolen, som blir gömd av linan, så man kan sätta den på ett icke-lila spö också.

        Kalla mig tönt, men skulle aldrig köpt gamla prorex-rullen :P
        http://mortasfiske.blogspot.com

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Morta Visa inlägg
          Som sagt, spolen skiljer. Ett lager verkar skilja då det är 2st CRBB i Tatula och ett i Prorexen. Vidare så är stjärnbromshjulet i Zaion på tatula och DS5 på prorex.

          Lyckligtvis så är det enda lila på nya prorex spolen, som blir gömd av linan, så man kan sätta den på ett icke-lila spö också.

          Kalla mig tönt, men skulle aldrig köpt gamla prorex-rullen :P
          Det var gamla Tatula SV TWS som hade Zaion stjärhjul. Nya SV TWS har de dragit ner på stjärnhjulet så att det är detsamma som Prorex.

          Lila är min favoritfärg...särskilt på rullar.

          Kommentera


          • #6
            Halvväntade på nya 2019 (?) Tatula 103:an under 2020 då den förra kom typ 2017 inte så väldigt kompakt eller lätt om än ej fet å tung...

            Sen kom i höstas nya Prorex 100 SV hit med som jag förstår, samma ram/chassi som nya 103 med lite skillnader enl ovan. Tänkte köpa nya Prorex men väl dax så hade bl a nya Zillion SV TW 1000 kommit i Japan så det blev den.



            Skulle nog också överväga nya Alphas SV TW 800 framför nya Tatula/Prorex 103 /100... fast då blir det nog utlandsbeställning om man vill ha den i (v)år... alltså denna
            Click image for larger version  Name:	21alphassvtw_2.jpeg Views:	0 Size:	39,4 KB ID:	2571456

            Senast ändrad av anteman; 2021-02-12, 19:25.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Halvväntade på nya 2019 (?) Tatula 103:an under 2020 då den förra kom typ 2017 inte så väldigt kompakt eller lätt om än ej fet å tung...

              Sen kom i höstas nya Prorex 100 SV hit med som jag förstår, samma ram/chassi som nya 103 med lite skillnader enl ovan. Tänkte köpa nya Prorex men väl dax så hade bl a nya Zillion SV TW 1000 kommit i Japan så det blev den.



              Skulle nog också överväga nya Alphas SV TW 800 framför nya Tatula/Prorex 103 /100... fast då blir det nog utlandsbeställning om man vill ha den i (v)år... alltså denna
              Click image for larger version Name:	21alphassvtw_2.jpeg Views:	0 Size:	39,4 KB ID:	2571456
              Nya Alpahs SV TW verkar fenomenal. Den kostar enbart 28000 JPY på de flesta ställen, vilket är ett ruggit bra pris för en sådan välbyggd rulle.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av MFEGFT
                Alla rullfreaks på FS. Vad är då skillnaden på
                20 Tatula 103 sv tw jdm, som marknadsförs in Sweden.
                Gentemot ”19/20/21” Tatula modeller som marknadsförs i staterna?
                https://www.tacklewarehouse.com/Daiw...page-TSVW.html
                Jaa... frågan är om det finns ngt större skillnad, båda är 103:or och de verkar ha samma djup på spolen av bilder att döma... men vet inte säkert.

                Daiwa 20 Prorex PE SV TW 100 med samma chassi har nog en grundare spole som jag skulle föredra om jag skulle köra flätlina.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av MFEGFT
                  Alla rullfreaks på FS. Vad är då skillnaden på
                  20 Tatula 103 sv tw jdm, som marknadsförs in Sweden.
                  Gentemot ”19/20/21” Tatula modeller som marknadsförs i staterna?
                  https://www.tacklewarehouse.com/Daiw...page-TSVW.html
                  Minimal. Jag tror att vevknobbarna på Tatulan i staterna är större, men det är enbart spekulationer. Det är så det brukar vara iaf.

                  Kommentera


                  • #10
                    Hej!
                    Jag köpte mig en Prorex PE SV TW 100 lagom till isen lade sig för ett par veckor sedan, jag stod i valet mellan den och Tatula SV TW 103 men blev tillslut Prorexen.

                    Det är min första multirulle (förutom en tatula 200 som jag köpte sent i höstas som jag har fisket ett pass med...), så jag vill inte påstå att jag är en instans inom ämnet multirullar utan det enda jag vet är vad jag läst på nätet, här på fiskesnack och att en fiskekompis skaffade en Tatula 100 i våras som var kul att provkasta

                    Funderade precis som dig test005 på vad skillnaden var när jag läste på inför köpet, för det kryllar ju inte direkt av objektiv information på nätet när det gäller fiskegrejjer i allmänhet, och de flesta butiker har ju mer eller mindre beskrivningen klippt från tillverkarens hemsida tyvärr..

                    Det som gjorde att jag tillslut valde Prorexen före Tatulan:

                    - Min fiskekompis klagade ibland på att linan skar ner på spolen när han fick bottennapp eller efter han drillat fisk, då tänkte jag i smyg att jag om jag någon gång köper en multirulle till borrefisket så ska jag leta efter en med snabbare linspridare. Prorexen ska ju ha just den skillnaden jämfört med Tatula. Vet inte skillnaden mellan den och Tatula 103, men Prorex linspridare går "ett varv" på ca fyra varv med veven, på min Tatula 200 är det ca sex varv.

                    - Spolen var betydligt grundare, det har jag läst på internet att det ska va bra. Jag har insett att det finns trimpolar till multirullar, de är alltid(?) grundare så då borde ju Prorexen automatiskt vara bättre! Extra fördel är att det känns ovärt att spola på flera hundra meter lina när man i verkligheten inte är världsmästare i casting.
                    (Jag har kanske fem meter hyfsat tunn nylon och en rulle 135m j-braid grand 0.13, och det går nästan exakt till "fasningen" på spolen, känns som en lagom linmängd utan att ha någon erfarenhet alls om ämnet)

                    - I verkligen är Prorexen inte alls lika ful som på bilderna på Daiwas hemsida, även om Tatulan är lite snyggare.

                    En reflektion jag gjorde i butiken när jag stod med Tatulan i ena handen och Prorexen i andra är att jag inte såg några som helst skillnader förutom färgsättningen och spolen, om det skulle vara intressant skulle jag kunna scanna och ladda upp sprängskissen, den fanns inte på Daiwas hemsida varken för Tatula 103 eller Prorexen när jag tänkte jämföra innan köpet.. kanske någon har köpt 103 som kan skanna sin så kan vi jämföra lite artikelnummer?
                    Jag har tyvärr ingen vettig våg, annars hade jag kunnat väga spolen för det har jag lärt mig är viktigt att veta om man ska kunna prylnörda på riktigt!
                    (vilket jag tycker är en kritisk del av varje seriös hobby [här ville jag ha en glad smilie men det verkar inte funka] )
                    Senast ändrad av SjonsBaever; 2021-02-12, 23:19.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 286 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 134 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 276 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    89 081 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 362 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X