Daiwa årsmodell 2021 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa årsmodell 2021

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    I höstas fick jag höra att endast prorex skulle släppas för svenska marknaden och inte tatulan, men tatulan skulle gå att få som "out-of-catalouge"-item.

    Mycket pg a de få skillnader det är på rullarna. Det jag fick höra då var att tatulan skulle till amerikanska marknaden. så borde det inte vara samma rulle?

    Å andra sidan, så kan ju Daiwa hunnit ändra sig.

    Att hitta information om hur olika rullar beter sig som knappt funnits på marknaden mer än någon vecka kan emellertid var lite mycket att kräva. Om ett halvår, då många fiskat dessa rullar en säsong finns det nog mer omdömen. Jag bor själv i norra ändan av landet, så även om de första rullarna kom till Sverige i november så kommer jag inte få chansen att prova förrän i maj :P
    http://mortasfiske.blogspot.com

    Kommentera


    • #12
      Ja Sjoensbeaver, vikt på din lila spole vore lite intressant i jämförelse med den djupare 103-spolen i nya Tatula 103 om nån vet?

      13g väger spolen som sitter i nya 2021 Zillion 1000, den spolen kunde dock ha fått vara grundare för min flätlina.

      Click image for larger version

Name:	20210214_155006.jpg
Views:	548
Size:	807,0 KB
ID:	2571566

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
        Ja Sjoensbeaver, vikt på din lila spole vore lite intressant i jämförelse med den djupare 103-spolen i nya Tatula 103 om nån vet?

        13g väger spolen som sitter i nya 2021 Zillion 1000, den spolen kunde dock ha fått vara grundare för min flätlina.

        Click image for larger version

Name:	20210214_155006.jpg
Views:	548
Size:	807,0 KB
ID:	2571566
        Hmmm...13 g...alltså tyngre än föregående Zillion generationen...Jag tror väl inte det ska påverka avsevärt i och för sig.

        Kommentera


        • #14
          Nu har jag tillslut lyckats väga prorex-spolen och den landade på 13.4g. Hela rullen väger 189.3g.Jag har tyvärr inga bildbevis så ni får helt enkelt lita på mig!
          Diametern är för övrigt 33.8mm och diametern på "spolhalsen" eller vad man ska kalla det är 24.7mm. Bredden på spolen är 25.2mm och bredden från ände till ände på spolaxeln är 63.2mm.

          Jag tänkte rita in måtten i bilden men det såg förjävligt ut så jag skippade det, fråga om ni inte fattar vad jag menar : )

          Click image for larger version  Name:	spole.png Views:	0 Size:	498,9 KB ID:	2571799
          Senast ändrad av SjonsBaever; 2021-02-17, 20:24. Anledning: vikt på rullen också : )

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av SjonsBaever Visa inlägg
            Nu har jag tillslut lyckats väga prorex-spolen och den landade på 13.4g. Hela rullen väger 189.3g.Jag har tyvärr inga bildbevis så ni får helt enkelt lita på mig!
            Diametern är för övrigt 33.8mm och diametern på "spolhalsen" eller vad man ska kalla det är 24.7mm. Bredden på spolen är 25.2mm och bredden från ände till ände på spolaxeln är 63.2mm.

            Jag tänkte rita in måtten i bilden men det såg förjävligt ut så jag skippade det, fråga om ni inte fattar vad jag menar : )

            Click image for larger version Name:	spole.png Views:	0 Size:	498,9 KB ID:	2571799
            Bra vikt! Alltså ca 17 någoting gram med lina påspolat. Det är absolut ingen dålig vikt, troligtvis bäst i den prisklassen.

            Kommentera


            • #16
              Hmm intressant! Undrar hur Daiwa tänkte när Prorex (Tatula) nya 100 spole ovan är nästan lika lätt som i den dyrare, nya Zillion?

              Skiljer typ 0.5 gram och då att betänka att en grund spole torde kräva lite mer material (större diameter på navet). Men kanske på ett ut, spolens sidor kräver mer på en djup spole. .

              Vad väger då spolen på nya 2020 Tatula SV TW 103 som bör vara ungefär lika djup som Zillionspolen?

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                Hmm intressant! Undrar hur Daiwa tänkte när Prorex (Tatula) nya 100 spole ovan är nästan lika lätt som i den dyrare, nya Zillion?

                Skiljer typ 0.5 gram och då att betänka att en grund spole torde kräva lite mer material (större diameter på navet). Men kanske på ett ut, spolens sidor kräver mer på en djup spole. .

                Vad väger då spolen på nya 2020 Tatula SV TW 103 som bör vara ungefär lika djup som Zillionspolen?
                Riktigt bra att de faktiskt gjorde den lättare. Jag hade inte gillat om de gjorde spolen tyngre bara för att inte krocka med Zillion. Shimano gillar att göra så nämligen. Nya Tatula lär väga något liknande. Däremot mycket mer med fylld spole.

                Kommentera


                • #18
                  Ja positivt, främst för köpare av nya Tatula SV TW 103 förstås! :-) Den jag tänkte köpa ett tag innan nya 2021 Zillion kom ut.

                  Får väl se om det kommer ngn grundare DIY spole från Rays' snart, helst med SV-boost konceptet om det visar sig vara en förbättring IRL.

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    Ja positivt, främst för köpare av nya Tatula SV TW 103 förstås! :-) Den jag tänkte köpa ett tag innan nya 2021 Zillion kom ut.

                    Får väl se om det kommer ngn grundare DIY spole från Rays' snart, helst med SV-boost konceptet om det visar sig vara en förbättring IRL.
                    Det är nog främst en förbättring för mono och fluorolina användare. Stretch ger framförallt kompakta beten längre kastlängd. Dock borde det också vara bättre med lättare (under 10 g) icke-aerodynamiska beten oavsett lina, då jag ofta upplevt att dessa ibland "överbromsas" lite av förra Zillions Magforce.

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                      Hmm intressant! Undrar hur Daiwa tänkte när Prorex (Tatula) nya 100 spole ovan är nästan lika lätt som i den dyrare, nya Zillion?

                      Skiljer typ 0.5 gram och då att betänka att en grund spole torde kräva lite mer material (större diameter på navet). Men kanske på ett ut, spolens sidor kräver mer på en djup spole. .

                      Vad väger då spolen på nya 2020 Tatula SV TW 103 som bör vara ungefär lika djup som Zillionspolen?
                      Tog hem en Daiwa Tatula SV TW 103HS från USA i oktober 2020. Spolen väger endast 12 gram.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 250 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 069 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 175 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 667 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 249 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X