Vilka märken för reservdelar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilka märken för reservdelar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det låter som att det blir till att leta i abus sortiment. De verkar ha lagt ner sin baitrunner, men mitchell och penn finns ju.

Eller som Anteman menar. Köpa något billigare, slit och släng.

Tack Leif. Ska testa det.

Har dragit ett mail till Mikes reel repair, minst sagt omfattande sortiment.

Kommentera

Okuma är numera uppköpt av Rapala VMC co. vilket jag tror kommer bidra till att det blir enklare att skaffa sig reservdelar. Jag anser att Okuma nuförtiden har väldigt bra kvalité på deras haspelrullar främst, särskilt de som är tillverkade i Taiwan (Okuma Makaira t.ex). Risken när ett företag blir uppköpt är att kvalitén går ner för maximal vinstindrivning, men fördelen brukar vara att reservdelar går att få tag på. Kvalitén har dock inte gått ner på 13 Fishing som Rapala VMC co. köpte upp år 2019, så jag är optimistisk tills vidare.

Källa: https://www.globenewswire.com/news-r...-CAMPAIGN.html

Kommentera

Abu har en bra service och möjlighet att beställa delar.
        Likaså med daiwa och shimano. Senast jag beställde delar från shimano gick det snabbt som tusan och då var det dessutom delar från en rulle som slutade säljas för 10 år sedan. Kan inte uttala mig om tiden från daiwa just nu men senast jag beställde tog det evigheter.

Kommentera

Ja jag förespråkar inte skit, eh slit och släng men att man bör ha det åtanke när man köper, ffa dyrt, givet hur det är med reservdelar, väntetider m.m., har läst en del här under åren som inte hedrar varken butiker eller generalagenter (eller tillverkare)

Finge de bestämma så skulle knappast reservdelar finnas alls eller iaf så dyra, svårfångade att vi inte orkar vänta...
          Tur att konsumentköplagen finns iaf och att vi här på FS, FB m.m. berättar om dåliga (och bra) exempel, dålig PR blir dyrare ju mer den sprids...

Här ovan har vi ett bra exempel, aningen komiskt dock att "behöva" klappa nån på axeln för att de bara gör vad man rimligen bör kunna förvänta sig.

Kommentera

Precis som du säger Anteman är det bra att det kommer fram vad som fungerar och inte. Min mening var inte egentligen att hänga ut okuma eller Svedensen sport. Jag tycker också att jag redovisade sakligt de samtal jag haft med generalagenten. Dessutom fick jag ett bra bemötande i samtal även om jag inte fick de svar jag önskade.

Det som känns mest positivt är att det i tråden kommit fram exempel på märken, då särskilt abu men även andra, som verkar sköta sig bra. Vilket egentligen var min stora fundering, vad man ska välja snarare än vad man bör undvika

Jag är även tacksam för de som engagerat sig och hjälp till med förslag på alternativa vägar att lösa just mitt nuvarande bekymmer med en särskild rulle.

Kommentera

Tycker inte att du hänger ut Okuma bara för att du berättar hur de resonerar och hanterar reservdelar och garantiärenden (i ditt fall). Ren konsumentupplysning skulle jag säga vilket märke det än gäller, bra att få veta vilket som funkar men än viktigare när det inte funkar för då kan vi välja utifrån det och så kanske de skärper sig om de är "slöa" ;-)

Har själv två billiga Okumahasplar som är omkring 7-10 år gamla som fortfarande funkar bra på alla sätt. Imponerad över såväl broms, bygelfällning som linpåläggningen. Gången när man vevar är inte lyxig men fullt acceptabel. Att de funkar än beror delvis på att jag är snäll mot mina grejer samt att jag just nu går runt på 4 haspelrullar och drygt så med multirullar. Sen var nog rullarna vettigt ihopskruvade kan man tänka sig... Lycka till med rullköpet!
              Senast ändrad av anteman; 2021-07-09, 16:13. Anledning: Putsade lite i texten

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
              231 svar
              31 933 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Gösalf
              av Gösalf