Söders scout bc multirulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Söders scout bc multirulle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Söders scout bc multirulle

    Är det någon som har erfarenhet av söder sportfiskes egna multirulle ”scout bc”?
    Är den isåfall prisvärd?


  • #2
    Ända jag hört är att det är skitkvalite på allt innanför skalet, men har inte testat själv, bara hörsägen av 4-5st som köpt en. Men jag är av den sorten att jag betalar gärna lite extra för Kvalite :-)

    Tror inte riktigt på dessa billiga rullar och förstår inte faktiskt Varför Olika märke väljer att släppa ut sånt som trillar i sönder väldigt lätt :-)

    Men du får säkert fler svar av folk som har köpt en, jag skulle Aldrig köpa den :-)
    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
    Flugfiske är en Livs-stil
    2016 har jag blivit Multifrälst

    Kommentera


    • #3
      Tänk såhär:

      Har företaget en egen fabrik och utveckling för rullar? Om svaret är nej likt, cwc, gunki och söder så innebär det troligen att man satt sin logotyp på en kinarulle.det kan innebära framtida problem för reservdelar.

      Shimano, abu eller daiwa är ett klokare val

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Cudan Visa inlägg
        Tänk såhär:

        Har företaget en egen fabrik och utveckling för rullar? Om svaret är nej likt, cwc, gunki och söder så innebär det troligen att man satt sin logotyp på en kinarulle.det kan innebära framtida problem för reservdelar.

        Shimano, abu eller daiwa är ett klokare val
        Instämmer. Scout BC är en rulle tillverkad av en kinesisk OEM (Original Equipment Manufacturer) med bra mycket sämre kvalitéskontroll än etablerade OEMs (som Doyo, som tillverkar Abu och Lew's lågprofilare) eller företags egna fabriker (Daiwa, Shimano och Okuma har sina egna fabriker). Söder har i princip bara valt en av OEMens mall-rullar, företaget har skickat ett formulär till Söder där de får klicka i några fält som bestämmer hur många kullager det ska vara i rullen, några designval (färg på spole t.ex) och utväxling, Söder jobbar sedan med fabriken för att ta hem en prototyp som godkänns eller inte godkänns, godkänns den jobbar Söder med fabriken i ett par månader och voilá så har de en produkt. Det finns massor av rullar som delar samma mall som Scout BC för att de är gjorda i samma fabrik av samma OEM. OEMen trycker bara olika loggor på rullen beroende på vilket företag som beställer rullen.

        Här har vi en video som beskriver det hela ganska bra: https://youtu.be/H8BvpC3Ld18

        Samma rullar, olika märken.

        Några fler exempel är DAM, BFT och Kastking, som garanterat görs i samma fabrik. Min gissning är att Haibo är OEM.

        DAM Quick 4 201 HS (https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...bc-201-hs.html) som är samma rulle som KastKing Speed Demon 9.3:1 (https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1EuHis...etic-Brake.jpg)

        DAM Quick Optimus 301 (http://esoxiste.com/wp-content/image...imus-301-1.jpg) som är samma rulle som BFT Instinct X7 (https://www.olssonsfiske.se/pub_imag...76-LEIX7-L.jpg) och Instinct X7 Limited Edition.

        Jag är nästan helt säker på att Söder gör sina rullar här också. Det går inte att få tag på reservdelar till dessa rullar, så hade ni tänkt ha dem länge bör ni tänka igenom ert köp.

        Kommentera


        • #5
          Väldigt intressant att läsa! Om man då vill ha rullen i några år, och kanske vilja få tag på reservdelar så gäller de större märkena med egna fabriker. Sen gäller det bara att hitta det märker som även kan leverera reservdelarna .

          Ändå anmärkningsvärt att det inte är enklare att få delar kinarullarna. Om det är mycket samma rullar med olika märken så borde det vara väldigt enkelt.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Motvind Visa inlägg
            Väldigt intressant att läsa! Om man då vill ha rullen i några år, och kanske vilja få tag på reservdelar så gäller de större märkena med egna fabriker. Sen gäller det bara att hitta det märker som även kan leverera reservdelarna .

            Ändå anmärkningsvärt att det inte är enklare att få delar kinarullarna. Om det är mycket samma rullar med olika märken så borde det vara väldigt enkelt.
            Köpte en piscifun rulle för att prova, då det verkar vara mkt rulle för pengarna & jag har inget ont att säga om det märket & kvalitén man fick för pengarna.
            Har även beställt extra vevar för jag ville ha en större vev till ABU beast, snabba svar & inga problem att beställa delar.

            Kommentera


            • #7
              Väldigt intressant det här med OEM rullar.
              Jag kör enbart med bft rullar till mina gösspön. X11 och X8. När jag nu läser rullnörden Benjamin S inlägg så blir jag konfunderad. Benjamin verkar otroligt insatt i allt vad rullar heter o hur de är uppbyggda, all Cred till honom. Men om t.ex BFT o kastking är samma rulle. Kan man då inte beställa en kastking vis Ali express o plocka reservdelar från den till bft rullarna? Eller som i fluppmeisters fall till söders egna rulle?

              Kommentera


              • #8
                Det är oftast samma kullager i t ex båda nya och gamla shimanorullar. Bara det är ett bra säljargument då man kan köpa reservdelar på Bulk. Bft instinct rullar är i mina ögon bara slit och släng rullar, ber om ursäkt om jag trampar någon på tårna, men de rullarna är inte tillverkade med hållbarhet i tanke och blir över tid en väldigt dyr rulle om den bara håller några år.

                Jag fiskar mest med 10/15 år gamla shimanos. Inte för att jag är en retrokramare utan för jag tycker de presterar bäst. Jag byter drev och lager efter behov och rullarna tuggar på.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Sadda Visa inlägg
                  Väldigt intressant det här med OEM rullar.
                  Jag kör enbart med bft rullar till mina gösspön. X11 och X8. När jag nu läser rullnörden Benjamin S inlägg så blir jag konfunderad. Benjamin verkar otroligt insatt i allt vad rullar heter o hur de är uppbyggda, all Cred till honom. Men om t.ex BFT o kastking är samma rulle. Kan man då inte beställa en kastking vis Ali express o plocka reservdelar från den till bft rullarna? Eller som i fluppmeisters fall till söders egna rulle?
                  Hittar du samma "Shelf-model," det vill säga en rulle med samma mall som används till den rulle du behöver reservdelar till, då kan du säkert plocka delar från den. Dock skiljer det ofta några delar. Antal kullager, skruvar, utväxling (dock kan drev med annan utväxling än original ofta passa) etc. Bara för att det är samma mall betyder det inte att delarna kommer passa, men det finns stor sannolikhet.

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                  10 svar
                  3 275 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Smolt
                  av Smolt
                   
                  Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                  44 svar
                  10 118 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Alman
                  av Alman
                   
                  Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                  279 svar
                  47 270 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Adam Huss  
                  Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                  535 svar
                  88 950 visningar
                  38 gillar
                  Senaste inlägg Xerup
                  av Xerup
                   
                  Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                  108 svar
                  11 349 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Arbetar...
                  X